Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Størrelse på Kondensator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kan man lure på hvordan man skal tolke "1 ohm stereo stable" da dette er en MONOforsterker...

 

Jeg ville helt klart sett meg om etter en annen forsterker... hva er prisen på den der?

 

hehe, rart me det ja gitt:)

 

I de siste årene har såkallte "mono" blokker blitt levert med 2 kanals stereo:P

 

Selvfølgelig for å gi flere koblingsmuligheter, men hvorfor de kaller

en stereoforsterker for monoblokk kan man jo lure på:)

Lenke til kommentar

Prisen ligger på rundt 3000kr :whistle: sier kanskje litt :D

 

Hva kan jeg koble subbene i da? 2ohm eller 4ohm? :roll:

Mulig det er et dumt spørsmål men jeg er ganske newbie på bilstereo fronten :) men fint om dere kommer med et kjempeforslag til Forsterker til disse monstrene :D til 4-5 lapper om mulig :)

Lenke til kommentar

hva er poenget å gjenta det jeg sa?

 

Den gir ikke ekstra strøm, den tar "vare" på den. Teknisk sett så er det kun dynamoen som gir strøm i et bilen. Og eneste grunnen til at folk anbefaler batterier kontra kondensator er at batterier kan gi mer strøm over tid enn en kondensator. Så lenge et batteri kan utlade seg kjapt nok for å kunne levere nok strøm til forsterkerne så er det alltid best å gå for et batteri.

 

Når dynamoen gir mindre strøm enn det bilstereoen du har trekker så lever man på lånt tid. Har du kun en eller flere kondensatorer bak så vil det gå mindre tid før systemet er tappet tomt for strøm, har du et par batterier så går det en del lengre.

 

Det folk gjør når de ikke har nok penger til en oppgradert dynamo er at de kjøper en bra batterilader og lader batteriene når bilen er ikke i bruk. Hadde man brukt en kondensatorer istedenfor ekstra batterier så ville forsterkerne tappet batteriet tomt for strøm før du rekker å få ladet opp original batteriet. Det er en god grunn til at du vil som regel aldri se en kondensator i bilene til folk som har drevet med dette en stund.

 

Hallo

 

Jeg mener ikke å rippe opp i en avsluttet diskusjon men dette trakk interessen min og jeg lurer på hvordan mitt synspunkt blir betraktet hos de som har god peiling.

 

Jeg er enig at så lenge dynamoen ikke er stor nok til å levere all strømmen som trengs, vil til slutt alt av batterier og kondensatorer være tomt for å si det veldig kort.

Altså en stor nok dynamo er første punkt.

 

Men så over til kondensatoren. Hvis man har flere meter med kabel mellom batteriet og forsterkere og kablene kanskje er litt i minste laget, vil det jo kunne oppstå et uønsket spenningsfall. Er ikke litt av hensikten å unngå dette med en kondensator, i og med at kablingen mellom kondensatoren og forsterkeren kun er noen cm?

Lenke til kommentar

Du kan kjøre 2 sånne suber i 0,5ohm, 2ohm, eller 8ohm...

 

Dynabel BF4501: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_163&products_id=1829

Med den så får du 800w rms i 2ohm, eller du kan gå opp til BF7501 og få 1400w rms i 2ohm, men da må du opp i 6000kr.

 

pungrotten: Hvis kablene er for tynne til å håndtere strømtrekket, så er det fare for at isolasjonen smelter, og man får kortslutning, så det er ingen god ide ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Du vil få spenningsfall selv om du har en kondensator. Det er ikke til å unngå fordi du mister spenningen i kablene, sagt litt på en enkel måte. Dermed hjelper det ikke om du har batterier eller kondensator bak, spenningsfallet vil være der uansett. For å få lavest mulig spenningsfall så bruker folk veldig tykke kabler, eller veldig mange tykke kabler:

DSC00025.jpg

 

Men for Ola Nordmann, så holder det i massevis å trekke en 50mm2 kabel til pluss og minus bak. Det man skal helst gjøre er å kjøpe et batteri som man har bak i tillegg til et nytt et foran.

Lenke til kommentar

Du vil få spenningsfall selv om du har en kondensator. Det er ikke til å unngå fordi du mister spenningen i kablene, sagt litt på en enkel måte. Dermed hjelper det ikke om du har batterier eller kondensator bak, spenningsfallet vil være der uansett. For å få lavest mulig spenningsfall så bruker folk veldig tykke kabler, eller veldig mange tykke kabler:

 

Men for Ola Nordmann, så holder det i massevis å trekke en 50mm2 kabel til pluss og minus bak. Det man skal helst gjøre er å kjøpe et batteri som man har bak i tillegg til et nytt et foran.

 

Kondensatorer som brukes i bilstereo har stort sett bare en funksjon: "glatte spenningen" eller stabilisere spenningen til en viss grad (noe spenningsfall blir det uansett).

 

Å hive på en kondensator i en serie med en dynamo/bat/forsterker vil desverre bare

virke som en ekstra motstand i 99% av tilfellene. Den klarer ikke lade seg fullt opp

imellom bass-slagene og da brukes det unødvendig energi til å fore

kondensatoren i kretsen. Ergo: mindre "suppe" til forsterkeren.

 

 

Hvis man sliter med at batteriet ikke leverer nok strøm, så har jeg sett folk på forum

anbefale å hive en kondensator i kretsen.... Og de som sverger til denne taktikken tror

at siden lyktene ikke lengre "blinker, blykter" så har de fått mer strøm ut av intet.

 

Men hvis man derimot kobler ett bilbatteri i paralell i kretsen, så vil man ha større reserver og ikke minst en mulighet til å levere dobbelt så mye strøm, men dette

har ingen betydning hvis ikke dynamoen klarer å levere nok til anlegget. Da vil det

spille hinsides over en viss periode før bilen dør.

 

Dynamoen er jo kraftverket i bilen, genererer den 100A så er det det du har til rådighet uansett (minus det elektriske bilen bruker, lys etc), ingen magiske kondensatorer eller fantastiske kabler kan øke den effekten uansett.

 

 

Når det kommer til kabler så er 30mm2 nok til de fleste anlegg med 2 suber , men 50mm2

er ganske overkill i fleste sammenhenger men da er man iallefall skråsikker.

 

Spenningsfall i kablene er sjelden problematisk så lenge kablene er noenlunde dimensjonert,

selv ikke på ett 12v system som i en bil. Kablene fra batteriet (hvis det er montert i front i motor-rom) er sjelden lengre enn 5m noe som ikke borger for meget spenningsfall før man begynner å snakke i db-drag klassen.

 

Beste resultat får du mest sannsynlig ved å trekke både pluss og minus fra batteripolene,

istedet for å trekke en + kabel og koble en til chassis. Da vil du også ha mindre sjanse for å få problemer med dynamostøy og dårlig jording. Kan også nevne at nyere biler har mye kompositt/plastmaterialer så jordingen i chassis blir enda verre.

Lenke til kommentar

Det er mange forsterkere som har 2 kanals tilkobling som er monoblokker. Gudene vet hvorfor, kanskje for at man skal enklere koble sammen subber.

 

Har det samma på min forsterker.

 

Det er rett og slett for å få flere koblingsmuligheter og valg av impedans (ohm)

 

De subene han har med doble 2 ohms spoler kan enten kobles ned i 1 ohm og

kobles i stereo på forsterkeren, evt han kan ta subene (som nå er i 1ohm) og seriekoble

de for å få en 2ohms last og paralellkoble den på forsterkeren i mono funksjon.

 

Og mange andre muligheter:) hvilke fordeler mono vs stereo har og høy impedans vs effekt etc er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

hehe takk for det. :D

 

Du kan se her hvordan man kobler sammen subber her: http://mobile.jlaudi...php?page_id=145

 

Hvis du parallell kobler subbene så kobler du sammen pluss og pluss og minus og minus, da får du 1.5ohm.

 

Serie kobler du så kobler du minus på sub 1 med plussen på sub 2 og så pluss på sub 1 til forsterkeren og minus på sub 2 til forsterkeren så får du 6ohm.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...