Gå til innhold

Bruker du TTL eller manuell innstilling på blitsen(e)

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange rundt om på nettet skriver at de bruker TTL på blitsen for å definere styrke, mens på veldig mange av videoene jeg har sett (har bl.a et dvd-set fra mr Strobist David Hobby) brukes det kun manuell innstilling av styrken på blitsen. Hva er fordelene/bakdelene med disse metodene? Hva bruker du og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker TTL + justerer opp og ned styrke relativt i forhold til det automatikken selv velger. Eksponeringskompensasjon + automatikk funker flott - finjusteres lett, men man må ikke tenke så alt for mye på det tekniske for å få rett resultat.

Det kreves vel dyrere utstyr for å få enkelt automatikk om man bruker tredjeparts-radiosendere for å ta seg av trådløsbiten. Nikon CLS lar meg styre alt fra kameraet, og ved behov er manuelle innstillinger lett tilgjengelig.

Manuelle innstillinger gir rom for perfeksjonering og forutsigbarhet når man har 100% kontroll på omgivelsene og lyssettingen. Automatikk er flott når man ikke har mulighet til å styre situasjonen slik at man har tid til å stille inn alt.

Lenke til kommentar

Bruker stor sett manuelt siden jeg bruker mest til portrett, produktoppsett.

men en ting som irriterer meg er at canon(bruker canon og er fornøyd) ikke har "rear sync" på fullt manuell innstillinger, bare gjennom egne merker og ettl kompatibel blitser.......:(

noe som vet hvordan det finnes annet løsning på det? :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker både manuell og TTL, avhengig av situasjonen. Fordelen med TTL er som Jann-Ove sier at det går kjapt. Jeg bruker som oftest TTL når jeg tar situasjonsbilder av folk og i de gangene lysforholdene varierer mye.

Fordelen med manuelle innstillinger er at eksponeringen blir dønn lik hver gang (man er uavhengig av lysmåleren når man først har "skutt seg inn"). Dette bruker jeg på mer statiske motiver.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Davis Hobby bruker manuell, er at han også bruker Pocketwizard, noe som gjør at man ikke kan bruke TTL (nå jobbes det vel også med en TTL-styring via Pocketwizard, men tror ikke den er ute enda?). Ser du derimot videoer av Joe McNally, bruker han stort sett bare TTL og kompensasjon.

Selv bruker jeg begge deler, litt avhengig av hva og hvor.

Lenke til kommentar

Når det gjelder guider og sånt - så er det jo ganske enkelt; har man ikke med teorien for hvordan det fungerer med manuelle innstillinger så er det irrelevant for lesere som er ute etter forståelse, og/eller utstyr som ikke koster mye.

Som med mye annen automatikk er det lettere å få god forståelse for hvordan det skal brukes om man kan å gjøre det manuelt.

En fin sammenligning er blender/lukkerprioritet og program i forhold til manuell eksponering. Kjører man kun autoprogrammer får man ikke forståelse like lett som om man leker seg litt med manuelle innstillinger og kan teorien bak det.

Lenke til kommentar

TTL støtten hos Pocketwizard for Nikon er fortsatt ikke på plass. Det blir stadig utsatt (vet siden jeg har hatt i bestilling ganske lenge, over 6 måneder). Modellene med Nikon støtte er vel lansert, men den er ikke tilgjengelig ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...