Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Installasjon av OS fryser

Anbefalte innlegg

Hepps,

skulle skru sammen noe komponenter for en bekjent forleden, men dessverre har ikke prosessen vært helt smertefri. Dessverre nekter maskinen å installere Windows, problemet er at den stort sett fryser under innlesing av filer fra disk (Win 7). Installasjon av XP har hittil vært det mest vellykkede, men også med XP krasjer den underveis. Desto verre får jeg aldri den samme feilmeldingen, alltid en ny.

Maskinvaren er som følger:

- Asus P7P55D-E PRO

- Kingston KHX1600(noe)/4GX

- Intel® Core™ i7 Processor I7-860

Basert på diverse forslag fra fora har jeg forsøkt både en annen DVD-spiller, flere forskjellige plater med Win 7, justere volt på ram-brikkene og aktivere/deaktivere XMP. Begynner å bli litt i beit for ideer, for per nå virker det mest som defekt maskinvare. Flashing av bios på HK er selvsagt en mulighet, men ettersom det (såvidt jeg vet) enten krever diskett eller at et OS er installert er det noe jeg kvier meg litt for (sistnevnte er jo per nå umulig). Personlig holder jeg en knapp på RAM-brikkene, men litt søking har vist at HK-et også kan være problemet.

Setter stor pris på forslag til feilsøking :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS kan som regel oppdateres med USB-minnepinne nå for tiden. Så ingen nødvendighet med diskett. OS-flashing er jeg hovedsakelig skeptisk til, da Windows er innblandet. Ikke gøy hvis det kræsjer på et kritisk tidspunkt.

MemTest86 kan du brenne ut på cd og kjøre uten operativsystem, og anbefales. Der får du sjekket rammen for mulige defekter.

Lenke til kommentar

- Flytte SATA-kabler til en annen kontroller/port.

- Sjekke strømforsyningskabler til skjermkortet.

- Kjøre med kun én RAM-brikke, evt flytte brikken til en annen slot.

- Koble fra all annen hardware enn det som er nødvendig.

- Reset BIOS/Safe BIOS uten noen form for tweaking.

Greit å prøve dette hvis du ikke har prøvd før.

Lenke til kommentar

Merkelig: Testet med et par Corsair-brikker i dual channel, da fungerte det umiddelbart. Prøvde deretter for moro skyld med kun én Kingston-brikke, det fungerte også. Må jo være dårlig kompatibilitet? Har forøvrig også flashet til siste utgave av BIOS.

Lenke til kommentar

Som regel (min oppfatning) er det nesten alltid RAM-brikkene som forårsaker slike problemer som du beskriver. Små justeringer i BIOS kan nok få brikkene til å kjøre parvis, men det kan jo også være kompabilitetsproblemer. Uansett - flott at det ihvertfall virker NÅ (og forhåpentligvis i morgen).

Lenke til kommentar

Hehe, jau. Hadde som skrevet ovenfor en knapp på RAM-brikkene selv, har også mye (dårlig) erfaring med at RAM skaper slike typer problemer. Har lest en del om at korrekt strømstyrke er kritisk med dette oppsettet, men basert på Kingstons info skal den ha vært korrekt hele tiden (1.5/165v avhengig av klokk). Skal stressteste systemet med begge Kingston-brikkene enkeltvis så fort Win7 er installert, om det går får jeg prøve litt mer på tweaking av dual channel-oppsett :)

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Endte med å kjøre volten opp nokså høyt over anbefalt (1.5), men riktignok innen hva ramprodusenten anbefaler (1.70). Systemet ble stabilt til slutt med Kingston-brikkene, i hvert fall overlevde den 2 timers stresstest med Prime95 og 3DMark :)

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...