Thlian Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Tenker nytt kamera igjen, alltid hatt forkjærlighet for D90, men lukter litt på 550d nå som det sies at det skal sitte samme brikke i denne som i 7d. Er dette en bedre brikke enn i D90?? Samtidig skal det jo sies at den filme i 1080p Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Tenker nytt kamera igjen, alltid hatt forkjærlighet for D90, men lukter litt på 550d nå som det sies at det skal sitte samme brikke i denne som i 7d. Er dette en bedre brikke enn i D90?? Samtidig skal det jo sies at den filme i 1080p Hva er best? Epler eller gulerøtter? De sensorene er såpass forskjellig at det er vanskelig å sammenligne direkte. Hva er det som er de viktigste egenskapene du mangler i dagens kamera, og som du håper du får med nykjøpet? Da tenker jeg på det som er virkelig viktig, "ikke kjekt å ha" Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 I morra kommer det en enda bedre sensorteknologi og dagen etter bedre en det. I denne prisklassen er sensorteknologien ikke det viktigeste. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Er det forskjell på brikkene altså? Ikke klar over, litt av planen var å kunne bruke opp igjen Canon Speedlite blitzen jeg har............ Men har SÅÅÅ sansen for Nikon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Er det forskjell på brikkene altså? Ja. Canons sensor har 50% flere piksler - du får høyere oppløsning, men noe dårligere ytelsepå høy ISO. Og på grunn av den høyere oppløsningen, så stilles det veldig høye krav til optikken for å utnytte den fullt ut. 12MP sensoren til Nikon har fått mye skryt. Men har SÅÅÅ sansen for Nikon Da kjøper du Nikon. End of discussion Så selger du Speedlighten. Endret 3. mars 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Type speedlight er det du skal selge Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg er ikke 100 % enig med tomsi42. Dvs, Speedlighten er uten tvil noe du kan selge. Personlig har jeg akkurat fått 550d i hus, og er godt fornøyd så langt - til og med det jeg har tatt av testbilder med ISO 6400 ser bra ut (ja jeg ser støy, men mindre enn jeg regnet med). Mitt argument for å fortsette med Canon var som følger. 1. Jeg klarer ikke så se at tester har markante forskjeller i selve bildekvaliteten mellom likt prisede Canon og Nikon kamera. 2. Utvalg av relativt bra optikk til Canon, og vi snakker her ikke om kitobjektiver men typiske objektiver i prisklasse 4 - 7 000 kr. 3. Speedlight blitz. 4. Videomulighetene - planen var nemlig å kjøpe meg et dedikert videokamera til 5 - 6 000 kr. 5. Canon sine D5xx kameraer passer meg i størrelse. Er videomuligheter ikke særlig viktige og du kan få en god pris for blitzen, så er D90 et godt kjøp. Men medfører skifte at du må investere en god del ekstra uten at du får for mye igjen for det du har så vil jeg tenke meg om. Du vil fort for den reelle prisforskjellen kunne kjøpe deg optikk som virkelig rettferdiggjør videofunksjonen og høy ISO. Bruken av video krever litt tilvenning (læring), men kvaliteten virker å være meget bra. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Tenker nytt kamera igjen, alltid hatt forkjærlighet for D90, men lukter litt på 550d nå som det sies at det skal sitte samme brikke i denne som i 7d. Er dette en bedre brikke enn i D90?? Samtidig skal det jo sies at den filme i 1080p Siden det nesten ikke er forskjell på Nikon sine 12mp og Canon sine 18mp har 12mp også sine fordeler. Krever mindre av optikken, samt at overføring og lagring går kjappere. Hvis du går inn på http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM kan du sammenlingne blider fra D90 og canon 7D. Tror ikke det er mange som ser forskjell. Endret 3. mars 2010 av rumattso Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Tenker nytt kamera igjen, alltid hatt forkjærlighet for D90, men lukter litt på 550d nå som det sies at det skal sitte samme brikke i denne som i 7d. Er dette en bedre brikke enn i D90?? Samtidig skal det jo sies at den filme i 1080p Såvidt jeg har forstått er det ikke samme sensor i 7D og 550D, selv om antall mp er lik. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Speedlight 430EX En veldig god blits. Men Nikon har en like god en: SB-600 ... Det største argumentet for D90 kontra Canon 550D er at D90 ligger vesentlig bedre i handa. 550D er liten og ligger ikke godt i de fleste store hender. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Speedlight 430EX En veldig god blits. Men Nikon har en like god en: SB-600 ... Det største argumentet for D90 kontra Canon 550D er at D90 ligger vesentlig bedre i handa. 550D er liten og ligger ikke godt i de fleste store hender. Og D90 sin lille skjerm på toppen med knapper til lysmåler, fokusmetode, eksponeringskomp. og hastighet, samt to justeringshjul gjør mye for bruker venligheten. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Alt peker i retning d90 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Alt peker i retning d90 Løp og kjøp Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Angående ISO styrke mellom D90 og 550D: http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_550D_Rebel_T2i/noise_JPEG.shtml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå