Gå til innhold

Nytt kamera, har fått gammelt Nikon - kan jeg bruke linsa?

Anbefalte innlegg

Ved f/1,4 på en 50mm kan du også få problemer med for liten dybdeskarphet, selv om det riktignok gir bedre mulighet til å få forstyrrende elementer i bakgrunnen ut av fokus.

50mm f/1,4 og 30mm f/1,4 har omtrent lik dybdeskarphet så fremt man prøver å få omtrent samme utsnitt. F.eks prøver å ta et portrett fra halsen og opp med begge objektivene. Grunnen til det er at man bruker kortere fokusavstand med 30mm enn med 50mm for å få et tilsvarende utsnitt. Dermed ender man opp med omtrent den samme dybdeskarpheten.

Hva vil 'vinkelen' si i praksis?

Det er bredde og høyde på synsfeltet. Jo større synsvinkel jo mer får du med i bildet. Liten vinkel gir "kikkertsyn".

- Stor brennvidde f.eks 200mm gir liten synsvinkel "kikkertsyn"

- Liten brennvidde f.eks 18mm gir stor synsvinkel "vidsyn"

- En zoom på 18-200mm vil gi deg mulighet til å gradvis endre fra "vidsyn" til "kikkertsyn".

- Et fastobjektiv vil være låst ett eller annet sted på den skalaen F.eks ved 30 eller 50mm.

- På denne klassen av speilreflekskameraer (1,5-1,6x crop) føles rundt 30mm mest naturlig. Av den grunn kalles 30mm for "normal" på crop-kameraer. For filmbasere kameraer som Nikon F60 og digitale fullformat kameraer er 50mm "normal". For ordens skyld: Digitale fullformat Nikon starter på ca 18 000 kr.

Test ut hva ulike antall mm betyr i praksis på denne siden.

Hvis du er usikker så anbefaler jeg å kjøpe kameraet med kun kitzoomen 18-55mm og vente med fastobjektivet. Prøv å sett en tape-bit på objektivet slik at du låser det på f.eks 30mm og bruk det innendørs en dag. Så låser du det på 50mm en annen dag og gjør deg opp en mening om hva som passer deg best før du bestiller fastobjektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel heller sett på Sigma sin 30mm f/1.4 som en fast normal til ett cropkamera som D90 - 50mm er veldig trangt innendørs på DX formatet.

Støtter alle kommentarene her om å anbefale 35mm fremfor 50mm, spesielt innendørs. Det er de to objektivene jeg stort sett bruker også.

50mm bruker jeg mest ute, 35mm er fin både inne og ute.

Nikkor 35mm f1.8 tror jeg er smartest og billigst, untatt 50mm f1.8.

Men merk at det er gammel AF-D konstruksjon uten fokusmotor. Støyer litt, og mangler manuell overstyring av fokus. Merk også at det er et problem med Sigma sin 30mm f1.4. (Den har det, men går for lett tilbake til autofokus)

Spesielt er det viktig ved video å kunne fokusere manuellt, men også å kunne finjustere fokus ved andre opptak, pga liten dybdeskarphet.

Begge mine er gammel AF-D, så jeg tror jeg også kommer til å kjøpe en ny 35mm AF-S fordi det er den brennvidden jeg bruker mest. Jeg kan jo switche til manuell fokus med egen bryter, det kan du vel ikke på D90, så da er det ekstra viktig med enkel overstyring av fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...