Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke tilbehør vil jeg trenge ved oppgradering av bilstereo?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal da endelig få oppgradert bilstereoen. Jeg har da valgt frem produktene;

Høytaler Front:FOCAL 165CA1

Høytaler Bak:FOCAL 690CA1

Spiller/Headunit:Alpine CDA-9887R

Subwoofer(e):2x Kicker L5

Jeg har da valgt å gå for Focal høyalere fordi jeg har hørt svært mye bra om dem.

Så er spørsmålene mine:

*Hva trenger jeg og kan anbefales av utstyr som kabler, ekstra batteri og andre ting jeg måtte trenge?

*Er monoblokken kraftig nokk for de subene?

*Er det nødvendig med en så dyr og 'kraftig' spiller?

*Har dere tips til valg av noen andre suber, så kom med det. Har sett på W7 10¨ suber og kunne tenkt meg, hvis det er verdt det to av disse, men de koster også en del pr. stk. Men som sagt, kom gjerne med innspill og tips:)

Takker for hjelp på forhånd!

Edit; Jeg er svært intressert i å ha god lyd med kvalitet, og er ikke bare ute etter noe som dundrer! Det er vel gjerne derfor jeg må opp en del i pris for å få det jeg er ute etter.

Etter å ha lett litt rundt, fallt også dette i smakk;

Sub:2x Alpine R 10"

Monoblokk:Alpine MRP-M1000

Kasse:Bassworx GPH dobbel 10"

Som jeg vil spare litt penger på.

Endret av HV90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit; Jeg er svært intressert i å ha god lyd med kvalitet, og er ikke bare ute etter noe som dundrer! Det er vel gjerne derfor jeg må opp en del i pris for å få det jeg er ute etter.

Da anbefaler jeg deg hvertfall å heller kjøpe Alpine-subber

enn de Kickerne. Kicker er kjent for å gi MYE bass, dunrebass...

Men du finner nok merker som gir enda bedre SQ bass, f.eks. Polk, Seas Lotus... :)

Lenke til kommentar

Er det sq du er ute etter, så er ikke kicker veien å gå...

Hvorfoe ikke gå for focal suber også da? spiller helt flott de.

Også dropper du 6x9 i hathylla når du skal ha sub baki ;)

Du må måle batterispenningen din, ledingen osv, så du finner ut hvor bra det du har er.

Videre så er det en stor fordel å oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og chassie.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Det er det som er tingen jeg vil ha både og / Ja takk, begge deler.

Jeg kan selvfølgelig gå for Focal suber, noe å anbefale?

Ja, har hørt det der med att det ikke er bra å ha 6x9 i hattehyllen. Ødelegger det lyd-'bildet' eller noe slikt?

Jeg trenger da også hjelp med valg av kabler o.l. Har sett en den på Youtube der folk har en sylinderformet dings med digital tall som sikkert forteller hvor mye volt som går gjennom. Er det noe viktig?

* Når det kommer til montering av anlegget og kobling av signalkabler, så skal jeg klare det fint selv. Jeg skal dog få en litt mer kyndig til å ta seg av det elektriske:)

Jeg holder meg til ''det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar''

Jeg ser att Focal 27V2 Har to x +/- innganger. Vil det si att den 'trenger'' det dobbelte av RMS? Dvs; 300W x 2? (65mm Dobbel svingspole på 4Ohm = Voice C.)?

Ved å måle batterispenning, så vil jeg da finne ut om det er godt nokk for forsterker + spiller og da om jeg vil trenge ett ekstra batteri?

Endret av HV90
Lenke til kommentar

Dobbel spole betyr bare at du har flere muligheter til last av forsterkeren du skal bruke, elementet du sikter til har 2stk 4ohm spoler, som betyr at du kan koble det i 2 eller 8ohm, og du vil få mere effekt ut av en forsterker i 2ohm .... Skal du ha 2 slike elementer, så kan du koble i 1, 4 eller 16ohm ;)

6x9 i hatthyllen ødelegger lydbildet ja, men det værste er at 6x9 påvirkes av trøkket fra sub(ene) og låter da forferdelig.

Den sylinder formede dingsen er en såkalt kondensator, og det ser kanskje flott ut, men den er mest til pynt, så det er ikke noe du bør bruke penger på ;)

Koble fra plussledningen på batteriet, og mål batteriet, koble så sammen igjen, start bilen og mål igjen... Skriv her hvilke resultat du får, så skal vi svare på om det ser greit ut.

Hvilken bil er det snakk om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...