Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 Adsl linjer, 1 nettverk

Anbefalte innlegg

Har fra før av adsl fra ngt, og så skal fattern ha hjemmekontor fra telenor. Jeg skal ikke si opp ngt. Det går fint ann å angi en annen gateway den ene pcen skal koble seg mot nettet med, men problemet er at trolig så har både ngt routeren og telenor sitt modem ip 10.0.0.1, er det noen som aner om man kan sette feks ngt sin router til en annen intern ip enn 10.0.0.1? Eller blir dette "umulig"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor leverer vel ikke router i det hele tatt.. Jeg har bare et modem, også kjøpte jeg en router i tillegg (zyxel) som har en helt annen IP.. Burde vel være mulig å forandre IP'en til en router?

God natt og sov godt,

Henning

Lenke til kommentar
Har fra før av adsl fra ngt, og så skal fattern ha hjemmekontor fra telenor. Jeg skal ikke si opp ngt. Det går fint ann å angi en annen gateway den ene pcen skal koble seg mot nettet med, men problemet er at trolig så har både ngt routeren og telenor sitt modem ip 10.0.0.1, er det noen som aner om man kan sette feks ngt sin router til en annen intern ip enn 10.0.0.1? Eller blir dette "umulig"?

Heisann!

Telenor leverer bare et modem. Du kobler modemet til nettet, og instalerer pppoe på en maskin som du vil skal bruke telenor. Du kan eventuelt kjøpe deg en billig router som støtter pppoe.

Lenke til kommentar

det er en ferdig konfigurert router med brannmur med i adsl hjemme kontor.

hele poenget er at jeg skal ha to linjer over ett nettverk(trådløst & kablet) men det er kun den ene laptopen som skal på telenor sin adsl, både trådløst og kablet avhengig av hvor i huset man føler å jobbe.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme løsning selv faktisk.

Jeg og naboen er koblet opp i LAN hvor hver av oss bruker hver vår gateway. (Han 8Mbps NGT, jeg 1Mbps Tiscali)

Han har 10.0.0.1 som gateway og jeg har satt min egen router med gateway IP 10.0.0.100 og skrudd av DHCP.

Fungerer utmerket her hos oss i hvertfall.

Må innrømme at jeg bytter gateway når jeg skal laste ned noe virkelig stort! ;)

Bruker stort sett min egen gateway bare til spilling, mail og slike "trivielle" ting.

Lenke til kommentar

Jeg og naboen er koblet opp i LAN hvor hver av oss bruker hver vår gateway. (Han 8Mbps NGT, jeg 1Mbps Tiscali)

Han har 10.0.0.1 som gateway og jeg har satt min egen router med gateway IP 10.0.0.100 og skrudd av DHCP.

Bruker stort sett min egen gateway bare til spilling, mail og slike "trivielle" ting.

hmm, får håpe enten ngt sin router eller telenor sin med brannmur lar seg konfigurere.... :smile:

Lenke til kommentar

hmm, får håpe enten ngt sin router eller telenor sin med brannmur lar seg konfigurere.... :smile:

Lenke til kommentar

NGT sin router er i hvert fall mulig å konfigurere. Alt på innsiden kan du selv konfigurere som du vil på de. Jeg har i hvert fall gjort det med min (Netopia) og den fungerer utmerket.

Hvis du søker litt rund på nettet så finner du forskjellige manualer til konfigurasjon av NGT sine routere, både Cisco og Netopia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...