HValder Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Mange tungvinte forklaringer her. Den einaste innvirkninga vikepliktskiltet i praksis har er å gi deg vikeplikt for dei som kjem frå venstre når du skal inn i rundkøyringa. Rundkøyringer med og utan vikepliktskilt fungerar på akkurat same måte (alle rundkøyringer skal vel egentlig ha vikepliktskilt). Du har vikeplikt ved feltskifte i rundkøyring, men denne vikeplikta gjeld berre mot andre som allereie befinner seg i rundkøyringa. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Den einaste innvirkninga vikepliktskiltet i praksis har er å gi deg vikeplikt for dei som kjem frå venstre når du skal inn i rundkøyringa. Rundkøyringer med og utan vikepliktskilt fungerar på akkurat same måte (alle rundkøyringer skal vel egentlig ha vikepliktskilt). Må rette deg litt her. Helt riktig at det finnes rundkjøringer uten vikepliktsskilt, men her gjelder høyreregel. Man finner sjelden disse på trafikerte veier, heller i boligområder og lignende. Endret 6. mars 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 beklagar min bild som sagt va, olyckan skedde på väg ut från rundköringen så bilarna skall plaseras lite närmare rundköringen Lenke til kommentar
HValder Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Den einaste innvirkninga vikepliktskiltet i praksis har er å gi deg vikeplikt for dei som kjem frå venstre når du skal inn i rundkøyringa. Rundkøyringer med og utan vikepliktskilt fungerar på akkurat same måte (alle rundkøyringer skal vel egentlig ha vikepliktskilt). Må rette deg litt her. Helt riktig at det finnes rundkjøringer uten vikepliktsskilt, men her gjelder høyreregel. Man finner sjelden disse på trafikerte veier, heller i boligområder og lignende. Når eg skreiv innlegget hadde eg fleire slike rundkøyringer i tankane frå heimstaden min, i sterkt trafikerte områder, men når sant skal seiast klarar eg ikkje å hugse om der er skilt eller ei . Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 ja asså olyckan skedde halvägs in på avkörningsveien, med tanke på att begge bilarna ville ut ur rundköringen og in i samma fil så traff de varandra precis vid utkörningen av rundkörning, beklagar om bilden är litt missvisande Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Isåfall kommer vi inn på denne regelen som er uavhengig av vikepliktreglene, som betyr at den som var i venstre felt har gjort noe "feil" (men det opphever ikke evt. vikeplikt): 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Denne reglen er da laget vil jeg tro bl.a for å unngå denne typen ulykker, så den kan vektlegges endel. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Isåfall kommer vi inn på denne regelen som er uavhengig av vikepliktreglene, som betyr at den som var i venstre felt har gjort noe "feil" (men det opphever ikke evt. vikeplikt): 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Denne reglen er da laget vil jeg tro bl.a for å unngå denne typen ulykker, så den kan vektlegges endel. Men var ikke formålet ved at begge la seg i venstre felt nettopp at de skulle videre til venstre? I så fall er vi tilbake ved vikeplikt, og bilen som skifter felt har dermed vikeplikt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ja, jeg er enig i det etter å ha sett tegningen igjen.. Siden det skjedde på ny vei betyr det at bilen som skiftet felt fra høyre til venstre etter utkjøringen har vikeplikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå