Jakoozie Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Heisann! Jeg har ekstremt lite peil på dette her, og vet ikke engang hva jeg bør google. Så jeg spør her: Jeg bor på et studenthjem (Fantoft, Bergen) som ikke lar konsollene mine koble seg direkte opp mot internett, hverken trådløst eller kablet. Jeg har til nå brukt min bærbare som en bro og fått sporadisk nett-tilgang, men såvidt jeg er dette bare mulig med trådløst nett. (Siden min bærbare bare har én kabelinngang/utgang) Når det trådløse nettverket som er tilgjengelig her er ekstremt ustabilt så sliter jeg litt. Så jeg er ute etter litt kreativ løsninger. Er det mulig å stikke en eller annen usb-sender i den stasjonære PC-en min (som har internett gjennom kabel 24/7) og få den til å dele internettet med mine andre enheter trådløst? Kan jeg bare kjøpe en router og plugge internettkabelen rett i denne? Eller vil det bli noen konflikter med IP eller noe slikt? Håper å få løst dette, må gjøre meg klar til Battlefield: Bad Company 2 Lenke til kommentar
lain Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 http://www.dustinhome.no/pd_5010107104.aspx Med denne f.eks kan du koble 4 enheter til nettet via kabel, + kjøre hva du ønsker tråløst. 4 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 (LAN) 1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 ( WAN ) Kort og greit forklart. Du trenger en router, da du får kun tildelt 1 ip adresse ifra studentskipnaden. Denne boksen vil da være ditt bindeledd mot internet, da den vil gi en ip til alle enheter på innsiden, mens den dirigerer trafikk ut mot internet når dine enheter ønsker dette. Wan = internet, lan = hybelen. Du kan ha flere hundre enheter koblet opp via lan. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Takk for hjelpen! Ok. Så hvis jeg kjøper en slik router så får jeg delt den ene WAN-tilkoblingen/IP-en jeg har med de andre enhetene jeg måtte ha, både konsoller og bærbare PC-er? Må bare være sikker før jeg kjøper. Og vil enhver router gjøre jobben? Er ikke keen på å betale for mye, i alle fall når jeg ikke vet helt om det funker. Setter pris på svar Endret 4. mars 2010 av Jakoozie Lenke til kommentar
lain Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 I utgangspunktet vil enhver router gjøre jobben ja. F.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=483007 vil sikkert gjøre en like grei jobb som den første jeg linket til. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Takk for hjelpen, nok en gang. Men tror likevel dette ikke vil funke. Studentsamskipnaden i Bergen har et skikkelig teit system som gjør at man bare får tilgang til internett ved å ha et pop-up-vindu oppe til alle tider. Siden dette selvsagt ikke popper opp på konsollene så får jeg ikke internett på denne måten. Det må i så fall gå gjennom en PC. Noen som ser en løsning? Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Allright, da har jeg snakker med litt forskjellige folk som har litt peiling. De mener at hele greia med pop-up kan unngås ved å bruke en såkalt vpn-tilkobling. Dette har jeg nå fikset med den kablede tilkoblingen min, fin-fint det. Men fyren jeg snakka med sa at jeg kunne gjøre dette med trådløs også, hvis jeg hadde router. Er det noen som har peil på dette? For det første, hvordan gjør jeg det, men også -- hva slags router trenger jeg? Setter veldig stor pris på hjelp, jeg klarer ærlig talt ikke finne svaret på dette på google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå