Gå til innhold

darwin teorien, stemmer den?


Anbefalte innlegg

Hva får folk ut av disse "diskusjonene"? Enten er man enig eller så er man uenig med evolusjonsteorien. Å prøve å overtale disse "troende" folkene om at den stemmer fører ingen vei. Kaste perler for svin...

 

Det blir litt sånn Mindset versus Mindset. Hvor mange av dere er det som prøver å programmere en HTML webside med visual basic? Funker dette bra? Kan putte inn så mye code man vil, men man vil trolig ikke komme noen vei før hele koden er byttet til VB. Resultatet man sitter igjen med er da trolig langt unna en HTML webisde...

 

I denne tråden prøver man altså å programmere VB inn i en HTML sammenheng og vica versa. Why???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva får folk ut av disse "diskusjonene"? Enten er man enig eller så er man uenig med evolusjonsteorien. Å prøve å overtale disse "troende" folkene om at den stemmer fører ingen vei. Kaste perler for svin...

Saken er som følger: Brukeren gerrardo startet for noen uker siden å fortelle om sine problemer ovenfor sin gudstro. Han har sagt at han sliter veldig med disse problemene til den grad at han ikke får sove om natten eller glede seg over livet. Jeg har pratet med han på PM så dette er ikke noe som er oppdiktet for å starte en diskusjon.

Faktumet at barn og ungdom i dag sliter med traumer påført dem fra sine sikkert velmenende foreldre og/eller sekt/menighet er for et moderne samfunn som Norge en stor skamplett. Studier har vist at mentale overgrep kan være like invalidiserende som fysiske overgrep (uten at jeg kan vise til noe kilder her og nå).

Religiøs vansiring av et ungt sinn er ikke straffbart i Norge så vidt jeg vet. Det fins ingen lover eller tiltak som fanger opp slikt....

Det er vår moralske plikt å hjelpe disse unge ut av problemene de uforskyldt har havnet opp i!

Jeg er forøvrig helt overbevist om at et religionsfritt verdensamfunn vil kunne være med på å gjøre verden en tryggere og bedre plass og bo på for oss alle.

 

Derfor diskuterer vi mot religiøs tenking :)

 

Kan vi da skru diskusjonen inn på et plan der vi argumenterer for at evolusjonen er et faktum. Jeg har selv vært med på å dra diskusjonen OT her så jeg inkluderer meg selv også...

 

Evolusjon og naturlig seleksjon er en finurlig ting og en av de viktigste argumenter for å kunne forstå evolusjon og naturlig seleksjon er at man aldri med sikkerhet kan forutse hvilken vei den tar. Evolusjon har ingen forutbestemt plan annet en og sikre videreføring av genene.

Et kjempebra eksempel på hvordan naturen kan styre evolusjon i en "ulogisk" retning er papegøyearten Kakapo som ble oppdaget på New-Zealand.

Denne artens forfedre kom flyvende og slo seg ned på New-Zealand verdens mest isolerte landmasse i dag. På grunn av sin lange isolasjon fra resten av verden, har New Zealand en unik flora og fauna. Det var ikke noen ikke-marine pattedyr som vi vet om bortsett fra to flaggermus-arter. Dette vil i praksis si at Kakapoens forfedre kom til en isolert del av verden som var nesten fri for farer på bakkenivå. All trussel kom fra oven, dvs rovfugler. Her var livet en fest for den som unngikk å fly....

Flyving medfører stort forbruk av energi, så når papegøyestammen kunne finne mat på bakken og samtidig være beskyttet mot predatorer blir utfallet av denne miljøpåvirkningen at Kakapoen gradvis utviklet seg til en flyveudyktig fugl. Gode flyveegenskaper ble ikke lengre favorisert av naturlig seleksjon, mens andre endringer slik som kamuflasjefarvet fjærdrakt straks ble en fordel.

Slik utviklet denne arten seg i titalls millioner av år nesten utruet av andre arter helt fram til nyere tid.

Rundt år 1250–1300 kom den første permanente bosettingen av mennesker. Med seg hadde de husdyr som hunder og katter og dette viste seg å være katastrofalt for Kakapoen og andre arter som ikke var tilpasset de nye konkurentene. Det sies at antallet individer med kakapoer har vært ned under 50 stk (faktisk var arten erklært utdødd en tid).

http://www.youtube.com/watch?v=_BKjNx_p9WE

Lenke til kommentar

Han var slem gutt i sitt forrige liv?

Hvordan kan noen straffes for noe de ikke kan huske, ikke har noen forutsetninger for å kunne vite at de har gjort, og ikke beviselig kan ha gjort?

 

Det er som å si at menneskeheten ble sparket ut av paradis fordi EN person gjorde noe dumt, hvordan kan jeg straffes for noen som levde for 6000 år siden gjorde?

 

Men la oss holde overtro og vrangforestillinger utenfor denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg alt "spammet" gerrardo har kommet med. Og jeg har faktisk mistenkt ham for å være et troll til tider.

 

Men hvem trenger 20 sider med diskusjon for å forstå evolusjonsteorien?

 

Når man går fra et religiøst ståsted hvor man ikke har en forståelse for evolusjonsteorien og ikke aksepterer denne. Hvilken mening gir det da å komme med en rasjonell forklaring uten at mottaker har forståelse for vitenskapens historie? Skal man akseptere en vitenskaplig teori er det vel en fordel at man aksepterer ideen vitenskap?

 

Dette blir litt sånn lære å løpe før man har lært seg å krabbe.

 

Og det er vel ikke et reelt behov for å diskutere at evolusjonsteorien er et faktum? Kan sette dette på spissen og lage en tråd kalt "Har de fleste mennesker to føtter"? Så får man en diskusjon på 20 sider hvor 2-3 tullinger prøver å argumentere for at mennesker egentlig har tre føtter. Hvorfor noen prøver å besvare denne argumentasjonen, det er et av de store spørsmålene man bør stille seg. Perler for svin.

 

Men jeg går jo egentlig i samme fellen. Jeg kaster perler for svin...

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Dette begynner å grense til det latterlig. Hvor mange forskjellige menneske raser må de finne før de begynner å forstå, at de alle bare er forskjellige kryssninger av eksisterende menneskeraser. Akkurat som alle de forskjellige hunde, katte, heste osv. rasene. Dette har ingen ting med evolusjon å gjøre. Alle raser kan bli til mange forskjellige raser gjennom kryssning, dette er en iboende egenskap ved alle raser også menneskerasen.

 

Ny menneskerase funnet :!: > http://www.independent.co.uk/news/science/say-hello-to-x-woman-your-longlost-cousin-1926980.html

Endret av IHS
Lenke til kommentar

IHS. Det er du som er latterlig. Du forstår ikke grunnleggende prinsipper i evolusjonsteorien. Du må legge fra deg alt du tror du har lært av siste ukenes fanatiske googling og sette deg skikkelig inn i sakene du vil diskutere. Du driter deg så loddrett ut at jeg har store problemer med å tro på at du er "for real".

Å forklare deg hvordan ting henger sammen er nytteløst. Dette må du ta tak i selv!

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Dette begynner å grense til det latterlig. Hvor mange forskjellige menneske raser må de finne før de begynner å forstå, at de alle bare er forskjellige kryssninger av eksisterende menneskeraser.

Så du vet med sikkerhet at alle de forskjellige funnene kan klassifiseres som raser av dagens homo sapiens og ikke er egne arter, altså? Det er såpass revolusjonerende kunnskap at jeg regner med vi kan forvente en artikkel fra deg i Science eller Nature snart. For dette er vel ikke bare noe du ikke vet noe om men ønsker å tro at du gjør det?

Lenke til kommentar

IHS fortsetter å spre løgner, ser jeg. Han har allerede fått tilbakevist påstanden om at det er snakk om raser og ikker arter; vi har også vist hvordan han hverken forstår betydningen av rase, art, genmutasjon eller noen relevante "gloser" innenfor fagterminologien.

 

Når små barn griner fordi de ikke får viljen sin på kommando, overser man dem. :)

Lenke til kommentar

Dette begynner å grense til det latterlig. Hvor mange forskjellige menneske raser må de finne før de begynner å forstå, at de alle bare er forskjellige kryssninger av eksisterende menneskeraser. Akkurat som alle de forskjellige hunde, katte, heste osv. rasene. Dette har ingen ting med evolusjon å gjøre.

 

Problemet med påstandene du fremsetter er enkelt og greit at de er feil.

Dersom du tror på det selv kan jeg ikke kalle deg løgner, men uvitende og lettlurt tror jeg er på sin plass.

 

Genmutasjoner er bevist.

Genetisk arv er bevist.

Det er bevist at geografisk separasjon innen en dyreart også, over tid, fører til genetisk separasjon.

 

Hva mer trenger man for å dedusere seg til at evolusjonsteorien stemmer?

 

 

Konseptet er svært enkelt, og jeg har problemer med å tro at mennesker som ikke forstår dette kan få jobb i annet enn vernede bedrifter.

 

Misforstå meg rett - Jeg har ikke problemer med mennesker som tror det er en Gud som står bak universet, og dermed også disse prosessene, men å hevde at evolusjonslæren er feil er håpløst.

 

Forøvrig, IHS, ikke ta dette personlig, men du burde vurdere å ta signaturen min til etterretning. Når man skriver tekst andre skal lese er det normal folkeskikk å forsøke å holde grammatikken noenlunde riktig. De færreste av oss er perfekte i så måte, jeg er definitivt litt for slurvete, men man kan i det minste unngå å dele ord som ikke skal deles. Takk på forhånd.

 

Hilsen

ze5400

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...