Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dustinhome.no Slutt på gratis frakt for studenter!

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det var for godt til å være sant da det kom, og jeg har rukket og handle der 2 ganger før det er for sent. Da bestilte jeg ting som var rundt 500 kr.

Syns frakten i Norge generelt er litt for høy, men dette er jo ikke Dustin sin skyld. Men de burde nok brukt en billigere fraktmetode for småting. Jeg får jo flere ting fraktfritt fra ebay, og syns det er litt merkelig at norske posten ikke har sjans til å tilby noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det var for godt til å være sant da det kom, og jeg har rukket og handle der 2 ganger før det er for sent. Da bestilte jeg ting som var rundt 500 kr.

Syns frakten i Norge generelt er litt for høy, men dette er jo ikke Dustin sin skyld. Men de burde nok brukt en billigere fraktmetode for småting. Jeg får jo flere ting fraktfritt fra ebay, og syns det er litt merkelig at norske posten ikke har sjans til å tilby noe sånt.

Tilby hva? Gratis frakt?

AtW

Lenke til kommentar

Du kaller et fantastisk introduksjonstilbud for lureri, for så å starte en underskriftskampanje fordi du ikke får det som du vil ha det? Tror du Dustin driver veldedighet?

Å gi kunder et godt tilbud i oppstartsfasen er helt vanlig, og er ment som en ekstraservice. Selvfølgelig gjør de det for å lokke til seg kunder og få en større brukerdatabase. Hva annet hadde du forventet?

Er du klar over at dette tilbudet faktisk kunne fortsatt om studentene selv ikke hadde misbrukt tilbudet de har fått? Dette tilbudet har utelukkende gått dukken fordi enkelte kun kjøper varer til en brøkdel av portoprisen. Dustin driver business, og selvfølgelig kan de ikke fortsette med en ordning som gir store tap. Dette går i det store og det hele bare utover en selv, da prisene må justeres opp pga. tapt porto. Jeg stiller også stor tvil til at studenter faktisk vil gjengjelde tjenesten med å fortsette å kjøpe fra Dustin når de er ferdige med studiene. Folk kjøper først og fremst der det er billigst.

Lenke til kommentar

Stussa litt på den selv. Posten må tjene penger som alle andre, selv om det sikkert ikke hadde skadet med litt mer konkurranse på det området.

Kostnadene ved gratis frakt blir gjerne tatt inn igjen ved høyere pris, om ikke på alle produkter, og det var dette Dustin ville unngå, så i stedet for å legge på prisen for oss andre, fjernet de heller gratis frakt på småpakker for studenter.

Og siden jeg ikke er student, er jeg glad det var veien de gikk.

Lenke til kommentar

Har ikke vi forbrukere litt forståelse for hvordan en bedrift må drives? Blir nesten forbannet når jeg ser gode butikker blir kritisert for at de var litt for "snill" og gikk for ett "tilbud" som ble mer populært enn først forventet. Om ikke bedrifter skulle få lov å prøve ut tilbud, priser og tjenester for så å kunne endre på disse i etterkant så hadde vi aldri sett bedrifter tørre å prøve forskjellige ideer som kommer oss forbrukere til gode. Og dere studenter som klager burde lese hva dustinhome skriver. Det er ett godt og ærlig svar på hvorfor det ble slik det ble.

Lenke til kommentar

Tilby hva? Gratis frakt?

AtW

Bedre priser for bedrifter som lever av å sende pakker til kunder. De sender store mengder med pakker hver dag, og da syns jeg det er rart at de ikke har fått bedre priser av posten.

Hvorfor er det mulig å sende en pakke rundt halve kloden for en lavere pris enn det posten tar innen samme land, merkelig syns da jeg.

Lenke til kommentar

Det er ikke merkelig. Posten har avtaler med andre land angående fraktkostnader.

Det at dine pakker ifra ebay ikke koster noe i posten sitt system, er jo gjerne med på å øke prisen for alle oss andre.

Er ingenting i verden som er gratis er det noe som heter, og det er ikke langt ifra sannheten, det er en kost ved alt, spørsmålet er hvem som får kostnaden til slutt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd Dustin selv. Men hos Amazon betaler en litt over 3 og ett halvt pund i frakt. Det er nokså billig synes nå jeg for å få en CD sendt fra Storbritannia, eller hvor de har samarbeidspartnerne sine plassert hen.

Lenke til kommentar

Stussa litt på den selv. Posten må tjene penger som alle andre, selv om det sikkert ikke hadde skadet med litt mer konkurranse på det området.

Kostnadene ved gratis frakt blir gjerne tatt inn igjen ved høyere pris, om ikke på alle produkter, og det var dette Dustin ville unngå, så i stedet for å legge på prisen for oss andre, fjernet de heller gratis frakt på småpakker for studenter.

Og siden jeg ikke er student, er jeg glad det var veien de gikk.

Hehe, veldig gøy at det er så mange meninger/engasjerte folk om dette temaet.

Først til deg lain: Det virker som om du bare er smågretten for at du ikke kan dra nytte av studenttilbud.

Studenter har dårligere råd enn de som er i fast arbeid, ergo er det rimelig at vi betaler noe mindre enn andre. Og at andre er med og "spytter" noe mere i potten. Det vil vi som er studenter nå gjøre senere for andre studenter, noe jeg synes er helt fair.

Når det gjelder tilbudet som helhet, har jeg forståelse for at det kan være ulønnsomt når folk bestiller veldig små ting med gratis frakt.

Det jeg reagerer på er at Dustinhome ikke klarer, som et stort firma, å sette opp en kostnadskalkyle i forkant. Jeg stiller jeg meg svært skeptisk til å tro at et seriøst firma ikke har klart å se at dette ikke går rundt, før de setter i gang noe sånt. Du behøver ikke studere økonomi, eller være hjerneforsker for å forstå at inntekter-kostnader må bli et positivt svar totalt sett. Jeg kan skjønne at det ikke går å gi gratis frakt for alle varer, men da får man heller ikke sette det i gang.

Det hadde jo f.eks gått an å sette grensen noe lavere enn 2000kr, for det betyr jo i praksis at frakten er en veldig liten del av totalsummen uansett. Så her synes jeg poenget blir borte. "Studentrabatten" som sådan synes jeg i de fleste tilfeller heller utgjør lite, man kan da i de fleste tilfeller finne varen billigere et annet sted, selv med denne rabatten.

Har full forståelse for at Dutin må tjene penger, bare synes hele greia var ekstremt lite gjennomtenkt. Synes derfor de fremstår noe useriøst, sett i mine øyne.

Lenke til kommentar

Gretten? Hvordan klarte du å få til det?

Jeg har vært student selv i mange år, og først nå ute i jobb.

Det er snakk om prioriteringer, man er ikke nødt til å ha masse it utstyr, jeg klarte fortsatt å bruke veldig mye på det, da jeg prioriterte bort andre ting.

Og om 100 spenn i frakt gjør at du ikke føler du har råd til å kjøpe noe, burde du kanskje ikke kjøpe i utgangspunktet.

Og nei, hvorfor skal dere betale mindre for samme vare bare fordi du har valgt å gå på skole? Ingen som hindrer deg i å jobbe ved siden av. Igjen, prioriteringer, gjerne er det vel snakk om 2-3 øll mindre, så er frakten dekket.

Du antar veldig mye her, for alt vi vet, så har de hatt et kostnadsoverslag i forkant, men de regnet kanskje ikke med at det kom til å bli "missbrukt" med masse små ordre, må være lov til å gå tilbake på ting når man ser at det blir direkte tap av det.

Grensen lavere enn 2000? Dette er vel noe de da har regnet seg frem til, som du etterlyser, og kjøper du for 2000, blir det gjerne 500 i frakt, og ikke 100, som da utgjør 1/4 av total sum.

Studentrabatten er kanskje ikke så himla høy på alle produkter, men i den andre tråden er dette også forklart, da de tjener mer på enkelte produkter enn andre, vil rabatten følge dette.

Men om du synes det fortsatt er en dårlig deal, er det ingen som hindrer deg i å kjøpe et annet sted.

Her gir Dustin dere gratis frakt for ordre over 2000 kroner, og rabatt på mer eller mindre alle varer, og dere klager fortsatt, hvem er useriøs sa du?

Lenke til kommentar

Jeg får jo flere ting fraktfritt fra ebay, og syns det er litt merkelig at norske posten ikke har sjans til å tilby noe sånt.

Merke frakt som free er typisk gimmik du tar inn igjen på vareprisen.

På spesielt ebay har de nå startet presse gjennom at endel kategorier får ikke du ta frakt på så det må regnes med i prisen.

Den eneste som taper på dette systemet er du som kunde, da selgeren går utifra høyeste portoen og legger det på i prisen.

Så om du kjøper fra et land med 4$ i porto betaler du gjerne 7$ i frakt siden selger legger på høyeste fraktomkostningen sin for og ikke gå i tap.

Lenke til kommentar

Den eneste som taper på dette systemet er du som kunde, da selgeren går utifra høyeste portoen og legger det på i prisen.

Så om du kjøper fra et land med 4$ i porto betaler du gjerne 7$ i frakt siden selger legger på høyeste fraktomkostningen sin for og ikke gå i tap.

Var litt dårlig skrevet av meg, men syns det er rart at noen land kan ha $4 eller $7 for å sende pakken til Norge, gjerne fra USA eller Kina som er halve kloden borte, mens posten tar ca 100 kr for en pakke.

Jeg bestilte forresten et minnekort (microSD) fra dustin og de sendte det som en pakke, jeg forventet en konvolutt, ikke rart at de gikk i tap da. Pakken var like stor som jeg skulle forvente hvis jeg kjøpte en 3,5'' ekstern HD.

Lenke til kommentar

Heisann,

Jeg legger inn innlegget fra Dustin-tråden her:

Diskusjonen drog i vei ganske realt her.

At studenttilbudet er endret, er ene og alene av den grunn at vi taper penger på fraktfrie ordrer under 2000kr, og iblandt på de over 2000kr. Det kan vi ut i fra et bedriftsperspektiv ikke forsvare, hverken for vår egen eller kundens del.

Hvis vi skulle fortsatt med tapsordrer, ville det slått negativt ut for alle kunder til slutt, da vi hadde måttet sette opp priser over hele fjøla for å "finansiere" fri frakt til studenter. Det er ikke rett det heller, og det ville bli veldig urettferdig.

At vi burde gått nøyere gjennom dette før det ble iverksatt er jeg helt enig i, og der tar vi sterk selvkritikk. Vi var nok litt for ivrige til å gi studenter et unikt tilbud, og ville matche det vi har i Sverige. At det ikke holdt vil jeg på vegne av Dustin beklage.

Fraktkostnaden hos oss er 79,20kr + 25% mva på pakker, 99 kr ink moms. Av dette går store deler av beløpet til Posten og PNL for transporten, samt at ekspedisjonskostnaden er innregnet. (Grovt sett regner vi 10kr i kostnad for å pakke og klargjøre en forsendelse). Det er hva jeg vet under det de fleste konkurrenter tar, og ganske rimelig for de fleste pakkene. (Småting som kunne gått i brevpost ser jeg, og den titter vi på).

Samme 99kr gjelder også om man kjøper 40kg PC-komponenter som sendes i 3-4 ulike kolli, hvilket er veldig rimelig.

Totalt sett tjener vi kansje 1-3kr på frakten, av 99 kr. Det gir en margin på mellom 1% og 3%, som er forsvarlig. Vi blir ikke rike på frakten, og det er heller ikke vårt mål.

Som Pro_Odeh nevner et par innlegg opp, så har man fortsatt rabatt på mange produkter, spesiellt på de produkter der Dustinhome har høye marginer. På de produkter der marginene er lave, kan vi ikke gå ned så mye, ofte ikke i det hele. Man kunne kansje gått fra 6,5% margin til 6% margin på en PC til 6000, men da hadde det kommet reaksjoner på at vi var gniene og ga så lite studentrabatt. Derfor er vi på Ordre/Kundeservice ærlige, og sier at på de produkter der marginene er lave, kan vi ikke gi ytterligere rabatt.

Et tips til studenter: Søk for eksempel på Deltaco, Microconnect, Multibrackets, CountourHD. Der er rabattene ofte gode.

Videre vil jeg selv påstå at vi har en veldig god service hos oss, og er veldig greie å ha med å gjøre. Akkurat nå forsterker vi laget, for å klargjøre en videre satsning uten at det skal gå utover kvalitet, svarstider og smidighet. Jeg og mine kolleger fokuserer 100% på kundeopplevelsen, og det håper jeg viser utad.

Avslutningsvis: Studenttilbud har vi fremdeles. Kjøper man noe til over 2000, samler opp deler til et større innkjøp eller lignende, så har man fremdeles fri frakt. Det tror jeg ikke finnes hos så mange andre nettbutikker.

Jeg vil også passe på å ta en dose selvkritikk for at vi ikke fikk ut informasjonen en tid før endringen ble gjennomført. Det var en kommunikasjonssvikt hos oss, og rest assured at det ikke kommer til å gå upåaktet hen fra min side. (Dere som kunder har tydelig vist at det ikke gikk upåaktet henn, og da får jeg gjøre min del i ettertid)

Jeg håper dette har oppklart litt, og at vi snart kan gå videre fra diskusjonen. Jeg har full forståelse for frustrasjonen som har oppstått, men vi kan dessverre ikke drive et firma og tape penger på ordrene vi sender ut. Det kommer til å gå utover vår kvalitet, og som tidligere nevnt prisbildet jevnt over.

Jeg ønsker dere alle en flott dag, og takker for mange konstruktive innlegg her på Diskusjon.no

Med Vennlig hilsen

Henrik Breivik

[/Quote]

Håper det gir litt svar. =)

//HB

Lenke til kommentar

Hei!

Dustinhome.no tilbø for kun få mnd siden, alle landets studenter gratis frakt ved at de opprettet studentkonto hos dem. Dette tilbudet er nå borte for alle ordre under 2000kr.

Dette synes jeg er skikkelig lureri fra Dustinhome sin side. De har avsluttet et godt tilbud om gratis frakt for studenter, etter kun få mnd.

Jeg mener at det å tilby gratis frakt, kun i den hensikt å knytte til seg en stor kundemasse i studentene rundt omkring i landet er skikkelig sleipt.

Er du enig?

Signer underskriftskampanjen mot Dustinhome.no og kjemp for fortsatt gratis frakt på alle orderer for studenter!

http://www.underskrift.no/signer.asp?Kampanje=2628

Er dette en spøk? Er du sur for at et tilbud de hadde nå ikke lenger er tilgjengelig? Jeg vil egentlig ikke sette deg i bås, men på bakgrunn av argumentene dine gjetter jeg på at du er 12-16 år, og totalt uten kunnskaper om markedsføring, salg og hvordan man driver et firma.

"Gi meg gratis frakt, jeg har dårlig råd..." Joa.... Å kjøpe ting er ingen menneskerett!

Lenke til kommentar

En kan jo håpe at Posten ser at volumet på Dustinhome ordrer avtar, og kanskje det kan være brekkstang for å senke Postens fraktkostnader.

Hvor mange verdige konkurrenter har vi til Posten? Er Posten praktisk sett en slags monopolist enda i brev- og pakkemarkedet?

Lenke til kommentar

Det som egentlig overrasket meg var at Dustin ikke hadde satt en nedre grense på hva man må hande for som student før, sier seg selv at det fort kan bli kostbart om studenter kun kjøper et headsett der man tjener 15kr maks pr solgte enhet og så skal betale frakt på 80kr , da taper man jo 65kr pr solgte headsett.

Nettop utifra hvordan Dustin oppfører seg på forumet og med tanke på at det er en seriøs bedrift så har de sikkret seg meg som kunde for den neste ordren jeg tar, selv om jeg ikke er student og kommer sikkert til å handle for langt over 2000 kroner.

Har fulgt med og det jeg ser fra Dustin er bra , men selvsagt så har jeg et lite håp om at kjeden ikke er for "snille" med reklamasjonssaker for å bli populære og heller kjører 100% fair hele tiden så di ikke sitter med ekstrakostnader som senere må dekkes inn.

Lenke til kommentar

Hei!

Dustinhome.no tilbø for kun få mnd siden, alle landets studenter gratis frakt ved at de opprettet studentkonto hos dem. Dette tilbudet er nå borte for alle ordre under 2000kr.

Dette synes jeg er skikkelig lureri fra Dustinhome sin side. De har avsluttet et godt tilbud om gratis frakt for studenter, etter kun få mnd.

Jeg mener at det å tilby gratis frakt, kun i den hensikt å knytte til seg en stor kundemasse i studentene rundt omkring i landet er skikkelig sleipt.

Er du enig?

Signer underskriftskampanjen mot Dustinhome.no og kjemp for fortsatt gratis frakt på alle orderer for studenter!

http://www.underskrift.no/signer.asp?Kampanje=2628

Sutrer du like mye hver gang et tilbud er over? Januar salg f.eks? Underskriftskampanje for det også?

Du må nå snart fatte og begripe at det ikke er en butikk i Norge eller verden for den saks skyld som er villig til å selge med tap. Dustinhome har allerede blitt kåret som den billigste nettbutikken, men alikevel skal du kreve mer.

Dette er bare ren grådighet...

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

En kan jo håpe at Posten ser at volumet på Dustinhome ordrer avtar, og kanskje det kan være brekkstang for å senke Postens fraktkostnader.

Hvor mange verdige konkurrenter har vi til Posten? Er Posten praktisk sett en slags monopolist enda i brev- og pakkemarkedet?

Posten er ennå reelt sett monopolist når det gjelder brevpost. Brevpost og pakker regnes som to ulike markeder. Når det gjelder pakker så er det i realiteten fri konkurranse, og både Tollpost Globe (eid av Posten Norden AB), DB Schenker (Deutsche Bahn AG), DHL med flere konkurrerer på like vilkår. En nettbutikk står fritt til å bruke hvem de vil av disse, men realiteten er at ingen av disse har gjort nødvendige investeringer i distribusjonsnett til i realiteten ta opp konkurransen med Posten/Bring når det gjelder privatmarkedet. Du kan ikke konkurrere her når du har en "distribusjonssentral" som skal dekke store områder og kun kan levere på døra på dagtid.

Både Tollpost Globe og DB Schenker er deler av større transportkonsern enn Posten Norge AS (Posten/Bring) så de har økonomiske ressurser til å konkurrere om de vil.

Når det gjelder B2B markeder er det mange som har DB Schenker eller Tollpost Globe som hovedtransportør.

Prismessig er det dog mindre forskjeller mellom de ulike transportørene. Noe som klart forteller at Posten faktisk har fraktkostnader som gjenspeiler reelle kostnader. Så minsket volum fra Dustin vil neppe påvirke den prisen.

Nå er faktisk ikke situasjonen i Norge unik for Norge. Pakkemarkedet er deregulert i alle europeiske land, men tross dette er det de gamle "postverkene" som sitter på betydelige deler av privatmarkedet. Over alt er det distribusjonsnettet som slår ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...