Gå til innhold

Handelshøyskolen BI. Må jeg gå Realfag for og kunne ta en MSc ved BI?

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Handelshøyskolen BI

Jeg har veldig lyst og starte bedrift senere i livet, men vil også ha en utdanning slik at jeg kan få en bra jobb går bedriften i dass.

Lurer på hvilken av utdannings programmene ved BI (Helst MSc) jeg burde gå for å få best grunnlag til og starte egen bedrift?

Vil en master i innovasjon og entreprenørskap gi meg det beste grunnlaget for å starte en bedrift?

Og hva jeg må gå på VGS for og kunne ta studier der?

MVH

En med store ambisjoner.

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Trur også master i økonomi og administrasjon er veldig nyttig! :)

Men føler ikke helt jeg er rette personen for det.

Siden jeg går på ungdomskolen og enda ikke har begynnt med sånn fag om VGS, må jeg få lov og spørre. Hva er GENS?

Sorry jeg er litt blond. Gikk på google og søkte på GENS, det er visst generelstudiekompentanse. :)

Så jeg trenger ikke noe spesiell matte eller noe slikt?

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar

Så jeg trenger ikke noe spesiell matte eller noe slikt?

Ikke mange tastetrykkene som skal til for å finne ut av det.

Master i økonomi og ledelse (Siv.øk.) krever matematikkfordypning tilsvarende S1+S2 eller R1.

Resten av bachelorene på BI, krever bare GENS.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ok. Et lite off topic spørsmål. La oss si at jeg har gått gjennom studiet med nesten topp karakter. Hvor mye kan jeg potensialt tjene?

Lenke til kommentar

Du ville vel starte eget selskap, sa du ikke? Da tjener du ikke mye før du har holdt på og slitt i en 20 år, da kommer millionene. Om du ikke er konk før det selvsagt. Består du i faget og får gode karakterer - good for you, du kan enklere få jobb, men når du starter opp selv er det skallen det kommer ann på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ok. Forventer ikke milioner første året i jobb.

Men jeg skal nok klare og sette opp et selskap!! Det er målet mitt! :)

Lenke til kommentar

Og om du vil gå økonomi og ledelse utenom BI, på en offentlig høyskole trengs det også bare generell studiekompetanse, ikke noe krav om teoretisk matte.

Nuvel. Greia er jo at det BI kaller økonomi og ledelse, er siviløkonomstudiet, på offentlige høgskoler ofte kalt økonomi og administrasjon. De offentlige høgskolene krever stort sett samme matten, de også.

Tar du en master på BI med toppkarakterer, er det i grunnen ikke noen grense for hva som er realistisk å tjene, enkelt og greit. Men som det sies over, hvis du skal starte for deg selv tjener du ikke særlig godt.

Lenke til kommentar

Nuvel. Greia er jo at det BI kaller økonomi og ledelse, er siviløkonomstudiet, på offentlige høgskoler ofte kalt økonomi og administrasjon. De offentlige høgskolene krever stort sett samme matten, de også.

Du tar nok feil. Få offentlige høgskoler som krever realkompetanse til den linja. Dette vet jeg. Bare å sjekke hvor som helst det, så ser du. Generell studiekompetanse er alt som kreves, dvs. du kan kun ha hatt P-matte gjennom vgs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Blir litt forvirret når jeg leste dette.

Så jeg må spørre på nytt. Kan jeg gå på GENS og komme inn på det studiet jeg vil inn på?

Og kan noen si noe om dette studiet?

Fordi jeg skjønnte rimelig lite av det som sto på engelsk der.

Lenke til kommentar

Ja, du kan ta bare GENS og komme inn på en god del økonomistudier (men ikke de aller beste). Men økonomistudier inneholder en del matte (litt avhengig av hvilket område av økonomifaget du interesserer deg for, kan det inneholde VELDIG mye matte), og de mattefagene vil være betraktelig lettere om du har S-matte under beltet.

Lenke til kommentar

Hei,

her på BI krever vi som tgnedal så korrekt sier matematikk tilsvarende R1 eller S1+S2 for opptak til det 5- årige siviløkonomstudiet (Bachelor i økonomi og ledelse på 3 år + Master i økonomi og ledelse på 2 år). For å komme inn på de andre bachelorgradene våre kreves generell studiekompetanse uten spesielle mattekrav.

Master i innovasjon og entreprenørskap er en 2-årig fulltids mastergrad som gir en grundig innføring i både teoretisk og praktisk kunnskap. Du lærer både hva du må tenke på dersom du skal starte en helt ny bedrift (forretningsplan, finansiering, hvordan du skal organisere deg, hvem du bør ha med osv.) eller om du skal utvikle en bedrift videre. Det kommer personer og har forelesning som selv har startet opp bedrifter og dere blir invitert på bedriftsbesøk.

Denne mastergraden gir deg et veldig godt grunnlag til å starte egen bedrift.

Vi tilbyr også Bachelor i entreprenørskap. Dette studiet gir en grunnleggende innføring i økonomifag og markedsføring, og i tillegg lærer du mer om forretningsplan og jus og hva du for eksempel bør gjøre om det oppstår kriser i bedriften din. Denne bachelorgraden kan du bygge på med Master i innovasjon og entreprenørskap. Det er også mulig å søke seg inn på masterdelen av siviløkonomstudiet når du er ferdig med bachelor i entreprenørskap dersom du får gode karakterer underveis. Da kan du bygge på med enda mer økonomifag i tillegg til entreprenørskapskunnskapen du da har i bunnen.

En annen mulighet er å ta en Bachelor i økonomi og administrasjon først og få breddekunnskapen innen økonomiske fag først. Og så bygge på med en Master i innovasjon og entreprenørskap.

Uansett hva du velger så kommer du til å måtte bruke matematikk en del. Det er mattekurs både på bachelor og master, og flere av de andre fagene krever at du forstår tall og det inngår en del regning. Anbefaler derfor at du tar litt ekstra matte på videregående om du har mulighet til det, da det vil hjelpe deg veldig i videre studier.

Mulighetene er mange her på BI, da vi har 18 bachelorgrader og 8 mastergrader å velge mellom.

Dersom du føler du behøver veiledning i valget ditt, kan du avtale tid med en studieveileder ved å kontakte oss på [email protected] eller 46 41 00 06.

Torsdag 25. mai kl. 18.00-20.00 skal vi ha informasjonsmøter der studiene våre blir presentert her på BI i Nydalen (Nydalsveien 37, 0484 Oslo) og tilsvarende på de fleste av våre andre studiesteder. Da vil studieveiledere være tilstede for å svare på spørsmål før og etter presentasjonene.

Vi ønsker lykke til og håper å høre fra deg.

Med vennlig hilsen,

Margareth Danielsen

Informasjon- og markedskoordinator, Masteravdelingen

Handelshøyskolen BI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...