Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Ser ikke ut til at det er mulig å oppdrive noen av disse hovedkortene. Alt er ute av sortiment hos de større nettbutikkene. Jeg bryr meg ikke om feilen som er på 3Gb/s for jeg skal kun ha 1 SSD koblet til 6Gb/s portene.

 

Slik det ser ut idag, blir det Zotac H67 + i3 + Scythe Shuriken (muligens Big, pga støtte for 120mm).

Jeg vil gjerne ha mest mulig heatsink med minst mulig viftestøy.

 

Nå blir det bare å smøre seg med tålmodighet..

Venter selv på denne komboen. Tipper den blir tilgjengelig mot slutten av april. Tviler på at den vifta gir deg noe fordel. Den er laget for eldre prosessorer, men den skal passe sokkelen. Tviler på at den er noe særlig bedre enn stockkjøleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter selv på denne komboen. Tipper den blir tilgjengelig mot slutten av april. Tviler på at den vifta gir deg noe fordel. Den er laget for eldre prosessorer, men den skal passe sokkelen. Tviler på at den er noe særlig bedre enn stockkjøleren.

 

side 4 i testen av Shuriken ser man forskjell på 10 grader idle og 20 grader under load mot stock.

 

Hvis jeg hadde hatt plass, skulle jeg heller gått for en Scythe Ninja passiv, ettersom jeg er allergisk mot lyd. Nettopp av den grunn kunne jeg tenke meg Shuriken big for en større vifte på 120mm, som igjen fører til at jeg kan senke rpm for samme luftmengde vs 100mm. Cpuen skal undervoltes og muligens også underklokkes dersom jeg ikke trenger mer kraft. Den skal ikke brukes til spilling, hvertfall ikke enda :p

Lenke til kommentar

Den virker spennende om den gir bra temperaturer på en ca 1200 rpm. For min del så er den for høy for mitt kabinett. Jeg må være under 60mm i høyden hvertfall.

 

Nå spørs det hvor lenge vi må vente på 1155. Kunne forsåvidt gått for Gigabyte GA-H55N-USB3, men da mister jeg 6Gbit sata kontakter og onboard wifi kort.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Nå spørs det hvor lenge vi må vente på 1155. Kunne forsåvidt gått for Gigabyte GA-H55N-USB3, men da mister jeg 6Gbit sata kontakter og onboard wifi kort.

 

Har sett på det selv. 6Gb/s er ikke et must, heller ikke wifi/mini PCIe. Men jeg vil veldig gjerne ha integrert grafikk på cpu:) 20% bedre clock for clock er jo også kjekt å få med seg, og jeg går ut ifra at SB er mer effektiv vs 45nm i3 med tanke på strømforbruk?

Lenke til kommentar

Ja, litt mindre strømforbruk 65 vs 73 watt TDP. Grafikken på disse to prosessorene er rimelig like. Tror jeg har lest av i3 540 er 10-15 % dårlige enn i3 2100. Dette har vell lite betydning om man kun skal bruke maskinen til htpc relaterte ting. På en annen side igjen så kan ikke SB prosessoren klokkes. Tror ikke en skal forvente seg store forskjellene på 1156 vs 1155.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å bytte innmaten i htpc'en, slik at den blir viftefri. Jeg skal med andre ord bygge en passivt kjølt htpc. Hvilket mini-itx er fornuftig å bruke med tanke på å kunne spille av filmer i 1080p? Må jeg finne et med Nvidia-ION for å få dette til? Ser gjerne at dette kanskje kan være vanskelig å få til med tanke på at kortet ikke har vifter... Må jo bli veldig varmt?

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å bytte innmaten i htpc'en, slik at den blir viftefri. Jeg skal med andre ord bygge en passivt kjølt htpc. Hvilket mini-itx er fornuftig å bruke med tanke på å kunne spille av filmer i 1080p? Må jeg finne et med Nvidia-ION for å få dette til? Ser gjerne at dette kanskje kan være vanskelig å få til med tanke på at kortet ikke har vifter... Må jo bli veldig varmt?

Jeg kjører et ion oppsett med atom 330 som cpu i et veldig lite kabinett med begrenset luftgjennomstrømning. Jeg har plassert en 80mm vifte på 7V oppå den passive kjøleren til cpu+gpu og dette holder temperaturene på et akseptabelt nivå. Denne viften kan ikke høres før man åpner kabinettet og legger øret over. Når det gjelder 1080p, så har jeg måtte overklokke cpuen fra 1.6 til 1.9GHz for å kunne spille de sprekeste 1080p-ripene jeg har liggende.

 

Et alternativ kan være å kjøpe Sandy Bridge i3 og undervolte + underklokke denne. Da begynner man å nærme seg atom-nivåer på varme, men man får en mer effektiv cpu gitt samme klokkefrekvens, som kan spille av 1080p uten problem.

 

SuperRipper

Lenke til kommentar

Asus sitt D525 kort er helt passivt, men etter å ha pløyd meg gjennom ørten forumsider så har jeg konkludert med at du ikke får passivt kjølt system. Det må likevel være en vifte som må trekke bort varm luft. I tillegg er jeg fortsatt litt skeptisk til ytelsen til atom. Jeg bygger maskin utelukkende til mediecenter bruk, og da skal du kun ta alt av tung 1080p .ts materiale + dts lydspor osv uten problemer. Derfor velger jeg heller sandy bridge i3 + 4gb ram. Fikk forøvrig Pico Psu i posten igår :) 150watt DC-DC og 102 watt AC-DC. Gleder meg til og begynne å bygge.

 

post-105988-0-44833700-1297348474_thumb.jpg

post-105988-0-89467500-1297348481_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I tillegg er jeg fortsatt litt skeptisk til ytelsen til atom. Jeg bygger maskin utelukkende til mediecenter bruk, og da skal du kun ta alt av tung 1080p .ts materiale + dts lydspor osv uten problemer. Derfor velger jeg heller sandy bridge i3 + 4gb ram.

Jeg kjører xbmc som frontend og det skal sies at på 1.9GHz er den akkurat på grensen. Ettersom SB ikke eksisterte for 2år siden og jeg ikke ville ha C2D-desktop cpu inni htpcen, var det ikke noen andre alternativer for meg den gangen. Nå vet ikke jeg hvordan ytelsen på N450 er mot 330, men hvis man bruker ubuntu som OS fungerer 99% av alle skikkelige 1080p-rips (.mkv som er over 2*dvd5 i størrelse for min del) + dts til reciever uten problemer.

 

Hvis jeg hadde vært i samme situasjon som olimaen, hadde jeg gått for i3 uten å blunke...

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Det samme tenker jeg. Tror nok såklart at D525 er et hakk og to opp i fra n330, men når en først bygger ny mediecenterpc så er det viktig at den holder litt fremover. Har en Dell mini 10" med Atom Z530-prosessor på 1.6 ghz, den klarte såvidt 720p på strøm med høy ytselsesinnstilling :p Jeg går hvertfall for i3.

Lenke til kommentar

AMD Fusion ser lovende ut, men prisen ligger veldig tett opp mot Intel ION atom, og da er prishoppet opp til i3 og SB veldig kort. Skulle likevel sett hvordan den yter under tyngre .ts filer med opp mot 50mbit i videokvalitet. I tillegg til å spille av tunge DTS lydspor på flere GB. ASUS E35M1-I DELUXE er veldig aktuelt om den faktisk kan driftes helt passivt.

 

Edit.

 

 

 

Asus kortet er rimelig spekket:

 

- 4 usb 3.0 (2 på panel)

- Bluetooth

- Full dimm (ikke so-dim)

- 5 xSATA 6.0 Gb/s ports

- wifi N.

 

Edit 2.

 

The overall experience of a E-350 based platform for me equals to fun. It's not at all high-end and please do not confuse the purpose of a product like shown today with that either. You however can browse the web really well, even with very rich web content. Next to that you have your HD video capability working extraordinary well also. Your overall applications will run fine, heck we even photo shopped on this platform which as really okay and sure, while very limited you can play a game or two.

 

The video accelerator, it's capacity and features astounded me the most though. I'd have no problem with a little E-350 based mITX motherboard functioning as HTPC whatsoever. It's power efficient and offers downright superb quality with software that can utilize the graphics core as video accelerator. In combination with the sheer silence of these setups AND the fact that you can hook it into HDMI or if you wanted top, use a coaxial or Optical Toslink for your audio, makes it near perfect for the budget.

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=KQU5_Ab6XBA&feature=player_embedded

 

* Litt kranglete på 1080p 60fps filmer. Her kommer vell typisk inn .ts filer osv. Begynner å helle litt mot dette kortet :p

 

 

Dilemma:

 

post-105988-0-20608600-1297425160_thumb.png

 

VS.

 

post-105988-0-99973400-1297425224_thumb.png

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg synes denne testen fra Anandtech virker veldig oppløftende. Tok med et sitat i fra Blueray testen.

 

Finally I ran a full blown Blu-ray disc (Star Trek) bitstreaming TrueHD on the E-350 to give you an idea of what worst case scenario CPU utilization would be like on Brazos:

 

post-140856-0-53841100-1297431742_thumb.jpg

At 40% CPU utilization on average there's enough headroom to do something else while watching a high bitrate 1080p movie on Brazos. The GPU based video decode acceleration does work, however the limits here are clear. Brazos isn't going to fare well as a platform you use for heavy multitasking while decoding video, even if the video decode is hardware accelerated. As a value/entry-level platform I doubt this needs much more explanation.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vurderer en htpc da min stasjoære pc bråker dyrisk, noe som ødelegger filmstemninga.

 

 

La oss si at jeg har 2k til disponsasjon.

Behov:

 

Stille

1TB hdd eller mer

Ikke windiws da jeg kan bruke linux

2 eller 4 kjerners pc, minimum 1,5ghz

2gb ram

hdmi utgang som støtter DTS og Dolby Digital kodekene.

Trenger ikke dvd/blu-ray spiller da jeg har ps3 og en receiver.

 

Må kunne spille av 1080p filmer uten problemer, samt at den må ha et bra nettverkskort.

Skal ikke brukes til spilling, kun medieavspilling og nettsurfing.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Litt trangt budsjett. Du trenger altså bare hovedkort, ram + cpu/eventuelt hovedkort med cpu?

Hvilket kabinett og strømforsyning har du fra før, eventuelt skjermkort?

 

Her er et forslag:

post-105988-0-59785700-1297520398_thumb.png

Det skal dra alt av hd rimelig greit.

 

Eventuelt Intel Atom Ion.

post-105988-0-04003700-1297520740_thumb.png

 

Du bør også nevne om ting som usb 3.0, 6Gb/s sata, wifi, antall sata, ddr2/ddr3 ram, so dimm/full dimm, passivt kjølt/vifte osv spiller en stor rolle.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Litt trangt budsjett. Du trenger altså bare hovedkort, ram + cpu/eventuelt hovedkort med cpu?

Hvilket kabinett og strømforsyning har du fra før, eventuelt skjermkort?

 

Her er et forslag:

post-105988-0-59785700-1297520398_thumb.png

Det skal dra alt av hd rimelig greit.

 

Eventuelt Intel Atom Ion.

post-105988-0-04003700-1297520740_thumb.png

 

Du bør også nevne om ting som usb 3.0, 6Gb/s sata, wifi, antall sata, ddr2/ddr3 ram, so dimm/full dimm, passivt kjølt/vifte osv spiller en stor rolle.

 

Sorry var litt trøtt da jeg skrev første inlegg :p

Skal kjøre Linux Element OS, sorry hvis jeg skrev feil igår!

 

Vil ikke det AMD setupen der bråke veldig pga cpu-vifta?

 

 

Har en PSU på noe 400 watt hvis det kan brukes, men den har ikke PCIe pin's

Har også 3GB DDR2 ram @ 800HZ (3x1GB)

En Intel Core 2 Duo E8400 er også tilgjengelig snart, venter bare på at jeg kan ta min nye i5-2500k i bruk :)

Har også et nvidia 8800GT skjermkort:)

 

 

Trenger altså:

Kabinett som er lite og ser greit ut, Dette ser OK ut.

Ram (har som sagt 3GB DDR2@800MHz ram liggende, så hadde vært fint om jeg kunne ha brukt de så jeg slipper å kjøpe DDR3)

Hovedkort som helst støtter DDR2 og PCIe-x16 og wifi ( Dette er egentlig perfekt, bare cpu'en jeg stusser litt på)

PSU (hvis ikke den jeg har kan brukes)

CPU (hvis ikke E8400 kan brukes, ser iallefall ikke ut som om at mini-ITX kortene gjør det)

HDD @ minimum 1TB (Har en disk på 1TB i gamerpcen min, men den bruker jeg og kommer neppe til og fjerne den)

 

 

 

 

ZOTAC NM10 ser grei ut, men er litt usikker på om Atom D525 vil klare surfing med mange faner oppe uten å henge etter(?)

 

Da jeg var hos onkelen min igår, lånte jeg mini-pcen hans, en Acer A150 elns, og da jeg åpnet over 4 faner begynte det å gå veldig sakte. Men nå var da den pcen 2 år gammel.

 

 

USB 3.0 er likegyldig, men hadde vært kjekt med det.

Hvilken type kjøling er ikke nøye, så lenge støynivået er lavt og tempen er lav.

wifi er must, siden det er over 10 meter til routeren.

Trenger ikke 6gb/s sata, trenger max 2 sataporter.

Lenke til kommentar

D525 tror jeg skal være OK med tanke på ytelse. Tror det blir feil å sammenligne med en to år gammel Acer netbook. Da det har skjedd en del på atom fronten (1,8 ghz på to kjerner, ION 2 som avlaster cpu osv).

Selv tror det blir et ASUS E35M1-I DELUXE kort i min htpc sammen med 2 x 2gb rambrikker. Da blir maskinen 100 % viftefri. Jeg kommer til å kjøre pico psu, så det blir ikke noe støy fra strømforsyning heller. Kun to av rambrikkene dine kan brukes ettersom alle mini-itx hovedkort kun har to minneslots + de støtter kun dual channel. Ellers så har du Gigabyte GA-H55N-USB3, Socket-1156 + i3 prosessor, men da er vi litt over budsjettet + viftestøy. Det å bruke 775 prosessoren din kan være vanskelig ettersom de fleste mini-itx for den sokkelen er utgått. Zotac hadde et brukbart kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...