Nohcho Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har en funksjon: F(X)=6,0*10^9e^2x-(x^2/2) Jeg har ikke peiling på hvordan den skal deriveres, jeg prøvde med U og V regelen, men klarte ikke. Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Har en funksjon: F(X)=6,0*10^9e^2x-(x^2/2) Jeg har ikke peiling på hvordan den skal deriveres, jeg prøvde med U og V regelen, men klarte ikke. Er oppgaven slik som Thorsen har forespurt? EDIT: Ikke nå lenger, jeg tolket nok litt feil, er nå enig med deg! Endret 3. mars 2010 av sajohansen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Er det følgende: Edit: Ser poster over meg har tolket ulikt. Prøv først å sette opp stykket med riktig parentesbruk om du ikke bruker tex. Edit2: Uansett, ang derivasjonen. Det lukter kjerneregel lang vei Endret 3. mars 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Er det følgende: Edit: Ser poster over meg har tolket ulikt. Prøv først å sette opp stykket med riktig parentesbruk om du ikke bruker tex. Edit2: Uansett, ang derivasjonen. Det lukter kjerneregel lang vei Tviler egentlig på at oppgaven er som jeg tolket først, da ville svaret vært noe stygt: diff(f1(x), x) = -162*10^(9*e^(-x^3))*e^(-x^3)*x^2*ln(e)*ln(10) Lenke til kommentar
castiel Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Som andre her er jeg litt usikker på hvordan funskjonen ser ut, men du kan uansett prøve å putte det inn i en derivasjonskalkulator: http://calc.matthen.com/ Husk å bruke punktum i stedet for komma ved desimaltall. Slik tolket jeg funskjonen: 6*109e2x-x2/2 da blir svaret: 6*109(2-x)e2x-x2/2 Lenke til kommentar
Nohcho Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Som andre her er jeg litt usikker på hvordan funskjonen ser ut, men du kan uansett prøve å putte det inn i en derivasjonskalkulator: http://calc.matthen.com/ Husk å bruke punktum i stedet for komma ved desimaltall. Slik tolket jeg funskjonen: 6*109e2x-x2/2 da blir svaret: 6*109(2-x)e2x-x2/2 Du har både tolket og regnet riktig, men jeg skulle gjerne hatt løsningen. Fasitten har jeg og))) Lenke til kommentar
castiel Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bruker kjerneregelen. Du setter (2x-x2/2) = u (dette kalles kjernen) Da har du F(u) = 6*109eu den deriverte av dette blir F'(u) = 6*109 * u' * eu der u'=2-x er den deriverte av u så setter du u=(2x-x2/2) og u'=2-x inn i F'(u) og får svaret. Tar et litt lettere eksempel hvis det fortsatt er uklart: F(x)=e2x F'(x)=(2x)' * e2x = 2e2x da den deriverte av 2x er 2 Håper du forstår. Derivasjon/integrasjon kan være litt forvirrende til å begynne med, men er ikke så vanskelig når du kommer inn i det. Spør hvis du fortsatt lurer på noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå