bkf_94 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hei Jeg vil lage en sang ved hjelp av dataprogrammer og ikke instrumenter. Noen som har noen (gratis) program som de vil anbefale meg? Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Beklager å måtte skuffe deg, men de programmene som virkelig er noe tess koster noen kroner. Men hvis du har tenkt til å satse: må du absolutt ta en titt på Ableton live veldig enkelt og bruker- vennlig Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 REAPER kan anbefales. Ikke gratis, men på ingen måte dyrt (gitt at bruken er ikke-kommersiell). Tilsvarende programvare koster ellers mange ganger så mye. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Denne flyttes til Musikkskapning.... Geir Lenke til kommentar
MrL Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) FL Studio er et ganske bra program der man kan lage Dog koster det også penger, tror ikke du finner så mye bra gratis.. Endret 4. mars 2010 av MrLG Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 LMMS og Audacity er jo et par gratisalternativer, men rimelig begrenset i forhold til kommersiell programvare. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Hva mener du med begrenset? Så lenge man får tak i en gratis program som kjører vsti, så er det utgangspunktet ingen forskjell mellom hva resultatet kan bli. Eneste forskjellen er hvordan man kommer seg til resultatet(arbeidsmåten). Jeg personlig bruker open source programmet modplug tracker, med endel vst(software synths), og samples. Programmet finner du på modplug.com. Skal være link til låtene mine under signaturen. Går stort sett i trance for min vedkommende. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Audacity er vel bare et program for sekvensiering av lydfiler, og med mulighet for VST-effekter, men ikke instrumenter, hvis jeg har forstått det riktig. Altså rimelig begrenset i forhold til en fullverdig DAW. LMMS har faktisk som mål å bli en fullverdig DAW, men er rimelig feature-fattig foreløpig, etter hva jeg har forstått. Modplug tracker som du nevner er også et alternativ, men rimelig old school, og neppe særlig intuitivt om man ikke er født og oppvokst i demoscenen bak en C64 Alle disse går det for all del an å lage musikk i, men begrensningene setter grenser for hva som er praktisk mulig. De fleste takler sikkert en standard teknolåt, men frijazz er kanskje litt vanskeligere å få til. Det avhenger naturligvis av behov. Edit: Buzz tracker er også et alternativ, og var å foretrekke over modplug sist jeg sjekket, men det er en del år siden. Endret 4. mars 2010 av rikspøbel Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Nå snakker han om å lage en låt ved hjelp av data og ikke innspilling. Slik at frijazz ikke er ett alternativ. Audacity er som du sier, bare ett program for å redigere eksisterende lydfiler, og spille inn lyd. Modplug er faktisk ikke så oldschool som du prøver å fremstille, den blir aktiv utviklet, har mange av de samme funksjonene som de fleste vanlige daw har, bortett fra innspilling av lyd. Og personlig syns jeg den er mye enklere å bruke enn veldig mange av sequensere som finnes der ute. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det er fullt mulig å lage frijazz uten å spille inn virkelige instrumenter (dog antageligvis ikke i modplug tracker, eller i hvert fall ikke enkelt, men man velger det verktøyet som passer jobben). Fysisk modellerte og sample-baserte VST-instrumenter har faktisk kommet ganske så langt. Når jeg sier at Modplug er old school mener jeg konseptet, ikke at det er gammel og utdatert programvare (dog henger det vel allikevel ganske mye etter, men det har nok mer med at det er open source og utvikles på dugnad). Det er en videreføring av en gammel tradisjon og konseptet ble unnfanget på grunn av og i lys av de kraftige begrensninger man hadde den gang (grafiske muligheter, for eksempel). Det lider det naturligvis litt av, og mens de som er kjent med slik programvare fra før (som meg) lettere forstår dette konseptet, finnes det for nybegynnere mer intuitive konsept. Personlig synes jeg det er langt enklere å jobbe med moderne DAWs enn å programmere med hex-verdier, huske alle kommandoene osv. Men som et gratisalternativ er det absolutt noe å vurdere. Lenke til kommentar
aron46 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Et sinnsykt bra og billig program du kan prøve er Energy XT. www.energy-xt.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå