Gå til innhold

Noen sted man kan se samlet gjeld?

cmi

Anbefalte innlegg

Hallo.

Er det noen steder man kan finne ut sin samlede gjeld? Fikk dette spørmålet på skolen idag, vi skunne finne ut av dette, tror det er mest snakk om inkasso og den retningen av gjeld, ikke lån og slikt liksom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://okonomiguiden.no/gjeld/

"2. Skaff deg oversikt.

Du må begynne med å skaffe deg en oversikt over gjelden din. Mange har problemer med å åpne konvoluttene med inkassokrav som ramler ned i postkassen, men at du skaffer deg en oversikt er svært viktig. Dette er det første du må gjøre for å være i stand til å ordne opp i gjeldsproblemene dine. Sett deg ned med alle regninger og krav, og lag en liste med oversikt over alle kreditorer. Listen bør i tillegg til kravenes størrelse inneholde kreditorenes adresser. Om du ikke har full oversikt over dine kreditorer, kan du kontakte et kredittopplysningsfirma og be om en slik oversikt. Alle kredittopplysningsfirma plikter å utlevere opplysningene de har om deg."

Lenke til kommentar

I et gjenpartsbrev for kredittopplysninger vil det kun stå netto lønn og formue fra de tre foregående årene samt anmerkninger eller lønnspålegg som er registrert.

Så her vil du ikke kunne finne total mengde gjeld. En ligning vil inneholde en del informasjon om billån, huslån, forbrukslån og tilsvarende ting, men det er ingen garanti for at alt er registrert, og dermed er det heller ingen fullgod kilde.

Så for å finne total mengde gjeld er man nødt til å gå igjennom alt av kontoer, kredittkort, regninger osv for å se hva som skyldes hvor. Dette er noe man normalt sett gjør selv, men om en tredjepart skal få innsyn må man gi fullmakt til dette(alla typen kontrakt man må signere på Luksusfellen).

Lenke til kommentar

Hei.,

Dette har jeg god erfaring i.

Det første du gjør er å lage en liste over alle inkassoselskapene du kjenner.

Noen kan være:

Lindorff

Aktiv Kapital

Intrum Justitia

Kredinor

Actor

Dahl Inkasso

GE moiney Bank

Så går du inn på hver enkelt webside som de har (Du finner adressene på google) og sender en epost til deres epost adresse som stå runder "kontakt oss".

Der kan du skrive noe sånt som :

Jeg "navn" ønsker med dette tilsendt en samlet liste over alle mine ustestående krav som er registrert med inkasso hos dere. Mitt fødselsnummer er xxxxxx xxxxx. Vennligst send til min epost adresse, eller min folkeregistrerte post adresse.

Da kommer det lister i posten, og du kan sette sammen en felles liste selv.

Lenke til kommentar

Alle får en årsoppgave fra diverse finansielle institusjoner man har gjeld til i disse dager. Så er det bare å addere. Ellers har man som regel tilgang til nettjenester fra dem man skylder penger. Når det gjelder inkasso regner jeg med at man får regelmessige brev om slikt selv om jeg heldigvis ikke har bragt meg selv inn i situasjoner som har ført til inkasso.

Er i grunn litt overrasket over at dette er en skoleoppgave. De burde heller lære ungene å ha kontroll over egen økonomi. Hvis man ikke vet hva man skylder har man mistet kontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...