Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med forbindelse Telenor

Anbefalte innlegg

Har litt problem med Internettet for tiden. Har akkurat byttet router, men opplever fra tid til annen at nettverket "stopper opp", for fint pinget routeren og er tydelig koblet til, men får ikke pinget eksterne kilder.

Har som sagt Telenor sitt Zyxel multimodem i bride mode, men av en eller annen grunn driver nettet å hikker. Telenor sier at det ikke er et problem på linjen, men kan ikke helt skjønne at det skal være et problem med routeren(som forøvrig er av typen Netgear WNR2000). Hadde også et problem med den gamle routeren at den(dog sjeldnere enn nå) stoppet helt opp og måtte resettes, men da var det umulig å for koblet seg til den trådløst. Forøvrig har jeg en hjemmeserver bak routeren som blant annet har torrents på fra tid til annen, men det burde jo ikke ha noe og så. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle legge til litt hvis noen trenger det, har kjørt traceroute når nette er normalt og nede og dette er resultate.

Vanlig:

traceroute to www.vg.no (195.88.55.16), 30 hops max, 60 byte packets
1  192.168.2.1 (192.168.2.1)  2.648 ms  3.125 ms  3.141 ms
2  ti0005a380-l100.ti.telenor.net (148.122.176.196)  309.172 ms  309.131 ms  309.092 ms
3  ti0005d320-ge0-1-5-10.ti.telenor.net (146.172.94.205)  308.999 ms  308.957 ms  308.914 ms
4  ti0005c300-ge0-2-0.ti.telenor.net (146.172.98.69)  312.424 ms  312.385 ms  312.298 ms
5  ti0001c310-as1-0.ti.telenor.net (146.172.98.29)  319.289 ms  312.246 ms  319.192 ms
6  ti0001b300-ae1-0.ti.telenor.net (146.172.105.10)  319.145 ms  319.874 ms  325.015 ms
7  ventelo-1.ti.telenor.net (148.122.8.6)  324.962 ms  296.065 ms *
8  v4093.m323-rs2.net.kq.no (193.69.44.226)  295.813 ms * *
9  www.vg.no (195.88.55.16)  278.184 ms  278.825 ms  278.780 ms

Borte:

traceroute to www.vg.no (195.88.55.16), 30 hops max, 60 byte packets
1  192.168.2.1 (192.168.2.1)  0.798 ms  1.684 ms  1.745 ms
2  * * *
3  * * *
4  * * *
5  * * *
6  * * *
7  * * *
8  * * *
9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * www.vg.no (195.88.55.16)  427.074 ms

Hvis jeg kjører ping når nette er "borte" så finner den frem til ip adressen til f.eks. Vg.no, men den får 100% package loss

Lenke til kommentar

Gjelder det trådløst eller trådbasert tilknytning? Eller begge deler?

Det du må gjøre først er vel å oppdatere alt som er av drivere på "din" side av modemet, oppgrader også firmware på evt routere,switcher og nic. Pingtest kan brukes for å sjekke evt pakketap før og etter. Du kan jo også koble deg rett på modemet med en maskin og kjøre Pingtest derfra for å se om det er noen forskjell. Hvis det fremdeles er høyt pakketap så må Telenor sjekke linja di.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Du kan jo også koble deg rett på modemet med en maskin

Om du gjør det får du jo avklart om det er noe internt eller eksternt.

Om du også har flere pcer du kan gjøre det med så får du vel en bekreftelse på resultatene også, dersom de er nogenlunde like.

Forutsetter jo at du enten 1) setter modemet ditt tilbake i routermodus eller 2) setter opp en DUN på pcen.

Lenke til kommentar

Takker for svar, skal prøve å kjøre pingtest både bak og rett på modemet. la7dfa.com: Ja jeg sitter på trådløst når jeg kjører testene. Det som jeg synes er rart ihvertfall, hvis det er routeren, er at jeg helt fint får "snakket" med hjemmeserveren. Dog dette kan sikkert dere bedre enn meg :p

Lenke til kommentar

Det virker ikke som det er noen problemer rett på modemet :( (Håper jeg slipper å måtte sende tilbake den nye routeren). Har nå oppdatert både Router og modem, får la det gå noen dager for å se om problemene kommer tilbake.

la7dfa.com: Wan innstillingene er sånn som du beskriver at de skal være :)

Lenke til kommentar

Kjørt pingtest på router og modem. Først ville den ikke svare bak routeren, så jeg valgte en annen innstilling på Brannmuren og nå går det igjennom, samme som på modemet, det er veldig liten forskjell i både Jitter og Ping i antall ms. Tror nok at jeg må vente litt for å se resultatet. Tusen takk for hjelpen alle sammen :D

Lenke til kommentar

Søren heller, problemet har kommet tilbake litt etter litt. Problemet er ikke så stor akkurat nå, prøver å laste en side, tar litt tid og ingenting skjer. Så noen sekunder(litt merkbart) så laster nedsiden. Så jeg regner med at problemet er routeren, noen som har noen forslag? Noen innstillinger som kan endres eller noe annet?

Lenke til kommentar

Det kan godt være at det er utenforliggende årsaker til et tregt nett eller opplevd treg respons mot internett. Jeg har hatt litt tregere respons mot nettet idag enn jeg pleier,noen sider oppleves tregere eller helt uten respons. Det er veldig lite som skal til, hvis f.eks en sentral router faller ut så må alle dns tabeller på routerne tilknyttet denne bygges opp på nytt og da vil ting ta litt lenger tid enn normalt.

Den beste testen du kan ta er fremdeles å koble en pc rett på modemet og kjøre pingtester, traceroutes o.l derfra.

Lenke til kommentar

Greia er at problemet oppstår av og til. Kan gå inn på "Mine innlegg" og den bare står og laster uten at noe skjer(dette skjer da med alle faner jeg prøver å gå inn på), noen sekunder senere kan jeg reloade(alle faner) og de laster plutselig fort inn. Problemet ligger i routeren, men jeg lurer på om det kan ha noe med lease time osv. eller om routeren bare er dårlig.

Lenke til kommentar

Det kan være at trådløskortet ditt kjører dhcp handshake veldig ofte men det kan du se i System loggen.

Hvis så er tilfelle er det nærliggende å se over plassering av routeren, oppdatere drivere til trådløs kortet og firmware på router. Du kan jo sjekke dhcp lease tiden din også men den pleier å stå på 1 uke eller mer.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke endre Lease tiden noe sted. Problemet er heller ikke pc-en min, har en laptop til her som har samme problemer. Routeren er også oppdatert til siste versjon. Kan det ha noe med hvilken kanal den står på? Den står nå på "Auto", men kan det være det?

Lenke til kommentar

Det kan selvfølgelig være forstyrrelser mellom flere trådløse nett, hvis det er mange trådløse nett der så er det nok smart å leke litt med forskjellige kanaler.

Men er problemet mitt likt det problemet som ville oppstå hvis det er et problem med kanalene? Hvis det var problemer med kanaler ville det ikke vært mer sannsynlig at jeg mistet kontakten med routeren min av og til og ikke bare internett? Skal prøve å endre litt, men jeg skjønner ikke helt at dette problemet ville oppstått da :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager å bumpe denne tråden!

Problemet har dog vedvart og det blir ikke bedre, hvis jeg ikke gjør en ting og det er å sette routeren til å ha en fast ip adresse og fast dns server, da fungerer internett perfekt, helt til ipadressen blir ugyldig. Så jeg lurte på om noen enten forstår noe mer av problemet eller om jeg kanskje kunne be Telenor om en fast ip? Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...