Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det ikke rart at Telenor finnes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man, men du mangler dimensjon og nyter opplagt posisjon og har å holde kjeft !

 

Hva er det jeg mangler?

Mens andre tygger barkebrød kommer de nyfete straks ut og maner til fornuft.

 

- det er faktisk vi som betaler bredbånds-kaka di - 4 milliarder for fast telefoni til Telenor, og du later som dette monopolet er uvesentlig fordi du har fått så mange % bedre enn oss, og du vet vi sponser lenka til steder slik vi alle ønsker oss, men ikke kan få ?

Lenke til kommentar

- det er faktisk vi som betaler bredbånds-kaka di - 4 milliarder for fast telefoni til Telenor, og du later som dette monopolet er uvesentlig fordi du har fått så mange % bedre enn oss, og du vet vi sponser lenka til steder slik vi alle ønsker oss, men ikke kan få ?

 

Monopolet er ikke uvesentlig men endeløs drømerier om hvordan det burde ha vært er lite fornuftige, det er ingen som har sagt at dette monopolet ikke er uheldig.

Problemet er ikke Telenor, problemet er så enkelt at man har overlatt bredbåndsbyggingen til private aktører som må tjene penger på det.

Hadde en sentral med 60 linjer blitt markedsøkonomisk lønnsom og bygge ut om det hadde hvert noen andre enn Telenor som eide den?

Lenke til kommentar
Det var vel heller snakk om å gi seg når leken var god og satse på en annen hest slik som i vårt naboland. Telenor fortsatte utbyggingen og reklamene om ISDNs herligheter lenge etter at xDSL var tilgjengelig kommersielt...

 

Tja, ISDN er da et herlig telefonsystem da.

Ærlig talt er det ingen som nekter ISP-er og bygge ut all verdens xDSL i Norge, problemet er og tjene penger på det i og med norge ikke har et like gunstig bosettingsmønster som sverige og danmark.

Og er dere nå så sikre på at byggda i sverige er utbyggd med ADSL?

 

Jeg sitter langt inn i de svenske skoger med adsl ;)

Lenke til kommentar
Monopolet er ikke uvesentlig men endeløs drømerier om hvordan det burde ha vært er lite fornuftige, det er ingen som har sagt at dette monopolet ikke er uheldig.

Man har selvsagt ingen visjon om at dette dreier seg om "endeløse drømmerier", eller har du "visjoner" om aksje-utbytte ?

 

Tvert imot, man ser fram til ydmykelse av diverse sjefer i Telenor. Dette valget skal stemple sinkene på Stortinget inkl. representanter med så liten interesse eller kunnskap om bredbånd-saken, evt. statsråder som går av i unåde p.g.a. korrupsjon ( du er klar over forbindelsen Dept/ Telenor og evt. P.Engesekk ? ), at aspektene vedr. manglende forståelse av nødvendig infrastruktur skal ramme sinkene fryktelig !

Lenke til kommentar

Tvert imot, man ser fram til ydmykelse av diverse sjefer i Telenor. Dette valget skal stemple sinkene på Stortinget inkl. representanter med så liten interesse eller  kunnskap om bredbånd-saken, evt. statsråder som går av i unåde p.g.a. korrupsjon ( du er klar over forbindelsen Dept/ Telenor og evt. P.Engesekk ? ), at aspektene vedr. manglende  forståelse av  nødvendig infrastruktur skal ramme sinkene fryktelig !

 

De politiske valgene som gjore at vi endte opp slik vi har det i dag er vanskelig og få endret.

Men Telenor har intet monopol på xDSL, alle kan kjøpe seg en DSLAM og begynne og bygge ut så sant man får telelosji i sin sentral.

Desverre er det ikke så mye og tjene på slikt så man konsentrer seg om de områdene med kundegrunnlag.

Men du kan ikke komme og si at satsningen på xDSL i norge er liten for tiden, Telenor bygger ut stort, hvis Firstmile få fart på sitt så kan det skje mye der i gården.

Lenke til kommentar
De politiske valgene som gjore at vi endte opp slik vi har det i dag er vanskelig og få endret.

Var det ikke du som nevnte "endeløse drømmerier" ? Nei heldigvis, vi lever i et demokrati der mange gir blaffen i aksjespekulanter slike som deg, som prøver å demme opp for holdninger som fører til tap av kroner ( slik jeg oppfatter dine innlegg ).

 

 

Men Telenor har intet monopol på xDSL, alle kan kjøpe seg en DSLAM og begynne og bygge ut  så sant man får telelosji i sin sentral.

Desverre er det ikke så mye og tjene på slikt så man konsentrer seg om de områdene med kundegrunnlag.

Men du kan ikke komme og si at satsningen på xDSL i norge er liten for tiden, Telenor bygger ut stort, hvis Firstmile få fart på sitt så kan det skje mye der i gården.

Telenor var så vennlig å sparke 256 montører fra Bravida her i høst + en bråte til i våres - høyst beleilig - hadde jeg også gjort hvis det tjente bedriften. Ikke kom og fortell eventyr, eller at ingen hadde bruk for de ?

 

Vi har stått som sild-i-tønne her på sentralen for bredbånd fra Firstmile, men oops, nå kan plutselig ikke Firstmile... det blir Telenor - merkelig så beleilig: er'u dust tror du Telenor sier: 'Næmmen hællandussen, vi tar 5 minutter på sentralen vår så Firstmile kommer til med boksen sin - det er jo så sunt med konkurranse' ?

De gutta melker maksimalt, eller ville du sagt 'pyttsann, et par millioner fra eller til der ute på bondelandet'... hadde ikke sittet lenge i stolen da gutt. Med den posisjonen Telenor har så manøvreres deretter.

Lenke til kommentar

 

Telenor var så vennlig å sparke 256 montører fra Bravida her i høst + en bråte til i våres - høyst beleilig - hadde jeg også gjort hvis det tjente bedriften. Ikke kom og fortell eventyr, eller at ingen hadde bruk for de ?  

 

Vi har stått som sild-i-tønne her på sentralen for bredbånd fra Firstmile, men oops, nå kan plutselig ikke Firstmile... det blir Telenor - merkelig så beleilig: er'u dust  tror du Telenor sier: 'Næmmen hællandussen, vi tar 5 minutter på sentralen vår så Firstmile kommer til med boksen sin - det er jo så sunt med konkurranse' ?

 

Bravida har tapt endel anbud hos Telenor, de er ikke hoff leverandører lengre.

Det er ikke noe nytt at Telenor bygger ut områder hvor det er andre aktører på vei inn.

Men FM kan da bygge ut uansett hvis de ønsker.

Lenke til kommentar

Var det ikke du som nevnte "endeløse drømmerier" ? Nei heldigvis, vi lever i et demokrati der mange gir blaffen i aksjespekulanter slike som deg, som prøver å demme opp for holdninger som fører til tap av kroner ( slik jeg oppfatter dine innlegg ).

 

Jeg ser ingen politikere som ønsker og frikjøpe Telenor Networks og lage det "nye" Televerket, ser du?

Og drive og spekulere i hvis og hva om man hadde gjort ditt og datt den gangen telenor ble et AS som drømerier.

Til opplysning eier jeg ikke en eneste aksje i noe som helst.

Lenke til kommentar

Men FM kan da bygge ut uansett hvis de ønsker.

 

For å få kopla seg til koparkabelen inn til huset mitt, så må Firstmile få

plass til sitt utstyr i Telenor sin sentral, og betale for dette.

 

Telenor kan nekte dersom dei meinar at sentralen ikkje har plass til meir

utstyr, eller om dei ikkje har fått tid til å sjekke enno.

 

Trur eg.

 

Bent

Lenke til kommentar

Telenor har ambisjoner om å bli kjeeeeempestore...................... i Norge. Det er jo rart. Kjenner ingen som jobber i Telenor. Alle de jeg kjente har blitt sagt opp. Sikkert de flinkeste. De som kunne noe mer enn å selge.

Lenke til kommentar

Men FM kan da bygge ut uansett hvis de ønsker.

 

For å få kopla seg til koparkabelen inn til huset mitt, så må Firstmile få

plass til sitt utstyr i Telenor sin sentral, og betale for dette.

 

Telenor kan nekte dersom dei meinar at sentralen ikkje har plass til meir

utstyr, eller om dei ikkje har fått tid til å sjekke enno.

 

De må jo selvsagt betale, og er det ikke plass så er det ikke plass.

Utstyret kan plasseres andre steder i nabolaget til sentralen men da blir det fort svært kostbart.

Lenke til kommentar

Eeh vi glemmer vell at det er bare

Telenor ,Banetele og NSB nettet som har Fiber på landsdekkende basis.

ellers er det bare Små ISP som krafselskaper her i norge som har Lagt fiber innen Fylkene.

 

TN har fortsatt størst Utbygging av fiber her i norge.

Det er en av grunnen til at vi her i norge har Stive priser og dårlig med Fiber i veggen.Joiner vi EU vil mest sannsynlig Staten putte inn noen milliarder til Fiber utbygging , og staten vil ta over monopolet til telenor

dvs.. Billigere bredbånd

Lenke til kommentar
Slenger meg inn i ringen..

 

telenett. ialefall når det eksisterer et idag. Det hadde vært moro om politikerne en dag frika ut og la fram at kobberet skulle bli fritt fram for alle næringer. Da kunne vi sett for oss 100 seleskaper som trykka på oss tilbud med stor fart.

 

En spennende tanke' date=' men hvem skal sørge for en koordinering i alle sentralene? Bygge nye sentaler? Sørge for å utvide de når det ikke er plass til mer utstyr? Telenor har i dag leveringsplikt på telefoni til alle i Norge. Hvem skal sørge for at du får telefon i ditt nye hus dersom ingen vil levere til deg? Ok, levere vil de kanskje, men du må betale alle kostnader, ikke bare 990,- som et nytt anlogt abonnement koster i dag.

 

 

 

En annen ting, var på en skole her om dagen i forbindelse med skolelinux, og sjekket ut datarommet dems, 14 maskiner for elevene + administrasjonen med dobbel ISDN ut mot inet. Way the go telenor, elevene synes det sikkert er dritkult.

 

Det er høres dårlig ut, men det er vel ikke Telenor som har bestemt løsningen på den skolen??

¨

 

Slik arbeidsfordeling er flisespikkeri, man må ta nødvendige forhondsregler om at publikum har plikt på å få telefoni i sitt hjem, kordineringen kan og bør være statlig, utbyggelse fritt fram. Nye sentraler?- Der har jeg ikke no godt svar, er ikke den faglige rette til å avgjøre hvem som skal/bør bygge nye sentraler, men oppgradering til xDSL på eksisterende sentraler er ikke så himla dyrt har jeg fått høre av en ex telekom arbeider.

 

 

Altså, den løsningen er faktisk den beste anbefalt av telenor per dags dato, hva skal man gjøre da? dele GPRS via en bærbar? Telenor har ikke bestemt løsningen, men de har ikke noe annen inet linje og tilby så da har de indirekte bestemt det.

Det jeg vil fram til er at, skolen = statlig = kommunalt, telenor delvis statlig, delvis kommunalt, litt i gråsonen med å si at Telenor er delvis kommunalt, de er sikkert langt ifra hverandre budsjettmessig, men poenget er at Staten melker seg selv med dyre løsninger som ikke er akseptable nok til elevene...skjønner du?

jeg vil ikke hetse Telenor, men at en skoler eller kommunale etater/offentlig sektorer litt utenfor bye I DET MINSTE kunne blitt prioritert, vi lever tross alt i 2003...

Lenke til kommentar
Alle som er negative til Telenor her på forum.hw.no kommer med usaklig oppgulp, og de eneste som har fornuftige innlegg er de som faktisk forsvarer Telenor i denne sammenhengen her.

 

Gratulerer! Du har nettopp vunnet prisen for diskusjonens mest usaklige oppgulp :-)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg skal ta telenor i forsvar eller ikke, men jeg har et par innlegg uansett:

Når det gjelder utbygging av telenettet her i norge så er det utvilsomt en vanskelig prosess og fordyrende blir det når kabel skal strekkes over fjell og daler. Men det er jo allerede strukket kabel, av Telenor og Banetele (eller hva de nå heter), for våre skattepenger (eller for dine foreldre kanskje). Dermed virker det veldig urimelig for meg å skulle betale fastpris for linjeleie. Dette gjelder også strømleverandører forøvrig.

 

Infrastruktur (ett ord, ingen bindestrek:)) er ikke lønsomt. Punktum finale. Det vil altid være lite kostnadseffektivt (høy kostnad, liten avanse) å drive infrastruktur. Løsninger her er heller ikke altid å privatisere, i motsetning til hva enkelte blå mennesker vil ha deg til å tro. Se på strømprisene, se på togene, både her hjemme og spesielt i England. Der ble de engelske statsbanene solgt og delt opp i hundre forskjellige selskaper med det resultatet at England i dag har en ufattelig høy billett-pris (reise med tog i england er et mareritt).

 

Det finnes ingen enkel løsning på dette problemet fordi det er et politisk problem; hva skal være statens ansvarsområde? Og det er ikke et enkelt spørsmål å besvare.

Personlig ser jeg gjerne at staten er sitt ansvar bevisst og gjør det som er det rette for fremtiden her i Norge. Snart (50 år) tar oljen slutt, hva da? Med en vellutviklet infrastruktur kan i allerede nå ta steg som sikrer oss gode it-kunnskaper hos neste generasjon normann (eller kvinne for den del, men det skjønte dere vel..? :)), for der tror jeg at vi har den eneste fremtiden, dersom vi ikke vil bli feriested for blekfete amerikanere og tyskere og gå tilbake til jordbruket..

 

applet

 

PS: alt basert på egne erfaringer og meninger, si meg gjerne imot, men du tar feil:)

PPS: Selv går jeg om noen dager over til 1024/256 ubegrenset fra tele2 til omtrent samme pris som 704/128 ubegrenset fra telenor, nuff' said..

Lenke til kommentar

Saken her er at Telenor er delvis eid av staten ikke sant ? Og da tilhører firmaet delvis FOLKET. Og så lenge Telenor ikke spiller på lag med folket når det gjelder utbygging eller kundeservice. Så syntes jeg at det er rett av folk å bli litt sure på de ...... ikke minst på grunn av deres sjanseløse GB grense tilbud. Det er jo rett og slett patetisk .... herregud.

 

Dette gjelder selvfølgelig de som strir med å få seg bredbånd, og det gjelder spesielt i bygdene. Jeg bor selv i en bygd, og har ISDN, og vurderer å flytte BARE på grunn av dette. Man får en utvandring fra bygde Norge til byer og tettsteder på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Jeg bor selv i en bygd, og har ISDN, og vurderer å flytte BARE på grunn av dette. Man får en utvandring fra bygde Norge til byer og tettsteder på grunn av dette.

 

Har sentralen fiber så krever Telenor Networks at man greier og skaffe 80 kunder innen et år etter utbyggingen, aberet er at man må gå inn og garantere en tusen lapp pr manglende kunde.

Er plassen så liten at man ikke kan få med kommunen på en slik liten risiko?

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder den evindelige klaginga på monopolet på fastnett, som ikke har eksistert siden 1998, så har f.eks. IQ Tele begynt å tilby den...til samme pris som Telenor men så tar IQ 32 kroner ekstra i måneden i faktureringsgebyr, mao. 32 kroner dyrere fastavgift enn Telenor.

 

 

Spørsmålet mitt er då kva IQ Tele må betale til Telenor.

Kanskje betalar IQ Tele avgifta for abonnentane sine og tek 32 kroner

for jobben. Desse 32 kronene skal kanskje også dekke prisen for å inngå

avtale med Telenor.

 

TILBYDER må ved førstegangs inngåelse av Avtalen innbetale til TELENOR

kr. 2 500 000,-. Beløpet forfaller til betaling 30 dager etter signering av Avtalen.

 

Bent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...