Gå til innhold

Vedlikehold av hydraluisk skivebrems


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt sykkelen min med hydrauliske shimano skivebrems i 1 og 1/2 år nå, og det har begynt en fæl skrikelyd i bremsene mine når hjulet har liten fart og jeg bremser. Jeg prøvde å tørke av både klossene og skive med en fuktig klut, men det hjalp ingenting, ble nesten bare værre. Jeg tror jeg må bytte klosser...

 

Har dere noen tips ellers til vedlikehold av hydraulisk skivebrems? Jeg har ikke erfaring med det før. Hva må gjøres? Linker til gode guider???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Bytt bremseklosser (se Shimanos sider for instruksjoner)

- rense bremseskive (helst med rødsprit), bytt hvis den har kast du ikke klarer å rette opp eller er blitt for tynn

- luft bremsene (Shimano-bremser er lette å lufte. Du trenger Shimano bremseolje (Shimano-bremser skal ikke har vanlig bremsevæske slik andre merker bruker). Se Shimanos sider for instruksjoner, f.eks. denne for lufteinstruksjoner (gjelder for Deore LX, men alle Shimano-bremser luftes på samme måte)

- sentrer bremsekaliper hvis behov (løsne de to boltene som er skrudd inn på langs av sykkelen (ikke de to som står på tvers), klem inn bremsehendelen og hold den inne mens du strammer boltene igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...