Gå til innhold

Lett bærbar til bilderedigering

Anbefalte innlegg

Lurer på å skaffe meg en ny Laptop til bilderedigering, hva synes dere, og har dere forslag til PC-er eller alternative løsninger?

Ønsker til ny "ideell" PC:

-Lett (flat, og ikke større enn ca 15")

-Rask (til importering/konvertering/bildebehandling, store RAW-filer)

-Bra batteritid

-SSD

-Ekstra harddiskplass til vanlig 7200 disk (trenger ikke intern CD/DVD)

-Utgang/kapasitet til ekstern skjerm (med høy oppløsning!)

-Matt skjerm med høy oppløsning ift. størrelse.

-Skjerm av type/panel som egner seg til bilderedigering(?)

-Solid/vann/støtssikret

-Bluetooth

-Stille, ikke for varm i fanget

-Innebygget (rask) CF-leser?

-Innebygget simkortholder for mobilt bredbånd

-Ikke Widescreen, men man slipper kanskje ikke unna det i dag? Jeg syns det er upraktisk utnyttelse av plass vs. oppløsning.

-Liten/lett batterilader

Vurderer en liten PC og heller ha ekstern skjerm når jeg sitter med viktig redigering hjemme på kontoret. Sitter ofte der, da eksterne harddisker står der, og har kjøpt penn/plate. Nesten så jeg vurderer stasjonær PC, men da må jeg nok bruke en ekstern disk til å ha bilder og lightroom katalog på da jeg også liker å sitte hvor som helst og i sofan med laptop..

Har en eldre IBM/Lenovo T60 i dag:

+ 15" med 1400*1050 er bra komprompiss mellom størrelse/oppløsning.

+ At den er solid og væskeavrenning

+ Skjermen er visstnok en av få som egner seg (bedre enn andre) til bilderedigering

- Treg

- Noe tung

- Har ikke fått til å installere alle drivere skikkelig etter ny SSD ble installert

Har oppgradert med Intel 160GB SSD disk, det hjalp betraktelig, mest på oppstart, men ikke nok i forhold til bildebehandling. (Har også mer RAM enn det den vil kjenne igjen, pga. Windows XP?)

Har forøvrig 4 stk eksterne disker 2 nettverk som ikke virker mot T60, og to stk 1TB USB som brukes til bildelagring og backup av bildene og PC.

Andre spørsmål:

-Vil T60 bli raskere på bildebehandling med Windows 7?

-Kan man kjøre eldgamle programmer på Windows 7?

Har endel eldre "sært" utstyr (f.eks. bildiagnose) som bl.a. bruker serieportadapter etc.

-Er det mulig å oppgradere andre ting på T60 så den blir raskere? (Hovedkort/Skjermkort, prosessor...)

-Hvilke(n) prosessor bør jeg se etter?

EDIT:

Har selv funnet frem til to kandidater, Lenovo T400s, og Acer timeline. De har vel sine fordeler og ulemper begge to..

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+7412534

Air er det dårligste produktet til Apple noen sinne, bortsett fra kanskje iPad.

På hvilken måte da mener du?

Air er ikke en maskin for meg, men jeg har solgt drøssevis med Macbook Air til folk som har blitt meget fornøyd. Man kan kanskje si at per dags dato kan den ikke forsvare sin relativt høye pris, men tenk på hvilke omveltninger den ga bransjen når den kom. En av verdens tynneste maskiner, lett å ha med seg = perfekt for businessfolk på reise som trenger en enkel maskin.

Og hvordan kan du nevne Ipad når du ikke har prøvd produktet ennå. Du har sett bilder og kanskje lest en og annen "enkel-review" på nettet og utfra dette gjort opp din mening. Ipad er kanskje ikke produktet for deg, men ikke døm nye produkter nord og ned når ikke har kommet til butikkene ennå.

Som svar til trådstarter så ville jeg sjekket Multicom.no og se ulike modeller du kan konfigurere etter eget ønske.

Eventuelt er nok nye macer like om hjørnet, så hvis du ikke må ha ny maskin relativt raskt så kan dette også være en mulighet hvis du vil prøve deg på "eple-verden"

Lenke til kommentar

Macbook Air har hatt flere kjente feil, mest kjent er kanskje at lydenheten plutselig forsvinner. Nå er jeg ikke sikker på om disse feilene er rettet opp i "2gen".

Men Air har én USB-port, og når du ser hvor mange enheter det nevnes her kan det fort bli mye styr. USB-hub er en mulighet, men helst vil man unngå dette.

Mini-displayporten gjør at han må huske adapter hver gang han skal koble seg opp på noe annet.

MBP er ikke så mye tykkere, den heller. Selv om denne har kun to USB-porter og minidisplay den også, så får han mye mer bang for the bucks.

Sier ikke at Air er en dårlig maskin, men kanskje det dårligste Apple har laget. Klart mange som kjøper den sikkert blir fornøyd, vil jeg ikke tro at å innfri én av trådstarters ønsker (en tynn og lett maskin) vil veie opp for alt det andre han spør om.

Og når jeg sier at den kanskje er slått av iPad, er fordi jeg forventer at denne ikke er like brukervennlig som det er meningen at den skal være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Macbook Air har hatt flere kjente feil, mest kjent er kanskje at lydenheten plutselig forsvinner. Nå er jeg ikke sikker på om disse feilene er rettet opp i "2gen".

Men Air har én USB-port, og når du ser hvor mange enheter det nevnes her kan det fort bli mye styr. USB-hub er en mulighet, men helst vil man unngå dette.

Mini-displayporten gjør at han må huske adapter hver gang han skal koble seg opp på noe annet.

MBP er ikke så mye tykkere, den heller. Selv om denne har kun to USB-porter og minidisplay den også, så får han mye mer bang for the bucks.

Sier ikke at Air er en dårlig maskin, men kanskje det dårligste Apple har laget. Klart mange som kjøper den sikkert blir fornøyd, vil jeg ikke tro at å innfri én av trådstarters ønsker (en tynn og lett maskin) vil veie opp for alt det andre han spør om.

Og når jeg sier at den kanskje er slått av iPad, er fordi jeg forventer at denne ikke er like brukervennlig som det er meningen at den skal være.

Helt enig i at Macbook Pro modellene er bedre maskiner, men 2. gen Air har mindre feil (selv om alle maskiner lider av en viss feilprosent). Jeg misliker selv sterkt at man må bruke adaptere for å koble til ekstern skjerm/tv og en USB port er ikke nok for meg. Men jeg forteller flertallet av mine kunder (selges mac og pcer:P) dette på forhånd og det er sjelden de har noen motforestillinger mot det. De vil ha den maskinen uansett.

Jeg personlig synes mus (både mighty og magic mouse) er der Apple aldri har fått det helt til. Men vi er jo alle forskjellig.

Jeg er selv spent på hvordan Ipad blir å bruke, men lar tvilen komme til gode. Var selv skeptisk til Ipod touch/Iphone i starten, men nå kan jeg ikke tenke meg noe annet. Og har Apple tatt brukergrensesnittet herfra et skritt lenger så må den jo være en drøm å bruke?

Til trådstarter: Lenovo T400s så ikke dum ut, men det lønner seg som regel (både på mac og pc) og kjøpe maskin med tradisjonell HD og selv putte inn en SSD. Den ssden produsentene bruker i maskinen er ikke alltid av den beste typen (nei, jeg har ikke sjekket hvilken som sitter i lenovoen). Jeg vil kanskje også se etter nye maskiner med i3/i5 prosessor fremfor Core2 som sitter i Lenovoen. Disse prosessorene skal gi litt ekstra kraft, da særlig ved litt tyngre bildebehandling.

Lenke til kommentar

Skal ikke ha Mac, da jeg har mye gammelt hardware/software kun til windows. Sånn er det med det, og trengs ikke diskuteres mer.

Ja, mulig jeg setter inn en SSD selv, har jo en nesten ny Intel 160GB. Men om PC leveres med den installert blir det mindre bry.

Det mest ideelle hadde vært en 14" med 1440x900 med i5/i7. Men det er ikke mange av den enda, spesielt om det også skal tilfredsstille flest mulig av de andre kravene. Mulig jeg faktisk må vurdere 15".

Trenger man forresten bra grafikk-kort? Tenker spesielt på Lighroom, import/DNG-konvertering samt "dra i spakene" for farge, kontrast etc. Bruker programmet grafikkort eller prosessor til disse operasjoner?

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om Dell Studio 13 hadde vært noe for deg. Er kanskje litt stor, men i forhold til mange andre så kan den konfigureres til å bli en helt grei kraftpakke. Selv om denne kun gir deg 1200x800px.

Samboeren har en Studio 15 og den har en deilig skjerm og veldig god lyd, men dette er da altså 15" versionen.

Du nevner ikke noe budsjett?

Noe sånt som i vedlagt pdf?

Her får du i7 med 2.53GHz, 4GB minne, Windows 7 Pro 64bit, 256GB SSD, 512MB nVidia 210M, slot-in dvdbrenner, hdmi, og andre greier som man ikke kommer fra. til rundt kr 13'000.

Dell_studio_13.pdf

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Har kikket litt på Dell ja, også vurdert 15". Ringte de også og fortalte behov, men han jeg snakket med kunne ikke spesielt mye, han bare gjorde det samme som jeg kan gjøre på nett - sette sammen PC (uten at han kunne forklare alle detaljer på valgene), men han hadde noen flere valg. Synes det er tungvindt, er jo så utrolig mange PC'er og utstyr å velge blant - og ble litt lei hele Dell-opplegget. Og så er det forskjellige valg for privat/bedrift, og jeg kan forsåvidt bruke begge muligheter. Fikk aldri mail med forslag/tilbud som lovet heller.

Budsjett har jeg ikke. Det viktigste er at flest mulig av ønskene over er innfridd. Men sliter med å finne PC-er som har mer enn 3-4 av punktene i tillegg til at den er liten/lett..

Lenke til kommentar

Sånn har jeg følt det i det siste jeg også.

Sist vi kjøpte pcen til fruen kikket vi litt på nett, og var innom ett par butikker. Men det ble bare til slutt at vi kjøpe en Dell til mange tusen mer enn vi hadde tenkt, på Lefdal av alle ting. Men PCen på Lefdal var mye billigere enn på dell sine nettsider ...

Lenke til kommentar

Har kommet frem til at 14.1" WXGA+ 1440x900 burde være en grei størrelse på skjermen.

Da går det også ann å få PC-er med relativt kraftig prosessor (selv om jeg er forvirret over alle typer prosessorer, finnes det en rangering noe sted på hvor kraftige de er, som også sier noe om strømforbruk?). Men er også åpen for mindre skjerm (om PC-en er kraftig nok), eller større (men helst ikke for tung) for å få flest mulig av ønskene.

Har sveipet innom noen flere PCer:

Fujitsu Lifebook S7220: rask 14,1-tommers pc med integrert 3G. Noe viftestøy, må ha docking for digital skjermutgang.

Fujitsu Siemens Lifebook S6420: Lett 13".

Dell Latitude E4300: Stilig, liten og rask, men bare 13".

Dell Latitude E6400

HP EliteBook 2530p: 12" med mulighet for 2 harddisker

Fujitsu Lifebook P770: 12,1" med i7-prosessor, dyr

Lenovo T410

Asus

Acer

Sony

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Sjekket litt mer nå..

Sony Vaio Z virker helt rå, med 1600x900 oppløsning og i7 prosessor pakket inn i en kjempelett 13". Men prisen er også rå, den er ikke på markedet enda, og den selges ikke i Norge.

Ellers er T410 en het kandidat, lett 14" med 1440x900 og i7. Men Er usikker på hvilken forhandler som er best, og som kan sørge for å få akkurat de spesifikasjonene jeg trenger til best pris.

Dell 6400 kommer også godt ut i test, med mye bra funksjoner (bl.a. mulighet for ekstra harddiskplass i drev-plassen i følge hardware.no, men har ikke funnet den info andre plasser eller mulighet for å bestille ekstra HD/SSD), og men finner den ikke med i7 prosessor.

Lenke til kommentar

På Sony Vaio Z er estimated i slutten av Mars, fikk 23/03 på den jeg konfigurerte på sonystyle.com. (Prisen ble riktignok $3499...)

Det er jo ikke så lenge. :)

Nå vet jeg ikke om dem sender til Norge, men du kan jo bruke Jetcarrier.com

Lenke til kommentar

Fått tilbud på følgende:

Latitude E6400 : Intel Core 2 Duo P9700(2.80GHz,1066MHz,6MB)

PC-CARD base : NVIDIA Quadro NVS 160M, 256MB

Display : 14" Widescreen WXGA+ (1440X900) with LED

Memory : 8192MB (2x4096) 800MHz DDR2 Dual Channel

Hard Drive : 320GB Serial ATA (7200RPM) (Free Fall Sensor)

Windows 7 professional engelsk 64bit (inkl DVD),

3G + Bluetooth

6-cell batteri

Dockingstasjon (adv) + Bæreveske

Plass til ekstra harrdissk i optisk drev-plassen! (adapter ca kr 300)

Mangler: Optisk drev, webkam/mic, i7-prosessor

Ca 2,2kg tror jeg.

Pris ca 20k ink mva.

Dells fordel:

+Plass til 2 harddisker (SSD + HDD blir genialt)

+Endel fine funksjoner inkl. Belyst tastatur og bra dockingstasjon

+Blir ikke for varm og ikke plagsom viftestøy (ifg. enkelte tester)

Ulempe:

-Bittelitt tung/stor

-Ikke i7 prosessor (men til Lightroom er det kanskje ikke såå stor nytte?)

Lenke til kommentar

Har sett litt på Lenovo T410 nå, og den kan leveres med i7 prosessor, og i utgangspunktet virker den allikevel billigere enn Dell. Men har ikke funnet en side der jeg kan konfigurere den med f.eks. 8GB minne etc. I tillegg vil jeg ha programvare på engelsk og dockingstasjon, så det kan hende prisen blir lik til slutt allikevel.

Men har funnet en "skuff" på ebay til harddisk så man kan putte inn en ekstra harddisk i denne også.

Dermed blir det mer likt, og prisen er muligens lavere på Lenovo.

Skulle likt å vite nøyaktig vekt og batteritid på de to ferdig speccet...

Lenke til kommentar

...sikle:

13,1" LED skjerm m/ 1920x1080 !!!

Under 1,5kg, 6timer batteritid (uvisst hvilket batteri) !!!

Intel® Core™ i7-620M-processor 2,66GHz, L2-cashe 4MB

6GB DDR3 SDRAM PC3-8500 1066MHz

256GB Quad SSD (RAID 0)

DVD+-RW/+-R DL/RAM

NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU + Intel® HD-grafik, GDDR3 1 GB

3x USB 2,0 (burde vært bedre?)

3G, bluetooth, HDMI utgang

webkamera, fingeravtrykk, carbonfiber

Windows 7 proffesional 64bit

Pris: ca 23000,- (27000SEK ink moms - om det ikke er rot med modell/spesifikasjoner)

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

hei, jeg er på utkikk etter noe lignende, bare til rundt 6-7000.

Jeg er ikke så kresen på hva slags prosessor som blir brukt.

Nå har jeg en gammel Dell Inspiron 6400, med en 1,7 Ghz og 1 gb minne.. Den fungerer nogelunde greit, men til Photoshop fungerer den relativt dårlig.

Jeg har sett på Dell Studio XPS 13", men syntes den ble litt dyr. Noen andre forslag?

Mine krav er som følger:

Minne: minst 4 gb

Skjermutganger: HDMI, displayport (evt. DVI eller VGA)

Jeg har eksterne skjermer, men ønsker at laptopen skal ha en ålreit skjerm, og "høy" oppløsning, i forhold til skjermstørrelse.

Og skjermstørrelse er et område mellom 13" og 15,6"(evt. 16"), ikke større.

Den skal være portabel og ikke en skrivebordsmaskin, og ønsket vekt er rundt 2-2,5 kg.

Lenke til kommentar

guzh:

Tror du bør bestemme deg for:

1. Enten 13/14" med begrenset oppløsning da de fleste i den prisklassen har 1280*800

2. Eller 15" med normal(høy) oppløsning

For begge alternativer finnes det PC-er fra nesten alle leverandører etter det jeg har forstått.

Jeg har hvertfall ikke funnet noen som utmerker seg med lav vekt(flate) 15", eller små PC-er med høy oppløsning (utenom de som er nevnt, med dertil høy pris).

Om ingen andre har det heller, tror jeg det er vanskelig å anbefale noe spesielt da du kan velge og vrake blant alle merker/modeller, om du da ikke setter noen flere krav/ønsker..

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan program du skal redigere RAW filer i, men går ut i fra at du skal bruke Photoshop, og da BØR du ha 2 harddisker da photoshop lett bufferer 3gb om bilde er 6000x6000 og engen scratch disk er nesten et must. og self 7200rpm eller en eller to sexye ssd disker.

skal du bruke Photoshop CS4 så er jo skjermkort også viktig da du kan dra nytte av GPU støtte. minne ville jeg ikke hat mindre enn 6gb installert.

forøvrig nettopp satt sammen en photoshop pc selv hvor jeg har 12gb minne men fortsatt ledig plass til mer, og quadcore prossessor.

Lenke til kommentar

Nevnte det i et tidligere innlegg: Jeg bruker stort sett Lightroom. (Men i fremtiden kan selvsagt photoshop bli mer og mer aktuelt!).

Jeg tror det blir Sony Vaio Z, dersom det ikke dukker opp andre PC-er som veier under 2 kg, er 13-14", kraftig (nok) prosessor og relativt høy oppløsning. Sony kommer jo til å banke alle ned i støvlene med 13", 1,5kg og 1920x1080!

Foreløpig ligger den ikke speccet med det jeg ønsker på den svenske siden (kun to modeller, der den ene er veldig aktuell men mangler blue-ray og helst carbon og 8GB RAM).

Jeg tar ofte mange bilder (500-1000), og etter å ha prosessert de og eksporter til JPG, flytter jeg etter hvert RAW-filene til egen ekstern disk (og tar backup av denne og laptop til en annen ekstern disk). Derfor er det også en fordel med rask tilkobling, men er usikker på standardene (USB/sATA), og usikker på om harddiskene jeg har nå støtter noe annet enn vanlig USB. Men Sony har vel kun USB 2.0?

Har også sett en video på youtube der en kar bytter ut optisk drev med harddisk på den gamle Sony vaio Z (men uten noe lokk/tildekking på siden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...