Gå til innhold

Hva feiler det Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor er Ubuntu Linux like vanskelig å bruke som for 2 år siden ?

Hva er galt med ubuntu? For meg funker det nesten 100%. Har hverken problemer med drivere eller at programmer ikke fungerer som de skal. Og driver man med programmering(HTML, Java, CSS), samt publisering av hjemmeside, så synes jeg Ubuntu er helt fantastisk. For meg er Ubuntu genialt. Skal innrømme at jeg også bruker W7, som også er er bra til sitt bruk(kjøre windows spill).

Lenke til kommentar
Hvor mange maskiner en del av oss har driftet over mange år. Så kan du komme hit med statistikkpåstanden din.
Og der ligger noe av problemet. Når du sier at du har driftet maskiner, regner jeg med at du mener forskjellige typer tjenere eller andre maskiner som har vært under tung bruk lenge. Det sier seg selv at hardware som er under tung bruk konstant over tid (kanskje flere år) er utsatt for en helt annen mengde slitasje (or dermed hardware-feil) enn en hjemmemaskin som brukes på lav belastning mesteparten av tiden den er påslått.

Hvis man har rotet rundt med andre pakkebrønner enn de som er standard kan man få slike problemer som du opplever tsg1zzn.

Har du gjort dette?

I så fall så er det ikke Ubuntu sin feil da ligger feilen 20 cm i fra tastaturet.

Da jeg installerte Ubuntu 9.10...
Lenke til kommentar
Hvor mange maskiner en del av oss har driftet over mange år. Så kan du komme hit med statistikkpåstanden din.
Og der ligger noe av problemet. Når du sier at du har driftet maskiner, regner jeg med at du mener forskjellige typer tjenere eller andre maskiner som har vært under tung bruk lenge. Det sier seg selv at hardware som er under tung bruk konstant over tid (kanskje flere år) er utsatt for en helt annen mengde slitasje (or dermed hardware-feil) enn en hjemmemaskin som brukes på lav belastning mesteparten av tiden den er påslått.

Vell.Jeg har kjørt Debian på flere maskiner hjemme siden 1999, har vært inn og ut av ubuntu også til tider, og har kjørt utelukkende Ubuntu og Debian siste 4 årene (altså Windows er helt forkastet). Jeg har aldri noen sinne opplevd problemer med apt, og i hvertfall ikke korrupsjon.

Lenke til kommentar
Når du sier at du har driftet maskiner, regner jeg med at du mener forskjellige typer tjenere eller andre maskiner som har vært under tung bruk lenge.
Ja, jeg har tilgang til rimelig omfattende statistikk når det gjelder tjenere, men i den sammenheng er det faktisk mest Red Hat. Statistikken der i gården er rett og slett utrolig bra. Jeg siktet faktisk til desktop, hvorav jeg har fem hjemme (en debian og fire ubuntu). I tillegg har både familie og venner i stadig større grad gått over til ubuntu, og flere av disse blir i praksis driftet av meg.
Lenke til kommentar

Vell.Jeg har kjørt Debian på flere maskiner hjemme siden 1999, har vært inn og ut av ubuntu også til tider, og har kjørt utelukkende Ubuntu og Debian siste 4 årene (altså Windows er helt forkastet). Jeg har aldri noen sinne opplevd problemer med apt, og i hvertfall ikke korrupsjon.

Har selv opplevd "korrupt pakkesystem" med Ubuntu/Debian - kanskje to-tre ganger. Det har alltid blitt forårsaket av avbrutt installasjon (strømbrudd, uhell osv) midt i en installasjon av f.eks 20 nye oppdateringer. Å kjøre "dpkg-reconfigure -a" har aldri hjulpet da og jeg har fått beskjed om å bare kjøre den kommandoen hele tiden. Men Googling har alltid gitt meg løsningen, som var (om jeg husker rett) å fjerne noen filer i /var/cache/apt eller noe i den dur (kan ikke sjekke siden jeg kjører openSUSE nå). Så det kan absolutt skje. Generelt tror jeg enkelte pakkesystem er noe dårlig forberedt på plutselig abort midt i en installasjons/oppdateringsprosess. Uansett, Google har svaret.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd "korrupt pakkesystem" med Ubuntu/Debian - kanskje to-tre ganger. Det har alltid blitt forårsaket av avbrutt installasjon (strømbrudd, uhell osv) midt i en installasjon av f.eks 20 nye oppdateringer. Å kjøre "dpkg-reconfigure -a" har aldri hjulpet da og jeg har fått beskjed om å bare kjøre den kommandoen hele tiden. Men Googling har alltid gitt meg løsningen, som var (om jeg husker rett) å fjerne noen filer i /var/cache/apt eller noe i den dur (kan ikke sjekke siden jeg kjører openSUSE nå). Så det kan absolutt skje. Generelt tror jeg enkelte pakkesystem er noe dårlig forberedt på plutselig abort midt i en installasjons/oppdateringsprosess. Uansett, Google har svaret.

Ja, det var vel det som skjedde med meg ihvertfall den siste gangen: avbrutt installasjon p.g.a hele maskina frøys.

Jeg tror uansett jeg venter til neste versjon før jeg prøver igjen, iom at den er like rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...