slakkis Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Heisann Anskaffet meg av brukt Ford Mondeo 93 modell med automat kasse forrige uke.. Bilen har gått helt klokkerent og ikke vært noe problem, helt til en langtur på 2 x 170 km. Den ene veien, fungerte alt som normalt, men på andre turen som var dagen etter så virket det som det var noe rart med girkassa. Det virket som at den ikke klarte helt å bestemme seg for hvilke gir den skulle sette inn. Turtallet varierer mellom 2-2.5 tusen. Av og til skifter den gir og ombestemmer seg og girer tilbake. Skjedde spesiellt rundt 60-70 km/t og 100km/t Noen som har vært borti dette? Sitter med en følelse at det kan være slitte lameller, men vet ikke helt eksakte symtomer for hva som skjer når disse er slitt. Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Automatgir kan oppføre seg sånn. Det er ganske naturlig. Førstepri. til en automatgirkasse er jo økonomisk, men når du trykker gassen i bånn, og bilen fra før kjører økonomisk med et turtall på 2000, så velger den å gire ned for å akselrere fortere, og komme fortere opp i fart. Du har kanskje opplevd å treffe et mellompunkt der bilen ikke vet om du vil kjøre fortere eller ligge på fortsatt økonomisk turtall. Om du er litt urolig med gassen eks, presser/slipper den et par mm av og til Lenke til kommentar
slakkis Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Heisann Takker for svar. Tviler litt på at det er min feil egentlig. Den oppførte seg sånn så og si hele siste langturen. Til og med på flat mark. Legger merke til at jeg holder pedalen stødig og alt det der og tyner ikke motoren på noe måte heller. La også merke til at i en bakke hvor jeg kom i 60km/t ca (E6 på vei ut av oslo). og ville normal klare den med EN nedgiring, så endte kassa opp med å gire ned til første gir og ruse motoren noe helt sinnsykt. Virker ikke helt normalt ut. Fikk tips om girojle, skal sjekke om det er nok olje på den senere i dag. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det er nok olja ja, eller mangel på olje på kassa Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Olja på automatgir sier mye om hvordan stand girkassa er i. Husk å peile olja med motoren i gang, dra også spaken igjennom alle girene så peile. Kan også være greit å kjøre den varm for å få et enda mer nøyaktig mål på pinna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå