Gå til innhold

Ny Ram, men hvilken?

per1991

Anbefalte innlegg

Heisann! Kjører i dag 32bit Win7, med 2GB ram, men spiller mye GTA4 og Flight Simulator 2004. Dette er spill som krever mye, og jeg vurderer derfor å kjøpe 4GB RAM.

Problemet mitt er, hvilken RAM skal jeg kjøpe? Ser på Netshop at det går på alt fra DDR2 PC3xxx til PC2000

Hva er best av dette og hva er egentlig forskjellen? Prøver å lese litt om dette for å bli klokere men finner lite. Noen som kan hjelpe?

RAMen jeg har i dag er Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail

på ASUS P5K Hovedkort, dette ble kjøpt i Mars 2008.

Endret av per1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Kjører i dag 32bit Win7, med 2GB ram, men spiller mye GTA4 og Flight Simulator 2004. Dette er spill som krever mye, og jeg vurderer derfor å kjøpe 4GB RAM.

Problemet mitt er, hvilken RAM skal jeg kjøpe? Ser på Netshop at det går på alt fra DDR2 PC3xxx til PC2000

Hva er best av dette og hva er egentlig forskjellen? Prøver å lese litt om dette for å bli klokere men finner lite. Noen som kan hjelpe?

RAMen jeg har i dag er Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

på ASUS P5K Hovedkort, dette ble kjøpt i Mars 2008.

Det kan se ut som om RAM typen er utgått eller ikke tilgjengelig, du finner mange andre typer på feks. komplett.no med samme spec.

HW.no

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Har et ASUS P5K Hovedkort, som nevnt nederst.

Ramen jeg har nå er:

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

og Hovedkort:

Asus P5K, P35, Socket-775

DDR2, eSATA, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

CPU:

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket775

4MB, BOXED m/vifte

Har også kjøpt Battlefield Bad Company 2.

GTA4 får jeg ikke til å spille online fordi jeg hele tiden blir kastet ut med beskjed om at maskinen er for treg.

Kan også gå over til 64Bit dersom det gir meg bedre muligheter mtp spill.

En annen ting er, er det RAMen jeg burde bytte ut, eller er det CPUen?

Geil 2GB er det som sitter i maskinen min nå, som ble kjøpt i 2008.

Endret av per1991
Lenke til kommentar

Har et ASUS P5K Hovedkort, som nevnt nederst.

Ramen jeg har nå er:

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

og Hovedkort:

Asus P5K, P35, Socket-775

DDR2, eSATA, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

CPU:

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket775

4MB, BOXED m/vifte

Har også kjøpt Battlefield Bad Company 2.

GTA4 får jeg ikke til å spille online fordi jeg hele tiden blir kastet ut med beskjed om at maskinen er for treg.

Kan også gå over til 64Bit dersom det gir meg bedre muligheter mtp spill.

En annen ting er, er det RAMen jeg burde bytte ut, eller er det CPUen?

Geil 2GB er det som sitter i maskinen min nå, som ble kjøpt i 2008.

Hk støtter vel 64bit? ville anbefalt å bytte over.

Da kan du kjøre på med mer RAM. Må finne ut om prog. og div støtter 64bit også.(google)

CPU'en er ikke værst, men du kan jo tenke litt på den etterhvert kanskje også?

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

64bit kan jeg godt gå over til, null stress. Men dersom jeg skal ha 4GB Ram, hva burde jeg kjøpe? Tenker spesifikt på PCxxxx.

CPU har jeg også tenkt på å bytte, men tenker å først bytte RAM, se hva som skjer for så evt bytte CPU. En annen ting er at jeg tror kjølingen i maskinen ikke er på topp, men det skal jeg ta i en annen tråd.

Endret av per1991
Lenke til kommentar

64bit kan jeg godt gå over til, null stress. Men dersom jeg skal ha 4GB Ram, hva burde jeg kjøpe? Tenker spesifikt på PCxxxx.

CPU har jeg også tenkt på å bytte, men tenker å først bytte RAM, se hva som skjer for så evt bytte CPU. En annen ting er at jeg tror kjølingen i maskinen ikke er på topp, men det skal jeg ta i en annen tråd.

Kanskje denne:

Komplett.no

Lenke til kommentar

var lit sent ute her ser jeg,, jeg har 2 gb pc6400 Corsair Dominator ram liggende, eler har jeg kasta dem? de kunne du ha fåt dritbillig, så slapp du og kjøpe, jeg fikke ikke brukt mine da jeg har xp...men men,, håper du ble fornøyd da

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er bare 32 bit-versjonen av XP som begrenser deg til 3.25gb ram. jeg har 32 bit vista og 64 bit win7 og begge leser over 4gb minne og dem bruker det.

Feil

Les her: Memory Limits for Windows Releases

Grunnen til forskjellen at noen vister det 3.25, 3.5 osv.

The PCI memory addresses starting down from 4 GB are used for things like the BIOS, IO cards, networking, PCI hubs, bus bridges, PCI-Express, and video/graphics cards. The BIOS takes up about 512 KB starting from the very top address. Then each of the other items mentioned are allocated address ranges below the BIOS range. The largest block of addresses is allocated for today’s high performance graphics cards which need addresses for at least the amount of memory on the graphics card. The net result is that a high performance x86-based computer may allocate 512 MB to more than 1 GB for the PCI memory address range before any RAM (physical user memory) addresses are allocated.

Lenke til kommentar

hmm. rart :/ for laptopen min som ble levert med 32 bit vista og 4gb ddr3 ram viser at den har 4gb ram da jeg sjekker properties på my computer. og da jeg går inn på "processes" så viser den hvor mye ram jeg har ledig av de 4096mb ram som er på den. er det no program jeg kan laste ned for å sjekke hvor mye ram jeg "virkelig" bruker?

Lenke til kommentar

hmm. rart :/ for laptopen min som ble levert med 32 bit vista og 4gb ddr3 ram viser at den har 4gb ram da jeg sjekker properties på my computer. og da jeg går inn på "processes" så viser den hvor mye ram jeg har ledig av de 4096mb ram som er på den. er det no program jeg kan laste ned for å sjekke hvor mye ram jeg "virkelig" bruker?

Det er trulig fordi den ikkje blir brukt opp på graphics kort. Siden du ser nesten all kapasiteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...