Zamot Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Er du fortsatt fornøyd med maskinen? Jeg vurderer å gå for Z-modellen selv (massiv overkill for mitt behov, og jeg liker det ). Er den lydløs ved lett bruk (surfing, Word o.l.)? Jepp, det er jeg. Eneste små ankepunkter: -Litt harde knapper til pekeflaten -Blir fort riper i lokket (selv etter en runde med bil-polish/hardvoks) -Tastene tar lett til seg finger/matfett (men det hjalp veldig med bil-polish/hardvoks på disse). -Ingen page up/down/home/end taster (må bruke Fn + piler) -Skjermen er veldig bra og lyssterk, men egner seg ikke tilbildebehandling da den nesten er for kontrastfull og fargerik. Men hvilke bærbare skjermer gjør egentlig det.. (forøvrig er skjermen blank, men går greit å bruke utendørs allikevel, den reflekterer ikke så kraftig som endel andre skjermer). -Viften går hele tiden, så lydløs er den ikke. Og den er litt irriterende om det er helt stille, f.eks. om man bruker PCen i senga (det er ikke høy lyd, men litt irriterende durelyd, ikke bare lyftstrømningslyd). Men den er veldig stille, det skal ikke mye bakggrunnstøy til før man ikke hører den i det hele tatt. Men om man prosesserer hardt, skrur viften opp og luftstrømmen høres godt. Om jeg skulle kjøpt igjen, ville jeg revurdert alternativene (som nå begynner å komme). For denne PCen betaler man mest for kombinasjonen ytelse/vekt. Og litt utseende. Om man kan leve med en PC på rundt 2kg i stedet for 1,4kg, er det kanskje ikke verdt pengene. Men det blir jo helt individuell vurdering. Men høy kg-pris er det! Batteritiden er ikke så ille. Normal surfing etc rundt 4 timer kanskje, men man kan strekke den til over 5-6 om man kjører ned lysstyrken etc, og ikke bruker den konstant (så den slår av skjerm av og til) - f.eks. under forelesning. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Er jo kjipt å ikke være 100% fornøyd med en laptop som man gir +/- 20 000 for, selv om det stort sett er småting. Men jeg er villig til å betale for design og byggekvalitet, i tillegg til ytelse. Men maskinen jeg har nå (Dell XPS M1330) er vel ca 2 kg, og det er forsåvidt greit. Om jeg skulle kjøpt igjen, ville jeg revurdert alternativene (som nå begynner å komme). Har du noen konkrete alternativer som ville ha vært aktuelle for deg? Det eneste jeg kjenner til er HP Envy 14", men den kommer ikke før august (+ eventuelle forsinkelser), og jeg har allerede utsatt kjøpet en del måneder, så 5. juli (= Vaio-release i Norge) er allerede senere enn jeg ønsker. Dessuten har ikke de nåværende HP Envy-ene (13" og 15") fått noe særlig bra reviews, med dårlig touchpad, mye varmeutvikling og noe dårlig batteritid. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Vel, jeg tviler på at det finnes en laptop jeg/noen er 100% fornøyd med. Om vekt og ytelse er viktig, i tillegg til kvalitet/design og høy oppløsning, så er Vaio Z uslåelig per dags dato. Den PC jeg har vært mest fornøyd med ever, er en Compal CL56 15" Opprinnelig med 7200 disk. Den er fra 03 tror jeg, og er fortsatt den PC som starter opp raskest av alle jeg har vært borti, både fra scratch og fra hibernation. Den brukes fortsatt til surfing og diverse kontor-oppgaver, pga deilig pad og PC-en er veldig responsiv (nå med SSD-disk), samt 1400x1050 er behagelig. Men til tyngre prossessering holder den ikke. Min Lenovo T60 begynner å dra på årene, men er også bra, men litt tung og treg - men det som er deilig med den er at den er så solid at jeg ikke har noe problemer med å slenge den i foto-sekken eller bruke den til bil-tuning (mye inne i trang bil, opp/ned med skjermen, møkkete fingre etc). Det tør jeg ikke helt enda med Sony-en, da jeg vil være mer forsiktig med å ta den inn/ut av veske pga. riper, og vil helst vaske fingrene før den brukes.. hehe. Derfor også en fordel med en billigere PC som ikke ser så bra ut, som det ikke gjør noe om man behandler litt røft.. Er ikke så oppdatert på alternativene egentlig, men kikket bla.a. på: Lenovo T410s - det var vel denne som var alternativet for meg (hadde den bare vært i butikke når jeg kjøpte). Fujitsu Lifebook S7220: rask 14,1-tommers pc med integrert 3G. Noe viftestøy, må ha docking for digital skjermutgang. Fujitsu Siemens Lifebook S6420: Lett 13". Dell Latitude E4300: Stilig, liten og rask 13". Dell Latitude E6400 HP EliteBook 2530p: 12" med mulighet for 2 harddisker Fujitsu Lifebook P770: 12,1" med i7-prosessor, dyr Asus og/eller Acer har vel også noe, og muligens Toshiba. Om den har vekt under 2kg, i5 prosessor og høy oppløsning i forhold til skjermstørrelse, så hadde jeg vurdert den. Kan alltids putte i mer RAM og SSD. Om den har OK skjerm, eSATA, USB3, 3G, bra dockingstasjon m.m. hadde vært et pluss.. Men det er håløst å få overblikk over alle alternativer. Tar jo evigheter å finne ut av specs og ikke minst vekt som ikke alltid står oppgitt hos produsentene.. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hehe, kjenner til den, og beholder nok XPS-en til diverse bruk, uttesting av forskjellige OS osv. Ja, det er veldig vanskelig å få oversikt, utvalget er alt for stort. Men skal se på alternativene du nevner her. Tusen takk. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Zamot; hvordan er det å bruke 1600x900 på en 13.1" nå som du har hatt maskinen en stund? Bruker du skriftstørrelse 100%? Ser på wikipedia at skjermen din har pixel pitch på 0.181. Har bestilt en 15.6" bærbar med 1920x1080 oppløsning (0.180 pixel pitch), og lurer på om det er overkill. Er dette en stor overgang fra feks. 15.4" med 1680×1050 (0.197 pixel pitch)? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg har samme maskinen. Leste at hvis man hadde bra syn var det greit, og jeg bruker briller, så fryktet at det skulle bli for smått og vanskelig å jobbe med. Men det er overraskende greit! Testet maskinen på Sony Center før kjøp, og det er virkelig ikke noe problem i det hele tatt. Kjører 125% skalering i Windows, og 120% som default i nettleseren (Opera, om ikke ser ut til å følge Windows-skaleringen). Noen få sider får oppsettet litt ødelagt av det, men da er bare å midlertidig sette til 100%, det går helt fint å unntaksvis bruke det. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Takk for svar Peppep Nå var jeg i butikken i dag og tittet på Vaioene, 13.1" med 1920x1080 var slett ikke verst faktisk, men med 100% skriftstørrelse ble det litt for smått, 125% var satt som default. Virket som en veldig fin maskin, utrolig kjapt med ssd når jeg restartet Windows og nesten sjokkerende lett. Eneste "negative" jeg merket meg var at den var veldig varm nederst midt på skjermen. Tittet også på en 16.4" med samme oppløsning og den brukte 100% skriftstørrelse, teksten var ganske så lesbar på den skjermen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå