Cruentus Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har planer i fremtiden om å kjøpe meg et wide angle objektiv til mitt Canon 450d og håper folket her kan gi meg noen tips/råd til hvilket wide angle objektiv som er billig men bra. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Sigma 10-20 f/4,5-5,6 EX: https://prisguiden.no/product.php?productId=36279&cat_id=24 Bruker det selv, god vidvinkel, og veldig populær. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Takk for replyen Der Fotograf. 3999,- Leste du at jeg skrev billig ? hehe Får man ikke wide angle objektiver billigere enn det ? Herregud. Hva som skjer her ? Ting hengte seg her. Stoppet opp. Mod kan slette de andre innleggene. Endret 3. mars 2010 av Cruentus Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 3999,- Leste du at jeg skrev billig ? hehe Får man ikke wide angle objektiver billigere enn det ? Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 3999,- Leste du at jeg skrev billig ? hehe Får man ikke wide angle objektiver billigere enn det ? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har ikke sett noe som er lavere priset enn det tidligere. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Skal du ha noe billigere så kjøp brukt eller så kan du sette på slikt crappy wide angel adapter på 18-55 din, MYE dårligere bildekvalitet da. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Ah ok. Får begynne å spare da. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Følg med på bruktmarkedet til Foto.no. Har vært endel av disse Sigma 10-20mm i det siste fra 2500,- og oppover. Bare vær obs på Sigma sitt noe frynsete rykte og at det er lurt å få testbilder før du slår til. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Tokina´s vidvinkler er også verdt og sjekke ut hvis du bestemmer deg for å spare enda litt lengre;) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 10-20'en til Sigma har vel ikke fått så mye pepper,tror ikke jeg har hørt om et eneste feileksemplar. Er vel Sigma 30mm f/1.4 som det har vært mye tull med,begge disse er solgt i bøtter og spann her i Norge. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 10-20'en til Sigma har vel ikke fått så mye pepper,tror ikke jeg har hørt om et eneste feileksemplar. Er vel Sigma 30mm f/1.4 som det har vært mye tull med,begge disse er solgt i bøtter og spann her i Norge. Kan jo uansett være greit å være litt på vakt når det kommer til å kjøpe Sigma brukt. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Du får billigere enn 4000,-. Se her f.eks: http://www.bhphotovideo.com/c/search?ci=15492&N=4293919655+4294951192+4294185281 Du kan sjekke ut peleng og sanyang på e-bay også. Bower, vivitar og samyang skal vist være de samme objektivene. Dette er det manuelle objektiver, men det gjør ikke all verden for vidvinklers fokus har jeg lest, fordi de har så stor dybdeskarphet. Lenke til kommentar
N-pimpd Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Tamron sitt 10-24 er heller ikke så gale i pris, og heller ikke så gale vidvinkel. Har ikke prøvd Sigma 10-20, men tror ikke det er megastor forskjell. Bortsett fra Sigmaen sin fokusmotor er litt kjappere da. mvh Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Vurderte opp og ned, og jeg syntes at det var mye å betale 4000 for en vidvinkel da jeg kjøpte. Jeg fikk kjøpt min av en hyggelig fyr fra Stavern for 2850,- inkl. frakt. Kjøpte det på foto.no, hvor de aller fleste er svært seriøse og jeg har funnet ut at facebook er en grei måte å undersøke selgere på. Denne fyren hadde fast jobb og var rundt 30 antok jeg. Safe deal tenkte jeg, og som forventet, objektivet så ut som nytt. Kjempefornøyd. Så jeg vil anbefale å følge med på foto.no, når du finner det du vil ha til rett pris, sjekk opp selger og kjøp raskt, for gode tilbud forsvinner fort. EDIT: Anbefaler ikke å kjøpe billigsaker, jeg vurderte en stund en russisk sak, men fant ut at optikk ikke faller spesielt mye i pris uansett, så det var vel anvente kroner å gå for noe av kjent merke og av god kvalitet. Jeg syntes du skal droppe Ssangyoung, Mr. Lee, Peleng, Stalinvodkaoptik og liknede diffuse saker, og gå for anerkjente merker. Endret 6. mars 2010 av Der Fotograf Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Vurderte opp og ned, og jeg syntes at det var mye å betale 4000 for en vidvinkel da jeg kjøpte. Jeg fikk kjøpt min av en hyggelig fyr fra Stavern for 2850,- inkl. frakt. Kjøpte det på foto.no, hvor de aller fleste er svært seriøse og jeg har funnet ut at facebook er en grei måte å undersøke selgere på. Denne fyren hadde fast jobb og var rundt 30 antok jeg. Safe deal tenkte jeg, og som forventet, objektivet så ut som nytt. Kjempefornøyd. Så jeg vil anbefale å følge med på foto.no, når du finner det du vil ha til rett pris, sjekk opp selger og kjøp raskt, for gode tilbud forsvinner fort. EDIT: Anbefaler ikke å kjøpe billigsaker, jeg vurderte en stund en russisk sak, men fant ut at optikk ikke faller spesielt mye i pris uansett, så det var vel anvente kroner å gå for noe av kjent merke og av god kvalitet. Jeg syntes du skal droppe Ssangyoung, Mr. Lee, Peleng, Stalinvodkaoptik og liknede diffuse saker, og gå for anerkjente merker. Jeg har lest at både samyang 8mm og peleng 8mm gir bedre bilder enn sigma 10-20mm, men jeg har ikke prøvd noen av objektivene selv, så jeg kan ikke være sikker. Jeg har tenkt å kjøpe vidvinkelobjekiv selv, og tenkte å gå for en vivitar 7mm, men hvis du har prøvd flere av disse objektivene og sammenlignet de, så følger jeg din anbefaling isteden. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Bare lest tester. Ingen av de overnevte er vidvinkler, det er såkalte "fisheyes" som gir opp til 180" bildefelt, med en ekstrem akromatisk forvrengning. Peleng er en billig og grei fisheye, men ingen vidvinkel i den forstand, så de faller litt utenfor kan du si. Jeg har ingen fisheyebilder selv, men her er en link så du forstår hva jeg sier; http://www.astrosurf.com/buil/fisheye/test.htm Du ser tydelig at ting ikke er helt rett, men det er helt topp til astrofoto. En vidvinkel som Sigma 10-20 (alt under 35 mm er egentlig per. def vidvinkel, og vi betegner Sigmas 10-20 som ekstremvidvinkel) gir et helt annet bilde: Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Ingen av de overnevte er vidvinkler...... (alt under 35 mm er egentlig per. def vidvinkel, .... De er vel strengt tatt vidvinkler, siden de har brennvidde under normalobjktivet. Peleng gir som du sier et rundt utsnitt, samyang gir et firkantet, men med fortegning. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Kan jo uansett være greit å være litt på vakt når det kommer til å kjøpe Sigma brukt. Selvsagt, men gitt at selger er en hederlig fyr, er du "garantert" at eksemplaret ikke er helt på bærtur ettersom det er "testet" av noen andre tidligere. 10-20 lider nok av noen feil (dog ikke overveldende mye), det jeg har sett mest av er tilfeller hvor den ene siden er skarp og den andre heller grøtete. Feilfokusering har jeg hørt om, men mye av det skyldes nok at fokussystemet ikke er helt venner med vidvinkelobjektiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå