Gå til innhold

Hva feiler det Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Jeg la inn ubuntu på 2 pcer nå, ingen av de kommer på nett.

Som om ingen kabel skulle være i.

Har fungert med en gang etter install på alle utgavene fra 90tallet til nå , uten om den siste utgaven.

Ironisk nok reklamerte de med at alt var så enkelt under installen.

La inn Win 7 også på 3 andre pcer og de er oppe å går ferdig oppdatert.

Blir gal av ubuntu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker første gangen jeg installerte Ubuntu. Det var 7.10 som ikke støttet nettverkskort slik at installasjonen ikke fungerte. Men med litt googling fant jeg en måte å unge dette problemet, men var et herk å få installert nettverksdriverene. Heldigvis ble det halvt støtte for nettverksdriverene i 8.04 og full støtte siden 8.10. :love:

Lenke til kommentar

Min hovedpc gigabyte extreme (kort i hovedkortet)

2 dell pcer på hovedkortet, vet ikke hvilken brikke de bruker samt satt inn ett pci-kort i den ene dell.

La inn nyeste på min acer one, samme der setter i kabel og det står ingen kabel kobblet i.

Nettet fungerer på alle Win-pcer og signalet kommer fra samme switch, prøvd rett fra router også samt rett fra modem.

post-64596-1268538466,1013_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Nett skal være enablet som standard. Du kan sjekke at nettverkskortene blir oppdaget og har driver lastet med:

sudo lshw -C network
ifconfig

Sjekk installasjonsmedium for feil, dette virker som det mest sannsynlige.

Lenke til kommentar

Det løste deg nå, koden over sa at alt var ok,så jeg la inn $ sudo /etc/init.d/networking restart eller hva det var og nå fant den kabelen.

Takker for hjelpen.

(Har 9.10, )

Endret av War
Lenke til kommentar

At jeg måtte ty til Wine + Firefox og Java install for å få java til å fungere i Ubuntu 10.4 64 bit, gjør meg forbannet . Men samtidlig er jeg glad stresset med å få java til å fungere endelig er over. Jeg har prøvd i 3 uker . Fulgt mange slags guider, men ingen har fungert. Orker ikke dualboote bare pga sure java heller

Lenke til kommentar

Må i tilfelle være den dårligste betaen som er kommet ut fra Ubuntu sin side . Crash Report funksjonen kræsjer når jeg skal se rapportene. Får jo ikke bidratt med noe tilbake når det er slik :) Men satser på det vil ordne seg når fullversjonen kommer om en liten måned da.

Lenke til kommentar

Den er vel ute i alfa fortsatt? Jeg har kjørt denne siden første alfa kom godt før jul, og har aldri opplevd den mer moden på så tidlig tidspunkt. Sun java er ikke kompatibel med GPL, så ikke gnål til ubuntu om å bruke tid på dennne når de fortsatt er i alfa. Icedtea har vært med siden første alfa, så 64-bit fully java compliant plug-in har du da hatt. At enkelte nettbanker kjører if not sun java then fuck up får du ta opp med din nettbank.

Lenke til kommentar

hvorfor er Ubuntu Linux like vanskelig å bruke som for 2 år siden ?

Det er jo mye lettere på mange områder, da spesielt mtp. innstalering av drivere og spesiell software a la flash o.l.

Jepp. Da jeg installerte Ubuntu 9.10 fikk jeg automatisk spørsmål om jeg ville installere nvidia-driveren. Dum som jeg var svarte jeg ja. Resultat: kernel panic. Og systemet ville ikke starte igjen pga at driveren ble lastet inn igjen ved oppstart. Selv om jeg startet fra cd og chrootet til hd fikk jeg ikke fjernet driveren skikkelig, da pakkedatabasen var korrupt.

Merkelig nok har jeg ingen problemer med den proprietære nvidia-driveren på andre distroer.

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at dette er distrospesifikt er minimal. Sannsynligvis en obskur bug i driverne som rammer kombinasjonen av ditt skjermkort og nvidiadriveren du enablet. Korrupt pakkedatabase kan normalt fikses med kommandoen som blir foreslått når du får meldingen. Hvis ikke spørs det om du sliter med en harddisk eller minnebrikker som har tatt kvelden. Uansett, er ubuntu ganske langt ned på listen over sannsynlige årsaker.

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at dette er distrospesifikt er minimal. Sannsynligvis en obskur bug i driverne som rammer kombinasjonen av ditt skjermkort og nvidiadriveren du enablet. Korrupt pakkedatabase kan normalt fikses med kommandoen som blir foreslått når du får meldingen. Hvis ikke spørs det om du sliter med en harddisk eller minnebrikker som har tatt kvelden. Uansett, er ubuntu ganske langt ned på listen over sannsynlige årsaker.

Jeg har fått det problemet med pakkedatabasen ved flere anledninger, den foreslåtte kommandoen løser ALDRI problemet. Jeg får bare beskjed om å prøve samme kommando igjen og igjen.

Hvis det kun skjer med en distro, hvordan kan det IKKE være distro-spesifikt? Linux-brukere skylder alltid på hardware, som om hardwarefeilene har rottet seg sammen for å ramme Linux oftere enn Windows og BSD, og til og med andre distroer enn deres egen "kjæledegge".

Lenke til kommentar
Jeg har fått det problemet med pakkedatabasen ved flere anledninger, den foreslåtte kommandoen løser ALDRI problemet. Jeg får bare beskjed om å prøve samme kommando igjen og igjen.
Det har jeg aldri opplevd. Sist gang jeg opplevde korrupt apt er et års tid siden, og den maskinen viste seg å ha råtten Ram. Likevel ble den alltid fikset ved å kjøre forslått kommando. Jeg foreslår at du starter en egen tråd hvis du opplever slike problemer, det er svært uvanlig.
Hvis det kun skjer med en distro, hvordan kan det IKKE være distro-spesifikt? Linux-brukere skylder alltid på hardware, som om hardwarefeilene har rottet seg sammen for å ramme Linux oftere enn Windows og BSD, og til og med andre distroer enn deres egen "kjæledegge".
Du må lære deg å lese. Verken jeg eller noen andre har nektet for at det kan være distrospesifikt. Jeg prøver derimot å fortelle deg at hvis du overhodet er interessert i å løse problemet er distroen en usannsynlig plass å lete, og jeg delte med deg hva jeg så som sannsynlige kilder. Endret av Del
Lenke til kommentar
Det har jeg aldri opplevd. Sist gang jeg opplevde korrupt apt er et års tid siden, og den maskinen viste seg å ha råtten Ram. Likevel ble den alltid fikset ved å kjøre forslått kommando. Jeg foreslår at du starter en egen tråd hvis du opplever slike problemer, det er svært uvanlig.

Jeg har vært vitne til at andre også har hatt dette problemet på helt annen hardware enn min. "dpkg --configure -a" gjorde heller ikke da noenting.

Jeg prøver derimot å fortelle deg at hvis du overhodet er interessert i å løse problemet er distroen en usannsynlig plass å lete, og jeg delte med deg hva jeg så som sannsynlige kilder.
Harddiskfeil/minnefeil er årsaker som foreslås praktisk talt uansett hva slags problem man har med Linux. Og dette mener jeg at det ikke finnes statistisk grunnlag for.
Lenke til kommentar

Jeg har vært vitne til at andre også har hatt dette problemet på helt annen hardware enn min. "dpkg --configure -a" gjorde heller ikke da noenting.

Dette blir vanskelig å forholde seg til. Jeg foreslår at du deler litt flere detaljer. Hvis dette er et problem du opplever nå, foreslår jeg følgende:

-sjekk minne for feil (gjøres på kun kort tid med ubuntu CD)

-sjekk harddisk for feil (gjøres automatisk med jevne mellomrom hvis du kjører ubuntu)

-hvilken ubuntuversjon kjører du?

-hvilke pakkebrønner har du herjet med på maskinen(e)?

Kan du besvare noen av disse på vegne av din bekjente?

Harddiskfeil/minnefeil er årsaker som foreslås praktisk talt uansett hva slags problem man har med Linux. Og dette mener jeg at det ikke finnes statistisk grunnlag for.

Jeg tror kanskje du bør tenke grundig igjennom akkurat hvor mange forumposter med problemer blant annet jeg har lest igjennom. Hvor mange maskiner en del av oss har driftet over mange år. Så kan du komme hit med statistikkpåstanden din. Jeg kan garantere deg at P-verdien blir rimelig lav. Hvis du kan noe om inferens så burde du skjønne at hvis et flertall av de mest erfarne gjengangerne her forteller deg det, ja da er det signifikant. I mitt tilfelle alene er utvalget signifikant, og jeg kan som sagt bare huske en maskin med problemet i min tid, og den hadde minnefeil. For meg som har drevet med Debian før ubuntu var påẗenkt er det utrolig å se hvor stabilt apt funker selv på ustabile distribusjoner. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...