Gå til innhold

Spørsmål vedrørende oppsett av dlink trådløs router

Anbefalte innlegg

Hei

I mitt hjemmenetverk har jeg 2 datamaskiner som er knyttet sammen via en 3com switch. Tilgangen til internet går via denne switchen.

Nå har dama flyttet inn med sin bærbare pc (acer), og jeg har kjøpt en dlink trådløs router slik at vi kan lage et trådløst netverk her og koble hennes bærbare pc på det trådløse nettverket.

Med den trådøse routeren følger det med en cd for rask installasjon, men tror ikke jeg kan benytte den da jeg ikke ønkser noen mainstream installasjon:

Slik tenkte jeg å installere routeren:

Koble den til switchen. så koble min stasjonære pc via cat5 kabel mot routeren og sette opp det trådløse netverket. Så teste fra den bærebare om den får kontakt med det trådløse netverket. Hvis kontakt da anser jeg som installasjonen som ferdig og kobler min stasjonere datamaskin fra routeren og kobler den rett på switchen...

Virker den framgangsmåten ok? har aldri satt opp trådløse nettverk før, selv om jeg har jobbet litt med netverk og div relatert til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Dette funket fint det en stund, men har nå mistet kontakt med den trådløseroutern whistle.gif Trådløsroutern er koblet til en switch via cat5 cabel, jeg prøver å pinge den via en stasjonær pc som også er koblet til samme switch via cat5 kabel. Får ingen kontakt. Antar at trådløsroutern har ip 192.168.0.1 som skal være standard?

Lenke til kommentar

Hvilken port på trådløsrouteren er koblet til switchen?

Er det WAN-porten (Internet), eller en av de 4 (antar jeg) LAN-portene?

Hvis det er WAN-porten som er i bruk, så vil du antageligvis ikke få kontakt med trådløsrouteren på 192.168.0.1. Da må du nok koble kabelen over til en av LAN-portene. (Eller trekke en kabel direkte fra PC'en din til en av LAN-portene.)

Ettersom resten av nettverket ditt er et mysterium (fra switchen og videre ut på internett) er det litt vanskelig å være konkret på hva du bør gjøre. I etterpåklokskapens klare lys kan det vel se ut som om du burde ha anskaffet et trådløs aksesspunkt i stedet for en trådløsrouter, for dette ville ha gjort konfigurasjonen enklere i ditt nettverk. Det går fint an å bruke en trådløsrouter som trådløst aksesspunkt (som du jo har erfart), men det er litt mer kronglete (som du nå også erfarer).

Lenke til kommentar

Hvilken port på trådløsrouteren er koblet til switchen?

Er det WAN-porten (Internet), eller en av de 4 (antar jeg) LAN-portene?

Hvis det er WAN-porten som er i bruk, så vil du antageligvis ikke få kontakt med trådløsrouteren på 192.168.0.1. Da må du nok koble kabelen over til en av LAN-portene. (Eller trekke en kabel direkte fra PC'en din til en av LAN-portene.)

Ettersom resten av nettverket ditt er et mysterium (fra switchen og videre ut på internett) er det litt vanskelig å være konkret på hva du bør gjøre. I etterpåklokskapens klare lys kan det vel se ut som om du burde ha anskaffet et trådløs aksesspunkt i stedet for en trådløsrouter, for dette ville ha gjort konfigurasjonen enklere i ditt nettverk. Det går fint an å bruke en trådløsrouter som trådløst aksesspunkt (som du jo har erfart), men det er litt mer kronglete (som du nå også erfarer).

Både den stasjonære datamaskina og trådløsroutern er koblet til switchen via LAN-portene. Kabel modem (internet) er koblet til WAN-porten på switchen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...