Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X2


Anbefalte innlegg

Hei,

test av X2 startet i begynnelsen av februar. Under en uke før publisering, altså når testen i seg selv var utført og testen var på det nærmeste klar, så kom oppdateringen du sikter til. Som en digresjon kan jeg skjønne at misfornøyde X2-eiere går inn og sjekker for ny software hver eneste dag i de forskjellige kanalene SE bruker for å gjøre nye versjoner tilgjengelig. Vi har også prøvd X2 etter at den nevnte oppdateringen kom, og selv om telefonen har blitt bedre på noen punkter så har den ikke blitt noen feilfri kongetelefon, for å ta frem et tidligere brukt uttrykk.

 

 

 

Ja, det har jeg fått med meg. Men du kan vel heller forklare meg hvorfor N97 så og si får tilgitt alle sine bugs, mens du straffer X2 dobbelt opp når du finner bugs på den. Og du kan også svare meg på hva du mener med ditt negative fokus på f.eks ringe tasten. Det er jo en bagatell, som det tar 2 minutter å venne seg til. Du kan jo ikke påregne å bli tatt seriøst med slike kommentarer. Og jeg har heller ikke påstått at den er feilfri, men at det er en konge-telefon, det står jeg ved. Hvilke annen telefon lar deg bytte UI, alt etter hva du måtte ønske? Hvilken annen telefon i dette segmentet kan skilte med et kamera i samme klasse? Hvilken annen telefon i denne klassen, kan samtidig skilte med et slikt tastatur. Har du forøvrig sammenlignet denne med N97? Det har jeg. Og enten du tror meg eller ei, så er X2 den klart raskeste av de to. Så hvis N97 fortjente sin 5-er, så da må jo X2 nødvendigvis fortjene en 6-er?

De eneste seriøse bug-ene du klagde over, var at telefonen stoppet opp i lange perioder. Det gjør iallefall ikke den jeg eier, etter at .cab filen ble installert. Du klagde også over at du måtte re starte telefonen hyppig ved å fjerne batteriet, det har jeg opplevd en gang etter at jeg installerte .cab filen, og da var det Opera 10 beta som krasjet telefonen.

Endret av KVTL
Fjernet svar på off- topic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir kanskje kjedelig å høre dette til stadighet, men jeg kan ikke ut i fra snittkarakterene på testene våre se at vi favoriserer Nokia. Jeg har oppfatter derfor innholder i signaturen din som misvisende, for ikke å si direkte feil.

 

Forøvrig henviser jeg til andre, både i denne tråden og andre steder, som ikke deler ditt syn på X2 selv etter den omtalte .cab-oppdateringen.

 

En person, har meldt om problemer etter at han installerte .cab filen. Jeg deltar på andre forum, også dedikerte SE forum, faktisk et dedikert Xperia forum. Der blir alle bugs tatt opp og heftig diskutert. Alle der opplever klare forbedringer etter installeringen av .cab filen. Så hva er det egentlig du mener? Mener du at .cab filen ikke virker? Er det det du hinter til?

 

Jeg har spurt om det ørten ganger i denne tråden, men får ikke svar fra noen i Amobil. Jeg gjentar; hvorfor trekker dere ikke N97 for bugs, når dere nå trekker X2 for bugs? N97 hadde flere og mer omfattende bugs da dere testet den, men dere trakk ikke for dette? Hvorfor?

Endret av poe
Lenke til kommentar

Så fordi Bacchus poster disse lenkene enda en gang, etter at du allerede har kommentert dem, er etter din mening unødvendig og provoserende?

 

Etter at de er blitt diskutert, uten noen som helst uenighet, tidligere i tråden, der konklusjonen er det jeg skriver, så synes jeg det er provoserende.

Bacchus har postet fire lenker (siste i innlegg #109) til andre steder som også har testet SE X2, og det er faktisk helt normalt og on-topic i en tråd hvor vi diskuterer Amobils test av den samme telefonen! Han poster referanser til lignende tester som er relevante for diskusjonen, og folk (som meg) får da anledning til å sammenligne og skape oss et bredere bilde.

 

Så med din oppklaring av hvordan du ser på de lenkene vil jeg påstå at du ikke klarer å se objektivt på dette. Du overreagerer.

Endret av KVTL
Fjernet off- topic
Lenke til kommentar

En person, har meldt om problemer etter at han installerte .cab filen. Jeg deltar på andre forum, også dedikerte SE forum, faktisk et dedikert Xperia forum. Der blir alle bugs tatt opp og heftig diskutert. Alle der opplever klare forbedringer etter installeringen av .cab filen. Så hva er det egentlig du mener? Mener du at .cab filen ikke virker? Er det det du hinter til?

Hei,

jeg betviler ikke at .cab-filen hjelper, men det jeg hører og leser som kommer fra andre kilder enn deg forteller meg at X2 forsatt har sine feil og tregheter også etter denne oppdateringen.

 

Jeg har spurt om det ørten ganger i denne tråden, men får ikke svar fra noen i Amobil. Jeg gjentar; hvorfor trekker dere ikke N97 for bugs, når dere nå trekker X2 for bugs? N97 hadde flere og mer omfattende bugs da dere testet den, men dere trakk ikke for dette? Hvorfor?

Hei,

det rette stedet å diskutere test av N97 er vel i den tilhørende tråden. Uansett, jeg prøvde N97 når den kom på markedet, og deler ikke din oppfatning om at den hadde flere og mer omfattende bugs enn X2. N97 var etter min mening et langt mer ferdig produkt når det ble sluppet enn det X2 var.

 

Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, det finnes knapt en feilfri telefon, men når feil og tregheter er regelen snarere enn unntaket er det vanskelig å unngå å nevne dette.

Lenke til kommentar

Audunms skrev:

"Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, det finnes knapt en feilfri telefon, men når feil og tregheter er regelen snarere enn unntaket er det vanskelig å unngå å nevne dette."

 

Helt riktig beskrivelse av hvordan vi som sliter med denne telefonen opplever produktet.Og andre mobil telefoner som ikke funker.

 

AMobil er av oss "ikke eksperter" sett på som en seriøs side - og for min del oppfatter jeg siden som objektiv og informativ.

 

For den vanlige bruker - er det revnende likegyldig om SE har en sekk med oppdateringer klar - vi kjøper et produkt og forventer i det minste at det fungerer slik det er beskrevet i håndboken. For ikke å snakke om markedsføringen.

 

Skulle tatt seg ut om jeg kjøpte en ny TV - som slo seg av etter eget forgodtbefinnende - eller bare hadde lyst å vise TV Norge om tirsdagene - og forhandler sa at " det kommer en oppgradering i mai - som sannsynligvis løser dette"

 

Tipper den Tvèn hadde hatt kort veg tilbake dit den kom fra.

 

Nei - kjære venner - vi mobilbrukere stiller alt for lite krav til de mobilproduktene vi kjøper.

 

At noen brukere har et kunnskapsnivå på linje med produsenten hjelper ikke oss vanlige dødelige.

Det skulle da og bare mangle - man behøver ikke være TV ingeniør for å se dagsrevyen---

 

Så spar oss for dette våset om når en oppgradering skulle vært sett eller ikke sett-

får jeg ett produkt i hånden - så antar jeg at produsenten kan stå for det der og da.

 

Og igjen - 10 poeng til A Mobil som tør å stå frem for hugg.

Stå på videre.

Hadde jeg levert slike produkter i min bransje - hadde jeg sultet i hjel for lengst.

 

Edit : Og for ordens skyld - jeg har ikke innstallert noe på telfonen utover de anbefalte filene fra SE.

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar

Hei,

det rette stedet å diskutere test av N97 er vel i den tilhørende tråden. Uansett, jeg prøvde N97 når den kom på markedet, og deler ikke din oppfatning om at den hadde flere og mer omfattende bugs enn X2. N97 var etter min mening et langt mer ferdig produkt når det ble sluppet enn det X2 var.

 

Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, det finnes knapt en feilfri telefon, men når feil og tregheter er regelen snarere enn unntaket er det vanskelig å unngå å nevne dette.

 

Selvfølgelig så kommer du ikke til å innrømme at du/dere har forskjellig praksis når dere tester telefoner. Det ville jo vært en fallitterklæring. Men nå kjenner jeg N97 rimelig godt, og at du påstår at den var en mer ferdig telefon når den kom på markedet, kan i beste fall betegnes som rent oppspinn og fri fantasi. Hvis du mener de bugsene som plaget N97, var av liten betydning for brukeropplevelsen, så tror jeg du tar "en spansk en". Og når dere testet den, var det ingen informasjon om noen oppdatering av FW, dere gikk kun ut i fra at det ville komme. Når dere tester X2, finnes den allerede, men dere klarer ikke å få det med dere.

 

Og din påstand om flere brukere som opplever problemer med sin X2 etter oppdatering kan du kanskje dokumentere? Her på forumet, er det en som har gitt tilbakemelding at han var strålende fornøyd med telefonen, men at den etter en mnd begynte å krangle. Da hjalp ikke .cab filen. Tipper det enten er et 3. parts program, eller en HW-feil.

 

Nei, her er det helt klart noe som skurrer, for jeg eier en X2, og den er langt ifra det du beskriver. Jeg vet flere som eier en X2 som ikke kjenner seg igjen, hverken i testen du skrev, eller i din påstand om at telefonen har store mangler etter at .cab filen er installert. Det er besynderlig at en skribent på Amobil skal ha så til de grader lettfattelig omgang med sannheter og usannheter...

 

edit: En annen praksis her på Amobil som er en smule merkelig er at hver gang Nokia oppdaterer sine telefoner, lager dere artikler om dette, og man kan lese om det på forsiden av Amobil. Nå, når vi vet at SE har oppdatert sin X2 med en bug fiks, så klarer dere ikke en gang nevne det når dere skriver testen. Mon tro hvorfor det?

Endret av poe
Lenke til kommentar

Hei,

som tidligere nevnt var ikke .cab-filen du nevner tilgjengelig når vi testet X2. Cab-filen ble tilgjengelig like før publisering av testen. Vi har dessverre ikke anledning til å teste ting som ikke finnes.

 

Jeg forstår at du mener jeg og Amobil favoriserer Nokia. Det jeg savner din forklaring på, er da hvorfor dette ikke gjenspeiler seg i testkarakterene våre. Hvis vi hadde vært så til de grader partiske som jeg forstår du mener vi er, så skulle vel Nokia hatt langt høyere gjennomsnittskarakter enn andre merker?

Lenke til kommentar

Hei,

som tidligere nevnt var ikke .cab-filen du nevner tilgjengelig når vi testet X2. Cab-filen ble tilgjengelig like før publisering av testen. Vi har dessverre ikke anledning til å teste ting som ikke finnes.

 

Jeg forstår at du mener jeg og Amobil favoriserer Nokia. Det jeg savner din forklaring på, er da hvorfor dette ikke gjenspeiler seg i testkarakterene våre. Hvis vi hadde vært så til de grader partiske som jeg forstår du mener vi er, så skulle vel Nokia hatt langt høyere gjennomsnittskarakter enn andre merker?

 

Hvis du regner ut de 10 siste fra SE og de ti siste fra Nokia, tror jeg du ser at argumentet ditt ikke holder vann. Og det er ikke hva dere gir en telefon i terningkast, men hva den fortjener som betyr noe. Du slakter X2 pga. bugs, men dere anbefaler N97 selv med minst like mange bugs.

 

Filen var klar i over en uke før testen ble publisert, og det eneste du hadde trengt å forandre var terningkastet, og fjernet noe av klagingen. Det hadde tatt deg maks 30 minutter. Svakt, men jeg tror du er temmelig klar over dette selv, men som tidligere erfart, så er du "suveren" og gjør aldri feil. Du er iallefall ikke mann til å innrømme at du gjør feil...

 

Men det at dere tilgir N97 alle dens bugs, men samtidig trekker X2 for alle dens bugs, er nok et bevis som bekrefter min signatur...

Lenke til kommentar

Hei,

jeg er litt usikker på hvor du får dine data fra som kan bygge opp under en slik påstand. På vår testoversikt nå så har de 10 siste Nokia-telefoner en snittkarakter på 4,0. De 10 siste telefoner av andre merker har en snittkarakter på 3,8, med andre ord ikke noe som tilsier at vi favoriserer Nokia på det groveste slik jeg forstår det som du mener vi gjør.

Harde fakta er vel det beste bevis?

 

Når du skriver " Og det er ikke hva dere gir en telefon i terningkast, men hva den fortjener som betyr noe." så forstår jeg deg slik at Sony Ericsson-telefoner generelt fortjener bedre karakter enn Nokia? Når du nå skriver at terningkastet ikke betyr noe så står det i forholdsvis stor kontrast til dine tidligere uttalelser i denne tråden om terningkastet som X2 har fått.

Lenke til kommentar

 

Edit: En annen praksis her på Amobil som er en smule merkelig er at hver gang Nokia oppdaterer sine telefoner, lager dere artikler om dette, og man kan lese om det på forsiden av Amobil. Nå, når vi vet at SE har oppdatert sin X2 med en bug fiks, så klarer dere ikke en gang nevne det når dere skriver testen. Mon tro hvorfor det?

 

Ja, de skriver jo helt klart kun om oppdateringer relatert til Nokia. :roll:

 

Her, her, her og her finner du eksempler på at de skriver om firmware-oppgraderinger til blant annet Sony Ericsson. Se forøvrig forsiden for eksempel.

Lenke til kommentar

Edit: En annen praksis her på Amobil som er en smule merkelig er at hver gang Nokia oppdaterer sine telefoner, lager dere artikler om dette, og man kan lese om det på forsiden av Amobil. Nå, når vi vet at SE har oppdatert sin X2 med en bug fiks, så klarer dere ikke en gang nevne det når dere skriver testen. Mon tro hvorfor det?

 

Ja, de skriver jo helt klart kun om oppdateringer relatert til Nokia. :roll:

 

Her, her, her og her finner du eksempler på at de skriver om firmware-oppgraderinger til blant annet Sony Ericsson. Se forøvrig forsiden for eksempel.

 

Ja de følte vel de måtte skrive en artikkel om oppdateringen til Satio, etter at jeg har påpekt dette fenomenet. Ser også du linker til en oppdatering til SeX1, men dette er ikke den største oppdateringen til denne telefonen, den kom ca 1 mnd etter at artikkelen ble presentert, og først da ble SE X1 den kongetelefonen den er i dag.

 

Du kan jo nå lete opp de utallige artiklene om Nokia sine FW oppdateringer. Du vet jo at det alltid er unntak som bekrefter regelen.

 

Men min kommentar gikk vel mest ut på at når det gjelder Nokia, skriver de om oppdateringer, lenge før de er tilgjengelige, men når de testet X2, testet de den med en gammel FW-versjon, (jeg misstenker sågar at dette er et av eksemplarene som ble sendt ut før FW var ferdig), mens det finnes en ny bug fiks tilgjengelig. Og de presterer å ikke en gang å nevne dette i testen. Er det rart signaturen min er som den er?

 

poe, har du ingenting å gjøre om dagene du enn å lese annmeldelser og kverullere om at Amobil favoriserer Nokia framfor andre merker? Har ikke fått den oppfatningen av at de gjør det akkurat.

 

Hvorfor poster du dette i denne tråden? Hadde ikke dette passet bedre på PM?

Lenke til kommentar

 

 

Ja de følte vel de måtte skrive en artikkel om oppdateringen til Satio, etter at jeg har påpekt dette fenomenet. Ser også du linker til en oppdatering til SeX1, men dette er ikke den største oppdateringen til denne telefonen, den kom ca 1 mnd etter at artikkelen ble presentert, og først da ble SE X1 den kongetelefonen den er i dag.

 

 

De ga jo likevel SE X1 en sekser lenge før oppgraderingen du snakker om..

 

Synes ikke du har en soleklar sak her...

Lenke til kommentar

Ja de følte vel de måtte skrive en artikkel om oppdateringen til Satio, etter at jeg har påpekt dette fenomenet. Ser også du linker til en oppdatering til SeX1, men dette er ikke den største oppdateringen til denne telefonen, den kom ca 1 mnd etter at artikkelen ble presentert, og først da ble SE X1 den kongetelefonen den er i dag.

 

 

De ga jo likevel SE X1 en sekser lenge før oppgraderingen du snakker om..

 

Synes ikke du har en soleklar sak her...

 

Ja, og det er unntaket som bekrefter regelen. Hvor lenge har ikke Amobil gjemt seg bak sekseren til W995? Når de nå, gir SE ufortjente dårlige karakterer, bruker de W995 som unnskyldning.

Du kan jo også se hvilke modeller til Nokia som får skryt, og hvilke fra SE som blir slaktet. Jeg vet at X2 er en raskere telefon enn N97, men allikevel så trekkes den raskesete for å være treg? Jeg vet at N97 hadde minst like mange bugs som den forrige FW versjonen til X2. Jeg vet at med bug-fiks instalert, så har nå X2 færre seriøse bugs, enn nåværende versjon av N97. Jeg vet at Amobiol skrøt N97 opp i skyene, og gav den et anbefalt stempel, mens Nokia bad sine kunder om unnskyldning for at de har vært beta-testere for Nokia.

Og akkurat dette avslører vel hele Amobil, som det Nokia-nettstedet det egentlig er...

Lenke til kommentar

Huff så mye gråting. :\

 

Du trenger da ikke opplyse at du gråter her på forumet...

 

Men mens du gråter, kan jeg fortsette med å opplyse fakta om forskjellsbehandlingen her på Amobil. Når N900 ble den belønnet med en 4-er, ennå den var langt fra ferdig når den kom i butikken. Mye manglet, men jeg kan ikke se at Amobil her har trukket for funksjoner som ennå ikke var på plass. Blant annet ble det nevnt at mange ville trekke på nesen ved det faktum at man trengte ny programvare for å aktivisere radioen. Men jeg kan ikke se at det er oppført som et minus. Ved identisk forhold under testen av X2, skriver amobil følgende, X2 har FM-radio, men du får ikke brukt den, og så kommer det et minus i kolonnen over plusser og minus: -Fm radioen har gjemt seg.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg tror mange ville funnet det kjedelig om vi skulle skrevet de samme tingene under pluss og minus hver gang. Når karakteren settes tas det derimot hensyn til de samme aspektene i hver kategori.

 

Som en generell betraktning rundt karakteren til X2 synes jeg følgende illustrerer kvalitetene til X2 godt:

Jeg lot min mest WM-frelste og partiske (til Windows Mobile sin fordel) kollega prøve X2. Han ristet bare på hodet. Videre snakket jeg med en svært gadget-interessert ansatt i Microsoft (som i produsenten av Windows Mobile), som tidligere hadde brukt X1 og var meget godt fornøyd med den. På spørsmål om hva han synes om X2 ristet han også bare på hodet.

 

Før noen statistikk-interesserte protesterer på mitt lille utvalg kan jeg berolige med at dette ikke er ment som en fullverdig spørreundersøkelse - og karakteren og omtalen er selvsagt ikke basert på noen slik "undersøkelse". At selv ikke hard-core fans kommer med positive tilbakemeldinger vil jeg allikevel si er et dårlig tegn for X2 sin del.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at produsenter en gang gidder å slippe ting som åpenbart ikke har bestått intern kvalitetskontroll. Det bør være åpenbart at det skaffer merarbeid og ikke minst gjør at de som "brenner" seg nok ikke har så lyst på samme merke neste gang man skal handle.

 

På den annen side så har jeg enda til gode å oppleve en Windows Mobile som føles kjapp. (Har ikke klådd på HD2, nei, bare så det er sagt...)

 

Hadde X1 selv og var sånn måtelig fornøyd med den bortsett fra at den var treg.

 

Og til dere som irriterer dere over det enkelte i tråden kommer med; det finnes en funksjon for å blokkere innlegg fra enkeltbrukere. Bruk den! ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hei,

jeg tror mange ville funnet det kjedelig om vi skulle skrevet de samme tingene under pluss og minus hver gang. Når karakteren settes tas det derimot hensyn til de samme aspektene i hver kategori.

 

Som en generell betraktning rundt karakteren til X2 synes jeg følgende illustrerer kvalitetene til X2 godt:

Jeg lot min mest WM-frelste og partiske (til Windows Mobile sin fordel) kollega prøve X2. Han ristet bare på hodet. Videre snakket jeg med en svært gadget-interessert ansatt i Microsoft (som i produsenten av Windows Mobile), som tidligere hadde brukt X1 og var meget godt fornøyd med den. På spørsmål om hva han synes om X2 ristet han også bare på hodet.

 

Før noen statistikk-interesserte protesterer på mitt lille utvalg kan jeg berolige med at dette ikke er ment som en fullverdig spørreundersøkelse - og karakteren og omtalen er selvsagt ikke basert på noen slik "undersøkelse". At selv ikke hard-core fans kommer med positive tilbakemeldinger vil jeg allikevel si er et dårlig tegn for X2 sin del.

 

Jo, hvis du vil bli tatt seriøst, så må du faktisk trekke for de samme feil/mangler, ellers så forskjellsbehandler du ut etter dine preferanser. At N900 også mangler kamera i front, ser jeg ikke nevnt med ett ord i artikkelen.

 

Ja, men jeg har spurt flere stykker, blant dem hard core windows mobile brukere, og alle som en istemmer at dette er en kanonbra telefon, etter at .cab filen ble sluppet. Så din lille undersøkelse forsvarer ingenting. Du prøver bare å bortforklare det faktum at du/dere forskjellsbehandler på Amobil.

 

Men jeg har en annen liten historie til deg. En skikkelig Symbian-nerd jeg jobber sammen med, kjøpte seg en N97. Han brukte ca 3 dager med å konkludere at dette var det verste makkverket Nokia noen gang hadde lansert. Han ristet på hode når jeg fortalte at Amobil hadde kåret den til årets proff telefon. Etter å ha kvittet seg med N97, gikk han til anskaffelse av N900. Den ble heller ikke lenge i hans eie, og han kalte det et kvasiprodukt, som hverken var det ene eller det andre. En annen venn av meg, har alltid holdt seg til Nokia, men har opp gjennom årene blitt mer og mer lei av den elendige kvaliteten og de uferdige produktene, så nå har han konvertert til et annet merke. Han var også innom N97, men kjøpte mini varianten etter min anbefaling, men den var så full av bugs at han rett og slett ikke kunne stole på den. Har ikke sett ham riste på hodet, men vet hva han mener om N97 mini uavhengig av hodebevegelser.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at produsenter en gang gidder å slippe ting som åpenbart ikke har bestått intern kvalitetskontroll. Det bør være åpenbart at det skaffer merarbeid og ikke minst gjør at de som "brenner" seg nok ikke har så lyst på samme merke neste gang man skal handle.

 

På den annen side så har jeg enda til gode å oppleve en Windows Mobile som føles kjapp. (Har ikke klådd på HD2, nei, bare så det er sagt...)

 

Hadde X1 selv og var sånn måtelig fornøyd med den bortsett fra at den var treg.

 

Og til dere som irriterer dere over det enkelte i tråden kommer med; det finnes en funksjon for å blokkere innlegg fra enkeltbrukere. Bruk den! ;)

 

-KJ

 

Alle produsenter slipper produkter før de er helt ferdige. Det er ikke unikt for SE. Det er heller ikke unikt at Amobil tilgi Nokia for disse feilene, men straffer alle andre.

 

Men nå er Amobil tatt med buksene nede flere ganger, og jeg tipper det ikke bare er jeg som ler når noen refererer til en test de har lest i VG.

Lenke til kommentar

MODERATOR NOTIS (LES):

 

Dette er ikke stedet å diskutere person eller hvordan karaktersystemet til amobil fungerer. Dessverre har en håndfull personer drat denne tråden skikkelig off- topic. Det betyr igjen at moderator teamet dessverre må bruke energi og ressurser (som hadde vært godt anvendt andre steder) til å rydde opp i tullball og barnehagementalitet.

 

Når det er sagt så skal det informeres om som tidligere at fanboy, personfokusering/ angrep, diskusjon rundt tidligere tester, karaktersystemet osv. er regnet som ren off- topic. Dette vil bli hardt og brutalt slettet, selv om 99% av resten av innlegget er i henhold til reglene (det samme med de som quoter dette). De ter også off- topic å kommentere denne notisen i tråden.

 

Takk for oppmerksomheten.

 

KVTL

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...