Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden

Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er chipsettet A50 og A50M det samme (AMD Hudson M1), eller er det forskjeller fra de to. Ser nemlig HER at A50M har støtte for CBS, og at A50 ikke er listet opp.

Asus har DETTE fine kortet som er billig, men de har listet A50 som chipset.

Lurer på om jeg uansett skal kjøpe det, så får jeg heller bare dra 5 sata kabler fra hovedkortet over i eksterne harddisk-kabinettet...

A50 er chipset familien mens det spesifikke chipsetet er A50M

ref. her

Ok, da så... Tipper den port multiplier støtten er felles for alle modellene innen samme chipset-familie. Hvor mange modeller finnes det egentlig i A50-familien?

Jeg bare kjører på jeg... :) Når jeg får penger :(

Lenke til kommentar

Ja, slimsata'en har jeg allerede vist et bilde av i et tidligere innlegg;

http://no.images.search.yahoo.com/images/view?back=http%3A%2F%2Fno.images.search.yahoo.com%2Fsearch%2Fimages%3Fp%3Dslimsata%26ei%3DUTF-8%26fr%3Dyfp-t-734&w=500&h=400&imgurl=estore.circuitassembly.com%2Fproduct_images%2Ff%2Fu709089_0.2_1___69674.jpg&rurl=http%3A%2F%2Festore.circuitassembly.com%2Fproducts%2FSlimline-SATA-Cable-SlimSATA-Cable-RoHS-Compliant.html&size=18k&name=Slimline+SATA+Ca...&p=slimsata&oid=82f1b7b181b61668&fr2=&no=3&tt=27&sigr=131n7rv04&sigi=125i2p3eo&sigb=12gkfinf2&type=JPG&.crumb=BH2Qyffodoh

Ellers fulgte det med (kabinettet) 2 kabler med sata i begge ender (en rett og en vinklet i hver ende av kablene. Disse passet ikke, så jeg bestilte én ny med to rette ender. Denne er på plass.

Her har du noen flere bilder;

Bilde 1 viser de to kablene (liggende på gulvet) som henholdsvis er en liten sata integrert i 7-kablingen ut fra ssd'en, og strømkabelen som er en del av slimsata'en ut fra blu-rayen. Ingen av disse finner jeg noen koblingspunkt til. Jeg er ganske sikker på at de andre kablene er koblet riktig.

Bilde 2 viser strømkabelen som går fra kabinettet til et koblingspunkt helt nederst på venstre side av chip-siden på hovedkortet (se bilde 3).

post-127897-0-49555600-1306439205_thumb.jpg

post-127897-0-26525400-1306439221_thumb.jpg

post-127897-0-95554800-1306439232_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kabelen på bilde 2 skal kobles til strømforskyningen. Den løse kabelen skal egentlig være koblet til blu-ray drevet, så du trenger en ekstra s-ata datakabel da den du har koblet til drevet tar opp både strøm og dataporten.

Edit: Du trenger mest sansynelig noe som det her.

Enten det eller så må du kutte ledningen fra ssd'en og den fra blu-ray drever og lodde dem sammen eller bruke en sukkerbit.

Her er et dårlig bilde laget i paint av hva jeg mener må gjøres.

post-187645-0-44291900-1306440907_thumb.jpg

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

ledningen på bilde to ser ut som en vifte kontakt.

Hvis det var meg du svarte, Crazyjoey, så må jeg svare at det er det ikke, men strømkabelen fra kabinettet (ikke akkurat verdens beste bilde :blush: ) .

Som du sikkert har fått med deg, så er jeg ingen ekspert, men når kabelen har utgangspunkt fra innsiden av koblingspunktet til den eksterne strømkabelen, så sier det vel alt (pluss at koblingen ikke passer på noen av viftekontaktene på hovedkortet). Puslete greier, ja, og jeg skal innrømme jeg stusset fælt når jeg ikke kunne se noe annet enn en liten sukkerbit til psu, men det er nå bare 60W psu det er snakk om :!:

Teac hadde dette kabinettet, men ombestemte seg. Kanskje han har noen innspill :roll:

Uansett, nå må jeg på jobb ... Takker for at dere der ute gidder bruke tid på å hjelpe meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Er chipsettet A50 og A50M det samme (AMD Hudson M1), eller er det forskjeller fra de to. Ser nemlig HER at A50M har støtte for CBS, og at A50 ikke er listet opp.

Asus har DETTE fine kortet som er billig, men de har listet A50 som chipset.

Lurer på om jeg uansett skal kjøpe det, så får jeg heller bare dra 5 sata kabler fra hovedkortet over i eksterne harddisk-kabinettet...

A50 er chipset familien mens det spesifikke chipsetet er A50M

ref. her

Ok, da så... Tipper den port multiplier støtten er felles for alle modellene innen samme chipset-familie. Hvor mange modeller finnes det egentlig i A50-familien?

Jeg bare kjører på jeg... :) Når jeg får penger :(

Det er 2 chipset i A50 familien. A50M og A50E.

post-140856-0-59145600-1306442078_thumb.jpg

post-140856-0-52431800-1306442081_thumb.jpg

Lenke til kommentar

...snip...

Det er 2 chipset i A50 familien. A50M og A50E.

post-140856-0-59145600-1306442078_thumb.jpg

post-140856-0-52431800-1306442081_thumb.jpg

Hm... ble ikke noe klokere av det egentlig. Kortet jeg ser på kan være begge deler, men tipper det er A50M, siden det ikke nevnes RAID i specsa noe sted. Kortet har GB NIC, men det er ikke fra chipsettet, er et eget Realtek NIC.

Så nå at det andre chipsette på bildene dine er A55E. Kjører på jeg... Går det ikke så har jeg jo alltid RAID5! :)

Kan jeg spørre deg om kildene til disse bildene?

Lenke til kommentar

Kabelen på bilde 2 skal kobles til strømforskyningen. Den løse kabelen skal egentlig være koblet til blu-ray drevet, så du trenger en ekstra s-ata datakabel da den du har koblet til drevet tar opp både strøm og dataporten.

Edit: Du trenger mest sansynelig noe som det her.

Enten det eller så må du kutte ledningen fra ssd'en og den fra blu-ray drever og lodde dem sammen eller bruke en sukkerbit.

Her er et dårlig bilde laget i paint av hva jeg mener må gjøres.

post-187645-0-44291900-1306440907_thumb.jpg

Jeg regner med at den 2-pins koblingen jeg refererte til (lengst nede på venstre side av chip-siden/se bilde 3) nettopp er strømforsyningspunktet på hovedkortet (sliter med å lese de minste bokstavene, så ikke 100% sikker). Den passer perfekt, og jeg har i hvert fall ikke funnet et annet som passer). Er på jobb, så jeg har ikke tilgang til komponentene.

Jeg har to løse kabler, men regner med at du refererer til den lille sata'en (mindre enn standarden på de andre), som da skal kobles i bluray-drevet. Får vel se om jeg får tid til litt av dette i helgen. Uansett har jeg 3 ekstra sata-kabler av samme standard du linket til her (har de 2 med en rett og en vinklet ende som fulgte med kabinettet, og en ekstra jeg kjøpte i tilfelle jeg skulle få bruk for en ...).

Ellers får jeg bare opp et av mine egne bilder når jeg klikker på bildet du skal ha laget i paint.

Lenke til kommentar

He, he, så ikke den, Mr. A. Det gjorde det straks mye lettere for meg. Regner da med at strømkabelen fra kabinettet er koblet riktig på hovedkortet (trodde det var riktig hele tiden, men ble litt usikker p.g.a rotet med de andre kablene).

Hvis jeg ikke finner en annen løsning enn å spleise slik du viser her, regner jeg det som enklest å bare fjerne den lille sata-kabelen fra selve koblingen i ssd'en, fjerne den hvite plastkoppen på strømkabelen, og så lodde eller på annen måte koble de der sata-kabelen kom ut. Regner med at sort går til sort og rødt til rødt ...

Uansett, ser nærmere på det når jeg får anledning. Men først skal det bli godt med noen timer søvn etter nattevakta.

Jeg er så sliten og trøtt for tiden at jeg må ta til meg info intravenøst ... :confused:

Uansett, takk for hjelpen, og ikke minst, tålmodigheten ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Da var koblingene fikset (byttet bare et par koblinger, så ingen lodding, heldigvis), noe som tok noen få minutter takket være Mr. A sitt "dårlig bilde laget i paint". Igjen takk, Mr. A :thumbup:

Problemet nå er at jeg har en død cpu-vifte (sviver ikke) med meldingen Cpu fan error på tv-skjermen. Får google litt når jeg får tid.

Gud hvor komplisert selv enkle ting kan fortone seg når man ikke har snøring :hm:

Ha en god kveld :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Er vifta koblet i rett viftakontakt? Var ikke lett å se på det bildet ditt da det ligger en del kabler over viftekontakten.

Ja, den er merket med CPU_FAN mens den på siden av er merket med CHA_FAN.

Får ikke tid til å se på det før eventuelt i morgen formiddag. Jeg vil jo gjerne ha en htpc oppe å gå i stua, men som jeg har nevnt før, dette er ikke et hasteprosjekt men heller et læreprosjekt, og tar ting som det kommer :cool:

Bare husk at kunnskapsnivået mitt på data og elektronikk generelt før jeg begynte å lese litt for noen få uker siden, var på høyde med en blind munk sitt :blush:

Ha en god lørdag :fun:

Lenke til kommentar

Ja, man må ha en kontakt i cpufan. Ellers vil den ikke videre av sikkerhetsgrunner. Man lærer ganske så mye den første gangen man bygger :) Men når man har bygget noe pcer så går det på auto-pilot, og da blir man glad når man støter på litt problemer som må googles :p

Edit..

Vet ikke om denne er postet tidligere:

Asrock A75M-ITX tar AMD Llano till Mini ITX

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Fikk vist noen minutter til overs ...

Jeg har ikke kjøpt kjølepasta eller noe annen form for kjøling utover den vifta som fulgte cpu'en. Kanskje jeg burde det (også til undernevnte) ...? Jeg skjønner at noen prosessorer har allerede påsmurt kjølepasta, men hvordan ser jeg det, er det som et lag på undersiden av kjøleren?

Ellers har jeg fått kjøpt inn komponentene til en stasjonær (de fleste var på tilbud så ...);

*Win7

*Fractal Define R3

*Asus P7P55D

*Intel Core (Dual) i5-660

*8gb ram

*600W psu

*60gb ssd

*2 hdd, 2tb og 1,5tb (+ at jeg har noen hdd'er liggende)

*ellers har jeg et par ekstra standard sata-kabler liggende.

Dette går jeg i gang med etterhvert. Ser av testen på hardware.no at kabinettet klarer seg greit uten ekstra vifter, og med tilhørende vifte til cpu'en, bør kanskje det være nok? Jeg er jo på ingen måte en gamer ...

Lenke til kommentar

Det har ikke så veldig mye for seg med å bytte ut kjølepastaen. Du klarer kanskje et par grader men.. Det med vifter må en nesten bare se på etterhvert. Ta litt målinger osv. Av egen erfaring så har en oppgradert cpuvifte mest for seg. Stockkjølere har en tendens å være greie på idle, men når den først spinner opp så snakker vi bråk.

Lenke til kommentar

Det har ikke så veldig mye for seg med å bytte ut kjølepastaen. Du klarer kanskje et par grader men.. Det med vifter må en nesten bare se på etterhvert. Ta litt målinger osv. Av egen erfaring så har en oppgradert cpuvifte mest for seg. Stockkjølere har en tendens å være greie på idle, men når den først spinner opp så snakker vi bråk.

Nå er det ikke kjølepasta på noen av de to cpu'ene jeg har kjøpt, i hvert fall ser jeg kun blankt metall på de. Med det utgangspunktet er det kanskje en idé å påføre pasta? Det koster jo uansett bare noen tiere ...

Har du/noen av dere ellers noen anbefalinger på cpu-kjølere, en til mini-itx (kan ikke være fysisk høyere enn stockkjøleren som fulgte Intel Core i3'en), og en til den stasjonære jeg skrev om i forrige innlegg?(husk jeg er ingen gamer, så ikke behov for top of the line, men kan jo være greit å ha noen grader å gå på).

Jeg vil selvfølgelig prøve ut de stockkjølerne jeg allerede har for å se/høre resultatene, men kan være greit å ha ting klart så jeg eventuelt kan bestille kjapt ved behov.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Ja, dersom det ikke er så bør det være pasta. Det pleier å være på selve kjøleren. Når det kommer til ny vifte så er det stor sjangs for jeg tester ut Scythe Kozuti, den tror jeg skal passe i mitt kabinett. Når det gjelder vifte til den andre maskinen så går det litt på hva du er villig til å legge i en vifte. Generelt så har Noctua mye bra av vifter. Disse hybridvannkjølingsystemene skal også være greie. De er nok ikke like kvasse som de beste på luft, men du får en mer stabil temperatur med vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...