Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X2


Anbefalte innlegg

 

 

Det er ikke mulig at det er bugs på Orange sine n97 mini? Det er fullt mulig å kjøpe den i england. Og på min ubrandede norske har jeg ennå ikke opplevd bugs

 

Og hvorfor er det greit at andre tester en ikke-oppdatert telefon, men ikke amobil?

 

Det er vel ikke bare bugs som gjør at de kutter den ut. Det er vel også feilprosenten på produktet.

 

Det er greit at de andre, som fikk tilsendt en telefon fra SE, før den ble godkjent av Xperia-teamet, testet den, som om det skulle være den endelige versjonen. De handlet i god tro. SE dreit seg ut. Nokiamobil har skaffet seg mobilen, lenge etter at den siste FW-versjonen var tilgjengelig, og testet den mens den ble fikset for de fleste store bugs. Det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldinger.

 

Men når Amobil fikk telefonen, kjørte de update og det var ikke firmware ute. Også nærmere slutten av testen kom firmwaren? korrekt?

Korrekt. Meg bekjent kom ny firmware uken før testen ble publisert. Telefonen har vært testet siden starten av februar. Som man sikkert forstår så blir ikke testen skrevet samme dag som den blir publisert. Vi kan ikke gjøre annet enn å teste telefoner med den siste tilgjengelige firmware som finnes når vi tester telefonen. Telefonen vi testet hadde meg bekjent samme firmware som telefoner solgt i butikk i samme tidsrom. Dersom vi en sjelden gang tester beta/før-produksjonseksemplarer, opplyser vi om dette. Dette var altså ikke tilfellet denne gangen.

 

Den nye firmwaren gjør at telefonen er noe mer responsiv under inntasting av PIN, men den er fortsatt svært treg under oppstart. Funksjonen for å ringe sist anropte nummer er til opplysning forbedret i siste versjon. Man går fortsatt ikke konsekvent inn i samtaleloggen ved å trykke på ringetasten, men trykker man tre (ikke to) ganger på ringetasten slår man siste nummer i anropsloggen. Uten tvil en forbedring.

 

Vår X2 er i likhet med de fleste av våre testtelefoner mottatt på vanlig måte fra Sony Ericsson. Det er forskjell på at en telefon har noen bugs (en feilfri telefon finnes knapt), og om totalinntrykket man sitter igjen med er at her har vi en telefon som er full av feil og tregheter og som ikke burde vært sluppet på markedet.

Lenke til kommentar
Så til hvordan jeg skal "bevise" dette for deg. Du kan enten a) gå til anskaffelse av en Xperia X2 (anbefales), installere .cab filen, eller b) du kan dra til en mobilsjappe og teste ut telefonen, etter at du har fått bekreftet at den er oppdatert med .cab filen.

Hmm.. la meg se. Du ber meg om å levere med de bevisene jeg ba deg om? :roll:

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Men når Amobil fikk telefonen, kjørte de update og det var ikke firmware ute. Også nærmere slutten av testen kom firmwaren? korrekt?

Korrekt. Meg bekjent kom ny firmware uken før testen ble publisert. Telefonen har vært testet siden starten av februar. Som man sikkert forstår så blir ikke testen skrevet samme dag som den blir publisert. Vi kan ikke gjøre annet enn å teste telefoner med den siste tilgjengelige firmware som finnes når vi tester telefonen. Telefonen vi testet hadde meg bekjent samme firmware som telefoner solgt i butikk i samme tidsrom. Dersom vi en sjelden gang tester beta/før-produksjonseksemplarer, opplyser vi om dette. Dette var altså ikke tilfellet denne gangen.

 

Den nye firmwaren gjør at telefonen er noe mer responsiv under inntasting av PIN, men den er fortsatt svært treg under oppstart. Funksjonen for å ringe sist anropte nummer er til opplysning forbedret i siste versjon. Man går fortsatt ikke konsekvent inn i samtaleloggen ved å trykke på ringetasten, men trykker man tre (ikke to) ganger på ringetasten slår man siste nummer i anropsloggen. Uten tvil en forbedring.

 

Vår X2 er i likhet med de fleste av våre testtelefoner mottatt på vanlig måte fra Sony Ericsson. Det er forskjell på at en telefon har noen bugs (en feilfri telefon finnes knapt), og om totalinntrykket man sitter igjen med er at her har vi en telefon som er full av feil og tregheter og som ikke burde vært sluppet på markedet.

 

Den bruker lang tid på å starte, og da fortjener den 2? Trykker man to ganger på ringe-tasten, så kommer man på siste nr i samtalelisten. Skal man ringe dit, så må man selvfølgelig trykke for å gjøre det. Noe annet ville vært ulogisk. Men at telefonen ble mer stabil, og at den er betydelig raskere, det glemte du å nevne. Ser du at FW-versjonsnummeret, er det samme med og uten .cab filen installert? Det er ikke en ny FW, men en bugfiks på den allerede eksisterende FW.

Så hvis du mottok denne fra SE, så lurer jeg på når du mottok den?

Lenke til kommentar
Så til hvordan jeg skal "bevise" dette for deg. Du kan enten a) gå til anskaffelse av en Xperia X2 (anbefales), installere .cab filen, eller b) du kan dra til en mobilsjappe og teste ut telefonen, etter at du har fått bekreftet at den er oppdatert med .cab filen.

Hmm.. la meg se. Du ber meg om å levere med de bevisene jeg ba deg om? :roll:

 

Det enkle er ofte det beste,men ikkje alltid.. ;)

 

Ja, men det er noen her som lever i den villfarelsen at jeg skal bevise deres holdning til å ikke tro på hva andre sier. Det har jeg ingen som helst intensjon om å gjøre. Hadde jeg jobbet med denne saken, skulle jeg dokumentert alle mine påstander med både bilder, og videobevis, men jeg ser ikke at dette er noe jeg bør bruke så alt for mye tid på. At du/dere har problemer, er ikke mitt problem, om dere skjønner?

Lenke til kommentar
Så til hvordan jeg skal "bevise" dette for deg. Du kan enten a) gå til anskaffelse av en Xperia X2 (anbefales), installere .cab filen, eller b) du kan dra til en mobilsjappe og teste ut telefonen, etter at du har fått bekreftet at den er oppdatert med .cab filen.

Hmm.. la meg se. Du ber meg om å levere med de bevisene jeg ba deg om? :roll:

 

Det enkle er ofte det beste,men ikkje alltid.. ;)

 

Ja, men det er noen her som lever i den villfarelsen at jeg skal bevise deres holdning til å ikke tro på hva andre sier. Det har jeg ingen som helst intensjon om å gjøre. Hadde jeg jobbet med denne saken, skulle jeg dokumentert alle mine påstander med både bilder, og videobevis, men jeg ser ikke at dette er noe jeg bør bruke så alt for mye tid på. At du/dere har problemer, er ikke mitt problem, om dere skjønner?

 

Mitt inntrykk etter å ha følgt,lest og deltatt i denne tråden er at flesteparten av brukerne som har kommentert din kritikk av testen,har fått det inntrykket av deg at du på "død og liv" forsvarer Sony Ericsson.Mens,andre ikkje er trofast mot Sony Ericsson men,velger mobil etter behov,anbefalinger fra venner/familie/ulike tester på webben og eller såkalla "first hand experience".

 

Eit anna inntykk eg sitter inne med er at du bruker mykje tid og engergi på noko du skriver du ikkje er opptatt.Tenker da på både Nokiamobil som du ofte har kallet denne nettsiden,og å kommentere at du ikkje bryr deg om andre trur på dine påstander og derfor ikkje gidder å legge fram det ein god del brukere vil sjå på som bevis for dine påstander.

 

 

Elles meiner eg ein kunne "unngått" desse diskusjonene om Amobil.no sine testere hadde publisert ein artikkel,gjerne som låst på hovedsida ei stund,der det går fram "SLIK TESTER VI MOBILENE"..Da kunne leserene sjølv sett kva firmware,bugfikser som mobilene inneholdt ved testtidspunktet..Og ved litt søking på "mobilprodusentene (ofte laget av andre bedrifter ;) " sine websider eller ved å bruke vår venn Google..

Da hadde vi som leser Amobil sine artikkler kunne vite om Amobil tester mobilene rett ut av eska eller om dei oppdaterer til nyeste tilgjengelige firmware/bugfikser ved testtidspunktet.

 

Noko int. Amobil kunne spurt teleoperatørene om var om deiras kunder ofte kjører med nyeste firmware/buggfikser om dei da greier å hente denne informasjonen fra trafikkdataene deiras.

 

Også synest eg ein alltid bør undersøke fleire kilder,dvs venner,familie,first hand (om mulig) og fleire tester på nettet før ein bestemmer seg for kva mobil som passer eins eget behov.

 

Så kunne jo Amobil (om dei tar seg råd),spørre ein representativ andel av sine lesere om dei finner mobiltestene relevante,gode eller dårlige ved kjøp av ny mobil.

 

Og hadde Amobil vært så dårlig på mobil-relaterte emner så hadde vel mange flyktet til andre websider/forums.Meg bekjent er det ingen båndtvang her på forumet ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Noko int. Amobil kunne spurt teleoperatørene om var om deiras kunder ofte kjører med nyeste firmware/buggfikser om dei da greier å hente denne informasjonen fra trafikkdataene deiras.

 

Også synest eg ein alltid bør undersøke fleire kilder,dvs venner,familie,first hand (om mulig) og fleire tester på nettet før ein bestemmer seg for kva mobil som passer eins eget behov.

 

Så kunne jo Amobil (om dei tar seg råd),spørre ein representativ andel av sine lesere om dei finner mobiltestene relevante,gode eller dårlige ved kjøp av ny mobil.

 

Og hadde Amobil vært så dårlig på mobil-relaterte emner så hadde vel mange flyktet til andre websider/forums.Meg bekjent er det ingen båndtvang her på forumet ;)

 

Nokiamobil sine tester er egentlig ikke en test. Det er subjektive meninger, og inngrodde favoriseringer som gjelder. Et annet nettsted som f.eks mobilen.no, har vekttall for hver enkelt segment. Så kan man enkelt sammenligne testene, og finne ut om de er subjektive eller objektive. Nå skal det sies at systemet deres langt fra er perfekt, men det er iallefall langt bedre enn synsingen her på Nokiamobil. Det at en telefon er treg, skal ikke automatisk diskvalifisere den, noe det forøvrig aldri har gjort her på Nokiamobil, når det gjelder Nokia. Kun alle andre merker den regelen gjelder for.

 

Og det å begynne å spørre lesere på et "gammelt" Nokiaforum, gir vel svaret i seg selv? Det er ikke uten grunn at en del forumbrukere her brøt ut og dannet sonyericsson.no som et motstykke til Nokiamobil? Nettstedet var rimelig populært, helt til SonyEricsson krevde å få adressen. :)

 

Og hvor mange ikke Nokiaister bruker forumet tilknyttet Nokiamobil? Det hadde vært mye mer interessant å få vite... Så langt meg bekjent, er vi kun en håndfull, eller to...

 

 

Her var det veldig mange påstander uten noen faktagrunnlag. Blant annet er det ikke kjent for meg at sonyericsson.no var et motstykke til vårt forum. Og det er selvfølgelig ikke riktig at dette er et slags Nokia-forum.

 

Uansett, vi har hatt to relevante avstemninger på forsiden i forhold til dette:

* Hvilket mobilmerke har du? (fra 23. oktober 2008 til 27. oktober 2008)

Sony Ericsson - 888 stemmer

Nokia - 786 stemmer

HTC - 356 stemmer

Apple - 225 stemmer

Samsung - 170 stemmer

LG - 113 stemmer

Annet - 33 stemmer

Motorola - 29 stemmer

 

* Hvilket mobilmerke vil du kjøpe neste gang? (fra 1. september 2008 til 5. september 2008)

Nokia - 386 stemmer

HTC - 354 stemmer

Sony Ericsson - 308 stemmer

Apple - 177 stemmer

Samsung - 96 stemmer

..... (kutter her ettersom resten hadde ganske lave tall)

 

Dette representerer vel Amobils lesere ganske godt. Flest av våre lesere sent i 2008 hadde altså Sony Ericsson-telefon. Marginalt flere av våre lesere i 2008 ville kjøpe Nokia-telefon neste gang i forhold til Sony Ericsson.

 

Det er vel nærliggende å tro at veldig mange vurderer hvert enkelt produkt i stedet for på produsent, og tallene kan derfor ha endret seg nå (alt etter hvilken produsent som har flest interessante produkter i øyeblikket).

 

Hyggelig om du kan omtale oss som Amobil i stedet for Nokiamobil forresten...

Lenke til kommentar

Vil du være beta-tester for Sony Ericsson?

 

Jeg hadde egentlig gledd med til denne testen, begynte å lure på når Amobil skulle teste den, for meg virket det nesten som om Amobil har gruet seg til denne testen.

Med X1 i frisk minne ble jeg skuffet over X2 testen.

 

Jeg har alltid hvert en nokia person, hver gang jeg har tatt i samboerens forskjellige SE telefoner spør den ”vil du slette” ?

Jeg har i lengre tid nå ønsket å ta steget over til en smart mobil for enklere mail tilgang på reise, for tungvint med berbar PC.

Tastatur er must. Samt batterikapasitet. Telefonene mine får bra med juling så det er viktig at de tåler en trøkk.

Jeg fant av alle ting en dummy X1 (er det dummy det heter ?) i leikekassa til 3 åringen vår.

Det viser seg at denne X1’en var en av mange dummy telefoner barnehagen hadde fått av ei lokal mobilsjappe.

Denne telefonen har vært herjet med i barnehagen, vår lille engel har tatt denne med seg hjem..

Det som fasinerte med denne telefonen er at den fortsatt holder, selv med normalt svake deler som et skyvetastatur er.

Deksler er naturligvis oppskrapet, ser ut som den opprinnelig var svart. Skjermen er uten en eneste ripe. Ingen slark i tastaturet.

 

Uten noen gang å ha eid en eneste SE telefon, aldri prøvd X1 eller X2, vurderer jeg tross testresultatet å kjøpe en for mine egne penger. (Firmaet jeg jobber bruker HTC S470 som smart telefon) Forresten noen som har Nokia E75 også.

 

Jeg ser ingen andre alternativ en X2 for mitt bruk.

 

Krav:

1 Solid

2 Godt tastatur, men også med touch skjerm.

3 Batterikapasitet

4 Windows Exchange mail og kalender

5 Den må gå i lomma

Om jeg i tillegg vil ha et bra kamera er det ingen andre alternativ.

 

Noen som har andre alternativ for meg ?

 

Min konklusjon:

Siden ingen av forhandlerne i Ålesund har denne inne får jeg ikke testet den selv.

Selv om jeg ikke får prøvd den før jeg kjøper den og etter slakt her vurdere jeg fortsatt å kjøpe X2. Det sier litt om karakteren dere gir telefonen.. Å troverdigheten deres. Jeg ventet faktisk på testresultatet fra dere før jeg skulle ta det endelige valget. Har også med i vurderingen den gode testen dere gjorde på X1.

 

En 2’er burde jo skremt vettet fra en kunde som meg. Har faktisk kun har slike tester å vurdere før jeg kjøper telefon.

Jeg velger å ikke tro dere.

For å få igjen troverdighet må dere enten rette på artikkelen om X1 eller den om X2, det er faktisk ikke mulig at det skal sprike så mye mellom 2 så like produkt.

 

Setter pris på om noen av dere i redaksjonen tar dere tid til å svare på dette.

Lenke til kommentar

Vil du være beta-tester for Sony Ericsson?

 

Jeg hadde egentlig gledd med til denne testen, begynte å lure på når Amobil skulle teste den, for meg virket det nesten som om Amobil har gruet seg til denne testen.

Med X1 i frisk minne ble jeg skuffet over X2 testen.

 

Jeg har alltid hvert en nokia person, hver gang jeg har tatt i samboerens forskjellige SE telefoner spør den ”vil du slette” ?

Jeg har i lengre tid nå ønsket å ta steget over til en smart mobil for enklere mail tilgang på reise, for tungvint med berbar PC.

Tastatur er must. Samt batterikapasitet. Telefonene mine får bra med juling så det er viktig at de tåler en trøkk.

Jeg fant av alle ting en dummy X1 (er det dummy det heter ?) i leikekassa til 3 åringen vår.

Det viser seg at denne X1’en var en av mange dummy telefoner barnehagen hadde fått av ei lokal mobilsjappe.

Denne telefonen har vært herjet med i barnehagen, vår lille engel har tatt denne med seg hjem..

Det som fasinerte med denne telefonen er at den fortsatt holder, selv med normalt svake deler som et skyvetastatur er.

Deksler er naturligvis oppskrapet, ser ut som den opprinnelig var svart. Skjermen er uten en eneste ripe. Ingen slark i tastaturet.

 

Uten noen gang å ha eid en eneste SE telefon, aldri prøvd X1 eller X2, vurderer jeg tross testresultatet å kjøpe en for mine egne penger. (Firmaet jeg jobber bruker HTC S470 som smart telefon) Forresten noen som har Nokia E75 også.

 

Jeg ser ingen andre alternativ en X2 for mitt bruk.

 

Krav:

1 Solid

2 Godt tastatur, men også med touch skjerm.

3 Batterikapasitet

4 Windows Exchange mail og kalender

5 Den må gå i lomma

Om jeg i tillegg vil ha et bra kamera er det ingen andre alternativ.

 

Noen som har andre alternativ for meg ?

 

Min konklusjon:

Siden ingen av forhandlerne i Ålesund har denne inne får jeg ikke testet den selv.

Selv om jeg ikke får prøvd den før jeg kjøper den og etter slakt her vurdere jeg fortsatt å kjøpe X2. Det sier litt om karakteren dere gir telefonen.. Å troverdigheten deres. Jeg ventet faktisk på testresultatet fra dere før jeg skulle ta det endelige valget. Har også med i vurderingen den gode testen dere gjorde på X1.

 

En 2’er burde jo skremt vettet fra en kunde som meg. Har faktisk kun har slike tester å vurdere før jeg kjøper telefon.

Jeg velger å ikke tro dere.

For å få igjen troverdighet må dere enten rette på artikkelen om X1 eller den om X2, det er faktisk ikke mulig at det skal sprike så mye mellom 2 så like produkt.

Setter pris på om noen av dere i redaksjonen tar dere tid til å svare på dette.

 

Jeg er ikke en av de i redaksjonen, men gir deg ett svar allikavel, hehe :)

 

Jo, det er faktisk mulig at testene kan sprike så mye mellom 2 så like produkter. Det er som en datamaskin med Windows XP, også lanserer de en ny lik PC. Med samme hardware, men denne med Windows Vista. Ett operativsystem som krever mye mer ressurser av PCen.. Det er klart karakterer vil dale når denne PCen skal testes.

Det er det som er problemet her(og litt firmware bugs). En litt utdatert hardware med ett operativsystem som fungerer litt bedre med en kratigere prosessor.

 

Men jeg er ikke i tvil om at jeg ville anbefalt deg og kjøpe Xperia X2, den ser ut til og passe deg perfekt..

En test er ikke det samme som en kjøper-anbefaling, en test tar ikke hensyn til dine krav og ønsker i en mobil-telefon. Iphone er nok kjappere, men dårligere kamera. Satio har knall bra kamera, men ikke windows mobile. SE W995 har mye bedre musikkspiller men er ikke en smartmobil osv :) Det vil være telefoner som er bra på sitt område og får bra karakter, men ingen av de nevnte passer bedre til ditt bruk, enn Xperia X2.

 

Og når du leser igjennom testen, så tenkt deg om hvor mye det har og si for deg med de forskjellige problemene. Træg i oppstarten f.eks, vet ikke åssen det er for deg, men jeg starter mobilen min på nytt circa 1 gang hver andre uke. Om jeg må vente 30 sekunder ekstra for og starte den opp, betyr ingenting.

 

Nå kommer det en firmware update som skal luke bort en god del av problemene til Xperia X2 i slutten av mars(?).

 

Andre telefoner som er verd en titt er:

 


  •  
  • HTC Touch Pro 2
  • Nokia N97 mini
  • Motorola Milestone(expansys.no eller finn.no)
  • Samsung Omnia Pro <-- er vell det beste alternativet til X2.

 

Nå skal det sies, at jeg har IKKE testet Xperia X2.

Men vist det var meg, hadde jeg valgt Xperia X2, ut i fra dine krav.

 

EDIT: Poe, dette forumet er ikke ett nokia forum. Det er heller ikke en helg gjeng med Nokia fanboys. Så du kan slutte med denne generaliseringen av brukerene, bare pga veldig få er enig i dine påstander.

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Det meste det var trukket for angående X2 er firmware basert, dvs. at det er store sjanser for at Sony Ericsson kommer med firmware oppdateringer som retter opp veldig mange av de negative punktene.

 

I tillegg vil det ganske sansynlig komme "kustomiserte" firware versioner etter hvert fra dedikerte brukere og forum som f.eks. XDA-Developers.

 

Selvfølgelig er det begrensinger angående f.eks hastighet siden X2 har en noe svak cpu iforhold til brukt OS (Windows Mobile 6.5) og skjermoppløsning (WVGA). Men den skulle greit kunne fungere like raskt some f.eks HTC Touch Pro2 (Amobils test av denne) såsnart bedre firmware er tilgjengelig.

Endret av Bacchus
Lenke til kommentar

Det meste det var trukket for angående X2 er firmware basert, dvs. at det er store sjanser for at Sony Ericsson kommer med firmware oppdateringer som retter opp veldig mange av de negative punktene.

 

 

Sjansen er så stor at det faktisk er kommet en bug-fiks, som fikser det meste som er trukket for i denne testen.

Lenke til kommentar

Noko int. Amobil kunne spurt teleoperatørene om var om deiras kunder ofte kjører med nyeste firmware/buggfikser om dei da greier å hente denne informasjonen fra trafikkdataene deiras.

 

Også synest eg ein alltid bør undersøke fleire kilder,dvs venner,familie,first hand (om mulig) og fleire tester på nettet før ein bestemmer seg for kva mobil som passer eins eget behov.

 

Så kunne jo Amobil (om dei tar seg råd),spørre ein representativ andel av sine lesere om dei finner mobiltestene relevante,gode eller dårlige ved kjøp av ny mobil.

 

Og hadde Amobil vært så dårlig på mobil-relaterte emner så hadde vel mange flyktet til andre websider/forums.Meg bekjent er det ingen båndtvang her på forumet ;)

 

Nokiamobil sine tester er egentlig ikke en test. Det er subjektive meninger, og inngrodde favoriseringer som gjelder. Et annet nettsted som f.eks mobilen.no, har vekttall for hver enkelt segment. Så kan man enkelt sammenligne testene, og finne ut om de er subjektive eller objektive. Nå skal det sies at systemet deres langt fra er perfekt, men det er iallefall langt bedre enn synsingen her på Nokiamobil. Det at en telefon er treg, skal ikke automatisk diskvalifisere den, noe det forøvrig aldri har gjort her på Nokiamobil, når det gjelder Nokia. Kun alle andre merker den regelen gjelder for.

 

Og det å begynne å spørre lesere på et "gammelt" Nokiaforum, gir vel svaret i seg selv? Det er ikke uten grunn at en del forumbrukere her brøt ut og dannet sonyericsson.no som et motstykke til Nokiamobil? Nettstedet var rimelig populært, helt til SonyEricsson krevde å få adressen. :)

 

Og hvor mange ikke Nokiaister bruker forumet tilknyttet Nokiamobil? Det hadde vært mye mer interessant å få vite... Så langt meg bekjent, er vi kun en håndfull, eller to...

 

 

Her var det veldig mange påstander uten noen faktagrunnlag. Blant annet er det ikke kjent for meg at sonyericsson.no var et motstykke til vårt forum. Og det er selvfølgelig ikke riktig at dette er et slags Nokia-forum.

 

Uansett, vi har hatt to relevante avstemninger på forsiden i forhold til dette:

* Hvilket mobilmerke har du? (fra 23. oktober 2008 til 27. oktober 2008)

Sony Ericsson - 888 stemmer

Nokia - 786 stemmer

HTC - 356 stemmer

Apple - 225 stemmer

Samsung - 170 stemmer

LG - 113 stemmer

Annet - 33 stemmer

Motorola - 29 stemmer

 

* Hvilket mobilmerke vil du kjøpe neste gang? (fra 1. september 2008 til 5. september 2008)

Nokia - 386 stemmer

HTC - 354 stemmer

Sony Ericsson - 308 stemmer

Apple - 177 stemmer

Samsung - 96 stemmer

..... (kutter her ettersom resten hadde ganske lave tall)

 

Dette representerer vel Amobils lesere ganske godt. Flest av våre lesere sent i 2008 hadde altså Sony Ericsson-telefon. Marginalt flere av våre lesere i 2008 ville kjøpe Nokia-telefon neste gang i forhold til Sony Ericsson.

 

Det er vel nærliggende å tro at veldig mange vurderer hvert enkelt produkt i stedet for på produsent, og tallene kan derfor ha endret seg nå (alt etter hvilken produsent som har flest interessante produkter i øyeblikket).

 

Hyggelig om du kan omtale oss som Amobil i stedet for Nokiamobil forresten...

 

Jada, jeg skal omtale dere som Amobil. Men jeg kommer sikkert til å bruke Nokiamobil i fremtiden også.

 

 

Men jeg husker krigen her på forumet godt. Rart du ikke gjør det. Det er noen år siden, men jeg husker den godt. Det var Nokia mot SE. Husker godt at det ikke bare var en, men ganske så mange moderatorer her som tilhørte fangruppen til Nokia, og de tillot ikke hva som helst fra de som foretrakk SE. Da jeg først begynte å besøke Amobil, og da spesielt forumet, så trodde jeg faktisk dette var et nettsted for Nokia, ala' Esato.com, som er et nettsted for SE, men som også omtaler andre telefoner.

 

Og en avstemming på forsiden, er ikke en avstemming på hvem som deltar aktivt på forumet, men det visste du vel? At flere har SE enn Nokia, kommer vel av det jeg har påstått i mange år; SE selger bedre enn Nokia her i Norge. Og akkurat den påstanden har jeg fått gjennomgå for, tross at alle tallmateriale og indisier, peker mot dette, så er det ikke akkurat et tema man kan ta opp her på forumet. Mon tro hvorfor det?

 

Når et forum blir "styrt" av en mobb, som alle kan karakteriseres som fan-boys av Nokia, så er det vel helt naturlig at forumet blir oppfattet som et Nokia-forum. Heldigvis er det ikke slik lengre, og de verste fan-boysa er ikke lengre moderatorer her på forumet. Jeg husker spesielt en bruker, som var opptatt av å skrive om SE. Han hadde en form for inside informasjon, og kunne ofte presentere rykter om SE, her på forumet. Hver bidige gang måtte han forsvare seg fra både brukere og moderatorer, enda vi var mange som ville lese trådene hans. Til slutt ga han opp, og forlot forumet. Hadde det den gangen vært et "nøytralt" forum, hadde vel ikke slikt fått pågått uforstyrret.

 

Selv er jeg blitt utestengt flere ganger, tilogmed permanent, for mine meninger, og det for at jeg har vært så "frekk" å diskutere med visse moderatorer. Det gikk så langt at tilogmed min nabo ble bannet, da han lagde seg en brukerprofil her på forumet, med den begrunnelsen at hans ip-adresse var for lik min!!??

 

Så forumet har sine svin på skogen, det vet jeg. Og jeg har påstått i alle år at Amobil har to sett med regler, ett for Nokia, der de ofte leter etter det positive, og ett annet for de andre, der de søker med lys og lykt etter negative ting å skrive om.

 

Denne testen er vel kardinaleksemplet på dette. Her tester de en telefon, som har fått oppdatert FW-en med en bug-fiks, uten at de installerer den, og så søker de med lys og lykt etter alt det negative de kan komme på. Forfatteren gjør et poeng av at han ikke kan trykke to ganger på ring tasten for å ringe siste på samtalelisten, akkurat som om det skulle være en stor mangel? Hva i alle dager er det for slags holdning? Man kunne, med den tidligere FW-en trykke en gang på ringe tasten, for deretter en gang på samtaleliste ikonet, og man kunne ringe hvem man ville på samtalelisten.(det kan man selvfølgelig ennå) Skjønner du at slikt ikke er en objektiv test? Slikt kalles å være negativ i utgangspunktet, og det er betegnende for hele testen.

Han tester også telefonen sin ene media spiller, som ikke fungerer optimalt, men glemmer å teste det formatet som telefonen er skreddersydd for. Hvorfor gjør han det? Hvorfor nevner han ikke at telefonen har HW-støtte for mp4, og at dette flyter tilnærmet perfekt på en høyoppløselig skjerm, også via tv-ut? Dette er jo noe som er meget positivt for telefonen, mon tro om det er grunnen til at det ikke blir nevnt?

Etter bugfiksen, er telefonen stabil, og rask. Hvorfor blir ikke testen oppdatert med disse opplysningene? Og hvorfor blir denne straffet så til de grader for alle bugs, når vi vet at f.eks N97 ikke ble det da den ble testet? Er det rart noen av oss tror dere har en agenda, og får lyst til å kalle dere Nokiamobil?

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde egentlig gledd med til denne testen, begynte å lure på når Amobil skulle teste den, for meg virket det nesten som om Amobil har gruet seg til denne testen.

Med X1 i frisk minne ble jeg skuffet over X2 testen.

 

Jeg har alltid hvert en nokia person, hver gang jeg har tatt i samboerens forskjellige SE telefoner spør den "vil du slette" ?

Jeg har i lengre tid nå ønsket å ta steget over til en smart mobil for enklere mail tilgang på reise, for tungvint med berbar PC.

Tastatur er must. Samt batterikapasitet. Telefonene mine får bra med juling så det er viktig at de tåler en trøkk.

Jeg fant av alle ting en dummy X1 (er det dummy det heter ?) i leikekassa til 3 åringen vår.

Det viser seg at denne X1'en var en av mange dummy telefoner barnehagen hadde fått av ei lokal mobilsjappe.

Denne telefonen har vært herjet med i barnehagen, vår lille engel har tatt denne med seg hjem..

Det som fasinerte med denne telefonen er at den fortsatt holder, selv med normalt svake deler som et skyvetastatur er.

Deksler er naturligvis oppskrapet, ser ut som den opprinnelig var svart. Skjermen er uten en eneste ripe. Ingen slark i tastaturet.

 

Uten noen gang å ha eid en eneste SE telefon, aldri prøvd X1 eller X2, vurderer jeg tross testresultatet å kjøpe en for mine egne penger. (Firmaet jeg jobber bruker HTC S470 som smart telefon) Forresten noen som har Nokia E75 også.

 

Jeg ser ingen andre alternativ en X2 for mitt bruk.

 

Krav:

1 Solid

2 Godt tastatur, men også med touch skjerm.

3 Batterikapasitet

4 Windows Exchange mail og kalender

5 Den må gå i lomma

Om jeg i tillegg vil ha et bra kamera er det ingen andre alternativ.

 

Noen som har andre alternativ for meg ?

 

Min konklusjon:

Siden ingen av forhandlerne i Ålesund har denne inne får jeg ikke testet den selv.

Selv om jeg ikke får prøvd den før jeg kjøper den og etter slakt her vurdere jeg fortsatt å kjøpe X2. Det sier litt om karakteren dere gir telefonen.. Å troverdigheten deres. Jeg ventet faktisk på testresultatet fra dere før jeg skulle ta det endelige valget. Har også med i vurderingen den gode testen dere gjorde på X1.

 

En 2'er burde jo skremt vettet fra en kunde som meg. Har faktisk kun har slike tester å vurdere før jeg kjøper telefon.

Jeg velger å ikke tro dere.

For å få igjen troverdighet må dere enten rette på artikkelen om X1 eller den om X2, det er faktisk ikke mulig at det skal sprike så mye mellom 2 så like produkt.

 

Setter pris på om noen av dere i redaksjonen tar dere tid til å svare på dette.

 

Jeg kan iallefall anbefale deg denne telefonen. At Amobil velger å gi den en 2-er, har ingenting med virkeligheten å gjøre. De har fokusert på alt det negative, og glemt av alt det positive. De har sågar ikke installert .cab filen, som fikser de fleste bugsene. Den laster du ned via www.sonyericsson.com/update.

 

Telefonen er like rask som X1, den har en bedre skjerm, mye bedre panelbehandling, et mye bedre tastatur, et mye bedre kamera og den har en mye bedre utforming. Den har metall, både i batteri dekselet, og på siden av skjermen på forsiden. Den ligger bedre i lommen enn X1. Det som er bedre på X1 er at det finnes mange custom-ROM til den, og mange tweeks, som ennå ikke er tilgjengelig for X2. Men telefonen er ennå ikke sluppet over hele verden, og jeg regner med at når den blir det, så kommer tweeksene til å komme til denne også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Haha, dette var jo kjempelesning! :) Jeg som hadde sett meg av en Nexus One. Tror jeg må få testa denne X2 bare for å se hvor dårlig den er.

 

 

Du kommer ikke til å angre. Men du kunne kanskje vurdere å være litt mer positiv innstilt når du skal teste den? Den er stabil og rask med .cab filen installert. Uten den, var den en smule treg til tider, og ikke helt stabil, men ettersom dette nå er fikset i en enkel .cab fil, var det altså små bugs som måtte rettes. Amobil gikk som forventet bort fra sin Nokia-politikk, og slaktet den pga. bugs i FW. Ett sett regler for Nokia, et annet for alle de andre...

 

Du tar dette litt for seriøst poe. Faktisk så mye at du ikke sjønner når folk spøker.

 

Jeg har overhode ikke tenkt å teste en X2, og ikke en eneste SE mobil i det hele tatt for den saks skyld, og det kunne heller ikke falle meg inn å bruke Windows Mobile.

Om jeg mot alle odds skulle ha et snev av interesse for å teste denne mobilen, så har du etter 8 sider med innlegg klart å ødelegge det ;)

 

Og konge at det havnet på VG :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Haha, dette var jo kjempelesning! :) Jeg som hadde sett meg av en Nexus One. Tror jeg må få testa denne X2 bare for å se hvor dårlig den er.

 

 

Du kommer ikke til å angre. Men du kunne kanskje vurdere å være litt mer positiv innstilt når du skal teste den? Den er stabil og rask med .cab filen installert. Uten den, var den en smule treg til tider, og ikke helt stabil, men ettersom dette nå er fikset i en enkel .cab fil, var det altså små bugs som måtte rettes. Amobil gikk som forventet bort fra sin Nokia-politikk, og slaktet den pga. bugs i FW. Ett sett regler for Nokia, et annet for alle de andre...

 

Du tar dette litt for seriøst poe. Faktisk så mye at du ikke sjønner når folk spøker.

 

Jeg har overhode ikke tenkt å teste en X2, og ikke en eneste SE mobil i det hele tatt for den saks skyld, og det kunne heller ikke falle meg inn å bruke Windows Mobile.

Om jeg mot alle odds skulle ha et snev av interesse for å teste denne mobilen, så har du etter 8 sider med innlegg klart å ødelegge det ;)

 

Og konge at det havnet på VG :)

 

Men nå vet jeg at det som leses i dag i VG, er glemt i morgen. Det eneste som betyr noe vor SE, er at nettbutikkene ikke kan klistre en terning på siden av produktet når de skal selge det. En terning som i utgangspunktet er helt uten betydning, særlig når det finnes ett sett regler for Nokia, og et annet for alle de andre.

 

Men så tilbake til dine meninger. Hvis du er så lettpåvirkelig at jeg liksom skulle klare å ødelegge et mobilkjøp for det med å poste mine meninger om svakheter, og direkte feil i testen, da tror jeg jaggu du burde logge deg av internett, slå av tv-en og skru av radioen. Da har du ikke godt av å delta på et diskusjonsforum...

Endret av KVTL
Fjernet personangrep
Lenke til kommentar

 

Hva betyr det egentlig for deg at SE X2 ble slaktet, vel og merke på feilaktige grunner, og føler du glede ved å se en mobiltelefon ikke få den karakteren den fortjener? Og med tanke på "kvaliteten" VG leverer, så føyer vel dette seg pent og pyntelig inn i en rekke av svada artikler som blir publisert i løpet av ett år.

Endret av KVTL
Fjernet personangrep
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Haha, dette var jo kjempelesning! :) Jeg som hadde sett meg av en Nexus One. Tror jeg må få testa denne X2 bare for å se hvor dårlig den er.

 

 

Du kommer ikke til å angre. Men du kunne kanskje vurdere å være litt mer positiv innstilt når du skal teste den? Den er stabil og rask med .cab filen installert. Uten den, var den en smule treg til tider, og ikke helt stabil, men ettersom dette nå er fikset i en enkel .cab fil, var det altså små bugs som måtte rettes. Amobil gikk som forventet bort fra sin Nokia-politikk, og slaktet den pga. bugs i FW. Ett sett regler for Nokia, et annet for alle de andre...

 

Du tar dette litt for seriøst poe. Faktisk så mye at du ikke sjønner når folk spøker.

 

Jeg har overhode ikke tenkt å teste en X2, og ikke en eneste SE mobil i det hele tatt for den saks skyld, og det kunne heller ikke falle meg inn å bruke Windows Mobile.

Om jeg mot alle odds skulle ha et snev av interesse for å teste denne mobilen, så har du etter 8 sider med innlegg klart å ødelegge det ;)

 

Og konge at det havnet på VG :)

 

Men nå vet jeg at det som leses i dag i VG, er glemt i morgen. Det eneste som betyr noe vor SE, er at nettbutikkene ikke kan klistre en terning på siden av produktet når de skal selge det. En terning som i utgangspunktet er helt uten betydning, særlig når det finnes ett sett regler for Nokia, og et annet for alle de andre.

 

Men så tilbake til dine meninger. Hvis du er så lettpåvirkelig at jeg liksom skulle klare å ødelegge et mobilkjøp for det med å poste mine meninger om svakheter, og direkte feil i testen, da tror jeg jaggu du burde logge deg av internett, slå av tv-en og skru av radioen. Da har du ikke godt av å delta på et diskusjonsforum...

 

Jeg får vel gi opp med småmorsomheter da siden du ikke ser ut til å sjønne min utspekulerte humor :)

 

Det er jo en kjempeprestasjon å kalle meg for en fanboy. Jeg kan opplyse deg om at akkurat for øyeblikket har jeg en Nokia 1208 med fargeskjerm, en skikkelig møkkamobil, og det visste jeg forsåvidt når jeg kjøpte den og.

 

Tiden er moden for oppgradering, og jeg har egentlig mest lyst på iPhone, men siden det er altfor mange klyser som har den så blir det heller en Android. Har prøvd Windows Mobile, og likte det ikke.. Så da får jeg heller være en fanboy da, selv om jeg ikke valgte akkurat det merke du måtte like.

 

(PS! Det er forsåvidt flygende likegyldig for meg hvilke mobiler som får slakt da jeg ikke kunne brydd meg mindre om mobilmerker, jeg synes bare det er litt morsomt at du lar deg hisse deg opp, that's all :))

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Stakkars folk som kjøper disse telefonene! Har nettopp fått meg iPhone, en ren åpenbaring ift windows mobile. Den FUNKER rett og slett, til overmål både kjapt og greit. Ting skjer når jeg bestemmer at det skal skje, ingen venting, i tillegg til et helt nydelig brukergrensesnitt med overlegen musikkavspiller og innebygget minijack. I tillegg en meget tilgjengelig butikk i iTunes, men haugesvis av apps, svært mange gratis eller meget billige.

Er så utrolig lei av toppklasse tlf til f.eks SE, i det hele tatt windows mobile. Alltid knot, tregt, de lover alltid mer den tlf holder, man må kjøpe ekstra overgang for å kunne spille musikk, skal man vise noen bilder eller film osv er d bare helvete...Epost funker ofte dårlig, i det hele tatt er trådløse tilkobliger komplisert og knotete.

Helt utrolig at et selskap som Sony Ericsson ikke ennå har klart å lage kjappe og funksjonelle toppklasse telefoner, kan jo ikke akkurat si at de ikke har hatt nok tid til levere.

Problemet er at de leverer ikke, i alle fall ikke full pakke. Og så skal kundene betale en sinnsyk pris for et drittprodukt.

Windows er bare så ut, og windows mobile suger sykt...., har helt sluttet med windows generelt sett og sparer enormt med tid og irritasjoner!

Man kan jo bare sammenligne hardware krav for mac og windows for å kunne kjøre tunge applikasjoner, så ser man kjapt hva som vil duge best.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, det jeg syntes er rart er at du skryter telefonen opp i skyene men samtlige tester jeg har lest(+ de som er rameset opp her inne) har alle gitt Xperia X2 en karakter som <=3. Å de kan bevise sine standpunkter, noe du ikke har kunnet. Ja for all del, SE kan gjerne komme med en deilig SW som gjør at telefonen fungerer som en drøm de, men for alle som har kjøpt X2 og ikke vet/har interesse av å måtte oppdatere telefonen for at den skal fungere tilfredsstillende så er disse testene høyest rele.

 

Vel, som du sikkert har lest tidligere i denne tråden, det har vært gjentatt iallefall 3 ganger, så ble samtlige av disse testene gjort på en modell som Xperia teamet hadde stoppet. Den skulle ikke lanseres med den FW-en, men en glipp gjorde at SE sendte ut telefoner til testing. Denne hadde svært mange bugs i sin FW, og ble som sagt holdt igjen for salg. Svakt av SE å sende den ut, men egentlig skulle man forvente at folk som lever av å følge med på mobiltelefonmarkedet skulle klare å få med seg dette. Men den gang ei. Både mobilen.no og Din side kjørte en test av denne beta-telefonen, og ga den karakter deretter.

Men når Amobil publiserer sin test, er det kommet, ikke bare en, men to forbedringer av eksisterende FW, men det velger altså Amobil å overse, og tester den med en FW som aldri var tenkt for salg.

De som kjøper en slik telefon, klarer fint å oppdatere den. Hvis ikke er ikke dette en telefon for dem. Da burde de heller sikte på en enklere telefon fra SE, eller et annet merke. Men hverken Symbian, Android eller Windows blir et alternativ for dem. Man oppdaterer da jevnlig sin pc, så hvorfor er det da så merkelig at en telefon med avansert os må oppdateres i ny og ne? Meg bekjent kjøres det oppdateringer til iPhone også. Så det argumentet ditt holder rett og slett ikke vann.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...