Gå til innhold

Splitte Filmer i to

Anbefalte innlegg

Jeg har noen filmer som er forstore til en normal 4,5Gb disk. på enten 6Gb eller 8 Gb.

Vil gjerne ha fått splittet dem opp men vet ikke om noen programmer som gjør det kjapt og enkelt uten å måtte bruke evigheter på det.

.mkv filer er de filene som er viktigst å få splittet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en metode. Jeg har ikke brukt programmet til å splitte filer før, men jeg har brukt programmet til mye annet og det er et fantastisk verktøy for MKVfiler

1. last ned mkvtoolnix fra denne siden:

http://www.bunkus.org/videotools/mkvtoolnix/downloads.html

(windows versjon er nederst på siden)

2. pakk ut 7zip filen med winrar eller 7zip

(du kan også laste ned installer filen, men jeg har ikke prøvd den)

3. start mmg.exe som finnes i 7zip filen

(hvis du velger installerfilen så kan det hende du finner mmg i startmenyen etter installasjonen)

4. Velg input (filen du vil splitte)

5. Velg output filename (nederst)

7. trykk "global" fanen på toppen av programmet og velg "enable splitting". Skriv så inn hvor stor filene skal være.

8. Trykk "start muxing" og vent noen minutter

9. Kom tilbake til denne posten og post resultatet:)

Edit:

hvis du har noen xvid filer som du må splitte så synes jeg VirtualDub er et bra program. Jeg kan lage en liten guide for det også hvis du har behov for det (og hvis du synes MKV guiden var forståelig)

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Takk.. fungerte bra dette

Men har du noen tips til åssen jeg kan få krympet ned filmene så de passer på en DVD plate.. har et program som heter MKV2vob, programmet fungerer perfekt men BD filene blir forstore til å kunne plasserers på en DVD 4,5 plate. de fleste filmene ligger fra 4,62 - 4,72 Gb, alle filmene som jeg har laget er på 720p har noen på 1080p. kan ikke ta ned kvaliteten mer siden programmet ikke vil lage BD mindre enn x264.

PS: prøvd DVDfab, men fungerer ikke. den får bare feilmelding. Må vell senke kvaliteten på selve MKV fila før jeg lager BD av den.

Det var derfor jeg skulle splitte den men fikk det til men en film på 2 DVD plater som ligger på litt over 4,5GB er bare sykt.

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd å krympe en eksisterende MKV før, men du kan prøve "handbreak". Har du brukt rippeprogrammer før så er programmet selvforklarende, stort sett. Hvis du ikke har brukt det før så kan jeg prøve å lage en liten guide, men jeg tør ikke å si når jeg får tid.

MEN OBS!!!

JEG HAR INGEN ERFARING MED DETTE, OG JEG VET IKKE OM KVALITETEN BLIR MERKBART DÅRLIGERE ETTER KRYMPING. Du må nesten bare prøve en film og se om du blir fornøyd med kvaliteten.

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd å krympe en eksisterende MKV før, men du kan prøve "handbreak". Har du brukt rippeprogrammer før så er programmet selvforklarende, stort sett. Hvis du ikke har brukt det før så kan jeg prøve å lage en liten guide, men jeg tør ikke å si når jeg får tid.

MEN OBS!!!

JEG HAR INGEN ERFARING MED DETTE, OG JEG VET IKKE OM KVALITETEN BLIR MERKBART DÅRLIGERE ETTER KRYMPING. Du må nesten bare prøve en film og se om du blir fornøyd med kvaliteten.

Får vell prøve.. Vil bare sjekke om det går. Vet att ting blir dårligere men 2-300MB vil da ikke bli fullt så merkbart

Driver å ser på HANDBRAKE nå, skjønner ikke så mye med engang hadde vert greit med hjelp

Skal vise hva jeg gjør med bilder.. kansje dere kan hjelpe meg videre derfra.

Endret av Halfe
Lenke til kommentar

Hold deg unna MKV2VOB. Dette programmet forandrer filen fra MKV til DVD.

Dvs at filmen din går igjennom følgende forandring: Blu-ray->MKV->DVD. Det ønsker du ikke for da kan du like gjerne rippe en orginal DVD til en 2Gb MKV.

Vi skal prøve å minske filen din littegrann slik at du beholder den gode kvaliteten du fikk fra blu-ray som filen din i utgangspunktet var, og til det skal vi prøve handbreak:)

1.Last ned Handbreak og start programmet

2. til høyre har du noe som heter presents. Ha den på normal.

3. trykk source->video file og velg filmen du vil minske

4. Velg hvor den forminskede filmen skal lagres under destination

5. Velg MKV under container

6. trykk på "video" tab ca midt på skjermen

.....og nå er jeg så trøtt at jeg ikke orker mer. skal fortsette den lille guiden i morgen

Lenke til kommentar

Hehe.. ok. Men fila som kommer ut av Handbrake skal jo uansett tilbake i en DVD men brennt til DVD (UDF 2,5) format så jeg kan få spillt den av på en Blueray spiller (PS3)

dvs att vi har en HD film på en DVD plate :p

se på bildene som jeg har lastet opp.. håper det er riktig det jeg har gjort

5.bmp

6.bmp

7.bmp

Endret av Halfe
Lenke til kommentar

Det så bra ut på bildene. Hvis kvaliteten ble litt for dårli kan du krysse av 2-pass under video. Da tar jobben dobbelt så lang tid, og kvaliteten blir bedre. Dette gjør jeg med alle filmene jeg ripper. 2-pass, 2Gb filer med AC3 lyd og valgfri undertekst:)

Men du forstår at du ikke får spilt av filmen i en DVD-spiller? Spilleren er nødt til å støtte kodeken som filmen er laget med uansett om du brenner den på DVD. Skal du ha en film som kan spilles i alle DVD spillere på lik linje med orginale DVDer så blir dette snakk om en helt annen jobb. Og det er ikke mulig å lage en HD DVD-film. straks du konverterer til DVD vil programmet nedskalere filmen til standard DVD format.

Har ikke ps3 så du får bare prøve å se om den spiller av filmen du lager i handbreak.

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Hehe..brennte filmen på en DVD plate med DVD (UDF 2,5) format, PS3n spillte av filmen veldig bra, men får ikke sjekket om den ble i 720p. grunnen til dette er att jeg ikke har BD plater eller brenner så dette får gå.

Lenke til kommentar

spill av orginalfilen og den krympede på pcen. Er de lik, eller nesten lik spiller det vel ingen rolle hvor mange p du endte opp med. Hvis det er stor forskjell så prøver vi på nytt:)

(Trur du skal ende opp med samme som du hadde, høres rart ut hvis den ble 480p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...