Gå til innhold

Win7 bruker bare 1,99gb ram

Gunde^

Anbefalte innlegg

Bygde nylig en maskin for kompis. Problemet er at i Win7 (64bit) får jeg opp at bare 1,99gb av totalt 4gb eller 6gb kan brukes.

Specs:

Asus P7P55D

Intel i5 750

OCZ 6GB Triple Channel Kit (2GBx2GBx2GB) (PN: OCZ3G1600LV6GK) PC3 1280O 8-8-8@1,65V

Asus Radeon HD 5750

Jeg har forstått det slik at i5 ikke kan kjøre triple channel, kun dual channel. Derfor tok jeg ut den ene ram-brikken, og lot to stå igjen i samme fargekodespor. Jeg får ennå bare single channel og samme beskjed om at bare 1,99GB av rammen kan er i bruk.

Forslag?

post-28606-1267625800,1966_thumb.png

post-28606-1267626348,2422_thumb.png

post-28606-1267626353,6388_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk denne siden: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa906217.aspx, det kan hende at det er satt oppstartsparamerere.

Det er et enklere gratisprogram (EasyBCD) du kan bruke og det kan lastes ned herfra: http://neosmart.net/thankyou.php?app=EasyBCD.

Det finnes også en EasyBCD Beta for Win7, men da må du registrere deg på neosmart forumet for å laste den ned.

Endret av Ned Flanders
Lenke til kommentar

lot to stå igjen i samme fargekodespor. Jeg får ennå bare single channel og samme beskjed om at bare 1,99GB av rammen kan er i bruk.

Vet ikke om du er klar over det/har gjort det, men når man bruker 2 brikker på det hovedkortet skal de stå i de blå minne-sporene (2 - 4)

Mulig her årsaken ligger?

Lenke til kommentar

lot to stå igjen i samme fargekodespor. Jeg får ennå bare single channel og samme beskjed om at bare 1,99GB av rammen kan er i bruk.

Vet ikke om du er klar over det/har gjort det, men når man bruker 2 brikker på det hovedkortet skal de stå i de blå minne-sporene (2 - 4)

Mulig her årsaken ligger?

Takker, satt de i spor 2 og 4 og dual channel ble aktivert :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...