ford4 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Kjøpte for en tid siden (før vinteren/snøen kom) en Kia Sportage 2001 mod. Har helårsdekk på bilen, og ventet på vinterføre for å virkelig få testet ut firhjulstrekket. Nå ser det ut for att firhjulstrekket ikke virker. Bilen har manuell gir og konstant bakhjulsdrift. Lampe for 4wd lyser selvfølgelig ved innkobling av firhjulstrekk, men det er ikke drivkraft på framhjulene. ! Noen som kan forklare meg hva som kan være galt ? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Kjøpte du fra butikk eller privat? Vanskelig å si hva det kan være men det høres dyrt ut..... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hvordan har du kommet til den konklusjonen at firehjulstrekksystemet er defekt? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har den manuelle frihjulsnav? Da sitter det en inn og utkobling på senter-navet på forhjulene, står de i åpen posisjon så har du ikke 4WD, det er laget slik for at man kan redusere tapet i drivverket når man normalt ikke har behov for 4WD. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg tror det er manuelle nav på Sportage. I så fall er det en bryter i midten av hvert forhjul som må skrus for å kunne koble inn 4x4. Det står i instruksjonsboken. Lenke til kommentar
ford4 Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Kjøpte bilen privat. Grunnen til att jeg mener firhjulstrekket er defekt er, når jeg har kjørt meg fast i snø, eller spinner i glatte bakker er det kun drivkraft på bakhjulene. Framhjulene spinner ikke, så det ser ut som det ikke er noen kraft på dem i det hele tatt. Det er egen girspak for innkobling av firhjulstrekk på denne modellen. Denne girspaken har 4 posisjoner. 1)Utkoblet firhjulstrekk (vanlig kjøring med bakhjulsdrift) 2)Innkoblet firhjulstrekk (høy-gir) 3)Nøytral (brukes ved tauing) 4)Innkoblet firhjulstrekk (lav-gir) Instrument-lys for 4wd lyser og slukker når det skall, så alt ser ut for å virke, (men gjør det altså ikke.) Lurer på om jeg har kjøpt "katten i sekken" Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Ut fra det som står her har denne automatiske frihjulsnav. Gjetter på at det er noe med dette systemet som ikke virker. Mekanikken i en slik fordelingsgirkasse du beskriver med H2-H4-N-L4 er omtrent så enkel som overhodet mulig, så tviler på at det er noe feil med kassa. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Framhjulene spinner ikke, så det ser ut som det ikke er noen kraft på dem i det hele tatt. Du kan ikke avgjøre om framhjulene tilføres drivkraft kun ved å se på dem. 99% av befolkningen spinner ikke hjulene når de kjører bil. Likevel er det masse kraft som dytter på bilen. Hvordan er framkommeligheten i bratte bakker, sammenlignet med andre to- og firehjulstrekkere? Lenke til kommentar
ford4 Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Dette har jeg lite greie på, men det kan sikkert stemme at bilen har automatiske frihjulsnav, og det høres logisk ut at mekanikken i en slik fordelingsgirkasse er enkel. Regner også med at fordelingsgirkassen er i orden, da alle girene ser ut for å fungere som dem skal. Men hva med videre overføring fra fordelingsgirkasse til framhjulene ? Kan "feilen" ligge der ? Og hvordan kan jeg sjekke at framhjulene tilføres drivkraft, eller ikke ? Bilen oppfører seg som en hvilken som helst bakhjulsdrevet bil i glatte bakker, om 4wd er innkoblet, eller ikke. (Merker ingen forskjell på kjøreegenskapene) Har også kjørt meg fast (i høy snø på flat vei) med 4wd innkoblet, og ikke kommet løs. Da har bare bakhjulene spunnet, og det virker som om det ikke er liv i framhjulene. Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 tror det er noen luftrør som styrer innkoblingen av forhjulene på denne bilen, og disse må da byttes da de av en eller annen grunn blir tette. En bekjent av meg hadde samme problem, og da ble det montert manuelle inkoblinger i navene istede. husker ikke pris på det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det var ikke uvanlig og bygge om til manuelle uansett metode, de automatiske som satt i navene var hvertfall ikke særlig driftsikre. men det tar vel bileier 10 sekunder og finne ut dette med manuelle nav, la ved ett bilde av ett slikt, det sitter i senter av forhjulene. 1 Lenke til kommentar
ford4 Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Tror ikke det er manuelle nav på bilen. Da bilen er påmontert aluminiumsfelger med stor navkopp i senter (bare til pynt), må jeg av med ett hjul for å se om det event. er noe innenfor. Det kan jeg jo gjøre, men bilen har jo også egen girspak for innkobling av firhjulstrekk. Noe som skulle tilsi at det er automatiske nav, ville jeg tro. Snakket med en nabo i dag som trodde det muligens kunne være noe vakumstyring til framhjulene i forbindelse med innkobling av 4wd. Så det kan hende "Kong_Tom" er inne på noe her. Jeg får kle meg godt og krype under bilen, så blir jeg kanskje litt klokere. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Det er girspak selv om det er manuelle hjulnav. De fungerer jo akkurat likedan, bare at du må ut å vri over de manuelle Du trenger ikke å koble ut manuelle hjulnav, men bilen går billigere da den slipper å dra i rundt framhjulstrekken hvis det ikke er behov for det. Også blir det mindre slitasje på kryssene hvis de er utkoblet. På automatiske hjulnav kobler disse seg ut når du slår av 4wd, da slipper du å måtte ut av bilen får å gjøre det. Endret 4. mars 2010 av Fjernsyn 1 Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Kjøpte bilen privat. Grunnen til att jeg mener firhjulstrekket er defekt er, når jeg har kjørt meg fast i snø, eller spinner i glatte bakker er det kun drivkraft på bakhjulene. Framhjulene spinner ikke, så det ser ut som det ikke er noen kraft på dem i det hele tatt. Det er egen girspak for innkobling av firhjulstrekk på denne modellen. Denne girspaken har 4 posisjoner. 1)Utkoblet firhjulstrekk (vanlig kjøring med bakhjulsdrift) 2)Innkoblet firhjulstrekk (høy-gir) 3)Nøytral (brukes ved tauing) 4)Innkoblet firhjulstrekk (lav-gir) Instrument-lys for 4wd lyser og slukker når det skall, så alt ser ut for å virke, (men gjør det altså ikke.) Lurer på om jeg har kjøpt "katten i sekken" Ja, du har kjøpt Kia. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Har selv kjørt en Kia Sportage 2001 en del. Du merker lett opp 4-hjulstrekken fungerer da den blir mye stivere i styringen når den er innkoblet. Det stemmer som nevnt at denne har vakumstyrt innkobling på fremhjulene. Lenke til kommentar
ford4 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Har funnet ut følgende om Kia Sportage: Bilen ble produsert med automatisk hjulnav fra 1995 - 1997 Fra 1998 - 2002 fikk bilen vakumstyrte hjulnav. Det vakumstyrte systemet hadde den svakhet at det lett fikk lekasje (redusert/ingen vakum) og dermed ble ikke hjulnavene framme kople til. Kia prøvde å forbedre det vakumstyrte systemet ved å forsegle det bedre på modeller etter 2002 Forbedringen viste seg å være utilstrekkelig også. Har forstått det slik at mange derfor velger å montere manuelle hjulnav når tidliger nevte systemer har "brutt sammen", da manuelle hjulnav påstås å være meget driftsikre. Noe som også "Kong_Tom" og "agvg" er inne på her. Minuset er jo at en må ut av bilen for å "koble til" framhjulene, for å få drivkraft på dem (4wd) Endret 7. mars 2010 av ford4 1 Lenke til kommentar
ford4 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Min bil er en 2001 mod. Derfor skulle den ha vakumstyrte hjulnav. P.g.a. dårlig vær (har ikke garasje) har jeg ikke undersøkt bilen så nøye enda, men har funnet en svart "plast-sylinder" i motorrommet. Denne har rørforbindelse fra manifoilen og videre ned til framhjulene/navene. Den er også tilkoblet med elektriske ledninger. Lurer på om denne styrer vakum fra manifoilen og videre til framhjulene/navene ved innkobling av 4wd. Lenke til kommentar
ford4 Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Heisann alle som har "ledet meg på rett vei" Har nå fått sjekket bilen litt bedre. Det viser seg at bilen (2001 mod.)ble produsert med vakumstyrte hjulnav. Men sannsynligvis har dette systemet brutt sammen. Da jeg tok av framhjulene, viste det seg å være montert manuelle hjulnav. (Det originale opplegget med vakumstyrte hjulnav var koblet ut.) Hjulnavene har hvert skjult av store nav-kopper som var på aluminiumsfelgene. Nav-koppene som bare var til pynt, ble fjernet før aluminiumsfelgene ble montert igjen. (Se bilder) Nå venter jeg bare på mer snø og utfordrende glatte bakker så jeg får bruke firhjulstrekket. Lenke til kommentar
Gunsol Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Er det noen som kjenner til verkstad i Oslo område, som kan installere manuelle NAV?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå