Gå til innhold

Vinterens vanstyre i Bergen


Anbefalte innlegg

Det har vært mye tull synes jeg, sett fra Østlandet. Er det noen fra Bergen som er fornøyde med det borgerlige byrådet?

 

Det virker ikke som om de har kontroll på noen ting. Elendig luftkvalitet uten tiltak, og snøen hoper seg opp overalt uten å bli fjernet.

 

Kan de skylde på været, eller er det rett og slett et vanstyre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært mye tull synes jeg, sett fra Østlandet. Er det noen fra Bergen som er fornøyde med det borgerlige byrådet?

 

Det virker ikke som om de har kontroll på noen ting. Elendig luftkvalitet uten tiltak, og snøen hoper seg opp overalt uten å bli fjernet.

 

Kan de skylde på været, eller er det rett og slett et vanstyre?

Hva foreslår du at de burde gjort med luftkvaliteten? Luftkvaliteten er vel så dårlig pga. fjellene som sperrer smogen inne og selvsagt bilkjøring som er roten til problemet. Jeg bor i Bergen og er stadig på Danmarksplass som har den verste luftkvaliteten i byen. Luften i byen syntes jeg generelt er alt for dårlig, men jeg tror ikke politikere fra noen partier kommer til å gjøre stort med det (de dramatiske tiltakene som trengs) pga. frykt for velgerflukt. Jeg er motstander av nasjonale løsninger på lokale problemer, dvs. løsninger som rammer negativt beboere på andre steder og som kun trengs lokalt. Løsninger som innebærer mer total frihet er jeg for.

 

Kjører du bil er du ansvarlig for det bilen din slipper ut. Biltrafikk utgjør en potensiell trussel mot andres helse (ikke føre var, jeg vet bare ikke nok om helseeffektene, men jeg vet at dem med astma sliter). Det kan altså finnes legitime grunner for å begrense biltrafikk uavhengig av den "globale oppvarmingen".

Lenke til kommentar

Det fremstår som merkelig at et byråd dominert av Høyre er så skeptisk til veiprising som tiltak mot luftforurensning. Dette ville vært et enkelt tiltak som ville ha løst luftforurensningsproblemet. Oddetalls- og partallskjøring var en lite gjennomtenkt løsning som i liten grad traff de rette gruppene.

 

Når det er sagt, synes jeg problemet var (er) overdrevet. Det er urimelig at 95 % av befolkningen skal endre atferd for å ta hensyn til en liten andel astmatikere og desslike som har problemer med luftkvaliteten.

 

Uavhengig av dette, bør det uansett gjøres noe for å få bedre trafikkavviklingen i rushtiden, og det beste virkemiddelet er, som nevnt, veiprising. Dersom det koster mer å kjøre bil mellom 7 og 9 og mellom 15 og 17, vil de som har muligheten kjøre til andre tider, og trafikken vil dermed bli fordelt mer jevnt over dagen.

Lenke til kommentar

Byrådet har ikke ansvaret for problemene. Det har, i tillegg til de som en gang bestemte seg for å bosette seg mellom fjellene her, de som for en generasjon og to siden bestemte at all trafikken til og fra Bergen skulle ledes over Nygårdstangen og Danmarksplass. Det er bare å se på kartet så skjønner man hvorfor ting er som der er. Trafikken fra sør kommer langs Fjøsangerveien til Nygårdstangen, fra nord gjennom Fløyfjellstunellen som ender på på Nygårdstangen, og når man skulle ordne med trafikken fra Sotra og Askøy og Loddefjord og Laksevåg så laget man ny tunell under sentrum som endte opp på - ja nettopp Nygårdstangen. Og mange politkere (inkludert byrådet) ønsker fortsatt en tunell fra Arna til - rett igjen - Nygårdstangen. Det samme gjelder kollektivtrafikken, skal jeg noe sted annet enn lenger syd så må jeg innom sentrum.

 

Man kunne tenke seg trafikken i Oslo hvis alle biler som skulle fra nord til syd eller øst til vest eller nord til vest for den saks skyld måtte kjøre via Bispelokket. Nå er det ikke like lett å lage ringveier i Bergen som i Oslo, men løsningen ligger åpenbart der. Noen slike veier på tvers har vi da også ettehvert, men stort sett er det ned prioritert.

 

Men byrådet har selvsagt ansvaret for å løse problemene, og der har de drevet symbolpolitikk (partallskjøring etc.) og generell ansvarsfraskrivelse, i forvissning om at det går over av seg selv om man bare gjør ingenting lenge nok.

 

Nå hører jeg til de som er så dobbeltmoralske at jeg gjerne parkerer bilen på Nordnes når jeg selv skal til byen, mens jeg prinsipielt er for en bilfri by, så ta det med alle slags forbehold. Jeg er en del av problemet jeg også.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det fremstår som merkelig at et byråd dominert av Høyre er så skeptisk til veiprising som tiltak mot luftforurensning. Dette ville vært et enkelt tiltak som ville ha løst luftforurensningsproblemet. Oddetalls- og partallskjøring var en lite gjennomtenkt løsning som i liten grad traff de rette gruppene

På hvilken måte vil dette treffe de rette gruppene bedre? Og hvem er de rette gruppene?

 

Uavhengig av dette, bør det uansett gjøres noe for å få bedre trafikkavviklingen i rushtiden, og det beste virkemiddelet er, som nevnt, veiprising. Dersom det koster mer å kjøre bil mellom 7 og 9 og mellom 15 og 17, vil de som har muligheten kjøre til andre tider, og trafikken vil dermed bli fordelt mer jevnt over dagen.

Jeg tror nesten ikke mine egne ører (øyner). Innføring av veiprising blir som å koste støvet under teppet. Problemet forsvinner ikke, vi bare later som det ikke er der. Vi får ikke et bedre utbygd veisystem ved å tvinge ressurssvake over til kollektive løsninger. Venstresiden - som er sterke pådrivere for dette - inner ikke at dette øker forskjellene. Men det gir de kanskje incentiver til å fremme enda flere forslag for å "redusere" disse.

 

Det eneste som virker mot trafikksituasjonen i Bergen er en total omlegging. De som skal fra Vest til Sør får snart Ringvei Vest (selv som den i god norsk tradisjon blir laget bare halvveis, og ikke hele veien til motorveien som går vestover). Ellers må absolutt all trafikk mellom bydelene gå via sentrum. En brøkdel av denne skal inn til sentrum, men byrådets tiltak innebærer blant annet kutt i parkeringsplasser i sentrum - forstå det de som kan. Hele nygårdstangen/danmarksplass burde vært passert i tunnell.

 

Byrådet har ikke ansvaret for problemene. Det har, i tillegg til de som en gang bestemte seg for å bosette seg mellom fjellene her, de som for en generasjon og to siden bestemte at all trafikken til og fra Bergen skulle ledes over Nygårdstangen og Danmarksplass. Det er bare å se på kartet så skjønner man hvorfor ting er som der er. Trafikken fra sør kommer langs Fjøsangerveien til Nygårdstangen, fra nord gjennom Fløyfjellstunellen som ender på på Nygårdstangen, og når man skulle ordne med trafikken fra Sotra og Askøy og Loddefjord og Laksevåg så laget man ny tunell under sentrum som endte opp på - ja nettopp Nygårdstangen. Og mange politkere (inkludert byrådet) ønsker fortsatt en tunell fra Arna til - rett igjen - Nygårdstangen. Det samme gjelder kollektivtrafikken, skal jeg noe sted annet enn lenger syd så må jeg innom sentrum.

Hør, hør!

 

Men byrådet har selvsagt ansvaret for å løse problemene, og der har de drevet symbolpolitikk (partallskjøring etc.) og generell ansvarsfraskrivelse, i forvissning om at det går over av seg selv om man bare gjør ingenting lenge nok.

Problemet er at 40 år med vanstyre lar seg ikke ordne over en to-tre byrådsperioder. Det trengs 20-30 år med målrettet, fornuftig og framtidsrettet veipolitikk for å løse problemene. Et fullt utbygget bybanesystem kan være et skritt i riktig retning. Den vil erstatte buss, og den vil være pålitelig. Jeg tror at på kort sikt vil løsningen være å få Danmarksplass-krysset stoppfritt. Modellen de skal bruke i rundkjøringen ved gullgruven kunne ha passet her, man legger trafikken i tunnell under en rundkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se at køprising er å koste problemet under teppet. Køprising skal etter hva jeg har forstått føre til mindre køkjøring, som igjen betyr mindre utslipp. Er det ikke nettopp utslipp som er problemet? Å si at køprising ikke virker fordi det man egentlig trenger er en total omlegging av trafikken er som å koste støvet under teppet, fordi du uansett har planer om å flytte en gang de neste 30 årene. En større omlegging av trafikken ligger ikke 5 år frem i tid, men heller 25.

Lenke til kommentar

Ikke alle som kjører bil bor 6 mil unna jobben uten mulighet for å ta buss på siste del av strekningen. Ikke alle som kjører bil er lam fra halsen og ned, og ikke alle som kjører bil har 3 unger i forskjellige barnehager slik at det er komplett umulig å få døgnet til å gå rundt.

 

Faktum er at de aller fleste som kjører bil (inkludert meg selv), kjører bil fordi det er så forbannet behagelig. Jeg hater bussen. Jeg hater jenta/gutten som alltid sitter med Koss - Porta Pro og hører på søppelmusikk. Jeg har aldri hørt at de med Porta Pro har hørt på AC/DC. De hører alltid på techno, og de kommer alltid til å ta bussen, fordi de tenker på miljø og annet tullball. Det skal mye til for at jeg setter fra meg bilen. En gang i blant trenger jeg bilen i jobben, men det er heller unntaket enn hovedregelen. Jeg vet at på et eller annet nivå i bompengeavgift, så vil jeg akseptere at busshelvete vil være en del av min morgen og ettermiddag. Alternativt kjøper jeg en tråsykkel eller en scooter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På hvilken måte vil dette [køprising] treffe de rette gruppene bedre? Og hvem er de rette gruppene?

Ved partalls- og oddetallskjøring kan man fortsatt drive med unødvendig kjøring annenhver dag, mens nødvendig kjøring blir ulovlig annenhver dag. Ved køprising vil de som virkelig trenger å kjøre i rushtrafikken være villige til å betale for det, mens de som har muligheten til å kjøre til andre tider, vil gjøre det.

 

Jeg tror nesten ikke mine egne ører (øyner). Innføring av veiprising blir som å koste støvet under teppet. Problemet forsvinner ikke, vi bare later som det ikke er der. Vi får ikke et bedre utbygd veisystem ved å tvinge ressurssvake over til kollektive løsninger. Venstresiden - som er sterke pådrivere for dette - inner ikke at dette øker forskjellene. Men det gir de kanskje incentiver til å fremme enda flere forslag for å "redusere" disse.

 

Det eneste som virker mot trafikksituasjonen i Bergen er en total omlegging. De som skal fra Vest til Sør får snart Ringvei Vest (selv som den i god norsk tradisjon blir laget bare halvveis, og ikke hele veien til motorveien som går vestover). Ellers må absolutt all trafikk mellom bydelene gå via sentrum. En brøkdel av denne skal inn til sentrum, men byrådets tiltak innebærer blant annet kutt i parkeringsplasser i sentrum - forstå det de som kan. Hele nygårdstangen/danmarksplass burde vært passert i tunnell.

Din løsning ligger svært langt frem i tid om den noen gang blir realisert. Hvilke tiltak mener du bør benyttes i mellomtiden, om ikke køprising? Jeg kan heller ikke forstå at du mener at dette ikke vil løse problemene. Problemene er trafikkavvikling og forurensning, og begge disse problemene vil løses ved køprising, siden trafikken da vil fordeles ut over dagen og flere vil benytte seg av kollektivtilbudet.

 

Argumentet om større forskjeller, synes jeg ikke holder. På alle andre områder er det slik at markedet regulerer prisene slik at tilbud tilsvarer etterspørsel, så hvorfor skulle veiene være et unntak? Det er ikke noen grunn til at det skal være greit med køer på veiene, men ikke i dagligvareforretningen.

 

Skal man betale for å stå i kø?

Ja! Når det er køer, betyr det per definisjon at prisene er for lave.

Lenke til kommentar

Da er enten prisen på kollektiv for høy, eller prisen på bil for lav. Sannsynligvis er det billigere å ta buss, men du ser bare kostnadene som løper når du passerer en bomstasjon. Om du hadde tatt med tap i verdi, bensin og andre kostnader kommer nok bussen billigst ut. Det som stort sett taler mot buss er tidsbruk, komfort og fleksibilitet.

 

De hører alltid på techno, og de kommer alltid til å ta bussen, fordi de tenker på miljø og annet tullball.

 

Jeg tror det bare er fordi de ikke har bil.

 

Når de hører på slik syremusikk kommer de aldri til å få seg bil.

Lenke til kommentar

Og en bomring på 15 kroner gjør forskjellen litt mindre. En rushtidsavgift på 10 kroner oppå der, og bilisten vil plutselig oppleve bilkjøring som dyrt.

 

Selv er jeg forøvrig tilhenger av høyere drivstoffavgifter og lavere avgifter på nybil/omregistrering av bil, men det er en annen sak som sannsynligvis trenger en egen tråd. :)

Lenke til kommentar

Sovehest; Jeg vet ikke hva bussprisene er i Bergen. Men Her i Bodø så er det økonomisk lønnsomt å bruke sin egen bil framfor å ta buss. Antar at dette også er slikt i Bergen og

Hvorvidt det er lønnsomt å bruke bil eller ikke avhenger i stor grad på hvordan du regner på det.

 

Om du allerede har en bil og skal kjøre en mindre tur på fem km så vil buss neppe lønne seg.

Da vil man kun ta med drivstofforbruket og en marginal andel slitasje på bilen.

Har du ikke bil men ønsker det pga å kunne ta kortere turer så vil bil neppe lønne seg.

Da må du ta med i beregningen kjøp av bil og kostnader relatert til finansiering, å ha bilen tilgjenglig, forsikring, vilavgift etc.

 

For en student i Bergen koster et månedskort 385 som kan brukes i hele kommunen hele tiden. Mer presist så blir årskostnaden 4620.

Ingen tilretteleggelse av bil er i nærheten av å være så rimelig i løpet av et helt år, og man kan ta mye taxi eller leie bil ved behov for differansen.

 

For ikke-studenter er prisen noe høyrer, litt avhengig av hvilke soner man ønsker. Men igjen så blir prisen fortsatt lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...