Gå til innhold

Skal kjøpe gaming-PC

Anbefalte innlegg

Endelig på tide å kjøpe nytt oppsett, men det er en stund siden jeg sjekket hva som passer sammen, og hva som ikke passer sammen. Jeg har skjerm, mus og tastatur, og resten blir som følger:

ASUS P6TD Deluxe, X58, Socket-1366Min lenke

Corsair Obsidian 800D

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Corsair HX 850W PSU

Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 64bit

PCen skal stort sett brukes til spilling (RTS og FPS)

Har også tenkt å bytte ut prossessorkjøleren med noe som kjøler effektivt uten å gjøre meg døv. Forslag? Trenger jeg flere vifter for kjøling, i så fall hvilke?

På forhånd tusen takk for all hjelp.

EDIT: Vannkjøling er for øyeblikket uaktuelt :)

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ser fint og dyrt ut. Men du får mer gamingytelse av å velge toppmodellen til AMD eller Intel i5-750/i7-860 - og det koster mindre. Bruk heller pengene du sparer inn her på en SSD (gjerne Intels SSDer).

PSUen er veldig god, men du trenger ikke såpass med kraft for å drive 1 kort. Har du derimot planer om å kjøre crossfire senere er det mer fornuftig.

Kabinettet er blitt diskurteret x antall ganger her, og jeg mener fortsatt at det ikke er spesielt egnet til luftkjølig. Superb til vannskjøling,

. Velger du likevel dette kabinettet er CPU-("vann"-)kjøleren til Corsair meget bra.

Glem heller ikke at kabinettet (og kjøleren) er kriminelt dyrt på komplett.no.

EDIT: CPU-vifta Wikipedersen linka til er lydløs, sinnsykt bra og stygg :) Ville kjøpt den til en luftkjølt rigg om jeg var deg.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. SSD står naturligvis høyt på ønskelisten, men har ikke tid til å spare opp penger, trenger PCen rimelig snart. Jeg gikk for i7 930 istedenfor 8xx-serien fordi jeg regner med 3 minnekanaler er mer fremtidsrettet enn 2. Jeg har også hørt at kabinettet ikke er det beste alternativet for luftkjøling, men at det allikevel ligger godt over gjennomsnittet. Hovedgrunnen til at det ble valgt er plassen. Her kan jeg eventuellt skifte ut til vannkjøling siden hvis jeg skulle ønske det, og det virker veldig lett å bygge i for en amatør som meg. Jeg liker svært godt måten kabler skjules på.

Valget faller på komplett fordi arbeidsgiver har en firmaavtale som kommer oss ansatte tilgode, så prisen blir en del gunstigere enn hva nettsidene oppgir. Mine tidligere kundeforhold hos komplett har også vært preget av god service, og jeg har også inntrykk av at det har de fleste andre på forumet også fått.

Igjen, tusen takk for hjelpen til dem som har deltatt i tråden min.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg ikke mente å svartmale det med kabinettet. Fortsatt misunnelig liksom. Kabinettet er forøvrig enormt :)

Og dette med framtidsrettet er jeg nødvendigvis ikke helt enig i, men igjen - i7-920/930 duger jo absolutt til det også.

Lykke til med bygging :)

Lenke til kommentar

Stygg? Noctua?

Hva har du fått i deg mann? Den er ikke mainstream svart, shiny og stilren, men den er vakker. :p

Ellers er luftkjøling så bra som du selv gjør det - uansett kabinett. Jeg ser ikke vitsen med å pakke kassa full av vifter. Det tjener du minimalt på uansett. Kabinettet er supert på nesten alle områder. Det at 3 minnekanaler er mer fremtidsrettet blir et litt svakt argument, fordi i5 og i7 (1366) ligger i to forskjellige segmenter. Til spill holder i5 og 4gb-minne lenge lenge, paret med riktig skjermkort.

Lenke til kommentar

He-he - smaken er som baken :) Nei, selve kjøleren er jo fin, men de vanvittig gode viftene er ikke helt min greie. Nyanser av brunt passer liksom ikke inn i så mange kabinetter, tenker jeg da. Men igjen - super kjøler! :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg hadde samme mening som deg før. Men når man kjenner på kvaliteten og blir vant til utseendet så er dem gull. Viftene er litt oppskrytte - men kvalitet og ytelse tar det igjen.

Selve kjøleren (selve blokka) er jo vakker. Rett og slett vakker.

Syns personlig blokkene til Noctua og Thermalright er det fineste som blir produsert av kjølere. Men som du nevner - de kunne gått for en annen farge ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...