.Andre Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg lurte på om det er noen som kan hjelpe meg med føgende oppgave: Oppgave 2 Teksthåndtering (string) Du skal lage et program som tar imot en setning og som skriver ut: - Antall ord i setningen - Antall siffer (0-9) i setningen - Antall bokstaver (a – z og A-Z) i setningen. - Det andre ordet i setningen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hva har du problemer med? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Trådstarter: Vi kommer ikke til å gjøre hele hjemmeleksen for deg. Men hvis du har begynt og står fast på konkret problem så kan du jo poste det her, så kan vi hjelpe deg. Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Det jeg faktisk lurer på er hvordan man finner antall siffer og antall små og store bokstaver i en settning. Var litt for rask med første post. Endret 3. mars 2010 av .Andre Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Det jeg faktisk lurer på er hvordan man finner antall siffer og antall små og store bokstaver i en settning. Var litt for rask med første post. Iterer over strengen char for char og sjekk dem hver for seg. Husk at hver enkelt char sett fra PCens perspektiv ganske enkelt er et unikt tall som refererer til akkurat dette tegnet (for eksempel har A koden 65, B koden 66, osv), så du kan sammenligne de som om de var tall. Så for eksempel følgende test (med variabelen char tegn): ((tegn >= 'a') && (tegn <= 'z')) vil returnere true kun hvis tegn er en liten bokstav, siden den da vil måtte være i området forbeholdt for små bokstaver. Under er oversikt over standardkarakterene og deres tegnkode: Æøå er ikke med her siden de er i utvidet og ikke i standard tegnsett. Det betyr at skal programmet også godta æøå blir ting mer komplisert, da du vil måtte teste dem separat hver for seg. Men jeg ser at det ikke er en del av oppgaven, så da trenger vi ikke bekymre oss for dem her. Endret 3. mars 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Takker for hjelpen, nå tror jeg oppgaven skal gå greit Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 C Har noen funksjoner som er laget til å klasifisere tegn, (se C String and Character functions) som ofte er bedre enn å lage funksjonene selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå