CO10 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Er på jakt etter et nytt objektiv til Canon 450d skal i hovedsak brukes til portrett bilder av dyr/mennesker, turistbilder, innebilder og litt blomster/insekt bilder. Etter det jeg har forstått burde jeg gå for et macro objektiv for å komme nærme nok og få mest mulig uklar bakgrunn ? Fordel om det er lyssterk. Prisklasse rundt 4000. Takknemlig for forslag. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Sigma 30mm f1,4 er det første som slår meg. Ikke et macroobjektiv men lyssterkt og fint til å få uklar bakgrunn. Får litt pepper for at det kan fokusere feil, men jeg har hatt to stk. og hadde ikke disse problemene. http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13607 Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Er lysstyrke og liten dybdeskarphet viktigere enn varierende brennvidde (zoom)? Sigma 30mm 1,4 er et flott valg, men for vid til portretter. Canon 50mm 1,4 er fin til det, men ikke til "innebilder" f.eks. Utifra behovene dine høres det ut som du skal ta bilde av det meste og da vil nok ett fastobjektiv begrense deg litt. Tamron 17-50 2.8 er et ypperlig normalzoom-valg, men her mister du igjen litt lysstyrke. Ups and downs. Har du f.eks en normalzoom fra før, så er fastoptikk veien å gå! Rimelig kvalitet. Lykke til. Endret 3. mars 2010 av Bibbo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Sigma 30/1,4 er veldig langt unna makro, da nærgrensen er såpass lang at et A4-ark er omtrent det minste du kan fokusere på. Men prøv heller Tamron 60mm f/2,0. Det er en makro som er glimrende for portretter, er ekstra lyssterk og gir herlig ute av fokus bakgrunn. I motsetning til mange andre makroer i klassen 50-90mm har den uvanlig lang arbeidsavstand. Det gjør den bedre egnet til insekter enn andre makroer. For typiske dyr/mennesker og turistbilder i dagslys vil jeg tro at objektivet du har fra før (18-55mm f/3,5-5,6) egner seg bedre på grunn av zoom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå