Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det ikke rart at Telenor finnes?


Anbefalte innlegg

Jeg bor selv i en bygd, og har ISDN, og vurderer å flytte BARE på grunn av dette. Man får en utvandring fra bygde Norge til byer og tettsteder på grunn av dette.

 

Har sentralen fiber så krever Telenor Networks at man greier og skaffe 80 kunder innen et år etter utbyggingen, aberet er at man må gå inn og garantere en tusen lapp pr manglende kunde.

Er plassen så liten at man ikke kan få med kommunen på en slik liten risiko?

 

Jeg vet ikke, de har ikke avsatt økonomiske midler til saken i følge protokollen de har presentert på nettet ... de har avsatt en arbeidsgruppe til saken, men kjenner jeg de folka der rett, så består vel dette av kaffe og snitter tenker jeg. Det er 2300 mennesker i kommunen, så det skulle vel gå greit å samle 80 husstander regner jeg med ... men er jo bare bønder og sure gamle mennesker her som bare skyter med hagle, høgger ved og råner rundt med traktor. Det værste er at han som er ansvarlig for ADSL utbygging bor i denne kommunen da. Så gud vet hva de folka egentlig driver med .... hadde jeg hatt penger så ville jeg flyttet i morra ..

 

Her er forresten linken til protokollen: http://www.siljan.kommune.no/politikk/komm...3_protokoll.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som tror at Telenor er statlig: Dere tar feil. Telenor gikk på børs for omtrent 2 år siden. I det et selskap går på børs, så stilles de til ansvar overfor eierne sine, som krever at selskapet tjener penger. Og, greit nok, staten sitter som eier av over halvparten av aksjene. Men er det noen som faktisk har tenkt over hva som vil skje om staten skulle gå inn og tvinge Telenor til å gjøre dumme taps-ting? ALLE private aksjonærer ville rømme selskapet, og prisen ville gå ned i null. Og vi vil gå tilbake til statlig styre. Samt at INGEN private aksjonærer noensinne vil stole på norske selskap igjen. Noe som betyr at det er mye vanskeligere å få utenlandsk kapital inn i Norge. Så da håper jeg vi alle er enige om at et av de viktigste målene for Telenor faktisk er å tjene penger. Og om et selskap skal tjene penger er det lite gunstig å legge fiber for mange millioner ut til små bygder hvor det bor noen hundre mennesker.

 

Når det gjelder dere som klager på tilbudet Telenor har om 1GB nedlasting, så er det ingen som tvinger dere til å velge akkurat den pakken. Den pakken passer derimot helt perfekt for de som ikke bruker internet like aktivt som alle nerdene som er med i denne diskusjonen her. (Ja, det inkluderer meg.) I tillegg så er pakken såpass rimelig at hvem som helst har råd til å komme på nett. Skulle man laste ned 1GB, så er man fortsatt på nett, hastigheten synker bare til ISDN-hastighet, noe man har vært vant til fra før, så det burde også gå greit nå.

 

Så før dere klager alt for mye på Telenor syns jeg dere skal tenke dere om en gang til. Telenor MÅ tjene penger for å overleve. Om Telenor skal gjøre som alle dere mener, så hadde de ikke tjent en krone. Ja, jeg er enig i at det virker som om Telenor har tatt feil valg av og til, men de gjør det de føler er riktig ut ifra de forutsetninger de er klar over. Og en av de viktigste er at Telenor skal tjene penger! Det er såklart også viktig med god kundebehandling, gode priser, bra tjenester, etc etc. Og jeg er veldig fornøyd med Telenor sin kundebehandling. Alle jeg kjenner som har vært i kontakt med Telenor er faktisk veldig fornøyd med kundebehandlingen de har fått. Det eneste negative jeg har hørt er om selgerne til Telenor. (De som driver telefonsalg) Men min erfaring med telefon-selgere er at de er pill råtne alle sammen! (Og, ja, jeg har vært telefon-selger selv, for mange år siden) Telenor er som hvilket som helst annet firma: De gjør det de kan for å tekkes aksjonærene sine. Og er man som kunde mer fornøyd med andre firma, så velger man andre firma. Enkelt og greit. Og om det ikke fins andre firma som kan tilby tilsvarende som Telenor kan, så bør man heller være glade for at i det minste Telenor har tatt på seg kostnadene med å tilby gitte tjeneste. Grunnen til at det ikke er konkurrenter er at ingen konkurrenter tror det er noen penger å tjene på å være der.

 

Har inntrykk av at Telenor blir sett på som Norges MicroSoft... Firmaet som alle elsker å hate.

Lenke til kommentar

Måtte Telehor brenne langt in i hælvettet...

nå er jeg sint som en veps + litt til... de forpul*te jæ*vla ho*rene skulle ha sentralene hvor jeg bor klar til adsl 1. juli... så var jeg bare tilfeldigvis innom bluecom og sjekket på nummeret mitt, og hva sto det der da ?? heh jo 1 november.. Da måtte jeg seff ringe og høre hvorfro de hadde utsatt det... og hadde de noe svar på det... neida... men som sagt MÅTTE DE FORPU*LTE HO*ENE BRENNE! Håper seriøst bin laden / saddam o.s.v trøkker et par fly inn i bygningene til telenor og waister et par av de som jobber der..... seriøst det hadde varmet hjertet mitt!

Lenke til kommentar

Zyxel sier at, får du 20 abbonenter på en sentral er det lønnsomt.

Trekke fiber via de eksisterende telefonstolpene som finns idag, og det er faktisk nesten hele Norge så er prisen via stolpe ca 50Kr metern-Fiber. og man trekker da gjerne 2 fiberx 24 eller 48 som er vanlig., en opp og en nedstrøm. trafikkmessig så er det mer en nok til å slenge på en haug med brukere. vi snakker om terrabit hastigheter med mer.

 

Snart, om det ikke allerede finns idag, er at man får flerfarget lys i fiberen, og det vil si at man da utnytter fibern grosalt mer enn man gjør idag, da kan man i praksis kjøre flere lys på samme fiber. Utstyr i hver ende som avgjør dette med flerfarging på det eksisterende fibernettet.

Om 10 år? kanskje alle har fiber da??...

 

Og du over...har ventet 2.5 år på adsl, smør deg med tolmodighet, og spar oss for møleriet du lirer av deg...

Lenke til kommentar

Zyxel sier at, får du 20 abbonenter på en sentral er det lønnsomt.

Trekke fiber via de eksisterende telefonstolpene som finns idag, og det er faktisk nesten hele Norge så er prisen via stolpe ca 50Kr metern-Fiber. og man trekker da gjerne 2 fiberx 24 eller 48 som er vanlig., en opp og en nedstrøm. trafikkmessig så er det mer en nok til å slenge på en haug med brukere. vi snakker om terrabit hastigheter med mer.

 

Snart, om det ikke allerede finns idag, er at man får flerfarget lys i fiberen, og det vil si at man da utnytter fibern grosalt mer enn man gjør idag, da kan man i praksis kjøre flere lys på samme fiber. Utstyr i hver ende som avgjør dette med flerfarging på det eksisterende fibernettet.

Om 10 år? kanskje alle har fiber da??...

 

Og du over...har ventet 2.5 år på adsl, smør deg med tolmodighet, og spar oss for møleriet du lirer av deg...

Lenke til kommentar

Zyxel sier at, får du 20 abbonenter på en sentral er det lønnsomt.

Trekke fiber via de eksisterende telefonstolpene som finns idag, og det er faktisk nesten hele Norge så er prisen via stolpe ca 50Kr metern-Fiber. og man trekker da gjerne 2 fiberx 24 eller 48 som er vanlig., en opp og en nedstrøm. trafikkmessig så er det mer en nok til å slenge på en haug med brukere. vi snakker om terrabit hastigheter med mer.

 

Snart, om det ikke allerede finns idag, er at man får flerfarget lys i fiberen, og det vil si at man da utnytter fibern grosalt mer enn man gjør idag, da kan man i praksis kjøre flere lys på samme fiber. Utstyr i hver ende som avgjør dette med flerfarging på det eksisterende fibernettet.

Om 10 år? kanskje alle har fiber da??...

 

Og du over...har ventet 2.5 år på adsl, smør deg med tolmodighet, og spar oss for møleriet du lirer av deg...

Lenke til kommentar

Med har tinga breiband her i bygdi!

 

Sentralen skulle væra klar vart det sagd frå Televerket, men når e ringde ho Klara på sentralen va nok klar det siste ho hørdes ut til å væra... Eg vart mest skræmd då ho sporde om breikjeft hadde noko med sakji å gjera...

 

'Mykje raskare' sa eg... 'Kor mykje da?' sa ho, og såg nok lok i hug ei redusering i det sosiale...

 

'1024 bit minst' sa eg, men da vart ho skikkelig skræmd... Kunne ikkje hugse ho hadde biti så mykje på heile si tid...

 

Helsing

Lenke til kommentar

Tja, er det ikke irriterende når Telenor reklamerer overalt om at du må kjøpe ADSL NÅ fordi nå er det enda billigere, når det sentralen ikke er bygget ut der du bor?

 

Og ja, det er ekstra irriterende når de sender lapp i posten hvor det står at ADSL er tilgjengelig der du bor, når det ikke er det i det området du bor.

 

Og er det ikke irriterende at ISDN skal være så ekstremt dyrt? Får ikke vi stakkars ISDN slaver nok straff ved å ikke ha mulighet for å få bredbånd? De bare liksom må tyne oss litt ekstra fordi de vet at vi ikke har noe valg... Synes de i det minste kunne tilbudt oss som ikke kan få bredbånd fri ISDN bruk til samme månedspris som ADSL.

 

Håper Firstmile får ræven i gir (enda høyere gir), og tar knekken på "bredbånds"-Telenor.

Lenke til kommentar
KONSPIRASJON!!!

 

hehe egentlig ikke.. tror bare at de som styrer ikke gidder å bry seg om telenor fordi de sikkert har mye annet å diskutere :|

 

ja det er Veldig rart med en stor V at telenor få holde på sånn som de gjør..

 

 

btw. Jeg er en and kvak kvakk :V :V :V (off topic)

 

Med bredbånd??? :-)

Lenke til kommentar

Konspirasjon? Hehe! Med bredbånd? Nei, tror jeg neppe, men konspirasjonsteorien og Telenor er vel egentlig ikke så far-fetched, ihvertfall ikke ifølge Dokument 2 på TV2 (om man kan ta de seriøst da).

 

Husk at store deler av dagens Telenors lederstruktur er en arv fra tidligere, mer politiske tider, og det faktum at Telenor inntil for få år siden var i statelig eie... Varsellampe? Ta Tormod Hermansen f. eks. (det er ikke så lenge siden han forsvant), han har bakgrunn fra Arbeiderpartiet. Ikke næringslivet eller andre ting, men politikk. Og alle må jo innrømme at behandlingen Telenor har fått av departementet i Teletopia saken, hvor samferdselsdepartmentet overprøvde avgjørelsen til Post- og Teletilsynet (og det på timen) smaker om ikke av konspirasjon, så i hvertfall av korrupsjon. Det er ihvertfall hevet over enhver tvil at Telenor har forbindelser direkte inn i det aller helligste i samferdselsdepartemtet, om enn legale... Problemet er at dette ikke konkret offentlig tilgjengelige informasjon så at det finnes en "hidden agenda" er faktisk ikke umulig.

 

En venn av meg jobbet for en tid tilbake som informasjonsrådgiver i nettopp Telenor og han ble anbefalt at snarveien til toppen i norsk næringsliv gikk gjennom aktivt medlemsskap i Arbeiderpartiet. Et norsk næringsliv bestemt av politisk tilhørighet og ikke etter evne eller erfaring er jo i realiteten konspirasjon.

 

Vel vel, nå er jo mitt syn farget av en generell skepsis til Telenor og konspirasjonsteorier er ifølge psykiatrikerene første tegn på forfølgelsesvanvidd så, I'll go easy... :wink:

 

Jeg elsker ikke å hate Telenor, jeg synes det bare er utrolig synd hva Telenor har blitt i forhold til hva Televerket var. Og da mener jeg også før Telenor gikk på børs. Dessuten hater jeg ikke Microsoft eller komplett.no Jeg har bare gode erfaringer med både Microsoft og komplett.no. At det er mye å kritisere M$ for tror jeg helt sikkert, men det finnes ikke alternativer og det sier vel i grunn det meste. Hvis det hadde vært så forbanne lett, where's the competition? Linux? Greit for meg, hadde det bare vært mer og bedre soft, og ikke minst bedre støtte for hardware. (drivere). Mac? Nei fytte, Steve Jobs er hundre ganger værre enn William Gates, dessuten klarer de jo ikke å få hardwaren på plass. Selger forlengst avdanka teknologi til NASA priser.

Lenke til kommentar

 

Vil også minne om at i Sverige er situasjonen mht. statsmonopol nokså lik Norge...

 

Tele2 i sverige tar 349,- pr mnd for billigste ADSL så prisnivået er nokså likt.

Bredbånd har ikke vært noen storselger, det kommer nok til og bli det i løpet av 2003 og 2004.

Telenor har sagt 85% dekning innen 2006 noe som ikke er ille tatt bosettningsmønsteret i betrakning.

 

Tele2 i Danmark tar 539,- DKK for en 2048Mb ADSL linje

Lenke til kommentar
Og alle må jo innrømme at behandlingen Telenor har fått av departementet i Teletopia saken, hvor samferdselsdepartmentet overprøvde avgjørelsen til Post- og Teletilsynet (og det på timen) smaker om ikke av konspirasjon, så i hvertfall av korrupsjon. Det er ihvertfall hevet over enhver tvil at Telenor har forbindelser direkte inn i det aller helligste i samferdselsdepartemtet, om enn legale... Problemet er at dette ikke konkret offentlig tilgjengelige informasjon så at det finnes en "hidden agenda" er faktisk ikke umulig.

 

Tja er det ikke staten som eier de fleste aksjene i Telenor? Klart de vil ha størst mulig utbytte av de aksjene og da kan jo ikke lille Teletopia få selge SMS til spotpris :-?

Lenke til kommentar

Jo, det kan jo være tilfellet. I såfall er jo "Elvis satt til å passe på loffen med banan og peanettsmør", og det er ihvertfall ikke VI forbrukere tjent med. Sånn sett så tar de jo godt vare på "de andre" aksjonærene i Telenor da. Hehe! :wink:

 

Men jeg for min del (selv om jeg vel ikke er kvalifisert til å mene noe om det) tror vel heller at Telenor fremdeles i stor grad er styrt av tidligere partifeller og "kamerater" og at de på den måten kan ringe en "gammal kompis" å få han eller henne til å endre avgjørelser som ikke faller Telenor i god jord. Og så for han låne hytta på Hankø så mye han vil da, ikke sant? Eller bli med på diverse firma reiser gratis, for å sjekke ut nye mulige forretningsområder i Thailand, Provance eller Les Alpes. Yeah, right! :wink:

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for norsk distrikspolitikk ville dette sikkert vært mye enklere' date=' staten krever omtrent at Telenor skal tilby de samme tjenestene i distriktene som i byene.. Dette er selvfølgelig helt på trynet økonomisk og samfunnsmessig. Heldigvis finnes det selskaper som LYSE som tar initiativ og bygger ut bredbånd, noe som sef er lønnsomt i tettere bebygde områder med mange potensielle kunder.[/quote']

 

Hallo fint for dere som bor i byen. Men vi betaler like mye skatt vi som

bor på landet. Det skulle bare mangle at vi fikk samme tilbud på infrastruktur som i byen. Skulle vi sitte med analog modem til evig tid

mens byene bruker fiber ?? Ærlig talt blir jeg skuffet når jeg leser slike innlegg. Det er greit viss vi kan samle alle i Norge i OSLO og ferdig med det. Men hvem vil vel det ?

 

 

 

:woot:

Lenke til kommentar

Det er mange grunner til at landsbygda bør ha samme tilgang på infra-struktur som byene, men at det er fordi dere betaler skatt blir helt feil. Man kan jo snu det på hodet; hvor mye i kroner og øre betaler 500 personer i forhold til f. eks. 500 000 personer. Mener du at de 500 personene skal ha tilgang på samme budsjett til bredbånd som for 500 000 stk? Og det er jo nettopp det som er problemet med bredbånd, hver enkelt bruker krever sine resurser. (Ikke som med en TV mast).

 

Man kan snu det ennå mer på hodet, hvorfor har du tilgang på fantastisk natur, frisk luft, ro og fred, mens jeg er støkk med en sprøyte-infisert-Slottsparken og trikker som braker gjennom leiligheten min hvert femte minutt. Hvorfor har dere tipp-topp moderne skoler med 20 elever pr. lærer, mens vi har utslitte aspest befengte skoler med 35 elever pr. lærer. Hvorfor får dere milliarder til tunneler når vi ikke engang får legge trafikkmaskina i rør. Vi har ikke engang tilgang til sjøen pga den hersens trafikken. I svært mange menneskers øyne er det det dere har som er livskvalitet. Byens "kvalitet" begrenser seg til tilgang til bredbånd og 7-Eleven kl. 0400 om natten.

 

Når man velger å bo på landet så velger man det jo. Man kan ikke få pose og sekk. Dere i distriktene har mye som vi byene bare kan drømme om, og kom ikke her å si at det ikke er vi som betaler den store skattepotten. Det store mysteriet her er jo hvorfor den store potten forsvinner ut av byene. Jeg vet hvorfor, men det vil jeg ikke komme inn på her.

 

MEN misforstå meg rett, jeg er ikke enig med han som skriver at distriktene ikke skal få bredbånd. Jeg mener det bør være en "rett" på lik linje med telefon og TV. Dette fordi det er blitt en så viktig del av hverdagslivet og kommunikasjon generelt. Det er bare synd at Stortinget ikke mener det samme. Jeg er bare uenig med deg i at dere har krav på fordi dere betaler skatt. Hvis det er sånn, så får det være hver mann for seg da. Så får vi se hvor mye skattepenger dere klarer å hoste opp til infra-struktur, inkl. veier, tunneler, tog, skoler, forsvar, telefon, TV, bredbånd, pensjon, sosialhjelp. osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...