Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X2

Anbefalte innlegg

poe: Nå må du slutte å mase om denne firmware oppdateringen. Oppdateringen var åpenbart ikke tilgjengelig da Amobil testet telefonen. Når SE velger å starte salget med en beta firmware, er det virkelig på sin plass at de får slakt - Amobil må jo selsagt forholde seg til hva de har i hendene - eller skal de bare gamble på at alt blir fikset i fremtiden og gi den en 5-er? Du bør for øvrig forstår at folk flest ikke driver å oppdaterer programvaren på mobilen, så disse problemene er det MANGE som faktisk kommer til å leve med, uvitende om at det går an å fikse.

Og java-ytelse er totalt irrelevant på denne telefonen. Skjønner ikke hvorfor du maser om det.

Har selv testet denne telefonen litt, og mitt inntrykk er en 2'er.

Fant for øvrig en bug - om telefonen er passordbeskttet, kommer det bare opp et tall-tastatur når du starter den. Du får ingen beskjed om hva som skal tastes inn (PIN-kode? Passord? Eller har telefonen startet, og dette er telefontastaturet?) - var heller ingen reaksjon når jeg prøvde å taste inn noen tilfeldige tall og trykke på OK.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste med denne diskusjonen er jo at omtrent hele Amobil-redaksjonen er med og krangler her.

I mitt hode er det noe man bare ikke gjør.

Joda, det er det som skaper diskusjon. Jeg har ingenting imot at de deltar, og slik jeg angriper dem, er det vel helt på sin plass at de prøver å forsvare seg? Men i denne saken føler jeg at de rett og slett er på tynn is, og jeg kan bevise mine påstander, noe som jeg tror blir svært vanskelig for vedkommende som har skrevet testen ;)

Vil gjerne se deg bevise dine påstander.

Ja, da må du nesten først være litt mer konkret. Er det pinkoden du vil jeg skal bevise? Vel, etter den siste oppdateringen, så er skjermen synkron med inntastingen. Hvordan vil du at jeg skal bevise dette? Og etter den siste oppdateringen så kommer man til den siste man har på samtalelisten hvis man trykker ring tasten to ganger. Vil du at jeg tar video av det og sender det til deg, eller holder det med at jeg forteller deg det? Etter siste oppdatering, har jeg ikke måttet restarte telefonen en eneste gang, hvordan vil du at jeg skal bevise det? Etter siste oppdatering, starter applikasjonene raskt, og man venter ikke på noe som helst. Etter siste oppdatering, snur skjermbildet seg samtidig som du skyver ut eller inn tastaturet.

Det eneste som ikke er forbedret er videofunksjonen, og programkoden i den medfølgende div-xspilleren, av de punktene som amobil har trukket for. Telefonen har fremdeles ikke radiopanelet, og kameraet på fremsiden er ikke aktivt ennå. Den fullstendige oppdateringen, med disse funksjonene forventes i løpet av Mars. .cab filen som ble lansert, var mest for å fikse de bugsene som NokiAmobil har trukket for, og det har de gjort mens oppdateringen var fullt tilgjengelig.

Vist dette stemmer så er det slapt av amobil å ikke ha siste firmvare versjon på mobilen under test..
Lenke til kommentar

Journalisten skriver:

"Tilbake til bilverdenen kan vi godt si at X2 fremstår som en velbygget BMW snarere enn en skranglete Hyundai".

Mulig journalisten ikke er helt oppdatert med bilverdenen, men de senere årene er Hyundai faktisk kjent for å bygge biler med god kvalitet. Det er bare å lese biltester og motorblader!

Forøvrig er det like sannsynlig at sola ville stått opp i vest som at poe ikke skulle lage bråk om denne testen! :!:

Lenke til kommentar

- Testen var god og "spot-on". Selv HD2 med snapdragon CPU sliter med WinMo, X2 har tapt før den har startet.

- poe sin respons var ventet, at amobil sin redaksjon prøver å argumentere mot denne brukeren er vel heller trist.

Ja, men nå er det mye som tyder på at denne snapdragon slettes ikke er så mye raskere enn den cpu-en som sitter i Xperia. Høyere klokkefrekvens er ikke lik bedre og raskere cpu. Det er noe de fleste med litt peiling vet.

En test som kjøres så og si likt på alle plattformer, er en java test. Og gjett hvilken mobil som scorer høyest på de testene?

Hva i alle dager skal du bruke denne fantastiske java-ytelsen til ?

Lenke til kommentar

Det beste med denne diskusjonen er jo at omtrent hele Amobil-redaksjonen er med og krangler her.

I mitt hode er det noe man bare ikke gjør.

Joda, det er det som skaper diskusjon. Jeg har ingenting imot at de deltar, og slik jeg angriper dem, er det vel helt på sin plass at de prøver å forsvare seg? Men i denne saken føler jeg at de rett og slett er på tynn is, og jeg kan bevise mine påstander, noe som jeg tror blir svært vanskelig for vedkommende som har skrevet testen ;)

Vil gjerne se deg bevise dine påstander.

Ja, da må du nesten først være litt mer konkret. Er det pinkoden du vil jeg skal bevise? Vel, etter den siste oppdateringen, så er skjermen synkron med inntastingen. Hvordan vil du at jeg skal bevise dette? Og etter den siste oppdateringen så kommer man til den siste man har på samtalelisten hvis man trykker ring tasten to ganger. Vil du at jeg tar video av det og sender det til deg, eller holder det med at jeg forteller deg det? Etter siste oppdatering, har jeg ikke måttet restarte telefonen en eneste gang, hvordan vil du at jeg skal bevise det? Etter siste oppdatering, starter applikasjonene raskt, og man venter ikke på noe som helst. Etter siste oppdatering, snur skjermbildet seg samtidig som du skyver ut eller inn tastaturet.

Det eneste som ikke er forbedret er videofunksjonen, og programkoden i den medfølgende div-xspilleren, av de punktene som amobil har trukket for. Telefonen har fremdeles ikke radiopanelet, og kameraet på fremsiden er ikke aktivt ennå. Den fullstendige oppdateringen, med disse funksjonene forventes i løpet av Mars. .cab filen som ble lansert, var mest for å fikse de bugsene som NokiAmobil har trukket for, og det har de gjort mens oppdateringen var fullt tilgjengelig.

Det var jo du som sa du kunne bevise din påstander, så da bør du jo nesten selv vite hvilke påstander du har kommet med og også sørge for bevis. Jeg gir meg i grunn blanke i "hva du sier". Hvis du skal ha noe slags kredibilitet må du også sørge for å komme med bevis da. Få opp noen videoer som viser at det du sier faktisk stemmer. Få tak i en logg som sier at amobil startet sin test av telefonen ETTER at oppdateringen var sluppet. Det virker ikke som du har lest NOE av det noen har skrevet. Hvis oppdateringen kom for en ukes tid siden, som du selv skrev, så er det stor sannsynlighet at amobil hadde startet testingen av telefonen, da får man jo såklart ikke en test med siste fw-oppdatering.

Et annet punkt er at du selv nå sier at flere essensielle funksjoner ikke er tilgjengelig, enda etter en fw-oppdatering. Det sier i alle fall en ting eller to om denne telefonen, som ikke akkurat underbygger dine påstander om den.

Lenke til kommentar

poe: Nå må du slutte å mase om denne firmware oppdateringen. Oppdateringen var åpenbart ikke tilgjengelig da Amobil testet telefonen. Når SE velger å starte salget med en beta firmware, er det virkelig på sin plass at de får slakt - Amobil må jo selsagt forholde seg til hva de har i hendene - eller skal de bare gamble på at alt blir fikset i fremtiden og gi den en 5-er? Du bør for øvrig forstår at folk flest ikke driver å oppdaterer programvaren på mobilen, så disse problemene er det MANGE som faktisk kommer til å leve med, uvitende om at det går an å fikse.

Og java-ytelse er totalt irrelevant på denne telefonen. Skjønner ikke hvorfor du maser om det.

Har selv testet denne telefonen litt, og mitt inntrykk er en 2'er.

Fant for øvrig en bug - om telefonen er passordbeskttet, kommer det bare opp et tall-tastatur når du starter den. Du får ingen beskjed om hva som skal tastes inn (PIN-kode? Passord? Eller har telefonen startet, og dette er telefontastaturet?) - var heller ingen reaksjon når jeg prøvde å taste inn noen tilfeldige tall og trykke på OK.

Javaytelsen er det eneste som er likt for alle plattformer, slik at der vil den reelle ytelsen gjenspeiles, og hadde X2 scoret elendig på denne testen, skulle jeg vært enig at maskinvaren er utdatert. Men den scorer best av alle telefoner, ikke bare her, men har lest dette flere steder.

Og når det gjelder argumentet med at "ikke alle oppdaterer telefonen sin" så skjønner jeg rett og slett ikke hvor du vil? Hvor mange telefoner er tidligere lansert, full av bugs i FW, uten at Nokiamobil har trukket ett gram for det, da deres unnskyldning bestandig har vært at dette ville bli fikset i en fremtidig FW-update. I dette tilfellet var oppdateringen klar da de testet telefonen, men allikevel trekker de for bugsene, og er ikke villig til å unnskylde dette med at dette vil bli fikset i en fremtidig FW oppdatering. Den har jeg sett brukt om uferdige Nokia telefoner, utallige ganger, tilogmed skrekkeksemplet 6280.

Passordbeskyttelsen du snakker om, skjønner jeg ingenting av. Velger du å passordbeskytte telefonen, får du valget mellom et "sterkt" alfabetisk passord, eller en enkel pinkode. Du bestemmer selv hvor lenge telefonen skal være uten aktivitet, før den låser seg. Når du da skal åpne den igjen, blir du bedt om å taste passord/pin. Dette er nøyaktig likt om du gjør det når telefonen er på, og har låst seg, eller om du starter telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg mener Lurifaksen har et svært relevant innlegg i denne diskusjonen:

De aller fleste mobilbrukere oppdaterer ALDRI telefonen sin selv. Dette kan jeg bekrefte etter lang tid bak disken på en mobilselgende el-butikk. Dette er også grunnen til at kvartdelen av telefoner som går til reperasjon kun returneres med en fullstendig reset og oppdatert firmware.

Lenke til kommentar

Argumentet til Lurifaksen var faktisk veldig bra. Den tror jeg ikke POE klarer å argumentere seg verken rundt eller bort ifra!

Karakteren 2 stemmer veldig bra i forhold til det dem skriver. Telefonen har ett bra potensiale som aldri blir brukt, virker det som.

Lenke til kommentar

Det var jo du som sa du kunne bevise din påstander, så da bør du jo nesten selv vite hvilke påstander du har kommet med og også sørge for bevis. Jeg gir meg i grunn blanke i "hva du sier". Hvis du skal ha noe slags kredibilitet må du også sørge for å komme med bevis da. Få opp noen videoer som viser at det du sier faktisk stemmer. Få tak i en logg som sier at amobil startet sin test av telefonen ETTER at oppdateringen var sluppet. Det virker ikke som du har lest NOE av det noen har skrevet. Hvis oppdateringen kom for en ukes tid siden, som du selv skrev, så er det stor sannsynlighet at amobil hadde startet testingen av telefonen, da får man jo såklart ikke en test med siste fw-oppdatering.

Et annet punkt er at du selv nå sier at flere essensielle funksjoner ikke er tilgjengelig, enda etter en fw-oppdatering. Det sier i alle fall en ting eller to om denne telefonen, som ikke akkurat underbygger dine påstander om den.

Tull og tøys! Det er ingen essensielle funksjoner som ikke er tilgjengelig. Hvor har du dette fra? Hvor i specsene til denne telefonen står det at den innehar radio? Hvor står det at den har et kamera for 3g samtaler? Du og NokiAmobil bør begynne å følge med, og få faktaene på plass før dere begynner å trekke i det vide og brede, for SE har ikke sagt at disse funksjonene er til stedet. Det står ingenting om dette i produktbeskrivelsen. Enda en løgn fra NokiAmobil. De trekker altså for funksjoner som ikke er der. Det er faktisk et nytt lavmål fra Nokiamobil...

Og jeg trenger ingen logg for å fastslå at NokiAmobil kunne oppdatert telefonen for å luke bort de fleste feilene de trekker for. Testen ble publisert i dag, og oppdateringen var tilgjengelig for ca en ukes tid siden. Det hadde tatt Nokiamobil 10 minutter å oppdatere telefonen, og deretter ville jeg tro de kunne brukt telefonen frem til i dag, for å fastslå at disse bugsene er borte.

Lenke til kommentar

Hei,

X2 er selvsagt testet med det som var siste tilgjengelige firmwareversjon når vi begynte å teste telefonen. At noen modeller har småfeil man kan forvente blir rettet, er intet nytt, men når telefonen er gjennomsyret av bugs og tregheter er vi nødt til å ta opp dette.

Som det også er skrevet i testen er det ventet to store softwareoppdateringer for X2. Disse er MR1 (ventet i mars) som oppgraderer WM fra 6.5.1 til 6.5.2 og som skal gjøre at FM-radioen og videosamtale faktisk blir tilgjengelig, samt forbedret GPS ved siden av generell feilretting. Den neste oppgraderingen er ventet i mai og er en større oppgradering hva gjelder ytelse og brukeropplevelse, og vil oppgradere WM til 6.5.3.

Når MR1 blir tilgjengelig, er det selvsagt fint for de som har en X2, men når X2 ble sluppet i butikk var den langtfra klar for salg etter vår mening. Som det (igjen) også er skrevet i testen så har X2 potensiale til å bli en kjempetelefon når funksjoner, stabilitet og ytelse forhåpentligvis kommer på plass. Maskinvaren vil imidlertid fortsatt være den samme, dersom SE klarer å få X2 til å bli en "snappy" telefon med den prosessoren og det minnet den har er det selvsagt supert, men vi venter med å sprette champagnen til dette faktisk er en realitet.

Såvidt meg bekjent er ikke MR1 sluppet enda. At det har kommet mindre firmwareoppgraderinger er selvsagt fint, men vi frykter at X2 ikke blir en god telefon før oppgraderingen som er ventet til sommeren dukker opp.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Jeg mener Lurifaksen har et svært relevant innlegg i denne diskusjonen:

De aller fleste mobilbrukere oppdaterer ALDRI telefonen sin selv. Dette kan jeg bekrefte etter lang tid bak disken på en mobilselgende el-butikk. Dette er også grunnen til at kvartdelen av telefoner som går til reperasjon kun returneres med en fullstendig reset og oppdatert firmware.

Ja det stemmer sikkert det, men da må jo Nokiamobil begynne med samme praksisen for Nokia også. Der blir alltid bugs bortforklart med "en fremtidig FW". Dessuten var denne FW ikke fremtidig, men fullt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til poe, men han har tydligvis en historie her.. lest alle innleggene og med alt det der NokiAmobil vaset og javajavajava kan en jo ikke ta han seriøst.

Hva HJELPER DET OM TELEFONEN HAR BRA JAVAYTELSE NÅR DEN ER DASSTREG PÅ VANLIGE TING, en må jo i værste fall vente 2-4 sekunder på og åpne og lukke enkle ting som e-post, sms osv...

Ta en HTC-HD2 i venstre neven din, ta deretter en X2 i høyre prøv ut telefonenes funksjoner, forskjellen er jo enorm!

Hva Amobil har skrevet om buggy mobiler i fortiden er nå REVNENDE LIKEGYLDIG, nå i 2010 lanseres det bøttevis av bra telefoner med lite bugs, telefonen må sammenlignes med DAGENS mobiler og dagens standarder, trangsynt where?

Lenke til kommentar

Tull og tøys! Det er ingen essensielle funksjoner som ikke er tilgjengelig. Hvor har du dette fra? Hvor i specsene til denne telefonen står det at den innehar radio? Hvor står det at den har et kamera for 3g samtaler? Du og NokiAmobil bør begynne å følge med, og få faktaene på plass før dere begynner å trekke i det vide og brede, for SE har ikke sagt at disse funksjonene er til stedet. Det står ingenting om dette i produktbeskrivelsen. Enda en løgn fra NokiAmobil. De trekker altså for funksjoner som ikke er der. Det er faktisk et nytt lavmål fra Nokiamobil...

Og jeg trenger ingen logg for å fastslå at NokiAmobil kunne oppdatert telefonen for å luke bort de fleste feilene de trekker for. Testen ble publisert i dag, og oppdateringen var tilgjengelig for ca en ukes tid siden. Det hadde tatt Nokiamobil 10 minutter å oppdatere telefonen, og deretter ville jeg tro de kunne brukt telefonen frem til i dag, for å fastslå at disse bugsene er borte.

Og hvor ble det av bevisene du skulle komme med? Eller velger du å ro det vekk med nye bunnløse påstander? :roll:

Lenke til kommentar

Hei,

X2 er selvsagt testet med det som var siste tilgjengelige firmwareversjon når vi begynte å teste telefonen. At noen modeller har småfeil man kan forvente blir rettet, er intet nytt, men når telefonen er gjennomsyret av bugs og tregheter er vi nødt til å ta opp dette.

Som det også er skrevet i testen er det ventet to store softwareoppdateringer for X2. Disse er MR1 som oppgraderer WM fra 6.5.1 til 6.5.2 og som skal gjøre at FM-radioen og videosamtale faktisk blir tilgjengelig, samt forbedret GPS ved siden av generell feilretting. Den neste oppgraderingen er ventet i mai og er en større oppgradering hva gjelder ytelse og brukeropplevelse, og vil oppgradere WM til 6.5.3.

Hvis MR1 har blitt tilgjengelig nå, er det selvsagt fint for de som har en X2, men når X2 ble sluppet i butikk var den langtfra klar for salg etter vår mening. Som det (igjen) også er skrevet i testen så har X2 potensiale til å bli en kjempetelefon når funksjoner, stabilitet og ytelse forhåpentligvis kommer på plass. Maskinvaren vil imidlertid fortsatt være den samme, dersom SE klarer å få X2 til å bli en "snappy" telefon med den prosessoren og det minnet den har er det selvsagt supert, men vi venter med å sprette champagnen til dette faktisk er en realitet.

Her beviser du din uvitenhet, nok en gang. Da du opplevde alle disse bugsene, tenkte du da på å gå inn på www.sonyericsson.com/update for å se om noen av bugsene kanskje var rettet på? Det er lansert en .cab fil på 3,6 MB, som du laster ned, legger over på minnekortet, og kjører den derifra. Oppdateringen tar ca 10 minutter, og hadde fjernet de fleste av de bugsene du omtaler i testen. I tillegg til at hele telefonen blir langt raskere. Sammenlignet med N97 så er X2 raskere, iallefall etter denne .cab filen installert. Og da kan du ikke lengre jamre om utdatert HW, når vi vet at den er langt mer moderne enn "årets proffmobil". Og jeg kan gjenta meg selv, slik at du også får det med det. SE har ikke solgt denne telefonen med radio og videosamtaler. Hvor har du fått denne ideen fra. At det blir tilgjengelig i en fremtidig FW, er jo et pluss, ikke et minus, som du faktisk presterer å få det til. Herreminhatt, sier jeg.

Lenke til kommentar

Dessuten var denne FW ikke fremtidig, men fullt tilgjengelig.

Nei.

Ønsker du mer informasjon rundt dette, kan du sjekke Exif-informasjonen til kamerabildene slik at du ser når vi begynte å teste telefonen.

Gjentar ellers det jeg sa i min forrige post:)

SE har ikke solgt denne telefonen med radio og videosamtaler. Hvor har du fått denne ideen fra.

Vi har aldri påstått at SE har solgt X2 med disse funksjonene. Hvor har du fått denne ideen fra?

Lenke til kommentar

Og hvor ble det av bevisene du skulle komme med? Eller velger du å ro det vekk med nye bunnløse påstander? :roll:

Jeg skal sende deg en video, som beviser noe av det jeg har fortalt deg. Og før du i det hele tatt uttaler deg om dette, hadde det falt deg inn å teste telefonen selv, da selvfølgelig med siste FW oppdatert? Tipper det ikke er aktuelt. Hvorfor skulle jeg forvente mer av deg, enn de som faktisk lever av å skrive tester av disse telefonene.

Man kan heller undre seg på hvorfor Nokiamobil er så såre overfor SE nå? Mottar de ikke telefonene til testing direkte fra SE lengre ;)

Lenke til kommentar

Dessuten var denne FW ikke fremtidig, men fullt tilgjengelig.

Nei.

Ønsker du mer informasjon rundt dette, kan du sjekke Exif-informasjonen til kamerabildene slik at du ser når vi begynte å teste telefonen.

Gjentar ellers det jeg sa i min forrige post:)

SE har ikke solgt denne telefonen med radio og videosamtaler. Hvor har du fått denne ideen fra.

Vi har aldri påstått at SE har solgt X2 med disse funksjonene. Hvor har du fått denne ideen fra?

Du trekker jo for at de ikke fungerer. Herreminhatt...

Når du begynte å teste, driter jeg i. Oppdateringen var tilgjengelig lenge før testen ble publisert, det er det som teller. Men du visste ikke dette. Du, som liksom skal være proff, klarer ikke få noe så elementært med deg. Du burde vurdere å bytte jobb.

Lenke til kommentar

Jeg skal sende deg en video, som beviser noe av det jeg har fortalt deg. Og før du i det hele tatt uttaler deg om dette, hadde det falt deg inn å teste telefonen selv, da selvfølgelig med siste FW oppdatert? Tipper det ikke er aktuelt. Hvorfor skulle jeg forvente mer av deg, enn de som faktisk lever av å skrive tester av disse telefonene.

Man kan heller undre seg på hvorfor Nokiamobil er så såre overfor SE nå? Mottar de ikke telefonene til testing direkte fra SE lengre ;)

Ja legg gjerne ut en video på youtube hvor du forklarer påstandene dine og viser at alt går som smurt på telefonen.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til poe, men han har tydligvis en historie her..

Andre har før prøvd å fokusere på denne forskjellsbehandlingen her på Nokiamobil, men har gitt opp, etter at de møter massiv motstand, både fra Nokialeiren her på forumet, og redaksjonen i Nokiamobil. Det er ikke jeg som døpte dem til Nokiamobil, det var det en annen forumbruker som gjorde...

Lenke til kommentar

Du trekker jo for at de ikke fungerer. Herreminhatt...

Når du begynte å teste, driter jeg i. Oppdateringen var tilgjengelig lenge før testen ble publisert, det er det som teller. Men du visste ikke dette. Du, som liksom skal være proff, klarer ikke få noe så elementært med deg. Du burde vurdere å bytte jobb.

Hei,

det er lite hensiktmessig å fortsette å diskutere på dette nivået. Begynn gjerne med å lese testen før du kommer med flere slike innlegg. At disse funksjonene (radio/videosamtale) finnes, men ikke virker, er som vi skriver i testen kanskje et tegn på at Sony Ericsson har hatt det litt for travelt med å få telefonen ut på markedet.

Forøvrig hadde det vel vært rart å ikke nevne at en telefon til denne prisen verken har FM-radio og videosamtale.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...