Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter, men får bluescreen med nytt system

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat kjøpt nytt hovudkort, ram og CPU.

Problemene er:

1. Skjermen ville ikke på.

(1) Tok ut ram'en og prøvde 1 og 1 da fungerte den.

2. Kommer opp Overclock fail elns. (Helt nytt system som ikke er overklokket)

Kunne trykke på F1 for bios, eller F2 for bare å gå videre. (Trykkte da F2 får å gå videre og da kommer "Starting Windows)

3. Får bluescreen når jeg starter opp windows (Windows 7 Pro)

CPU

Hovudkort

Ram

Jeg skjekket på asus sine hjemmesider over kompatibelt hw til hovudkortet.

CPU - OK

Ram - fann ikke mine rambrikker på listen over kompatible, men dette skjekket jeg ikke før jeg kom på jobb i dag.

-ChrisR

Endret av ChrisR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du har kjøpt ny CPU og hovedkort. Du sier ikke noe om at du har reinstallert Windows - noe du absolutt bør gjøre når du har byttet CPU/hovedkort...

Men først burde du oppgradere BIOS på hovedkortet til siste tilgjengelige versjon.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har fått blåskjerm har det skjedd fordi CPU har blitt for varm og den da har kobla ut for å redde den.

Så ta en titt på CPUen din. Har du nok kjølepasta (kjører du stock så kanskje vurder noe annet)? Har du riktig vifte som takler CPUen?

Minnerelaterte feil har gått på at enten så går det eller så går det ikke for min del. Jeg hadde et tilfelle litt tilbake på en annen maskin da jeg ikke fikk boota og den begynte å pipe rett etter "bios". Da var den ene brikke ødelagt, men det holdt å ta den ut.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt på helt ny kjølepasta og bruker en Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet.

Windows har jeg tenkt og reinstallere når jeg får min nye disk sånn jeg får satt den opp i RAID 10.

Jeg kan prøve og oppdatere biosen, men ser liksom ikke noe hensikt i at det skal være problemet ved oppstart, men kan no prøve det når jeg kommer hjem i kveld.

Jeg prøvde de forskjellige rambrikkene og forskjellige ram slotter.

På de røde ram slottene kommer der bilde, men ikke på de sorte slottene.

Har også prøvd de 4 forskjellige rambrikkene jeg har og det er akkurat samme problemet med alle. Tviler sterkt på at jeg har fått 4 defekte rambrikker.

Jeg får vel prøve og installere OS'et på nytt, om det ikke er problemet (noe jeg tviler sterkt på) hva da? bios update? eller ikke kompatible rambrikker?

Lenke til kommentar

En burde alltid hente ned og installere siste BIOS når man bygger en ny maskin. Det er stadige oppdateringer fra produsentens side som f.eks. støtte for nye CPUer og annen hardware, feilrettinger etc.

Grunnen til at operativsystemet bør reinstalleres er at under selve installasjonen oppdages det og legges inn drivere for flere enheter som finnes på hovedkortet - f.eks. SATA-kontroller i enten AHCI eller IDE-modus, NB/SB-kontrollere, busser og porter - som ikke nødvendigvis får de riktige driverne i ettertid (når OS-et allerede er installert).

Lenke til kommentar

Du kan jo ta av CPUvifta og bare sjekke at du har et fint lag med pasta... husk at den skal være tynn og gjevn.

Der er et gjemnt og fint lag med kjølepasta. Tok en liten klatt og smørte utover:)

En burde alltid hente ned og installere siste BIOS når man bygger en ny maskin. Det er stadige oppdateringer fra produsentens side som f.eks. støtte for nye CPUer og annen hardware, feilrettinger etc.

Grunnen til at operativsystemet bør reinstalleres er at under selve installasjonen oppdages det og legges inn drivere for flere enheter som finnes på hovedkortet - f.eks. SATA-kontroller i enten AHCI eller IDE-modus, NB/SB-kontrollere, busser og porter - som ikke nødvendigvis får de riktige driverne i ettertid (når OS-et allerede er installert).

Har ikke hatt noe problemer med det før.

Dette er mitt 4. hovudkort elns, har aldri gått direkte på formaterings biten

Lenke til kommentar

Det jeg har fått vite før er at brikkene klokker seg automatisk ned sånn de fungerer.

Der står 1333, OC 1600, jeg lurte på om jeg kunne kjøpe meg 1600mhz brikker eller om jeg kunne klokke de til 1600, da var det en som sa at om du kjøper 1600mhz brikker klokker de seg automatisk ned til 1333mhz, og da kan jeg klokke de til 1600mhz igjen, men ikke vet jeg dessverre, men jeg får ta en skjekk med stable og safe når jeg kommer hjem i kveld:)

Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis kjøpt nytt tastatur? Mus?

Jeg fikk samme melding på mitt Asus Rampage Extreme med mitt G19 tastatur.

Bios oppdatering løste problemet.

Prøv å starte maskininen uten at tastatur og mus er tilkoblet. (Sett i etter bios post)

Hvis det fungerer da, så bør du se etter om det er en bios oppdatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...