Gå til innhold

vikeplikt ut från rundköring?


Anbefalte innlegg

Tänk er en vanlig rundköring

Rundköringen har 2 filer, även "utgången" av rundköringen har 2 filer

 

Bil A skall rakt igenom rundköringen, Bil B skall ut på samma ställe som bil A men kommer in i rundköringen "halvvägs"

Bil a og B ligger nu i varsitt fält, i utgången av rundköringen så kör bil B in i sidan på bil A som ligger i venstre fält ut av rundköringen medans bil A byter mellan höger o vänster fält.

 

hur gäller vikeplikten här?

jag vet att man har vike plikt in i rundköringen men ut av rundköringen?

med tanke på att det är 2 felt ut av rundköringen med.

hade det varit ett felt så blir det den på innersta fältet som har vikeplikt för den utanför. men vem är skylda här?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tänk er en vanlig rundköring

Rundköringen har 2 filer, även "utgången" av rundköringen har 2 filer

 

Bil A skall rakt igenom rundköringen, Bil B skall ut på samma ställe som bil A men kommer in i rundköringen "halvvägs"

Bil a og B ligger nu i varsitt fält, i utgången av rundköringen så kör bil B in i sidan på bil A som ligger i venstre fält ut av rundköringen medans bil A byter mellan höger o vänster fält.

 

hur gäller vikeplikten här?

jag vet att man har vike plikt in i rundköringen men ut av rundköringen?

med tanke på att det är 2 felt ut av rundköringen med.

hade det varit ett felt så blir det den på innersta fältet som har vikeplikt för den utanför. men vem är skylda här?

 

Skal du bytte felt, har du vikeplikt (med mindre slikt om fletting er vist).

Lenke til kommentar

även om bil A var först in i rundkörningen?

 

hela greien är juh att utkörningen är 2 felt, det vill säga att bil B valde o köra från yttersta felt till innersta jag bifogar en bilde av situationen

 

den svarta bilen i bilden är bil A

og den röda är B

sortry för otroligt dåligt bilde

post-135826-1267623560,1666_thumb.jpg

Lenke til kommentar

även om bil A var först in i rundkörningen?

 

hela greien är juh att utkörningen är 2 felt, det vill säga att bil B valde o köra från yttersta felt till innersta jag bifogar en bilde av situationen

 

den svarta bilen i bilden är bil A

og den röda är B

sortry för otroligt dåligt bilde

I følge din tegning virker det som om det er bil B som skifter felt, ikke bil A?

 

I så fall har bil B vikeplikt.

 

Vikeplikten følger feltskiftet.

Lenke til kommentar

även om bil A var först in i rundkörningen?

 

hela greien är juh att utkörningen är 2 felt, det vill säga att bil B valde o köra från yttersta felt till innersta jag bifogar en bilde av situationen

 

den svarta bilen i bilden är bil A

og den röda är B

sortry för otroligt dåligt bilde

I følge din tegning virker det som om det er bil B som skifter felt, ikke bil A?

 

I så fall har bil B vikeplikt.

 

Vikeplikten følger feltskiftet.

 

kanske visas lite konstigt men det är 2 felt i rundkörtingen og bil b ligger i ytterfeltet men väljer att köra ut av rundköringen i venster felt og inte i höger

Lenke til kommentar

I utgangspunktet på en slik rundkjøring så skal man holde seg til høyre felt hvis man skal rett frem også. Med mindre noe annet er nevnt tidligere på skilting (oversikten over rundkjøringa). Bare så det er sagt. Man kan ligge innerst, men da får man som nevnt tidligere, vikeplikt ved feltskifte.

Lenke til kommentar

det som är här så är det efter denna rundkäringen ytterligare en rundköring bara mellan 50-100 meter längre bort og där skulle båda bilarna rakt igenom så de begge skulle ligga i venstre felt till nästa rundköring så bil b väljer då ikke första fältet ut av rundköringen utan andra feltet så hans kulle hamna rätt i nästa rundköäring, så han gorde aldrig filbyte han bara körde inte ur rundköringen i första fält

Lenke til kommentar

Det er ikke automatisk slik at den som skifter felt i en rundkjøring har vikeplikt, det kommer helt an på om det er andre forhold som gir vikeplikt.

 

I den norske vegtrafikkloven er rekkefølgen for vikeplikt følgende:

(1: Dersom politi dirigerer overstyrer det alt annet gitt ved veimerking, skilt, regler, osv.

2: Dersom det er lysregulert gjelder lysreguleringen over skilt og regler.)

3: Dersom det står oppført vikepliktskilt eller stoppskilt gjelder dette over trafikkregler.

4: Dersom ingen av overnevnte overstyrer vil det være trafikkreglene med høyreregel, feltskiftevikepliktregel, osv. som gjelder.

 

Dvs. at dersom en bil passerer et vikepliktskilt etter at en annen bil har kommet seg inn i rundkjøringen vil dette vikepliktskiltet gi vikeplikt over den som ligger inne i rundkjøringen, uansett hvilket felt eller hvor vedkommende skal. Vedkommende som er i rundkjøringen får IKKE vikeplikt for noen som kjører inn i et annet kjørefelt, selv om vedkommende bytter felt.

 

Det er et krav får man kjører inn i en rundkjøring, og passerer et vikepliktskilt, at man har forvisset seg om at ingen som er inne i rundkjøringen under noen omstendighet hindres eller forstyrres i noen grad. Dvs. at det er totalforbudt å kjøre inn på høyre side av noen som er inne i rundkjøringen, selv omd et er to felt, fordi man VET at den som ligger i et venstre felt i rundkjøringen skal kjøre ut på et punkt.

 

Det er selvsagt mange som er uenig i dette, siden det har vært diskutert evig mange ganger før, men det er altså slik at trafikkreglene har NULL å si på vikeplikt dersom èn av partene passerer et vikepliktskilt, da vikepliktskiltet gjelder over ALLE regler om vikeplikt i trafikkreglene (uansett kjørefelt, kjøreretning eller kjørerute, da definisjonen på vikepliktskiltet sier "vikeplikt for trafikk på kryssende veg" uten noen unntak).

Lenke til kommentar

Det er riktig at skilting i utgangspunktet gjelder foran trafikkreglene, slik gxi påpeker - det kommer klart frem i pyramiden som regulerer forholdet mellom politi, lysregulering, skilting/veioppmerking og trafikkreglene. Men jeg er ikke enig i resten av resonnementet. Foran rundkjøringer skal det normalt være satt opp vikepliktskilt. I praksis betyr dette at man har vikeplikt for trafikanter som alt befinner seg i rundkjøringen, idet man selv skal inn i rundkjøringen. For dem som er inne i rundkjøringen, er det regelen om vikeplikt ved feltskifte som gjelder.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Kontrapunkt
Lenke til kommentar

Før du køyrer inn i ei rundkøyring har du vikeplikt for dei som kjem frå venstre, inne i rundkøyringa har du vikeplikt til høgre. Eit vikepliktskilt før rundkøyringa har ikkje noko innvirkning på vikeplikta inne i sjølve rundkøyringa eller ved utgangen.

 

Dersom situasjonen er at B har kollidert i A fordi A skar inn foran B er det A som får skulda pga. vikeplikt til høgre.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok trådstarter misleder ganske mange her med tegningen sin. Sammenstøtet han tenker på skjer på vei ut av rundkjøringen - ikke etter bilene har kommet ut slik tegningen viser. Bil A krysser Bs fil på vei ut.

 

Ligger det å kjøre ut av en rundkjøring (her bil Bs tilfelle) under "filbytte"?

 

Jeg mener bil B kan fritt velge hvilken fil han skal kjøre ut i. Bil A har med sin plassering vist at han skal til venstre eller enda lenger. Hvis bil A skal rett fram har han vikeplikt for bil b.

 

Kaoset er jo komplett når vegvesenet gir ut anbefalinger som denne på side 2: http://www.vegvesen.no/binary?id=203631

Lenke til kommentar

Følgende kan vi vel være enig om?

 

- En rundkjøring er èn vei som går i ring, ikke flere veier. Alle veier ut fra en rundkjøring er nye veier.

- Skilt gjelder over trafikkregler.

 

Da kommer vi til en viktig definisjon, nemlig hva vikepliktskiltet betyr:

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

Direkte hentet herfra, så bare les selv om det er uklart: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20051007-1219-003.html

 

Siden dette skiltet tydelig sier "kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg" betyr det at man har vikeplikt for all trafikk som befinner seg på den veien som befinner seg foran vikepliktskiltet, uavhengig av retning, plassering, hvor på veien vedkommende eksisterer, osv. Siden rundkjøringen er å betrakte som èn enkel vei betyr det at skiltet gjelder for hele ringen rundt rundkjøringen, men ikke utenfor.

 

Så definisjonen på hva vikeplikt er. Dette er definert i trafikkreglene: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

Vi kan se helt bort fra resten av denne paragrafen dersom det står et vikepliktskilt ettersom det vil overstyre disse reglene fullstendig.

 

Definisjonen på vikeplikt sier helt klart her hva man er forpliktet til å gjøre før man passerer vikepliktskiltet, nemlig at kjørende som befinner seg innenfor den veien, gjentar - uansett plassering, retning, osv. skal ikke forstyrres eller hindres. Dvs. at dersom man KAN komme i veien for noen, så er det et vikepliktsbrudd i seg selv (merk "skal ikke hindres eller forstyrres"). Dersom man hindrer noen eller kommer i veien i noen grad, selv det å redusere sikt er brudd på vikeplikten.

 

Dette tilsammen betyr at vikepliktskiltet utgjør at ingen innenfor rundkjøringen skal i noen som helst grad trenge å ta hensyn til noen som kommer inn i ettertid, ettersom de har all vikeplikt så lenge den første som kom inn befinner seg inennfor den veien, altså runkjøringen. Vikeplikten opphever når vedkommende man har vikeplikt for forlater rundkjøringen, aldri før (om noen vil klage på dette, så kom med bevis på dette fra regelverket som gir et utløpstidspunkt for vikeplikt, ikke bare kom med løse påstander).

 

Det kan oppstå situasjoner hvor feltskiftevikeplikt oppstår, men det er bare to enkelte tilfeller det kan oppstå:

- Begge biler har kommet inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

- Den som skal bytte felt har kommet inn etter den som er i feltet det skal byttes til/kjøres over for å komme seg ut.

Lenke til kommentar

Dette tilsammen betyr at vikepliktskiltet utgjør at ingen innenfor rundkjøringen skal i noen som helst grad trenge å ta hensyn til noen som kommer inn i ettertid, ettersom de har all vikeplikt så lenge den første som kom inn befinner seg inennfor den veien, altså runkjøringen. Vikeplikten opphever når vedkommende man har vikeplikt for forlater rundkjøringen, aldri før (om noen vil klage på dette, så kom med bevis på dette fra regelverket som gir et utløpstidspunkt for vikeplikt, ikke bare kom med løse påstander).

Enig med deg, men dersom sammenstøtet skjer inne på den nye veien, som jeg gang på gang kommer tilbake til her, vil bil B ha vikeplikt. Grunnen er som du sier selv, vikepliktsskiltet gjelder bare "inne" i rundkjøringen. Vi er da over på vanlig vikeplikt ved feltskifte.

 

Dersom sammenstøtet skjer i rundkjøringen, vil skylden selvsagt ligge på den bilen som brøt vikeplikten ved å kjøre inn i rundkjøringen og hindre den som allerede var der.

 

EDIT: Bil B har altså vikeplikt for bil A i begge situasjoner.

 

For øvrig er jeg helt enig med det du skriver.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...