Slystr Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Hei Vet ikke om denne passer her, men prøver. Jeg har lett litt rundt på nettet, men finner ikke noe info om det jeg lurer på. Er det noen som vet hvordan jeg skal gå fram, eller om det finnes noe info om hva jeg må gjøre når jeg skal søke om bruksendring på bolig? DVS at det er en 2 mannsbolig som skal gjøres om til enebolig. Endret 4. mars 2010 av Slystr Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Jeg har ikke svaret, men er interessert i temaet, da jeg også eier en "ideell halvpart" av en useksjonert horisontaldelt tomannsbolig. Vi har papir fra kommunen på at boligen inneholder to boeenheter. Tidligere eiere har dels bodd i øvre etasje og leid ut nede, dels disponert hele huset aleine, og dels brukt den som generasjonsbolig - uten at det har vært søkt om bruksendring så vidt jeg kan se av papirene vi fikk ved kjøpet. I utgangspunktet skulle man tro at dette er greit: Om noen familiemedlemmer bor i en av leilighetene, og andre i den andre, bør det være uproblematisk - sammenliknet med å endre bruken fra bolig til næringsbygg eller omvendt. Men i denne veiledningen fra Oslo kommunesies det at "Kommunestyret kan ved vedtekt bestemme at det må foreligge tillatelse fra kommunen for å slå sammen boliger eller dele opp leilighet til hybel". Dette kan tydeligvis variere fra kommune til kommune, så spør din kommune (finner du ikke noe på deres nettsider, har forhåpentligvis et "infotorg" du kan ringe eller besøke rett innenfor rådhusdøra) om bruksendring er nødvendig, og hvordan du går fram. Hvilken kommune er dette i, og er boligen seksjonert? Skal det gjøres vesentlige ombygginger i forbindelse med omgjøringen fra tomanns- til enebolig som f.eks. påvirker brann- og rømningssikkerhet? Kan endringen være i strid være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan (er det f.eks. vedtatt at området skal være bebygd med flere leiligheter per tomt)? Har andre i nabolaget fått gjennomført tilsvarende endringer? Her er en veiledning fra Din Side. Endret 4. mars 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Følger opp med ørlite jus: Det kan se ut til at man skal søke og få godkjenning til dette i følge plan- og bygningsloven § 93 bokstav f): § 93. Tiltak som krever søknad og tillatelse Følgende tiltak, på eller i grunnen, i vassdrag eller i sjøområder, må ikke utføres uten at søknad, og eventuelt søknad om dispensasjon, på forhånd er sendt kommunen, og den deretter har gitt tillatelse: [...] f) Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig. [...] Dette fant jeg her, hvor det også er linker til noe info om søknadsprosessen og krav til dokumentasjon i søknaden. Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg har ikke svaret, men er interessert i temaet, da jeg også eier en "ideell halvpart" av en useksjonert horisontaldelt tomannsbolig. Vi har papir fra kommunen på at boligen inneholder to boeenheter. Tidligere eiere har dels bodd i øvre etasje og leid ut nede, dels disponert hele huset aleine, og dels brukt den som generasjonsbolig - uten at det har vært søkt om bruksendring så vidt jeg kan se av papirene vi fikk ved kjøpet. I utgangspunktet skulle man tro at dette er greit: Om noen familiemedlemmer bor i en av leilighetene, og andre i den andre, bør det være uproblematisk - sammenliknet med å endre bruken fra bolig til næringsbygg eller omvendt. Men i denne veiledningen fra Oslo kommunesies det at "Kommunestyret kan ved vedtekt bestemme at det må foreligge tillatelse fra kommunen for å slå sammen boliger eller dele opp leilighet til hybel". Dette kan tydeligvis variere fra kommune til kommune, så spør din kommune (finner du ikke noe på deres nettsider, har forhåpentligvis et "infotorg" du kan ringe eller besøke rett innenfor rådhusdøra) om bruksendring er nødvendig, og hvordan du går fram. Hvilken kommune er dette i, og er boligen seksjonert? Skal det gjøres vesentlige ombygginger i forbindelse med omgjøringen fra tomanns- til enebolig som f.eks. påvirker brann- og rømningssikkerhet? Kan endringen være i strid være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan (er det f.eks. vedtatt at området skal være bebygd med flere leiligheter per tomt)? Har andre i nabolaget fått gjennomført tilsvarende endringer? Her er en veiledning fra Din Side. Hei, takk for svar. Kommunen er Sarpsborg. Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med seksjonering i boligsammenheng, prøvde å lese meg fram til det, men den gang ei. Det skal ikke gjøres noen utvendig forandring, men en totalrenovering innvendig. Den er horisontaldelt delt. Når det gjelder brannsikkerhet så skal alt av renovering tas av fagfolk, så der tror jeg alt er i orden Vi skal sette opp en ny pipe, så etter det vil jeg få en feier til å sjekke om det er i orden, men ikke noe bortsett fra det. Men, jeg må nok gjøre som du sier og ta kontakt med kommunen og spørre dem hvordan jeg skal gå fram. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Kommunen er Sarpsborg. Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med seksjonering i boligsammenheng, prøvde å lese meg fram til det, men den gang ei. Med seksjonering tenker jeg på at eiendommen ikke bare har et gårds- og bruksnummer, men også at hver leilighet på eiendommen har sitt eget seksjonsnummer, slik at de kan selges og pantsettes enkeltvis (salg og pant kan tinglyses på en seksjon) uten at hele huset selges eller pantsettes. Dersom boligen var seksjonert ville det sannsynligvis bli noe utgifter og papirarbeide med å reseksjonere (eller oppheve seksjoneringen) også. Det skal ikke gjøres noen utvendig forandring, men en totalrenovering innvendig. Den er horisontaldelt delt.Når det gjelder brannsikkerhet så skal alt av renovering tas av fagfolk, så der tror jeg alt er i orden Vi skal sette opp en ny pipe, så etter det vil jeg få en feier til å sjekke om det er i orden, men ikke noe bortsett fra det. Dersom ominnredningen fører til at det blir innredet soverom i rom som f.eks. er stue eller kjøkken nå, må man også passe på at de har tilstrekkelige rømningsveier. Men dette er småtteri om du går andre veien - dersom du deler opp en enebolig i flere boligseksjoner, da må det lages separate brannceller. Men, jeg må nok gjøre som du sier og ta kontakt med kommunen og spørre dem hvordan jeg skal gå fram. Ja, det er en bra start. Dersom du bruker et proft firma til ombyggingen, kan de ta seg av alt papirarbeide og søknadsprosess også. I ditt tilfelle stilles det også krav om at søknaden er utarbeidet av fagfolk, og at et firma står som ansvarlig søker. Og siden kommunen er Sarpsborg, finner du litt relevant lesestoff her. Endret 5. mars 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå