RuneON Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg reiser til Paris i morgen, og lurer på hvilket format jeg bør ta bildene i? Jeg har D70s, og alternativene er: JPEG Fine eller: Raw + JPEG Basic Har kun Gimp til å etterbehandle med (Pluss Raw-converter UFRaw) og kjenner det egentlig ikke så godt. Burde jeg satse på god JPEG eller kjip JPEG og Raw? Plass er ikke en faktor. Har to kort pluss laptop. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Kris Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Kan du ikke ta RAW da? Mye bedre når du skal etterbehandle bildene dine. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 jpeg er jo altid greit, jeg redigerer ihvertfal aldri på feriebilder og denslags, men nå er jeg en kompaktkameraperson da. Om du tar med raw kan du sikkert konvertere til et ganske bra format senere. Men nå spørs det jo om kameraet kanskje bruker mer ressurser til å lagre i raw+jpeg og det dermed går utover noe annet. Jeg vet ikke, noen andre kan sikkert svare på akkurat det Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Kan du ikke ta RAW da? Mye bedre når du skal etterbehandle bildene dine. Bare Raw? Har aldri brukt dette før, og ikke etterbehandlet noe særlig, så tenkte å safe og ta begge. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvis plassen det tar ikke har noe å si kan du ta RAW+JPEG Basic. Men jeg ville valgt bare RAW Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Hvis plassen det tar ikke har noe å si kan du ta RAW+JPEG Basic. Men jeg ville valgt bare RAW Ok. Takker! Tar kanskje bare Raw, da. Får prøve meg litt på konverteringen i kveld Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 HAr du plass, så anbefaler jeg RAW + jpeg. Da har du noen filer fiks ferdig som du kan vise frem/dele ut mens du koser deg med å trekke frem det beste fra RAW filene. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) HAr du plass, så anbefaler jeg RAW + jpeg. Da har du noen filer fiks ferdig som du kan vise frem/dele ut mens du koser deg med å trekke frem det beste fra RAW filene. Enig i det. Ikke noe er kjedeligere enn å konvertere 500 bilder av familien som fungerer utmerket som jpeg. Når man printer slike bilder til album osv så er det mindre nøye ot alle detaljer er perfekte.. Automatisk hvitbalansen bruker og å være ok til slike bilder. Endret 3. mars 2010 av Ingardj Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 HAr du plass, så anbefaler jeg RAW + jpeg. Da har du noen filer fiks ferdig som du kan vise frem/dele ut mens du koser deg med å trekke frem det beste fra RAW filene. Enig i det. Ikke noe er kjedeligere enn å konvertere 500 bilder av familien som fungerer utmerket som jpeg. Når man printer slike bilder til album osv så er det mindre nøye ot alle detaljer er perfekte.. Automatisk hvitbalansen bruker og å være ok til slike bilder. Ja det er sant. Vel da blir det Raw+jpeg, da. Da er det bare til å pakke ferdig Takker Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det er ikke så vanskelig å konvertere NEF til jpeg. Hvis du bruker Nikon sitt ViewNX (gratis fra hjemmesiden til Nikon) så kan du batchkonvertere alle bildene på en gang, med jpeg-innstillingene fra kamera. Da oppnår du følgende: - Selv om du ikke er en mester på RAW-konvertering nå, kommer du sikkert til å lære mer om det etter hvert. Og da har du muligheten til å gå tilbake til disse bildene senere for å få mer ut av dem. I mellomtiden bruker du ViewNX til å produsere nøyaktig de samme jpeg-filene som kameraet ville ha gjort. - Du sparer plass på minnekortet (ift NEF+ jpeg basic) - Du slipper å få en masse jpeg basic filer i systemet ditt. Jpeg basic er ganske hardt komprimert og har ofte en del artifakter (hadde D70 hatt mulighet til NEF+jpeg fine kunne det vært et alternativ) Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Det er ikke så vanskelig å konvertere NEF til jpeg. Hvis du bruker Nikon sitt ViewNX (gratis fra hjemmesiden til Nikon) så kan du batchkonvertere alle bildene på en gang, med jpeg-innstillingene fra kamera. Da oppnår du følgende: - Selv om du ikke er en mester på RAW-konvertering nå, kommer du sikkert til å lære mer om det etter hvert. Og da har du muligheten til å gå tilbake til disse bildene senere for å få mer ut av dem. I mellomtiden bruker du ViewNX til å produsere nøyaktig de samme jpeg-filene som kameraet ville ha gjort. - Du sparer plass på minnekortet (ift NEF+ jpeg basic) - Du slipper å få en masse jpeg basic filer i systemet ditt. Jpeg basic er ganske hardt komprimert og har ofte en del artifakter (hadde D70 hatt mulighet til NEF+jpeg fine kunne det vært et alternativ) Kunne du linket til det? Finner det ikke... Endret 7. mars 2010 av RuneON Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Product/Imaging-Software/NVNX/ViewNX.html Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Product/Imaging-Software/NVNX/ViewNX.html Tusen takk! Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Burde jeg satse på god JPEG eller kjip JPEG og Raw? Plass er ikke en faktor. Har to kort pluss laptop. Takker for alle svar Dersom plass ikkje er en faktor, så synes eg heilt klart du skal ta RAW pluss beste JPG-kvalitet. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Men D70 støtter ikke RAW+JPG Fine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå