alkymist Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg reiser til Roma med fruen om en uke (yay!) og tar selvfølgelig med meg kameraet. Jeg kommer til å ta med meg 35mm 1,8 og 12-24mm, men er usikker på om jeg skal ta med meg 18-70mm i tillegg. Alternativet er å ta med meg 55-200mm istedet for 18-70. Plass er en issue, vil ikke ta med meg største fotosekken min... Grunnen til at jeg vurderer 55-200 er at jeg har et håp om å oppleve stærflokker som synkronflyr, og tror det kan være en mulighet med det objektivet. Ellers lurer jeg på om noen her inne har erfaringer med monopod i Roma? Tenker på inne i kirker og Vatikanmuseet, er det i det hele tatt lov å ta det med seg inn? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hadde PMnormal fortsatt vært aktiv her, så ville han sagt at du skulle ta med 35mm-en og kun den Jeg er nesten enig. Men bare nesten. Ta med 12-24mm og 55-200mm i tillegg. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 du kan ofte ta bilder inne på historiske steder, men uten blitz da de mener de ødelegger. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Stativ er et must på mange historiske steder og museer som er innendørs ellers vil du slite med å få eksponert. En god del museèr har nokså dunkel belysning. Det er dog litt knotete å drasse rundt å sette opp stativ rundtom på museer, spesielt om det er litt folksomt Alternativt blir det høy ISO. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg hadde tatt med 35 og 12-24 og droppet resten Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det blir jo ekstremt subjektivt dette her, men dette ville jeg gjort med din utstyrspark: Jeg ville latt 18-70 ligge igjen hjemme, og tatt med de tre andre på tur. Deretter ville jeg valgt mellom vidvinkel og tele alt ettersom hva jeg har planlagt den dagen (kirker = vidvinkel, fugler = tele osv) og latt den andre ligge igjen på hotellet. 35/1.8 er med hele tiden (for min del ville den stått på kameraet 90% av tiden). Lenke til kommentar
Laze Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Gratulerer med Roma-tur! Fra mine egne erfaringer som fotografi-entusiast på Roma-tur gjør du definitivt rett i å ta med 35mm'ern, ypperlig til gatefotografi! Llitt avhengig av iso-ytelsen på huset ditt er 35mm'er antageligvis også rask nok til at du kan fotografere håndholdt de mange fantastiske skulpturene rundt om i Romas museer, kirker, og plasser. Som objektiv nr.2 ville jeg tatt med vidvinkel-zoomen, det er mye fantastisk flott arkitektur der nede! Avslutningsvis en liten anbefaling: Galleria Borghese krever forhåndsbestilling av billetter, og er således litt mer "tiltak" å komme seg på enn mange av de andre museene i Roma, men det er *virkelig* verdt det hvis du liker klassisk kunst og skulptur! Endret 4. mars 2010 av Laze Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Fantastisk flotte bilder Laze! Og takk for tipset om Galleria Borghese, har allerede bestilt billetter til vatikanmuseet på nett, men GB så absolutt interessant ut Med en D40x er høyisoytelse så som så, men motiv kan være viktigere enn støyfritt... 18-70 blir nok hjemme... Merker at jeg savner PMnormals skarpe penn og ypperlige kommentarer... Så får vi se om vaktene på museene går på kommentaren om "this is not a tripod, it's at monopod". Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Fantastisk flotte bilder Laze! Og takk for tipset om Galleria Borghese, har allerede bestilt billetter til vatikanmuseet på nett, men GB så absolutt interessant ut Med en D40x er høyisoytelse så som så, men motiv kan være viktigere enn støyfritt... 18-70 blir nok hjemme... Merker at jeg savner PMnormals skarpe penn og ypperlige kommentarer... Så får vi se om vaktene på museene går på kommentaren om "this is not a tripod, it's at monopod". Noen som har en god forklaring på hvorfor de ikke tillater stativer ? Sett at det er en gjenganger i mange turistfeller. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 En tripod tar for mye plass rett og slett. De ønsker ikke at noen skal ta opp plass der det kunne stått 3-4 andre sansynligvis. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 I tillegg til plass/tid ønsker museer gjerne at de som ønsker bilder i god kvalitet kjøper postkort og bøker. De er mer eller mindre nødt til å akseptere at tilfeldige turister tar halvkjipe bilder av alt mulig rart, det er greiere å begrense de som kommer med en sekk full av fotoutstyr. Veldig flotte bilder, Laze! Lenke til kommentar
Laze Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Takk for hyggelige kommentarer! Jeg ville latt tripoden være hjemme. Det vil bli mye gåing der nede, enten det er inne i gallerier og kirker, i romantiske bakgater, eller bare langs travle veier for å komme fra A til B. Jo mindre å drasse på, jo bedre! *Hjertesukk*, du kan virkelig glede deg alkymist: Det kan jo være det skyldtes ekstrem varme og dehydrering da jeg besøkte byen, men etter dager proppfulle av sanseinntrykk der nede begynte jeg så smått å skjønne meg på de som rammes av Stendahls syndrom... du er herved advart! PS. Ikke glem Peterskirken når dere er innom Vatikanstaten! Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Takk for hyggelige kommentarer! Jeg ville latt tripoden være hjemme. Det vil bli mye gåing der nede, enten det er inne i gallerier og kirker, i romantiske bakgater, eller bare langs travle veier for å komme fra A til B. Jo mindre å drasse på, jo bedre! *Hjertesukk*, du kan virkelig glede deg alkymist: Det kan jo være det skyldtes ekstrem varme og dehydrering da jeg besøkte byen, men etter dager proppfulle av sanseinntrykk der nede begynte jeg så smått å skjønne meg på de som rammes av Stendahls syndrom... du er herved advart! PS. Ikke glem Peterskirken når dere er innom Vatikanstaten! Tripod blir hjemme, monopod med i koffert, så får jeg se om den blir med ut i byen. Takker for tipset om galleria Borghese, billetter er bestilt... Peterskirken står på listen Jeg har ikke hørt om Stendahls syndrom før, og takker for advarselen, men har vært i Jerusalem uten å få Jerusalemsyndrom så jeg tror det skal gå noenlunde greit Å drikke mye på bytur er forøvrig alltid lurt - dehydrering er ikke kjekt! Igjen, takk for alle tips - gleder meg til å reise! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Triks for å slippe køene i Vatikanet: kjøp guidet tur. Uansett om du følger guiden eller ikke slipper du å kaste bort dyrebar tid på å vente. (Selv om det å vente i kø av og til kan være knakende artig, hvis en har nok av tid og støter på noen artige typer.) Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Roma var helt konge - men det er en by som krever gode sko... Vi hadde heldigvis kjøpt billetter til vatikanmuseet på forhånd, og kom tidlig, så vi slapp kø der. Ellers var det kø over alt - i mer eller mindre grad. Har aldri vært i en by med så stor turisttetthet - selv om vi ikke var der i høysesong. Og Galleria Borghese var en liten (stor) perle av et palass. Eneste vi ikke fikk med oss var en spesifikk Caravaggio utstilling. For å markere 400-åsjubileet hadde de samlet de fleste viktigste verkene hans i en utstilling. 3 timer i kø fristet ikke, spesielt når vi hadde fått sett et par Caravaggioer i Galleria Borghese + de som er i San Luigi dei Francesi. Og køen var like lang kl 10 om formiddagen og kl 18 på ettermiddagen... For å oppsummere objektivvalget: 35 mm var på 75%, ultravidvinkel 20% og tele 5%. (ingen fugler, men den var fin til detaljer på en del statuer og fontener) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Savnet du noen gang normal-zoomen? Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg savnet egentlig ikke normalzoomen, men min kone "klaget" litt over å måtte bruke gå-zoomen. Personlig satte jeg mer pris på lyssterkhet enn brennviddene jeg ikke hadde. Jeg manglet ikke mye, var dekket fra 12-24, 35, og 55-200mm. Skulle jeg valgt ett objektiv, hadde jeg bare tatt med meg 35mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå