dTd Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hei! Siste uken eller kanskje litt lenger har jeg inni mellom hørt noen rare lyder fra primær harddisken min. En WD 250 gig s-ata, er rundt 2 år gammel tenker jeg. Lyden er en type klikke lyd, helt lik den man hører når man slår harddisken av eller på men uten den spinne lyden. Inni mellom kommer den en gang, og alt funker flott. Noen ganger hører jeg den brått 4-5 ganger rett etter hverandre så henger hele pcn seg eller blir ekstremt treg. Og jeg må restarte og noen ganger slå strømen av og på for å finne harddisken igjen. Så jeg lurer på hva som kan være galt? begynner den rett og slett å bli for gammel og utslitt? Jeg har nylig formatert den og har kun hørt lyden par ganger etter det, men lurer på om det kan være en tredje hardisk av samme type men litt mindre og eldre jeg har midlertidig tilkoblet via en usb "dock" stasjon som bare slo seg av og gikk i "hvilemodus". Men jeg vet ikke om jeg skal tørre å overføre tilbake filene mine på den primære igjen. Er det eventuelt noen programmer jeg kan kjøre for å søke etter feil eller lignende? Håper på noen vet hva feilen kan være og håper på noen bra tips her Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Bruk DLG Diagnostic. Du finner den bla.a på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Kan være nødvendig å kjøre en grundig sjekk som skriver til hele disken. Da kan et mindre antall defekte sektorer 'forsvinne' for godt. Er det mange defekter er disken moden for dynga. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Okey, takker for tipset Men når du sier "skriver til hele disken" det vil da si at den overskriver alt? så alt jeg har på den disken blir borte, right? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Ja, disken blir tømt for absolutt alt. Hver eneste sektor blir skrevet og lest tilbake, for å sjekke at den er OK. Vil ta mange timer. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 okey, godt jeg allerede har flyttet det meste på de andre diskene mine skal testes fortløpende. Men dersom den ikke finner noe feil, bør jeg kunne "stole" på disken igjen, eller kan det fortsatt være fysisk feil på den av et slag, mtp den flotte klikke lyden Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Er ikke sikker på om du får beskjed om den har funnet noe eller ikke. Er lenge siden jeg brukte det programmet selv. Det vil aldri være noen garanti for at feilen ikke oppstår igjen. Men slik er det med alle disker, også helt nye. Det er alltid en viss mulighet for at de stopper å virke når som helst. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Ja det er jo klart, men uten at jeg har noen som helst form for peiling. Så har _jeg_ fått for meg at dette er en fysisk feil da så derfor jeg lurte litt på hvor mye jeg kan stole på den testen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå