Lumpness Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 hvorfor er Ubuntu Linux like vanskelig å bruke som for 2 år siden ? Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 hvorfor er Ubuntu Linux like vanskelig å bruke som for 2 år siden ? Vil tro det er fordi de ikke har lagt til rette for folk som ikke er "veldig" datakyndige? Har hørt at det finnes litt simplere versjoner der ute. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 hvorfor er Ubuntu Linux like vanskelig å bruke som for 2 år siden ? Det er jo mye lettere på mange områder, da spesielt mtp. innstalering av drivere og spesiell software a la flash o.l. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 hvorfor er Ubuntu Linux like vanskelig å bruke som for 2 år siden ? Fordi folk har blitt enda mer vandt til Windows på to år vel Men jo, har blitt generelt enklere på en del punkter som nevnt. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 heh , begynte seriøst å lure på hva dette var for noe . hadde da ikke laget egen tråd om hva som feiler ubuntu , men regner med det spørsmålet mitt ble splittet ut fra en annen tråd Så må jeg bare legge til , jeg finner endel løsninger i nyeste Ubuntu som er blitt forbedret , som ikke var i den versjonen som jeg brukte over en periode for 2 år siden. Det jeg spesielt merket meg er lasting av skjermkortdrivere til ATi/Nvidia kort. Fortsatt like mye styr med det den dag i dag. Kan hende at propetiære drivere absolutt ikke trives i linux miljøet så godt som jeg ønsker. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg mener at behandlingen av propritære drivere i Ubuntu gjøres ganske dårlig egentlig. Det er greit nok at ting popper opp slik de gjør på "Restricted drivers", men jeg føler at man har svært liten kontroll over dette systemet hvis ting ikke funker 100% med en gang. Men det er et faktum at propritære drivere har dårlig grobunn i fri software generelt da distributører av distroer får problemer med lisensiering blant annet. Dette er dog et problem man må ta opp med eksempelvis nvidia og ati. Jeg synes Arch gjør det svært godt though. Trenger aldri å gjøre noe mer enn å skrive pacman -S nvidia, og har aldri hatt noen problemer med det. Installasjonen er såpass clean at det har vanskelig for å oppstå problemer. Endret 3. mars 2010 av TheMaister Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Det med skjermdrivere er vel noe så enkelt at Ubuntu egentlig ikke vil at du skal bruke ufrie drivere. Og derfor prøver å få deg til å bruke de som er fri. Det er dratt enda lengre i andre distroer f.eks Fedora der du må legge til rpmfusion unfree, så installe det du vil ha. Det er jo fordi de ikke støtter ufrie greier, egentlig veldig greit for de som ikke er så glad i ufrie greier og sånt "søppel" Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Vanskelig blir ett relativt begrep, og lite spesifikt i denne sammenheng. Vanskelig i forhold til hva? Hva ønsker man å oppnå? Hva skal systemet brukes til? osv Hva som oppleves som vanskelig eller ikke er ganske tett knyttet opp i mot brukers kompetanse og potensielle fordommer om hvordan ting "skal" gjøres. Men det kan være ting som ikke er godt designet og/eller er knotete å bruke uansett hvor god kunnskap man har. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Personlig synes jeg at Ubuntu er veldig intuitivt og har ikke noen problemer, går man tilbake til starten av Ubuntu skal jeg være enig. Da var det ofte behov for å bruke kommandolinja. Spør heller spesifikt om de tingene du har problemer med, så skal du se at du kanskje lærer noe også. Husk på at Ubuntu ikke har som mål å være mest mulig likt Windows derfor gjøres ikke allt på samme måte. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Akkurat i det siste har jeg slitt med å få spilt av dvdfilmer . holdt på i 3-4 timer i gårkveld og natt . La inn alle nødvendige filer fra package manager , restartet maskinen flere ganger . men neida. det fungerte fortsatt ikke. Brukte også noen kommandoer i terminalen uten hell. Så bare slo jeg på pcen idag. å da funket det så hva i helvete lissom. sitte i 4 timer og ikke få til en ting, før det bare bestemmer seg for å fungere neste gang man starter maskinen Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg installerte ubuntu for 1 time siden, og har pådratt meg to RAID-relaterte problem: a) Jeg har en 2x500gb HW-raid (stripe) som Ubuntu nekter å kjenne igjen. b) Jeg har en 2x1000gb SW-raid (stripe igjen) som Ubuntu nekter å kjenne igjen. Siden 2x1000-raidet er laget i Windows, så skjønner jeg at dette blir et litt mer alvorlig problem, så det kan jeg kanskje løse i Windows om jeg finner et verktøy som kan splitte raidet og fordele innholdet på de to diskene. Hardware-raidet derimot hadde jeg virkelig skulle fungere out-of-the-box i Ubuntu, og hovedkortprodusenten henviser bare til tredjeparts programvare. Please advice. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) Akkurat i det siste har jeg slitt med å få spilt av dvdfilmer . holdt på i 3-4 timer i gårkveld og natt . La inn alle nødvendige filer fra package manager , restartet maskinen flere ganger . men neida. det fungerte fortsatt ikke. Brukte også noen kommandoer i terminalen uten hell. Så bare slo jeg på pcen idag. å da funket det så hva i helvete lissom. sitte i 4 timer og ikke få til en ting, før det bare bestemmer seg for å fungere neste gang man starter maskinen For å kunne spille av dvd filmer trenger du kun å gjøre følgende, åpne synaptics. Søk etter libdvdcss. Installer den og voila. Ikke så vanskelig. I tillegg vil jeg anbefale å bruke Ubuntu forum(det engelske som man kan finne fra hjemmesida til Ubuntu) flittig, der kan man lete seg fram til mye man lurer på eller legge inn spørsmål på ting man lurer på. Endret 5. mars 2010 av Døgnvill Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg installerte ubuntu for 1 time siden, og har pådratt meg to RAID-relaterte problem: a) Jeg har en 2x500gb HW-raid (stripe) som Ubuntu nekter å kjenne igjen. b) Jeg har en 2x1000gb SW-raid (stripe igjen) som Ubuntu nekter å kjenne igjen. Siden 2x1000-raidet er laget i Windows, så skjønner jeg at dette blir et litt mer alvorlig problem, så det kan jeg kanskje løse i Windows om jeg finner et verktøy som kan splitte raidet og fordele innholdet på de to diskene. Hardware-raidet derimot hadde jeg virkelig skulle fungere out-of-the-box i Ubuntu, og hovedkortprodusenten henviser bare til tredjeparts programvare. Please advice. Kanskje du kan slenge inn spørsmålet i Den Frie Kafeen her i forumet, er veldig habile folk som holder hus der. Men som alltid: Google it Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Akkurat i det siste har jeg slitt med å få spilt av dvdfilmer . holdt på i 3-4 timer i gårkveld og natt . La inn alle nødvendige filer fra package manager , restartet maskinen flere ganger . men neida. det fungerte fortsatt ikke. Brukte også noen kommandoer i terminalen uten hell. Så bare slo jeg på pcen idag. å da funket det så hva i helvete lissom. sitte i 4 timer og ikke få til en ting, før det bare bestemmer seg for å fungere neste gang man starter maskinen For å kunne spille av dvd filmer trenger du kun å gjøre følgende, åpne synaptics. Søk etter libdvdcss. Installer den og voila. Ikke så vanskelig. I tillegg vil jeg anbefale å bruke Ubuntu forum(det engelske som man kan finne fra hjemmesida til Ubuntu) flittig, der kan man lete seg fram til mye man lurer på eller legge inn spørsmål på ting man lurer på. Den pakken finner man vel ikke i Ubuntu sine pakkebrønner? Om man ønsker Ubuntu sin brukervennlighet med støtte for DVD-er ut av boksen er nok Linux Mint det greieste alternativet for de som ikke ønsker å fikle med sånt. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Akkurat i det siste har jeg slitt med å få spilt av dvdfilmer . holdt på i 3-4 timer i gårkveld og natt . La inn alle nødvendige filer fra package manager , restartet maskinen flere ganger . men neida. det fungerte fortsatt ikke. Brukte også noen kommandoer i terminalen uten hell. Så bare slo jeg på pcen idag. å da funket det så hva i helvete lissom. sitte i 4 timer og ikke få til en ting, før det bare bestemmer seg for å fungere neste gang man starter maskinen For å kunne spille av dvd filmer trenger du kun å gjøre følgende, åpne synaptics. Søk etter libdvdcss. Installer den og voila. Ikke så vanskelig. I tillegg vil jeg anbefale å bruke Ubuntu forum(det engelske som man kan finne fra hjemmesida til Ubuntu) flittig, der kan man lete seg fram til mye man lurer på eller legge inn spørsmål på ting man lurer på. Nei det var ikke bare å installere libdvdcss2 måtte først installere en pakke som het restricted et eller annet for ubuntu . også libdvdread4 og libdvdnav4 trengte å installeres ,samt at jeg måtte kjøre en sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh og $ sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse Enda jeg gjorde alt dette fungerte det ikke med engang. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg tror en del av grunnen til at det er noe "knotete" å få DVDer til og fungere i Ubuntu er fordi libdvdcss har legalitetsproblemer i enkelte land som feks Frankrike. Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) DVD er ulovlig i USA. GNU/Linux distribusjoner er typisk ikke glad i programvare som strider mot de fire friheter. Dette gjelder alt som ligger i ubuntu-restricted-extras, og i tillegg proprietære skjermkortdrivere, firmware til diverse andre drivere, og DVD avspilling. For brukere som ikke finner seg i dette, og driter i frihetene, har vi linux mint. En distribusjon skapt nettopp for å inkludere all den proprietære dritten i ubuntu. Det er mange måter å legge det inn på (ingen så omfattende som trådstarters), du finner noen (og alle andre tips du måtte trenge) her: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic#DVD_Playback_Capability Ubuntu var svært brukervennlig med 7.10 som kom for drøyt to år siden. Siden har det likevel vært en klar fremgang med fokus på enkelhet. Dette må ikke forveksles med mangel på proprietær programvare slik som i denne tråden. Det gjøres en kjempeinnsats for å erstatte proprietær programvare, men her kjemper man mot sterke krefter som desperat forsøker å forhindre åpenhet. Endret 6. mars 2010 av Del Lenke til kommentar
HawP Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Hardware-raidet derimot hadde jeg virkelig skulle fungere out-of-the-box i Ubuntu Med mindre du har kjøpt et dyrere raid-kort, så har du nok bare en slik vanlig "fakeraid"-løsning. Disse har et proprietært format, men det kan være dmraid har støtte for akkurat den typen "fakeraid" du har. Søk på dmraid og ditt hovedkort, evt. brikkesett på hovedkortet, og evt. også i kombinasjon med Ubuntu (jeg har ingen erfaring med Ubuntu). Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Akkurat i det siste har jeg slitt med å få spilt av dvdfilmer . holdt på i 3-4 timer i gårkveld og natt . La inn alle nødvendige filer fra package manager , restartet maskinen flere ganger . men neida. det fungerte fortsatt ikke. Brukte også noen kommandoer i terminalen uten hell. Så bare slo jeg på pcen idag. å da funket det så hva i helvete lissom. sitte i 4 timer og ikke få til en ting, før det bare bestemmer seg for å fungere neste gang man starter maskinen For å kunne spille av dvd filmer trenger du kun å gjøre følgende, åpne synaptics. Søk etter libdvdcss. Installer den og voila. Ikke så vanskelig. I tillegg vil jeg anbefale å bruke Ubuntu forum(det engelske som man kan finne fra hjemmesida til Ubuntu) flittig, der kan man lete seg fram til mye man lurer på eller legge inn spørsmål på ting man lurer på. Nei det var ikke bare å installere libdvdcss2 måtte først installere en pakke som het restricted et eller annet for ubuntu . også libdvdread4 og libdvdnav4 trengte å installeres ,samt at jeg måtte kjøre en sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh og $ sudo apt-get install gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse Enda jeg gjorde alt dette fungerte det ikke med engang. sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras sudo wget --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list http://www.medibuntu.org/sources.list.d/$(lsb_release -cs).list && sudo apt-get --quiet update && sudo apt-get --yes --quiet --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring && sudo apt-get --quiet update sudo apt-get install libdvdcss2 Da skal vel alt være på plass. Men det er jo synd og skam at det fremdeles er enklere å spille av piratkopierte medier enn lovlige. Forresten støtter heller ikke Windows dvd-avspilling ut-av-boksen, men produsentene som selger maskiner bundler alltid inn nødvendig programvare slik at problemet er løst før kunden får maskina i hus. Dette ville også vært tilfelle om produsentene solgte maskiner med GNU/Linux parallelt med Windows. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jepp, Dell PC med ubuntu støtter DVD avspilling ut-av-boksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå