Gå til innhold

Ta 2 bachelorgrader samtidig?

Nimrad

Anbefalte innlegg

Jeg kom plutselig på at det kanskje hadde vært kult og prøvd seg på 2 bachelorgrader samtidig? I teorien skal det vel være mulig å gå på BI og Universitet samtidig eller? Jeg tenker da å studere øk.ad. på BI og ta reiselivsledelse på UiS(det har veldig mye av samme pensum). Noen som har noen tanker eller kunnskap rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker sikkert hvis du gidder å ta deg tid, men hvis det er mye overlapp i pensum vet jeg ikke om jeg ville tatt meg bryet. Du får typisk kun godkjent fag du har tatt før du begynner på et studie, hvis du skulle hatt «samme fag» i samme semester begge steder vil det bli mye kjedelige nestenrepetisjoner.

Et greit alternativ er å søke seg inn på universitetet når du har studert et år eller to; mange bachelorgrader der har et stort antall «frie fag», her kan du fort kutte et år av en bachelorgrad om du får en drøss BI-fag godkjente. Jeg tror uansett ikke jeg ville giddet å ta to grader som er i nærheten av like, men det er jo bare meg.

Lenke til kommentar

Enkelte av dei grunnleggande faga kan du bruke omigjen som grunnlag for neste utdanning, men ikkje alle.

Det å ta to bachelorgrader går heilt fint, men for å få noke særlig uttelling for å ha to bachelorgrader så må du finne to grader som utfyllerkvarandre slik at du i din framtidige jobb ville kunne bruke begge bachelorgradane. Har du to relevante bachelorgrader får du ofte lønn som om du hadde mastergrad. Er det to heilt forskjellige fagområder får du nok berre betalt som om du kunne hadde den eine relevante bachelorgrada.

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg vil ha bachelor i økonomi og administrasjon, men jeg vil også jobbe innenfor reiseliv noen år før jeg bygger på med en mastergrad. Da kunne det jo vært greit med visse av de reiselivsfagene. Det at du svarer at jeg kan få godkjent de etterpå, men ikke samtidig har vel ikke så mye å si? Kan vel bare drite i de fagene som er like på universitetet og når jeg da får de godkjent senere så blir det jo som om jeg tok opp fagene?

The Avatar: Som du ser i førsteposten er det jo to linjer som ligger nær hverandre. Reiselivsledelse har generelle økonomi og ledelsesfag, i tillegg til reiselivsrelaterte fag. Jeg håper jo da å slippe økonomi og ledelsesfagene. Eller bare ta eksamenene uten å delta i noe som helst undervisning på UiS i disse fagene som er like(eller hvertfall tilnærmet like) på BI.

Lenke til kommentar

Mulig jeg var litt uklar i mitt forrige innlegg (selvsagt også meget mulig policy er annerledes i Stavanger enn i regnbyen lengre nord). Her får man godkjent fag som er like hvis du har hatt de før du begynner på et studium. Hvis du f.eks. har tatt et fag i år på BI som dekker pensum i tilsvarende fag på UiS vil du typisk slippe å ta UiS-faget hvis du begynner der fra høsten av – men da må BI-faget være bestått før du begynner på UiS.

Jeg tror dette kommer til å koste mer enn det smaker om du planlegger å ta hele bachelorgraden, men det er jo ingenting i veien for å bare ta de fagene du synes virker interessante. Hvordan det er med obligatorisk undervisning og krav til kursgodkjenning på UiS-linjen aner jeg ingenting om, men det finner du greit ut av selv.

For øvrig tror jeg konseptet «jobbe noen år før jeg tar master» er feilslått; vanskelig å gå tilbake til lånekassefinansiert tilværelse etter at du blir vant til å få fast inntekt, etablerer deg etc. Kjør på når du først er i gang. Mange jeg kjenner som hoppet av etter bachelor som angrer en del på dette nå – de orker ikke gå tilbake til Lånekasse-tilværelse, men innser samtidig at mangelen på MSc hindrer jobbmuligheter.

Lenke til kommentar

For øvrig tror jeg konseptet «jobbe noen år før jeg tar master» er feilslått; vanskelig å gå tilbake til lånekassefinansiert tilværelse etter at du blir vant til å få fast inntekt, etablerer deg etc. Kjør på når du først er i gang. Mange jeg kjenner som hoppet av etter bachelor som angrer en del på dette nå – de orker ikke gå tilbake til Lånekasse-tilværelse, men innser samtidig at mangelen på MSc hindrer jobbmuligheter.

Takker for råd, tenker mye over det selv. Vet hvertfall at hvis jeg skal jobbe litt i mellomtida så må jeg tvinge meg selv til ikke å legge opp et større forbruk, men heller bare betale ned på studielån og spare.

Lenke til kommentar

Det er nå sterkt varierende hvor mye tid folk bruker på å lære seg fag, hvor mye fritid de ønsker og hva slags karakterer de sier seg fornøyd med. Skjønner godt at det ikke passer for mange, men ser også en del situasjoner der det burde gå ganske greit. Hvis man trives med korte dager og vil ha tid til å spille Playstation stiller det seg selvsagt ganske annerledes ...

Anbefaler deg å ta kontakt med UiS snarlig for å se hva slags BI-fag du kan få godkjent, Nimrad. F.eks. er UiB litt sære om man treffer feil person, da er det gjerne antallet studiepoeng i et fag som avgjør, ikke det faglige innholdet.

Lenke til kommentar

BI er ikke kjent for å være vanskelig (LOL).

Jeg har vel egentlig hørt det motsatte av samtlige jeg har snakket med da. Øk.ad. skal visst ikke være det letteste studiet i verden, satser nok heller på at det andre studiet er lettest.

Lenke til kommentar

. BI er ikke kjent for å være vanskelig (LOL).

for det vet du basert på det du har hørt?mens jeg og mange andre som går der ikke aner hva vi snakker om?

det er ikke alle fag som er vanskelige, men ikke kom her og påstå at finans og økonomistyring og makroøkonomi og statistikk ikke er vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg har en del venner som begynte på BI etter videregående. Sånn det virker for meg etter å ha snakket med dem er at fagene varierer og at noen eksempelvis matte kan være lettere enn 1mx. Og enkelte linjer ikke er vanskeligere enn å studere på VGS. Hvis du da er en ekstra oppegående person burde det ikke være noe problem å ta en bachelor ved siden av. Hvis den gjennomsnittlige BI student klarer åjobbe 40% ved siden av studiene sier det litt om arbeidsmengden. LOL

Lenke til kommentar

seriøst når du ikke har peiling så synes jeg nesten du skal holde kjeft, istedenfor å komme med teite påstander.du kan ikke sitte og si sånn og sånn er det når du kun har hørt og ikke gått der sjæl.

Og hva med å lese setningen som står rett under overskiften?

eller bladde du bare opp artikkelen og dreit i å lese resten?

Endret av jogurten
Lenke til kommentar

Enkelte linjer på BI er åpenbart tullete enkle, mens andre er en god del vanskeligere. Generaliseringer noen retning gir ikke så alt for stor mening. 40% deltid trenger ikke være så ekstremt; husk at en må justere for at ikke alle planlegger (eller ender!) med å fullføre på normert tid, og det er jo ikke slik at man kollapser umiddelbart om man bruker noe over de tilmålte 8 timer daglig på å være produktiv.

Lenke til kommentar

Enkelte linjer på BI er åpenbart tullete enkle, mens andre er en god del vanskeligere. Generaliseringer noen retning gir ikke så alt for stor mening. 40% deltid trenger ikke være så ekstremt; husk at en må justere for at ikke alle planlegger (eller ender!) med å fullføre på normert tid, og det er jo ikke slik at man kollapser umiddelbart om man bruker noe over de tilmålte 8 timer daglig på å være produktiv.

Selfølgelig, jeg er helt enig med deg. Han spurte om det var mulig å ta to bachelorgrader samtidig. Hvis du da antar at du er en flink student og ikke satser beste karakter i alle fag så burde det absolutt være mulig hvis begge bachelorgradene ikke er kjempevanskelig. Jeg sier ikke at det ikke finnes vanskelige emner på BI, jeg sier bare at du har tid til å ta dobbelt så mye hvis du prioriterer riktig; som du påpekte med produktivitet.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...