Gå til innhold

Skal kjøpe en veldig billig pc som jeg skal sette sammen. Tips?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to pc'er. og den ene har jeg nå hatt i over 5 år, så det er nok på tide og bytte den ut. Derfor tenkte jeg å bygge min egen pc. budsjettet er på under 3000 kr fordi det er min 2. PC. Så dette er da mitt forslag dersom jeg har tenkt til å kjøpe fra Multicom og Pixmania. Hvis dere vet om andre komonenter jeg kan bytte ut eller som ikke passer med hverandre, så hver så snill å si fra :)

Kabinett

Harddisk

Hovedkort

Trådløs nettverkskort

Prosessor

Lydkort

Minnekort/Ram

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke et S775 kort til en AMD prosessor og det lydkortet du har valgt er vel ikke bedre enn det som er innebygd på HK. Du har også valgt en CPU uten vifte.

Forsøk å få hjelp til dette av en som har litt erfaring i PC-bygging.

Du er ofte enklere når du skal bygge første gang å ta ugangspunkt i en barebone løsning:

https://prisguiden.no/produkt/109690, og legge til CPU med vifte, Minne, Disk, DVD og trådløt nettverkskort.

Lenke til kommentar

Jeg synes denne pakken fra Komplett med intel Core i5 540-prosessor så ut til å være veldig mye for pengene. Den koster riktignok 3500,-, men her får du en komplett pakke med kjøler og absolutt alt du trenger.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579049

Komplett har også to pakker med AMD-prosessor som har vesentlig dårligere prosessorytelse, men med bedre grafikkløsninger (Så vidt jeg kan bedømme. Andre får ev tilbakevise det hvis det er feil). Her er de:

Alt 1 kr. 2.895,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321530

(har samme prosessor som du har valgt)

Alt 2 kr. 3.495,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200

Forøvrig er RAM-en du har valgt veldig gammel og treg.

Personlig ville jeg valgt det første forslaget med Intel prosessor. Jeg ville ikke bestilt utstyr fra Pixmania fordi de er så jævlig vanskelig å ha med å gjøre hvis du må reklamere. Hvis du kjøper et komplett byggesett fra Komplett så er det mye lettere hvis noe ikke virker.

Lenke til kommentar

Ta en kikk på denne handlevognen basert på AMD

I handlevognen ligger flere alternativer for hovedkort- to Gigabyte og ett MSI, går du for billigste løsning er du på 2556 slik den er satt opp. Det spesielle med dette oppsettet er at du med stor ssansynlighet kan låse opp to kjerner og få en firekjerne AMD!

Les litt i tråden jeg linker til, det som er viktig om du skulle velge denne løsningen er at du tar en av de anbefalte AMD Phenom CPU'ene og et hovedkort med brikkesett som beskrevet.

Du trenger ikke kjøpe lydkort, det er innebygd på alle hovedkort idag

edit: tillegg

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Torfinns løsning har helt klart best potensiale for å få mye for penga. Hvis du synes det er gøy å mekke litt og vil teste å låse opp de to kjernene er det helt klart en bra løsning. Hvis du ikke har mekket så mye er det enklere med ett ferdig sett fordi det skal fungere sammen. Gjør det ikke det, er det bare å returnere.

Når det gjelder prosessorkjøler har jeg kikket litt, men ikke funnet noen jeg kan anbefale. Alle jeg vet er gode mangler festemekanisme for AM3-sokkelen. Kanskje Torfinn har et forslag? Lurt med en bra kjøler hvis man skal låse opp to kjerner til.

Lenke til kommentar

AM3 har samme festemekanisme som AM2+ om jeg ikke husker feil. Så kjølere som Cooler Master Hyper 212 Plus, Xigmatek Achilles etc, dvs kjølere som bruker AMD sin egen festemekanisme skal gå greitt. Alle disse 250 - 350 kr kjøleren holder greitt selv om man låser opp to kjerner.

Lenke til kommentar

Lengre fra "mekking" kan man knapt komme angående opplåsing av kjerner :) To tastetrykk i BIOS og du har fire kjerner. Om CPU ikke skulle la seg låse opp restarter systemet uten noe annet enn en melding på skjermen : )

Om kabinettet har god luftflyt kan man klare seg med eksisterende kjøler, selvfølgelig kan man safe. Hører jo uansett om noen som overklokker uten annet enn originalkjøler, så du må ikke nødvendigvis ha større kjøler.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Med "mekking" siktet jeg ikke til opplåsing av kjernene, men til å sette sammen en PC med komponenter du har plukket ut selv. Med "plukket ut selv" mener jeg at det ikke er en pakke som butikken garanterer at funker sammen.

Noen ganger kan man få problemer med å få ting til å virke sammen, og da er det ikke alltid like lett å vite hvilken del det er noe galt med.

Jeg kan anbefale følgende to kjølere som begge støtter AM2+ sokkelen. Har brukt begge selv på både quad-er og dual core som er overklokket så mye det går. Begge funker veldig bra. Selv den minste klarer å ta av masse varme. Den bråker imidlertid litt når du kjører på full load og hastigheten går helt opp i 2800rpm. På de HK-ene jeg har brukt har den kunnet justere seg selv ned til ca. 1000-1500rpm når den har lav til moderat last, og da er den temmelig stillegående. Den største holder lavt støynivå hele tiden.

Xigmatek HDT-S1283 Ca 160mm høy under 300,-

Xigmatek HDT-S963 Ca. 135mm høy under 150,-

Men du kan jo prøve med standardkjøleren først. Last da ned f.eks. programmet RealTemp og hold øye med temperaturene dine. Kjør gjerne Prime95 sin stresstest og se hva slags temperatuerer du får under full last.

Hvor høyt kan man ev. gå temperaturmessig med disse opplåste amd cpu-ene Torfinns/Bolsons (eller andre)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...