jonlajoie Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Hei For øyeblikket går jeg i 2. klasse på vgs i Oslo, og skal da naturligvis begynne i 3. klasse neste år. Men jeg føler ikke at jeg får mye ut av timene på skolen pga dårlige lærere i for mange fag, så etter en lang skoledag, må jeg gå hjem å lese opp det vi egentlig skulle ha lært om. Jeg vurdere derfor å ta 3. klasse som privatist, er det noen som har erfaring med dette eller kan gi meg noen råd? På forhånd takk Endret 3. mars 2010 av jonlajoie Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg tok deler av andre og hele tredjeklasse som privatist. Dette var problemfritt, og jeg fikk langt bedre karakterer enn jeg gjorde på skolen. På skolen syntes jeg alt gikk for sakte, og i tillegg syntes jeg lærerne bedømte standpunktkarakterer ut fra trynefaktor. Jeg hadde alltid følt meg skoleflink, og dette virket tydeligvis som en ren provokasjon på lærerne, særlig min engelsklærer syntes at det var nødvendig å til stadighet rakke ned på meg, noe jeg fikk inntrykk av at hun gjorde pga jeg var laaaangt, laaaaaangt flinkere enn henne og hadde et ca tusen ganger så stort ordforråd som hun hadde. Av henne fikk jeg stort sett negative responser og jeg opplevde det som at jeg kastet bort tiden i timene hennes. Som privatist fikk jeg stort sett bare 5'ere og 6'ere i alle fag. 6 engelsk skriftlig og munntlig, både for 2. klasse og 3. klasse. Fikk til og med 5 i tysk, enda jeg alltid har slitt med tysken. De eneste fagene jeg opplevde det som vanskelig å ta eksamen i var gymnastikk og norsk. Til eksamen i gymnastikk var oppgaven "sett opp et treningsprogram som involverer bruk av dans til å komme seg i form", hvordan i all verden skal man klare å sette i system treningsteoriene som presenteres i boken "GymNos" i forhold til en slik oppgave? Helt håpløst spør du meg, fikk karakteren fire, var nærmest forbannet over hvor dårlig eksamensoppgaven var. Eksamen i norsk opplevde jeg som fullstendig uinteressant. Jeg har ingen interesse for norsk litteratur eller norsk litteraturhistorie. Ibsen, Hamsun, Mykle og den gjengen der kan bare ta seg et tak, jeg synes deres verker er makkverk, elendige, uinteressante, kjedelige, og typisk norsk dritt. Dessverre forventer de at du skal kunne noe om dette på eksamen. Dermed ble karakteren deretter. Fikk karakteren 2. Besto, fornøyd med det. Dersom du gidder å sette deg inn i den kjedelige dritten der så klarer du sikkert bedre, men det er helt håpløst uinteressant for meg. Lenke til kommentar
jonlajoie Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg opplever skolen veldig likt som deg. Timene er kjedelige, og jeg lærer veldig mye mindre på skolen enn det jeg kunne gjort på én time hjemme. Jeg føler også at jeg har noen lærere som har bestemt seg for hvilket nivå jeg ligger på og forblir ganske urokkelige på det. Jeg er motivert til å jobbe for det, og bli ferdig så fort som mulig. I hvilket år var det du tok tredje som privatist? Jeg har en del enkle ting jeg lurer på. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Sier meg enig med dere - lærer alt for lite effektivt på skolen. På vår skole driver lærerne stort sett med gjenfortellinger av det som står i lærebøkene. Føler meg også litt sliten på skolen (stå opp tidlig og ha 8 timer på mandager drar ned moralen betydelig), og det er visse tider på dagen der jeg føler meg litt mindre opplagt (liten stund før lønsj når jeg er sulten f.eks.). Føler også at jeg lærer i større grad av å lese enn å høre på lærerne, mye lettere å huske ting, det er min mening. Ville fått unnagjort og memorisert mer om jeg selv gikk som privatist, men tviler på at jeg kommer til å gjøre det, blant annet fordi jeg har en del venner på skolen, og at jeg kanskje hadde sløvet litt for mye om jeg hadde vært hjemme et helt år. Går forøvrig VG2 nå. Gleder meg til jeg er ferdig med Vgs, høyere utdanning skal visst være mye morsommere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå