Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden

Mr. A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det Zotac H67 mon tro?

Jeg må frem med kabinettet og måle i dag. Jeg tror muligens harddisken tar i på den ene siden av kjøleribba. Er jeg heldig så går det. Man spørs hvor bra effekten blir dersom halve kjøleribba er tildekket.

Lenke til kommentar

Hovedkortet på bilder har ihvertfall fargekombinasjoner som ligner på Zotac ihvertall. Vifta kan snues så om man ønsker å dytte lufta opp og evt ut igjennom riller i toppen av et kabinett eller trekke det ned og rundt på hovedkortet så er begge deler mulig.

@Teac - Nå man skulle hatt Intel 310 80GB montert så hadde man sluppet å tenke på det

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Ja, kanskje. Er litt skeptisk, men. Synes ikke den store kjøleribba til Asus e-350 deluxe imponerte noe særlig. Skal hjem og måle om jeg får plass til en slik. Ser at ulike nettbutikker allerede har den stock. Regner med Dustin og Komplett får den inn.

Lenke til kommentar

Den dukker bare opp i nettbutikker på andre siden av dammen så det tar sikkert litt tid før den kommer hit tenker jeg. De nettbutikkene som har vært flinke å ta inn Scythe har vært Netshop, Multicom og Dustin så vi får tråle der litt fremover.

Eneste jeg har savnet så langt er en anbefalt TDP i fra Scythe sånn at man vet hva kjøleren klarer.

Lenke til kommentar

Målte litt i kabinettet idag i håp om kanskje få Scythe Kozuti til å passe. Høyden tror jeg skal gå greit (eller på milimeteren).

110 x 103 derimot er jeg mer skeptisk til. Kjøleribba bør være mest mulig midstilt i forhold til hovedkortet. Regner med de har tatt utgangspunktet i standard itx vell?

post-105988-0-33267500-1306356454_thumb.jpg

post-105988-0-88237800-1306356495_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har endelig mottatt den siste kabelen til min mini-itx (Ace Proton kabinett), og har derfor kunnet fortsette på prosjektet. Dvs. når jeg innimellom har tid ...

Men jeg skal si at det var vanskelig å lese den minste skriften (selv med lesebriller), og å få knotet ting på plass på hovedkortet. Jeg måtte bruke makt for å få hovedkortet på plass i kabinettet. Har vært LITT uforsiktig, så jeg er spent på om jeg har tatt kverken på det hele allerede før jeg har kommet ordentlig i gang :ermm:

Jeg ble heller ikke helt fornøyd med kablingen da denne tildels ligger over den medfølgende cpu-vifta. Både dårlig med plass og utformingen på kablingen i seg selv gjorde det umulig å unngå dette. Måtte også knote litt for å unngå at kablingen ble presset ned i vifta(!). Hadde nok gått for et litt større kabinett hadde jeg vist bedre ...

Etter å ha lest manualen til hovedkortet forstår jeg det slik at jeg skal la support-dvd'en som følger med, gjøre jobben i BIOS, og også bruke dvd'en når jeg skal installere Asus Update der. Eller er det noen som har en annen og bedre idé ...?

Er det noe jeg ellers må være obs på før jeg setter i gang med å koble til strøm og ellers få liv i det hele ...? Redd for kortslutninger m.m.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Hovedkort tåler mer enn du tror. Ja, det er ganske knotete. Du må gjerne frem med strips for å stripse sammen noen kabler slik at de ikke kommer borti cpu vifta osv. Hverken Biosen elelr supportdvden trenger du å bry deg om. En windows-update tar for seg det meste av oppdateringer.

Lenke til kommentar

Heisann dere gutter,

Skal bygge meg en NAS, da disse ferdig løsningene er dårlige og trege. (De har fint grensesnitt da, og muligheter...)

Så, jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med hvilke chipset som støtter SATA port multipliers?

Er chipsettet A50 og A50M det samme (AMD Hudson M1), eller er det forskjeller fra de to. Ser nemlig HER at A50M har støtte for CBS, og at A50 ikke er listet opp.

Asus har DETTE fine kortet som er billig, men de har listet A50 som chipset.

Lurer på om jeg uansett skal kjøpe det, så får jeg heller bare dra 5 sata kabler fra hovedkortet over i eksterne harddisk-kabinettet...

Jeg har forresten det HDD kabinettet som er først i listen HER, med 5x2TB WD green disker. Jeg har ikke lyst til å bruke innebygde RAID5 kontrolleren, jeg vil ha alle diskene hver for seg å kjøre RAIDZ.

Lenke til kommentar

Målte litt i kabinettet idag i håp om kanskje få Scythe Kozuti til å passe. Høyden tror jeg skal gå greit (eller på milimeteren).

110 x 103 derimot er jeg mer skeptisk til. Kjøleribba bør være mest mulig midstilt i forhold til hovedkortet. Regner med de har tatt utgangspunktet i standard itx vell?

post-105988-0-33267500-1306356454_thumb.jpg

post-105988-0-88237800-1306356495_thumb.jpg

Du får klippe ut ei papp-plate i rett dim og se om den går inn der. Har ikke du samme hovedkort som vi så på bildet i artikkelen?

Her er forresten en test av en ny modell i fra Intel.

i5 2390T med 35W TDP, turbo boost til 3,5GHz og 2 kjerner og 4 tråder. Den sier desverre ingenting om temperaturer.

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

Har lest tråden her en stund og lest masse gode innspill mtp. kabinetter, hovedkort og PSU. Har bestilt et lite system fra Dustin nå (komponenter vedlagt). Ser frem til å skru det sammen! Skal komme med tilbakemelding i forhold til erfaringer med kabinettet og temperaturer osv.

Maskinen skal i hovedsak benyttes som kontor-PC der tyngden av arbeidet vil være tekstbehandling og surfing, så med noe begrenset plass på skrivebordet valgte jeg å gi en SFF-build sjansen. Spent på resultatet!

890845.jpeg

Ville egentlig bare rette en liten takk til bidragsyterne i denne tråden, dere har vært til stor hjelp!

Mvh.

Magnus

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg koblet pc'en til strøm, og det lyste en grønn lampe inni den. Og når jeg trykket på powerknappen, lyste den så fint og blått. Men blu-ray'en er totalt død. Ikke noe lys i fronten, og den går ikke opp når jeg trykker på eject-knappen. Det er ikke noe som holder den igjen, den er bare rett og slett død. Denne skal da kunne åpne seg elektronisk uten å måtte installere noe software ...!?

Blu-ray'en er kun koblet til en sata-port på hovedkortet (sata1, mens ssd'en er koblet til sata2). Jeg sitter med to kabelender, en liten sata som går ut fra den store koblingen på ssd'en, og en med stor hvit plastkobling med to pinner (strømkabel?) som går ut fra sata'en på blu-ray'en. Til disse finner jeg rett og slett ingen koblingspunkt, så da regner jeg med at de er beregnet for andre alternative enheter, eller ...?

Ja, jeg spør og formulerer meg som en idiot, og jeg føler meg som en ... :blush:

Bare husk at det er vanskelig å lære en gammel hund å sitte, spesielt når Google og manualer ikke er til hjelp ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Er chipsettet A50 og A50M det samme (AMD Hudson M1), eller er det forskjeller fra de to. Ser nemlig HER at A50M har støtte for CBS, og at A50 ikke er listet opp.

Asus har DETTE fine kortet som er billig, men de har listet A50 som chipset.

Lurer på om jeg uansett skal kjøpe det, så får jeg heller bare dra 5 sata kabler fra hovedkortet over i eksterne harddisk-kabinettet...

A50 er chipset familien mens det spesifikke chipsetet er A50M

ref. her

Lenke til kommentar

Var litt kronglete formulet ja :p For å si det sånn trenger blurayen strøm. En satakabel leverer ingenting annet enn informasjon.

Slik skal det i utgangspunktet se ut:

lggsah62n_sata2.jpg

Edit.

Btw hvem har krøllet til signaturen min? :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...